Jump to content
Annons

Hur brukar ni börja med en ny låt?


PeteK

Recommended Posts

Hur går folk till väga just när man är i startgroparna till en ny låt?

Jag har ett enkelt knep jag brukar köra med för att få lite variation i låtarna.

Tråkigt om allt som kommer ut låter same old om och om igen.

När jag startar ett nytt projekt i cubase så ändrar jag tempo på metronomen o riffar loss tills det lossnar helt enkelt. :-)

Så om "förra" låten gick i 160bpm så brukar de bli +-20 bpm för att jag ska komma på nya färska ideér.

Det som är bra med tempoändring är just att man brukar känna vilka slags riff som passar att liras i det aktuella tempot.

Skulle va kul att höra vad ni andra har för trix för att få igång kreativiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Lägger in någon midiloop och riffar och ser om jag får fram någon bra idé. Funkar det inte så byter jag midiloop. Testar givetvis ändra bpm också. Sen när jag fått fram något spelar in snutten. Får jag inte fram något annat bra låter jag det ligga till nästa dag och tills jag har fått alla bitar att stämma. Inte ovanligt heller andra snuttar som man inte fått något mera av passar in på det man gör just nu. Eller byter tonart för att det ska passa in. Ja oftast så här går det till för mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätter mig vid keyboarden och börjar spela improisera och se vad som kommer. Om man inte sitter och klinkar kommer inget.

Ser en film. Tar med sig känslan och sätter sig vid pianot.

Läser något. Tänker på nåt som hänteller berör mig själv privat eler i världen. sätter mig vid pianot och föröker förmedla känslan via n melodi eller melodi/text

Tar en text som något skrivit. läser. funderar.läser. frågarvad ör slagslåtextförfattaren tänkt sig. tonsätter orden.

Sätter på nåt trumkomp, gärna annorlunda tempo, eller musikstil och anv takten til att göra stacattomelodi efter den för att få nåt annat.

Skriver olika typer av genrar på låtar jag vill skriva på ett antal lappar och sen accordföljder på andra lappar och drar en av varje och får fram olika slumpartade kombinationer, man kan ha en tredje kategori: huvudinstrument till melodin, sax, trumpet, flöjt etc för olika instrument skapar olika känsla.

ta en notsamlingsbok, a fram en sida slumpartat. bestäm att ta de 4 accorden som kommer först på 3e notraden.....eller varannat accord på mitten..om man vill ha en mer crazy låt

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY G (oregistrerad)

Jag brukar leta ord 🙂 Kollar filmer, instagram, läser andra låttexter och försöker hitta inspiration. Om jag fastnar för något speciellt så bygger jag därifrån. Funkar för mig när inget kommer upp automatiskt i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Jag brukar vissla på Avicii's Levels sen försöker jag göra en likadan, när jag inser att jag inte klarar av att göra en likadan melodi så postar jag den på studio forum och säger att jag gjort den själv, För att vara helt säker på att folk inte ska tro att jag är en härmapa så säger jag att jag gjorde den för 5 år sen, funkar alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter mig alltid ned vid pianot och leker tills mina fingrar inte orkar mer. Oftast så brukar något bra kommat upp om jag verkligen vill. Många gånger så fastnar jag dock med att bara spela piano. Finns inget bättre än att spela instrument.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som en skådespelare. Bestämmer vilken plats/känsla/tid/situation/scenario jag vill lyssnaren ska 'hamna i'. Sen försätter man sig själv i den känslan (som en skådis) och spelar ut den känslan i melodi/ackord-form, men har även en slags abstrakt känsla för bakgrunden (miljön). Tar ibland ett par tagningar innan man får ut det helt rätt.

Melodi/ackord först. Melodin styr. Sen bestämma längden/strukturen på låten. Sen klä upp melodin/ackorden med rätt instrumentering, och förstärka intrycket av platsen/känslan/tiden/situationen/scenariot.

Typ så ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte skrivit låtar på bra länge, men när jag gjorde det började jag oftast men en textidé. Musiken brukade ge sej själv när jag hittade rytmen i orden.

Jag önskar verkligen att jag kunde börja i den änden för jag avskyr att skriva texter till musik (älskar att skriva annars). Men varje gång jag försöker tonsätta en text så blir det bara blaj av det. Förstår inte riktigt hur det går till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar verkligen att jag kunde börja i den änden för jag avskyr att skriva texter till musik (älskar att skriva annars). Men varje gång jag försöker tonsätta en text så blir det bara blaj av det. Förstår inte riktigt hur det går till. 🙂

