Jump to content
Annons

DAW skillnader, tex Cubase v. Pyramix?


Roine

Recommended Posts

nej men jag välkomnar varje åsikt/tes som inte styrs av en enväldig massa...många här använder precis som signia sa tidigare introverta källhänvisningar och wikilänkar etc som slagträn, ni är som trimmade småsoldater i någon cybermoralisk mardröm, tror ni verkligen på allt som står i wikpedia tex???

Hold your horses, vad snackar du om? Du har väl ingen som helst aning om vartifrån kunskap och teorier kommer ifrån hos en annan människa?

Varför ifrågasätter du förövrigt inte de som tror på att digital summering kan skilja sig enormt, om det nu är en nyanserad diskussion du vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej men jag välkomnar varje åsikt/tes som inte styrs av en enväldig massa...många här använder precis som signia sa tidigare introverta källhänvisningar och wikilänkar etc som slagträn, ni är som trimmade småsoldater i någon cybermoralisk mardröm, tror ni verkligen på allt som står i wikpedia tex???

varför välkomnar du det och varför utgår du från att det är introverta källhänvisningar?

varför utgår du från att en "enväldig massa" måste ha fel - om du nu är nyfiken på hur det verkligen förhåller sig?

är du 5 år eller? no more comments jeezis du har noll kännedom om vilka jag känner ändå slänger du ur dig detta för att provocera jag vet men hallååå???

hade du känt några pro hade du frågat dom - inte ställt frågan på ett "amatörforum"

gillar du svalanders produkter också?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför välkomnar du det och varför utgår du från att det är introverta källhänvisningar?

varför utgår du från att en "enväldig massa" måste ha fel - om du nu är nyfiken på hur det verkligen förhåller sig?

hade du känt några pro hade du frågat dom - inte ställt frågan på ett "amatörforum"

gillar du svalanders produkter också?

ojj så många frågor på en gång men ok vi kör:

1-självklart välkomnar jag enskilda och vettiga inlägg som inte är "massformade" det bevisar ju historien att grupptryck och allmänna uppfattningar ofta är rena missuppfattningar osv...Kopernicus ville dom bränna när han påstod att planeterna kretsar kring solen och inte tvärtom, som massan hade inbillat sig med Påven och andra högheter bakom sig påtvingat i röven...

2-dom pro jag känner och har talat med genom åren och idag hävdar i viss mån vad jag efterfrågar, dock inte påstår för sjuttielfte gången...så detta är alltså ett amatörforum DP ???

3-Svalander har jag bara läst namnet på i nån tråd hit och dit, kan ej uttala mig då jag inte vet vad han sysslar med eller står för, har ej forskat i det s.a.s. men det märks att de som anger tonen här hatar Svalander, hatar Gearslutz osv trots att jag i denna tråd ej refererar till dom mer än 1:a inlägget att jag läst något på deras forum BLAND ANDRA källor, att det ska behöva bli sånt rättegångsscenario här där man får stå till svars om man tycker eller tänker annorlunda är väldigt uppenbart och väldigt destruktivt.

Jag har varit tydlig hela tråden igenom men ändå hakar vissa upp sig på och snedvrider vad jag tycker och påstår med återkommande frekvens, det kan man vara utan!

Jaså jag har varit reggad här tidigare det låter väldigt intressant joachime är det någon seriös forskning du bedriver som kan belägga din tes eller har du bara för lite att göra i studion och blandar ihop mig med någon annan???

Tråden har en tydlig rubrik, resten kan man va utan tycker jag?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

1-självklart välkomnar jag enskilda och vettiga inlägg som inte är "massformade"

hur kan du avgöra att dom är det?

så detta är alltså ett amatörforum DP ???

absolut

vi som jobbar med ljudproduktion som huvudsaklig syssla är lätträknade här

det finns dock en del amatörer som har huvet på skaft

om man tycker eller tänker annorlunda

men det gör ju inte du - du är väl bara nyfiken

eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

oddsen för att du i egenskap av dom få "professionals" som "lever på detta" inte kan ha värst mkt sysselsättning av professionell art, ja dom oddsen överträffar allt annat för hade du skägget fullt och levde på skiten då fanns liksom ingen tid eller ork eller intresse att mangla folk och mästra som du gör här på forumet sen länge, och nej käre föredetting som sitter bakbunden och bitter, jag har inga kluvna personligheter eller kopplingar till någon av de exempelnicks du drar upp, bättre kan du ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

