Jump to content
Annons

Problem att skapa avancerade melodier


kylistar

Recommended Posts

Annons

Nu finns det ju inga tydliga definitioner i musik. Men jag tror att det rent allmänt är ganska få som sätter likhetstecken mellan "avancerade" och "minnesvärda" melodier.

Snarare brukar ju vara tvärtom det, det är ju oftast de som låter skenbart enkla som är minnesvärda. Sen kan man såklart diskutera vad som är avancerat och inte.

På något sätt är det ju ofantligt mycket klurigare att komma på en superhookig melodi som t ex "Vem kan segla förutan vind" jämfört med någon typisk jazz/fusion-aktig västkust-slinga med mycket kluriga synkoper och märkliga tonval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju inga tydliga definitioner i musik. Men jag tror att det rent allmänt är ganska få som sätter likhetstecken mellan "avancerade" och "minnesvärda" melodier.

Snarare brukar ju vara tvärtom det, det är ju oftast de som låter skenbart enkla som är minnesvärda. Sen kan man såklart diskutera vad som är avancerat och inte.

På något sätt är det ju ofantligt mycket klurigare att komma på en superhookig melodi som t ex "Vem kan segla förutan vind" jämfört med någon typisk jazz/fusion-aktig västkust-slinga med mycket kluriga synkoper och märkliga tonval.

+1

Precis vad jag menar 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

Fyll på med pads. Fyll på med melodi-instrument i olika "figurer" och rytmer som faller i ackorden, typ arpeggio-liknande. Fyll på med resten av instrumenten, bas, trummer etc. Det kommer nu låta som en kakafoni, inte olikt ganska mycket man hör på soundcloud och youtube, men det kommer följa din ackord-slinga.

Lyssnar man på det kommer man irritera sig på att man inte hör den melodi som "känns" bäst. Instrumenten kommer antyda mängder av möjliga melodier men aldrig träffa. Nu kan man börja nynna för att förstärka melodin man "vill" höra.

Variera rytmer, instrument, ackord, osv. För att göra det enklare kan man plocka loopar från andra låtar, dra bort melodin med lågpass-filter, fyll i med din egen kakafoni och lyssna melodier som känns bra.

Detta kan väl ses som en sorts strukturerat "jammande".

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det avancerat, men nu vet jag att det inte var ett bra ord att kalla det för att ni skulle förstå vad jag menar.

Om ni nu tyckte det va viktigt att poängtera....

Att skapa riktigt bra och minnesvärda melodier är nog på något sätt avancerat för de allra flesta.

Sen finns det så klart människor som Max Martin som verkar ha lite mer tur än oss övriga. Plus att han nog hjälpt turen på traven en aning genom att lägga väldigt många timmar på att göra musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har några förslag på vad jag kan göra för att ta mig framåt?

Om du måste be andra om tips om hur man skapar "avancerade melodier", då är det erfarenhet du saknar, vilket därmed också är svaret på din fråga.

Svårare, eller snarare enklare, än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skapa riktigt bra och minnesvärda melodier är nog på något sätt avancerat för de allra flesta.

Var har du fått en så korkad idé ifrån?

Sen finns det så klart människor som Max Martin som verkar ha lite mer tur än oss övriga. Plus att han nog hjälpt turen på traven en aning genom att lägga väldigt många timmar på att göra musik

Intressant hur du "skyller" din egen förhållandevist ringa framgång på att "andra" har tur ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du fått en så korkad idé ifrån?

Empiriska studier. Vore det lätt att skriva bra melodier så borde det finnas mycket mer njutningsbar musik.

Intressant hur du "skyller" din egen förhållandevist ringa framgång på att "andra" har tur ... 😄

Det var så klart en ironi, även om jag ser när jag läser det nu att den kanske inte var helt klar. Fast lite tydligare att det så klart blivit om du inte censurerat bort smileyn i ditt citat 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan snabbt hitta melodier via en pentatonisk skala som grund - t.ex. cde ga eller "de svarta tangenterna på pianot". Jag brukar hitta melodier när jag cyklar till och från jobbet, lägger oftast till en text med samma rytm/beat för att komma ihåg dem.

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du måste be andra om tips om hur man skapar "avancerade melodier", då är det erfarenhet du saknar, vilket därmed också är svaret på din fråga.

Svårare, eller snarare enklare, än så är det inte.

Väl sagt. Du har inga konkreta förslag på vad som är bra att öva på för den som vill nå detta mått av erfarenhet?

Själv brukar jag försöka komma på en 3-4 nya låtidéer om dagen och improvisera solon till backingtracks ca 30 min om dagen, vilket jag inbillar mig (tillsammans med resterande timmar om dagen jag spelar "för skojs skull") har funkat bra för min kompetens som melodiskapare. märk väl att det här med att skriva några låtar om dagen har jag jobbat på över 6-7 år så det är inget wham-bam-effekt direkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl sagt. Du har inga konkreta förslag på vad som är bra att öva på för den som vill nå detta mått av erfarenhet?

