Jump to content
Annons

DAW skillnader, tex Cubase v. Pyramix?


Roine

Recommended Posts

Bara ett snabbt sidospår; jag säger inte hen om någon för att vara taskig, tvärtom. Det är ett bra neutralt ord som går att använda om man inte är säker på könet hos en person. Om denne blir förolämpad av detta så kanske denne sätter för stor vikt i vad hens kön har för betydelse i diskussionen och konversationen.

Förövrigt tror jag att det förs två olika diskussioner här.

1. Nollar DAWsen ut varandra vid enbart summering - troligtvis ja, eftersom det är bland det minst komplicerade. Det bör också vara så, eftersom de flesta eftersträvar ett ofärgat ljud (vilket man för det mesta får om man jobbar digitalt, till skillnad från analogt).

2. Låter alla DAWsen exakt likadant - nej, när man börjar dra i reglagen så börjar programmen bete sig olika.

Kan vi sammanfatta det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förövrigt tror jag att det förs två olika diskussioner här.

1. Nollar DAWsen ut varandra vid enbart summering - troligtvis ja, eftersom det är bland det minst komplicerade. Det bör också vara så, eftersom de flesta eftersträvar ett ofärgat ljud (vilket man för det mesta får om man jobbar digitalt, till skillnad från analogt).

2. Låter alla DAWsen exakt likadant - nej, när man börjar dra i reglagen så börjar programmen bete sig olika.

Kan vi sammanfatta det så?

Mycket väl sammanfattat :-)

EDIT: Kortade ned citatet lite till enbart det som jag faktiskt svarat på! Menlöst att fylla ut tråden i onödan!

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

och din poäng är alltså?

jag måste erkänna att jag inte förstår vad du far efter

programmen jobbar vid nedmix till disk för att producera ett slutresultat - och dessa nollar ut mot varandra enl dom tester som gjorts här

är du inte intresserad av slutresultatet - du pratar om hur det låter under ditt produktionsarbete?

D Vibe sammanfattade det hela på ett mycket bra och enkelt sätt :-)

Jag vet inte exakt vad jag skrivit, men av din avslutande fråga att döma så måste jag ha uttryckt mig galet där. Sorry. Slutresultatet betyder allt, men allt som händer under arbetets gång kommer speglas i slutresultatet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...