hade du skägget fullt och levde på skiten då fanns liksom ingen tid eller ork

nej för det är ju enda branschen där ledighet inte förekommer 🙂

skillnad är det i din

ta nu och följ joachimes länk och testa - själv är bäste dräng

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar nogsamt för tipset joachime men tyvärr lägger dom ju på en sinuston (framgår ej om det är konstant eller tidvis) sånt e ju skitjobbigt och stör ut mina öron totalt + att man ej kan spara projekten och då får man väl anta att det ej går att exportera/rendera till master så i utvärderingssyfte funkar tyvärr inte denna modell även om det hade varit intressant, standalone versionen har ej heller samma möjlighet som dsp m. masscore om det som så många säger förbättrar ljudet...well well någon dag skall testet göras hons någon som har hela systemet absolut!

Någon talade tidigare i tråden om Harrison mixbus, jag sneglade lite på info om den idag och där kan man säkert få en skönt färgad upplevelse i soundet i DAW'en, verkar ju intressant för pop & rock, Harrison var ett kul & crunchigt bord att jobba med på 80-talet och legendaren Leif Mases har mixat många goa plattor på just ett Harrisonbord, en given favorit är Jeff Beck's guitar shop m. Terry Bozzio***

Link to comment
Dela på andra sajter

Steg ett: Gillar jag att jobba med det?

Steg två: Kan jag göra vad jag vill göra med det?

Steg tre: Låter det tillräckligt bra i mina öron?

Menar du att det skulle finnas DAW:s (ok, räkna inte med alla gratisappar på Google Play där en kan spela in) idag som inte lever upp till dina steg 2 och 3? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har utvecklats på ett oroande sätt. Man får inga pluspoäng som forummedlem genom att kalla andra för troll eller antyda att man ljuger, så jag får be er att sluta med det. Respektera varandras åsikter, men var också beredd på att bevisa de påståenden ni kommer med om andra medlemmar kommer med följdfrågor.

/Mats

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Yebo good people, tittar in på en rask visit då jag suttit hela dagen med ett kortfilmsproject som...kräver en del uppmärksamhet. Försöker svara på tidigare inlägg imorgon, är tyvärr alldeles för trött just nu för tekniska diskussioner, men passar på att svara på den här frågan:

Menar du att det skulle finnas DAW:s (ok, räkna inte med alla gratisappar på Google Play där en kan spela in) idag som inte lever upp till dina steg 2 och 3? 🙂

Oh yes! Mängder! Vad jag rabblar upp nu gäller för mig i egenskap av filmljudtekniker och psychoakustiskt inriktad sound designer, andra personer med andra specialiserade behov kommer ha andra krav - Punkt två: Om vi ignorerar specifika artistiska delar i mitt arbetssätt jag inte är villig att dela med mig av, så finns det väldigt många rent tekniska orsaker att ett program inte funkar till det jag gör, först av allt brist på fullständigt och pålitligt stöd för AAF, OMF, MXF, och sampleperfekt videomotor med fullständigt stöd för både H.264 i både 720p, 1080i, och 1080p, samt DV Pro/Cam i vanlig SD. De flesta program kan spela upp video på ett eller annat sätt, men det räcker inte. Vidare måste jag ha en icke-linjär timestretch-funktion för att kunna, bland mycket annat, kunna redigera ADR (samma sak som dubbing, men man byter inte ut språket, bara dåliga repliker), jag måste ha ett intuitivt och lättarbetat automationssystem eftersom jag använder en helvetisk massa sånt och inte vill bryta koncentrationen för att klura på var fan en given funktion har tagit vägen...om den finns alls. Dessutom måste jag kunna exportera ut Stems (sub-mixar av exempelvis dialog, ljudeffekter, bakgrunder, Foley och musik) enkelt, helst samtidigt som master-mixen exporteras, och jag måste ha fullständig kontroll över både filformat, meta-taggning, och namnmärkning av enskilda kanaler. Surround levereras i en samling mono-filer, så det får under inga omständigheter bli fel där.

Stöd för Jog-hjul och 9-pols D-SUB-Machine Control är inte ett krav som så, men ett enormt plus.

Här har jag rabblat det jag kan komma på nu, och jag kan garantera att jag glömt en hel del då en komplett lista känns lite overkill just nu.

