Jump to content
Annons

Ironoak

Medlem
  • Antal inlägg

    33
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt

Om Ironoak

  • Födelsedag 1969-03-27

Om mig

  1. I stand corrected! Jag blev ju tvungen att testa! 😄 Men... för mig spelar det ingen roll, för som jag sa tidigare, jag väljer att istället lägga in dessa channelstrips på min sub-grupp. Det känns lite overkill att ha alla dessa grejer på alla kanaler.
  2. Nu förstår jag inte... dels är det ju bara att markera alla kanaler du vill ända, och göra din ändring så kommer det ju på alla kanaler? Men... i det här läget föredrar jag helt klart att göra en "KörMIX" sub-grupp och köra alla dessa körer dit och lägga kanalstrippen där. Gör förstås att göra till Stereo-kanaler också, så man får ut lite bredd i kör-paketet.
  3. Tack JohnRick! Det där var en riktigt bra video! Av nån anledning vill det inte fungera till 100% ändå. Jag provar på lite olika sätt, och får alltid någon kanal som inte vill gå igenom och hamna på egen kanal i Logic. Skumt... Jag får försöka igen.
  4. Du kan ju också välja att "Save channel strip setting as..." Det brukar jag göra, då finns det färdiga "kanal-templates" utan att varken behöva exportera eller importera nånting. =)
  5. En av dom smartaste musikanterna av dom alla - i min åsikt då förstås! Så snygga baslinjer, med så små medel! Genialt från början till slut!
  6. Lyckades nästan ställa hela frågan i rubriken! 😄 Jag vill separera trummorna från de olika trumpluggarna i NI's Ultimate 9-serie, Studio-drummer å allt vad dom nu heter, ut på separata kanaler i Logic Pro X 10.1. Jag har sökt lite på nätet, men inte hittat några instruktioner jag riktigt lyckas få att fungera. Någon som vill hjälpa mig med detta? Tack på förhand!
  7. Ny pysslar jag inte med house, men ett klassiskt trick att få ett fylligare ljud i synthar är ju att göra stereo av dom. Dist kommer ju förstås att påverka soundet, men inte så att dom blir "fylligare" väl? Kopiera ett track med din synth, lägg upp en likadan synth på det nya spåret, Snedstäm dom två en aning, den ena några "cents" uppåt, och den andra några "cents" neråt. Panorera dom båda fullt ut till varsin sida. Klart. Tips om reverb har du fått... Jag kan tycka att ett delay gör en ännu större inverkan. Fast... nu sysslar jag inte med house, men det kanske kan vara värt ett försök?
  8. Tror snarare att herr Bagge genom åren lärt sig företagsekonomi? Bara för att man kan slänga ut pengar, så betyder det inte att man bör? Jag anmälde mig i alla fall till den här svängen, ska bli intressant att se vad det hela är i detalj! =)
  9. Gör det som inspirerar dig! Nytt instrument låter som en spännande idé! Ibland brukar jag sätta mig och gå igenom olika mjukvarupluggar som jag inte har så bra koll på! Ofta hittar man något nytt ljud som inspirerar till nya idéer! Sen... Faktum är att när man tagit steget och vill göra detta som jobb, så får man snällt sitta sina timmar och gnugga! Inspiration är inget man får, det skapar man! ;-)
  10. Definition på "In your face"? För mig, är det att sjunga nära och torrt, och bara en gång! Men ett spetsigt pop-körpaket gör i alla fall jag helst med 10-12 kanaler som panoreras jämnt från höger till vänster, på varje stämma då förstås. På en refräng kan jag gärna dubba leaden med ett sånt här paket. Tricket här - för mig - är nästan uteslutande sång-sättet! Att använda mycket kraft, och mycket röst - i motsats till ett mjukare och betydligt större körpaket som görs genom att sjunga med mycket luft! Trots att det är brett, så behöver det inte bli särskilt "stort" för det... Några har tipsat om att "väsa" och så vidare. Mitt tycke skulle nog vara att kören har en tendens att bli större av det. Men, experimentera är visst ett nyckelord? 😄
  11. Sorry, som sagt, jag är norrlänning så jag läser väldans långsamt! 😛 Men tack, jag ska försöka få med ett bidrag! =)
  12. Ojoj... har missat detta helt! Får man efteranmäla sig? 😛
  13. Kul att läsa något så självutlämnande och ärligt! =) Jag undrar... kan det inte vara så att det är nu din musikalitet tar fart? Jag menar... när jag var yngre, och började med musik på heltid tyckte jag att jag var så jämarns bra! Grym faktiskt! Å snygg dessutom!! Vi spelade in varje spelning, lyssnade i bussen på väg till nästa ställe och det lät så grymt bra, tyckte jag då! Några år senare, när jag spelade i ett annat band, fick jag kontakt med gitarristen ifrån det första bandet igen. Det visade sig att han hade kvar dom här inspelningarna, och jag bad om att få lyssna på dom! Det... ehh... lät inte riktigt som jag mindes det! Jag upplevde samma fenomen när jag bestämde mig för att sluta spela "ute". Jag var med i ett coverband, och ledsnade på att stå å härmas, och ville en gång för alla börja skapa min egen musik! Så, med stöd av min svåger/mentor köpte jag ett litet Pro Tools-paket och satte igång, och JÄMARNS va bra de va!!! ... fast inte, då... visade det sig senare... Kan det vara något liknande för dig? Att du kanske för första gången hör dina egna grejjer med "fräscha öron"? Kanske blir du inte längre imponerad av vad ditt DAW kan göra? Nyhetens behag kanske har lagt sig? Du kanske inte längre imponeras av hur bra dom där gitarreffekterna låter? Den där synthen? Den där "darlingen" som man får lära sig att "killa" i "Studio-kurs 2"? Hon kanske inte låter som någon "darling" längre? Den där fällan man så lätt går i, att lägga på grej efter grej efter pryl efter riff efter fill efter räka efter den där 3-tonshöjningen i synkop kanske uppenbarar sig och man upptäcker att alla dessa ljud inte alls är musik, utan bara... ljud? Jag tycker - att du absolut inte ska ge upp, eller låta dig slås ned av det här! Jag tycker istället, att du ska sätta dig vid din dator och ta ett av dom här projekten du trodde att du gillade - och börja om! Bara för kul skull... testa att använda dina "nya kritiska" öron och se om det blir något bättre? Jag vet inte... jag kände bara igen mig lite i det du skrev... Kör hårt!
  14. Kul ämne det här! Något jag gillar, är när man hittar snygga "rörelser" i musiken, och då gärna förstås i ett stråk-arr. Jag söker ofta och gärna efter en rörelse i basen, där den där typen av "ton-analys" ligger bakom hur man kan hitta till exempel en nedgång i bastonerna. Att samtidigt hitta en hög stråk-stämma som rör sig uppåt i tonerna, blir ibland väldigt effektfullt.
×
×
  • Skapa ny...