Jump to content
Annons

Gratis: Lägg upp en låt på Spotify


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
  • 2 veckor senare...

En fundering angående detta.. Om man väljer att lägga ut en låt till Spotify via Spinner, skriver man då på något slags utgivningsavtal som säger att låten enbart får publiceras via Spotify? Eller är det fritt fram att ha låten även på t ex sin hemsida eller SoundCloud m m?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, efter några veckor kom de ut. Riktigt nöjd med Spinnup tjänsten..låtarna tycker jag blev helt ok.

Kul att du är nöjd med Spinnup! Och grymma låtar!

En fundering angående detta.. Om man väljer att lägga ut en låt till Spotify via Spinner, skriver man då på något slags utgivningsavtal som säger att låten enbart får publiceras via Spotify? Eller är det fritt fram att ha låten även på t ex sin hemsida eller SoundCloud m m?

Hej,

Nej det finns absolut ingenting som säger att du enbart får använda Spinnup när du väl gör det, utan det är fritt fram att släppa din musik var du vill. I Spinnup behåller man som artist alla rättigheter till sin musik samt all royalties.

Hälsningar,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaakko (oregistrerad)

Om jag skulle vilja släppa andra låtar under ett annat artist namn än "jaakko" måste jag öppna ett nytt spinnup konto? Eller kan jag göra det via den jag har nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle vilja släppa andra låtar under ett annat artist namn än "jaakko" måste jag öppna ett nytt spinnup konto? Eller kan jag göra det via den jag har nu?

Hej,

Du väljer artistnamn när du skapar release, det är inte kopplat till namnet på din profil, så du behöver inte skapa en ny användare för detta!

Hälsningar,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaakko (oregistrerad)

Hej,

Du väljer artistnamn när du skapar release, det är inte kopplat till namnet på din profil, så du behöver inte skapa en ny användare för detta!

Hälsningar,

Erik

Okej.. härligt. tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om man väljer att betala för album på spinnup, kan man lägga till låtar i efterhand då eller måste man lägga upp alla direkt? Jag har bara singlar, men det blir ju betydligt billigare om jag ändå kan använda mig utav album.

Tjena!

Man kan aldrig lägga till/ändra något i en release när den väl är skickad till affärerna. Alltså måste du lägga upp alla låtar direkt!

Har du någonsin hört talas om ett album där låtar läggs till i efterhand? 🙂

Hälsningar,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att man får lägga upp gratsi för ett år, vad jag förstår så gäller det två singellåtar? I så fall, måste man lägga upp båda samtidigt för att det ska vara gratis, eller kan man börja med en och ta den andra senare?

Hej!

Samma svar på detta som jag svarade ovan, man kan alltså inte editera en release då den väl är skickad till affärerna. Då måste man ta ner den och göra en ny. En singel är 1-2 låtar så om du vill ha 2 måste de vara med från början!

Mvh,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Man kan aldrig lägga till/ändra något i en release när den väl är skickad till affärerna. Alltså måste du lägga upp alla låtar direkt!

Har du någonsin hört talas om ett album där låtar läggs till i efterhand? 🙂

Hälsningar,

Erik

Äsch, någon gång är det väl någon som ska bryta trenden 😄 Men jag antog att det inte skulle gå hehe 🙂

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som sett någon avräkning ännu?

Mina låtar har varit uppe i 2,5 månader och jag ser fortfarande inga spelningar...

(har inte precis sagt upp mig på jobbet men jag vet från säker källa att antalet spelningar är fler än noll på Spotify ... 😛 ).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte heller nån statistik.

Nån som sett någon avräkning ännu?

Mina låtar har varit uppe i 2,5 månader och jag ser fortfarande inga spelningar...

(har inte precis sagt upp mig på jobbet men jag vet från säker källa att antalet spelningar är fler än noll på Spotify ... 😛 ).

Cheers!

Hej!

Den första avräkningen tar 45+15 dagar att komma, och kommer i slutet av månaden. Det kan alltså ta längre tid för en avräkning att dyka upp på era profiler. Detta är affärernas regler och inte våra. Efter detta kommer de månadsvis, också i slutet på varje månad.

Alltså är rapporterna ni får inte i realtid, till skillnad från statistiken ni ser direkt i Spotify (där är det två dagars förskjutning). Läs mer om detta i vår FAQ under 'MONEY AND SALES': https://spinnup.com/faq/

Hälsningar,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha,

Har första rapporten inne nu:

19,61€ dvs typ 175 SEK.

"Konstnärslivet" är bistert 😛

Får nog fortsätta lönearbeta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha,

Har första rapporten inne nu:

19,61€ dvs typ 175 SEK.

"Konstnärslivet" är bistert 😛

Får nog fortsätta lönearbeta 😆

Haha! Bara att fortsätta att kämpa. Snart står du där på Wembley med tusentals skrikande fans framför dig!

Mvh,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha,

Har första rapporten inne nu:

19,61€ dvs typ 175 SEK.

"Konstnärslivet" är bistert 😛

Får nog fortsätta lönearbeta 😆

175 kr skulle jag har varit rätt nöjd med. Vi knegar fortfarande på mot första dollarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte kolla hur det gått för mina två låtar. Jag tyckte det såg ut som att ingen av dem blivit spelad en enda gång. Är det så?

https://spinnup.com/en/hakan-nilsson/

Hello,

Klart att de blivit spelade. JAG vet att dina låtar spelats 😎

Dock, det tar en väldigt lång tid innan du ser något. Se posten från Beng4n ovan (ang 45 + 15 dagar). Beroende på när du kom med kan det med andra ord ta 45 + 15 + "vad var kvar av månaden när dina låtar kom upp"...

Så med max otur tar det typ 90 dagar och med max tur 60...

Så "don't quit your day job" (yet...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...