På punkt tre: Ju längre jag håller på, ju mer jag lär mig lyssna på nya sätt, och ju bättre saker jag köper på mig, desto högre blir mina krav. Detsamma gäller mina kunder. Det finns många program jag vägrar att arbeta i, men det spelar ingen roll eftersom alla program jag måste kunna arbeta med utan tvekan kan leverera exakt vad jag vill ha eller åtminstone tillräckligt nära. Nuendo som jag jobbar huvudsakligen med är faktiskt längst ned på listan där, på tredje plats. Jag har haft det sen version två och köpte det ursprungligen för att det var det bästa jag hittade under 30.000:-, men som verkligen hittade hem först från och med version 5. Trean lät uppriktigt sagt inte särskilt bra alls, och fyran var inte heller riktigt där än. Högst på listan av transparens i ljudet av de program jag jobbat med är Pyramix, tätt följd av Pro Tools. SAW Studio älskade jag för ett antal år sen, och den finns inte ens med på listan idag. Men det beror nog mest på åldern eftersom de hade den bästa ljudmotorn av alla native-progam under sena 90-talet, och ju bättre datorerna har blivit desto mindre behöver programmen talla på ljudet för att orka med.

Det här är dock en väldigt personlig fråga, det viktiga är att man kan leverera med det program man valt och att man trivs med det.

De rena DAW-program jag har nu är Nuendo 2-6, Cubase SE3 (fick gratis och var fortfarande inte värt pengarna), Samplitude 8-9, SAW Pro (minns inte versioner), SAW Studio (minns inte heller. Vet inte ens var disketterna ligger just nu...), Cubase Audio till Atari Falcon, Audition CS6, och en Pro Tools Free som inte har funkat på längre. Alla workstations är dock inte DAW (Digital AUDIO Workstation), jag har även hela Adobes CS6-paket, där Premiere CS6 fungerar enligt samma princip fast med både ljud och bild, samt Premiere Pro 2 och en gammal AVID. Alla låter de helt olika, även bland de ljudredigeringsprogram jag har, men det editeringsprogram jag har som låter bäst är uppriktigt sagt ett gratisprogram som jag inte minns vad det heter just nu och inte kan kolla upp då datorn är upptagen inatt. Det har en ljusgrön ikon ;-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I Linus tråd om summering var Cubase 4 LE med, den baseras på Cubase 4 gissar jag.

Cubase 4 LE nollar ut med alla andra i testen så den "motorn" är det inget fel på.

Så gör man en summeringstest a la kommer Nuendo 4 inte ge några skillnader alls mot Nuendo 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion...

 

Ni som hävdar att det är skillnad på olika DAW.

Hur förklarar ni rent logiskt att de faktiskt kan nolla ut varandra?

Menar ni att det är fel på testerna eller menar ni att det ska finnas något i musik som finns ”utanför ettorna och nollorna”? (artistisk tanke men då skulle det vara omöjligt att förmedla detta via tex CD…).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Yebo good people, tittar in på en rask visit då jag suttit hela dagen med ett kortfilmsproject som...kräver en del uppmärksamhet. Försöker svara på tidigare inlägg imorgon, är tyvärr alldeles för trött just nu för tekniska diskussioner, men passar på att svara på den här frågan:

Oh yes! Mängder! Vad jag rabblar upp nu gäller för mig i egenskap av filmljudtekniker och psychoakustiskt inriktad sound designer, andra personer med andra specialiserade behov kommer ha andra krav - Punkt två: Om vi ignorerar specifika artistiska delar i mitt arbetssätt jag inte är villig att dela med mig av, så finns det väldigt många rent tekniska orsaker att ett program inte funkar till det jag gör, först av allt brist på fullständigt och pålitligt stöd för AAF, OMF, MXF, och sampleperfekt videomotor med fullständigt stöd för både H.264 i både 720p, 1080i, och 1080p, samt DV Pro/Cam i vanlig SD. De flesta program kan spela upp video på ett eller annat sätt, men det räcker inte. Vidare måste jag ha en icke-linjär timestretch-funktion för att kunna, bland mycket annat, kunna redigera ADR (samma sak som dubbing, men man byter inte ut språket, bara dåliga repliker), jag måste ha ett intuitivt och lättarbetat automationssystem eftersom jag använder en helvetisk massa sånt och inte vill bryta koncentrationen för att klura på var fan en given funktion har tagit vägen...om den finns alls. Dessutom måste jag kunna exportera ut Stems (sub-mixar av exempelvis dialog, ljudeffekter, bakgrunder, Foley och musik) enkelt, helst samtidigt som master-mixen exporteras, och jag måste ha fullständig kontroll över både filformat, meta-taggning, och namnmärkning av enskilda kanaler. Surround levereras i en samling mono-filer, så det får under inga omständigheter bli fel där.