Jag började med att skriva texter när jag var en ung grabb. Så småningom kom jag på att jag skulle kunna skriva sångtexter. Jag hade alltid ett antal block och anteckningböcker som jag skrev ner textidéer i och sedan utvecklade. Musiken fungerade mer intuitivt. När jag hade nåt som liknade en vettig text var musiken oxå nästan klar.. Den hade lixom skrivit sej själv under tiden. Jag använde sällan nåt instrumen förrän jag började spela in låten. Tonsätta färdiga texter tyckte jag sällan blev bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig när det gäller nytt så slutar jag "tänka"... bara glo ut i tomma intet tills fingrarna själva gör själva "tänkandet" och går på autopilot :-) alltid snubblar man över ngt. Är man riktigt flyhänt på guran så kan man alltid "go back to basic" så händer det mest magiska !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar verkligen att jag kunde börja i den änden för jag avskyr att skriva texter till musik (älskar att skriva annars). Men varje gång jag försöker tonsätta en text så blir det bara blaj av det. Förstår inte riktigt hur det går till. 🙂

det kan bero på dåliga texter. en bra övning är att ta en känd text med kvalitet, till eempel bridge over trouble water, men skriv en helt ny melodi till den texten. sen tar du bort texten och har en helt ny melodi, oftast för mig blir den melodin självgående att utöka med fler delar till det känns som det hänger ihop. och sen kan man skriva en ny text till den nya melodin.
Link to comment
Dela på andra sajter

det kan bero på dåliga texter. en bra övning är att ta en känd text med kvalitet, till eempel bridge over trouble water, men skriv en helt ny melodi till den texten. sen tar du bort texten och har en helt ny melodi, oftast för mig blir den melodin självgående att utöka med fler delar till det känns som det hänger ihop. och sen kan man skriva en ny text till den nya melodin.

Bra idé. Jag brukade öva mej på att skriva texter genom att översätta engelska texter. Ganska ofta dök det upp idéer som jag kunde använda i egna texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att sätta mig ned och skriva något varje dag. Oftast slänger man det man gjort direkt men emellanåt blir det något riktigt bra. Då gäller det att ta sig tid och fortsätta att skriva på idén så länge man kan. Det är viktigt att ta tillvara på en känsla så länge man har den. Så ta minst en 5 minuter per dag för att försöka komponera.

Ha alltid med dig något du kan spela in eller skriva ned idéer på. Utan det glömmer man lätt bort det man t.ex. satt och nynnade på bussen. Var därför inte rädd att sjunga in en melodistämma på mobilen även om du står i en folkmassa.

När jag skriver en text är det första jag gör att bestämma ett tema. Det kan t.ex. vara en känsla, en åsikt eller ett scenario jag fantiserar fram. Ett tips om man har kört fast är att ta en bild framför sig (kan vara en slumpmässig skärmsläckare) och försöka tonsätta den. Ofta kan en bild förmedla något tema. Även om det är omedvetet.

Självklart är det utvecklande att lyssna på mycket musik och analysera den. Ta reda på vad är det i en låt som gör att du tycker den är bra eller dålig. Bra är också att lyssna på musikstilar du annars aldrig skulle lyssna på. Det är väldigt nyttigt.

Men framför allt. Skriv kontinuerligt.

/Conny (student på Gotlands Tonsättarskola)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar verkligen att jag kunde börja i den änden för jag avskyr att skriva texter till musik (älskar att skriva annars). Men varje gång jag försöker tonsätta en text så blir det bara blaj av det. Förstår inte riktigt hur det går till. 🙂

Då är väl jag den taskiga gitarristen som ger sångare helt färdiga låtar som dom får skriva text + sångmelodi från skratch. 😉

Eftersom jag bara lirar gura så blir det svårt att börja med sång och melodi. Jag brukar tänka som så att om ett riff är riktigt bra utan sång, så blir det riktigt Fett med en bra sångmelodi, som lyfter riffet till nya höjder. Sen hur den sångmelodin ska gå brukar jag oftast inte ha en susning om. 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gånger jag sitter ner och spånar har jag alltid en inspelningsapparat redo - ännu bättre om du har möjlighet att spela in konstant då du spånar något; det är ofta svårt att fånga magin som uppstår då du först kommer upp med något riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubblicious (oregistrerad)

Prag kör som många och spelar oftast in en snutt i luren. Sen tar jag det därifrån. Det svåra är att veta om det ör mitt eller om jag hört det innan..? Här brukar jag ofta han en hum om textidé med...

Sedan sätter jag mig vid datorn och drar igång. Kör grund som ska vara färdig Max två timmar. Låter det lika bra dagen efter görs den färdig Annars skrotar jag direkt. Ett tag gjorde jag detta dagligen, vilket gav bra rutin. Det innebar dock att min papperskorg blev ganska full...🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockar fram basen, är ingen basist men för mig är det lättare att hitta en slinga med basen än på gitarr. Trummorna blir lättare att få till ganska direkt... MEN mitt problem är att jag aldrig blir färdig och har massa skisser för jag rattar ljud ist. för att bara få till allt annat innan just den detaljen, något i min hjärna som absolut måste få fram ett visst ljud - 2 timmar senare och knappt inget gjort så var egentiden över samt att jag inte riktigt vet var jag slutade till nästa gång. Men detta ska jag ta tag i.

Finns massa sidor på nätet med poesi gällande texter - kan va en hjälp att komma igång samt att hitta nya sätt att skriva på. Meningar och ord kan användas på nya sätt.

Men som sagt, en jävel på idéer men att slutföra något ska jag försöka lära mig och då har jag massa att gräva i. Till mitt försvar så är jag nybörjare så jag märker att ju mer jag använder min utrustning så börjar ljud ta mindre tid, börjar hitta min grejj.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör musiken till texten eller texten till musiken, det beror på vilket humör jag är på den dagen. Oftast skriver jag flera låtar om samma tema som ett koncept album. Dom bästa låtarna är dom som kommer som en blixt från klar himmel och bara skriver sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...