Själv brukar jag försöka komma på en 3-4 nya låtidéer om dagen och improvisera solon till backingtracks ca 30 min om dagen, vilket jag inbillar mig (tillsammans med resterande timmar om dagen jag spelar "för skojs skull") har funkat bra för min kompetens som melodiskapare. märk väl att det här med att skriva några låtar om dagen har jag jobbat på över 6-7 år så det är inget wham-bam-effekt direkt

Gör du nya saker hela tiden?

Jag skulle nog vilja säga att vad du förmodligen behöver göra är att välja ut de låt-idéer som du tycker känns bäst, och sen jobba hårt med att finslipa dom.

Man lurar sig nog ofta när man hör en färdig produktion som låter självklar, och tror att det är något upphovsmannen kommit på direkt. Och visst, ursprungsidén kanske är lik. Men slutresultatet kanske ändå är version 23 eller något sånt av samma idé, där de tidigare 22 versionerna låtit snarlika, utan att nå ända fram.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du nya saker hela tiden?

Jag skulle nog vilja säga att vad du förmodligen behöver göra är att välja ut de låt-idéer som du tycker känns bäst, och sen jobba hårt med att finslipa dom.

Man lurar sig nog ofta när man hör en färdig produktion som låter självklar, och tror att det är något upphovsmannen kommit på direkt. Och visst, ursprungsidén kanske är lik. Men slutresultatet kanske ändå är version 23 eller något sånt av samma idé, där de tidigare 22 versionerna låtit snarlika, utan att nå ända fram.

ja jag gör nya saker hela tiden. men det innebär inte att jag inte jobbar vidare på vissa idéer, reviderar och gör om dem. var inte min avsikt att be om tips utan ett konkret på exempel på hur jag själv går till väga för att utveckla mitt sinne för melodi. tack för omtanken dock

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag gör nya saker hela tiden. men det innebär inte att jag inte jobbar vidare på vissa idéer, reviderar och gör om dem. var inte min avsikt att be om tips utan ett konkret på exempel på hur jag själv går till väga för att utveckla mitt sinne för melodi. tack för omtanken dock

Jag måste ha varit blind när jag skrev mitt inlägg, fick för mig att det var TS. Whatever floats your boat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inga konkreta förslag på vad som är bra att öva på för den som vill nå detta mått av erfarenhet?

Mitt svar till TS handlade inte så mycket om att det nödvändigtvis krävs erfarenhet för att lyckas knåpa ihop en "avancerad melodi" (jag ställer mig dessutom jävligt tveksam till om det verkligen finns "avancerade melodier"). Jag menar snarare att ju mer erfarenhet man skaffar sig, desto mer uppskattar man det man åstadkommer. Man förstår att det man skapar faktiskt är bra nog.

Och då kommer man lite till min poäng: När du måste be andra om tips om hur man gör något "bra" (inom melodiskapande), då har man (fortfarande) den skeva uppfattningen om att det finns en genväg till ett hemligt recept ...

Förslag på öva? Spela. Sjung. Skriv. Hur länge och hur mycket känner man själv, vilket också är det som avslöjar om det man håller på med verkligen är ens grej. Den som tycker att en timme om dagen för praktisk övning är för jobbigt får nog se sig om efter andra hobbysysslor ... frimärkssamling, till exempel.

Förutom praktisk övning fordras att man, till skillnad från många andra yrken/sysslor, har jobbet med sig i huvudet hela tiden. En kontorsråtta som jag kan lämna mina tjänstemannasysslor kvar på jobbet när jag lämnar arbetet för dagen. Som musiker vinner jag på att "kreera" och samla inspirationskällor alla vakna timmar på dygnet (och i extraordinärt trevliga fall, även i drömmar).

Ju tidigare i livet man börjar/började med musicerande/komponerande desto snabbare utvecklar man förmågan att förstå och uppskatta det man håller på med. Ju äldre man blir desto längre i förhållande blir startsträckan.

Däremot blir ingendera fullärd.

Mitt "tips".

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta svar här!

För mig är en bra komposition när texten förmedlar ett budskap, en känsla eller en stämning, som sedan understöds eller förstärks av melodin, och i förlängningen kompet, arret, orkestrering och produktion. Oavsett genre. Och det kan absolut "bara" vara en partylåt! 😛

Så, för mig låter det lite konstigt att låsa fast sig vid en viss tonart, en viss skala eller ett visst sound...

Mitt eget låtskrivande flyter bäst när jag får en idé som ger mig något av det förstnämnda här, ett budskap, en känsla eller stämning. Då får jag något att jobba vidare med. Sen... är det helt olika från gång till gång vad den där känslan kommer ifrån!

Men... bra musik känns! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...