Stöd för Jog-hjul och 9-pols D-SUB-Machine Control är inte ett krav som så, men ett enormt plus.

Här har jag rabblat det jag kan komma på nu, och jag kan garantera att jag glömt en hel del då en komplett lista känns lite overkill just nu.

På punkt tre: Ju längre jag håller på, ju mer jag lär mig lyssna på nya sätt, och ju bättre saker jag köper på mig, desto högre blir mina krav. Detsamma gäller mina kunder. Det finns många program jag vägrar att arbeta i, men det spelar ingen roll eftersom alla program jag måste kunna arbeta med utan tvekan kan leverera exakt vad jag vill ha eller åtminstone tillräckligt nära. Nuendo som jag jobbar huvudsakligen med är faktiskt längst ned på listan där, på tredje plats. Jag har haft det sen version två och köpte det ursprungligen för att det var det bästa jag hittade under 30.000:-, men som verkligen hittade hem först från och med version 5. Trean lät uppriktigt sagt inte särskilt bra alls, och fyran var inte heller riktigt där än. Högst på listan av transparens i ljudet av de program jag jobbat med är Pyramix, tätt följd av Pro Tools. SAW Studio älskade jag för ett antal år sen, och den finns inte ens med på listan idag. Men det beror nog mest på åldern eftersom de hade den bästa ljudmotorn av alla native-progam under sena 90-talet, och ju bättre datorerna har blivit desto mindre behöver programmen talla på ljudet för att orka med.

Det här är dock en väldigt personlig fråga, det viktiga är att man kan leverera med det program man valt och att man trivs med det.

De rena DAW-program jag har nu är Nuendo 2-6, Cubase SE3 (fick gratis och var fortfarande inte värt pengarna), Samplitude 8-9, SAW Pro (minns inte versioner), SAW Studio (minns inte heller. Vet inte ens var disketterna ligger just nu...), Cubase Audio till Atari Falcon, Audition CS6, och en Pro Tools Free som inte har funkat på längre. Alla workstations är dock inte DAW (Digital AUDIO Workstation), jag har även hela Adobes CS6-paket, där Premiere CS6 fungerar enligt samma princip fast med både ljud och bild, samt Premiere Pro 2 och en gammal AVID. Alla låter de helt olika, även bland de ljudredigeringsprogram jag har, men det editeringsprogram jag har som låter bäst är uppriktigt sagt ett gratisprogram som jag inte minns vad det heter just nu och inte kan kolla upp då datorn är upptagen inatt. Det har en ljusgrön ikon ;-)

Hur har du gjort för att jämföra ljudet mellan dina olika DAW:s?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du möjlighet att speca upp hur vart och ett låter och vad du har i ljudkedjan som påverkar ljudet?

Well, exakt hur de låter enskilt är en väldigt bra fråga men extremt svårt att förklara, jag skulle behöva sätta mig ner med var och ett, och försöka analysera ljudet aktivt för att kunna ge ett exakt svar. Det är väldigt mycket jobb för något jag tyvärr enbart finner frustration i, plus att det skulle kräva att jag installerar alla på samma system, vilket sällan är en god idé.

Dock, generellt för alla, så är det jag kan avgöra på rent gehör olika former av distorsion i främst de högre frequenserna. Exakt var den distorsionen börjar verkar bero på program till program, och samma sak med typ av dess form och hur den påverkas.

Vad gäller ljudkedjan, och vi ignorerar för denna fråga irrelevanta saker som ljudkort, kablar, plugins, brister i operativsystem och själva ljudfilerna för att nämna några av alla saker, så vet jag inte exakt vad som finns i vägen för signalen under resans gång. Inga tillverkare är särskilt tydliga med det, vilket man får förstå då de inte vill bli plankade. (eller kritiserade)

Slänger jag enbart in en fil direkt i ett färskt project utan att röra den interna mixern brukar det låta fullständigt ett-till-ett i mina öron.

Det här är det som orsakat mig absolut mest frustration av allt tidigare, och utklassade akustiska problem med hästlängder. Jag försökte analysera var felet satt och hur jag skulle lösa det genom mätningar, men det funkade inte så länge signalen var ren, och var den inte ren kunde jag inte analysera det längre. Något som lät rent inledningsvis förvärrades under arbetets gång, och jag var tvungen att hitta vägar att komma runt det. Dock verkar det som påverkar mest vara någon form av truncation - i en ideal-värld skulle volym-uträkning ske via matematiska formler enkelt baserade på multipler. Enligt samma värld skulle även resampling och bit-förändring påverkas på samma sätt. I verkligheten gör ingen av dem det, utan arbetar med exempelvis dithering och kompromisser.

