Jump to content
Annons

Hur brukar ni börja med en ny låt?


PeteK

Recommended Posts

Dom bästa låtarna är dom som kommer som en blixt från klar himmel och bara skriver sig själva.

Precis så funkar det för mig också. Dom låtarna som man inte behöver forcera fram brukar hålla lite högre klass.

Hittade ett klipp på youtube där en person hittat ett helt nytt sätt att påbörja en ny låt. 😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis så funkar det för mig också. Dom låtarna som man inte behöver forcera fram brukar hålla lite högre klass.

Hittade ett klipp på youtube där en person hittat ett helt nytt sätt att påbörja en ny låt. 😛

Den metoden skall jag prova ikväll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ett sätt för mig är att ta fram nån multieffekt typ V-amp eller liknande och gå igenom ljuden ett i taget. Varje ljud har på något sätt en egen själ och framkallar något i guran och där kan riff växa fram av sig själva. Sen om jag vet vilken stil jag vill göra låten i eller vad den ska handla om så brukar jag titta på filmer som passar ämnet, jag skummar ofta gamla Macahan eller Clintanwestern när jag gör country exempelvis. Det sämsta jag kan göra är att lyssna på någon musik, det dämpar snarare kreativiteten för mig.

Jag läste om någon (minns inte vem nu) som brukade vid idétorka sätta på TV'n utan ljud och spela till det som råkade vara på för tillfället. Jag har provat det också och ibland funkar det, ibland inte. En sak som dock inte funkar alls för mig är att försöka göra musik när jag är glad och mår bra, det funkar aldrig men så gör jag väl ganska dyster och arg musik också. Sen jag gifte mig och fick barn har det inte blivit så mycket skapande således.. hmm.. Tur att man har ett skitjobb som man hatar 😉

Redigerat av von Wolfenstein
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
phonkoholic (oregistrerad)

Jag tröttnade på att sitta å fundera, så jag gjorde en app som hjälper mig.

Men antingen får jag hela låtar, heller sekvenser. so majg sen spelar på gitarren, gör om till midi och sen fortsätter så tills jag vet vilken still jag vill ha det i. allt för ofta gör jag samma låt i flera olika typer av genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...