Varje gång signalen passerar någon form av volym-förändrare så introduceras en försämring. Hur mycket beror på hur mycket man drar på, och så länge man är duktig med dithering så ska det inte vara alltför hörbart så länge man enbart sänker. Men i ett något sånär avancerat project höjs och sänks enskilda signaler en hel del, och submixar man signalen via bussar så dubbleras dessa småfel. Det är inte ovanligt att jag har fyra generationers submixar, med full automation och panorerande över hela surroundbilden.

Cubase SE3, och i mindre grad Audiotion, hade dock en extremt tydlig färgning redan på originalfilen minns jag. Det lät helvete, och jag kunde aldrig använda det alls.

Audition hade en något urgröpt och ihålig grundkaraktär som jag av nån anledning väldigt mycket förknippar med Yamaha's exklusivare digitala 90-talssynthar. Kan dock inte kolla upp den för att se om ljudet är likadant idag då Audition ligger på min video-workstation, och mina gamla ljudkort stöder inte Windows 7 så den kör på moderkortets egna ljuddel.

Jag lär kunna utveckla det här mer senare, men jag jobbar just nu parallellt på två filmer (mixning på dagarna och inspelningar på kvällarna/nätterna), så det är lite begränsat med energi jag kan avvara just nu, men det här är lite av grunden för vad jag kommit fram till. vad som har varit mitt störta issue har dock varit att det jag hört i mixen inte varit det som kommit ut vid export. Nu är det inte på långa vägar lika stort problem längre, i N3 och under var jag tvungen att exportera i realtid via AUS/EBU och internal hårdvaru-routing via ljudkorten till Wavelab för att få vad jag ville, men från N4 och uppåt var det inte lika extremt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Linus tråd om summering var Cubase 4 LE med, den baseras på Cubase 4 gissar jag.

Cubase 4 LE nollar ut med alla andra i testen så den "motorn" är det inget fel på.

Så gör man en summeringstest a la kommer Nuendo 4 inte ge några skillnader alls mot Nuendo 5.

Det är väldigt svårt att ta dig på allvar när du säger sånt här.

Du har jämfört två program, i råläge no less. Det är verkligen inte imponerande research.

Att envisas med att tjata om summering är som att jämföra hastigheten på bilar baserade på deras däck och förvänta sig att det ska vara avgörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, generellt för alla, så är det jag kan avgöra på rent gehör olika former av distorsion i främst de högre frequenserna.

du har alltså inte mätt utan bara lyssnat?

du kan alltså inte veta vad som ev orsakar det du tycker dig höra?

testade du allt i samma system?

Vad gäller ljudkedjan
så menade jag enbart om du använt pluggar eller eq eller nåt som påverkar ljudet eller om det enbart varit kanal routad till masterbuss

hade jag upplevt en massa störande ljud hade jag gjort som så att jag renderat ner en enkel ljudfil och jämfört med orginalfilen och andra daw:s versioner av samma fil genom nulltest

detta för att eliminiera inblandning av hårdvarans påverkan

hade jag nullat dessa hade jag sen gått vidare genom att lägga till ytterligare kanaler ihopmixade och jämfört på samma sätt

osv

örat är jättebra på att analysera och skapa en uppfattning om arr och upplevelse och detlajer i helheten i en mix

men det är ett jäkla kass mätinstrument och kan inte användas till det

den som säger annat pratar nattmössa 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du gjort för att jämföra ljudet mellan dina olika DAW:s?

Huvudsakligen gehör. Jag har väldigt lite plugins, jag köper bara på mig det jag behöver plus en del leksaker till mitt design-arbete, så jag kan dem väldigt väl, vilket gör det väldigt lätt att avgöra vad som är internt i programmen och vad som är utanför dess kontroll.

Dock är Nuendo bakåtkompatibelt. När 5:an släpptes var det problem med videomotorn, så jag kunde inte arbeta syncat där just då, men det lät oändligt mycket bättre än 4:an, så jag ljudlade, dialogredigerade och submixade filmerna jag jobbade på i fyran, och laddade sen upp dem i femman för slutmix när syncen inte längre spelade någon som helt roll, för att sen ladda upp dem i fyran igen innan allt var klart för att kontrollera att allt fortfarande satt där det skulle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...