Jump to content
Annons

Problem att skapa avancerade melodier


kylistar

Recommended Posts

Hej!

Har hållt på och gjort musik i snart 4-5 år och det börjat faktiskt låte helt ok.

Dock så känns det som att det är nått litet som saknas. Typ den där melodin, som verkligen får en att digga låten och komma ihåg just den låten och ge den en sorts "karaktär".

Som det ser ut nu använder jag mig mest av A minor och kan använda mig rätt så bra av de olika ackorden, vet t.ex. vilka som är augmented och vilka som är minor major och hur jag ska spela olika noter på dom olika ackorden för att få olika harmonier.

Men börjar känna mig lite begränsad, det finns liksom bara 7 knappar att trycka på, det känns liksom inte tillräckligt för att t.ex. låta lika bra som en riktigt bra skriven låt.

Dessutom har jag svårt att få in alla noterna i skalan i låten. det är lätt att blanda a c d e g, men sen när man också ska köra in b och f låter det bara förjävligt, speciellt om jag kör båda noterna i samma stycke.

Ett litet exempel på något jag menar:

Lyssna gitarren som spelat 6.02 - 6.04.

Eller för den delen som sången som går över hela låten och ackorden som kommer på.

http://www.youtube.com/watch?v=InuzfszkolA

Den passar så jävla perfekt med det innan och ger melodin en sån både ledsen men ändå glad ton och det bara resonerar i hela min kropp. Varför får jag inte till något sånt?? Jag menar det jag gör kan låta professionellt och välgjort men får inte riktigt till det dära liksom...

Nån som har några förslag på vad jag kan göra för att ta mig framåt?

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja nynna in melodierna. Antingen gör du en ackordföljd som du nynnar till. Eller så nynnanr du in en slinga och provar sen att lägga ackord på den. Själv tycker jag nog att den andra metoden är att föredra, eftersom det annars är lätt att fastna i för vanliga ackordbyten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror även att du ska försöka låta bli att tänka så mycket i teoretiska termer. Visst kan det ofta snabba upp delar av arbetet att ha koll på musikteori.

Men just när det gäller att komma på riktigt bra melodier är det nog ganska meningslöst. Dels eftersom det inte går att räkna ut en riktigt bra melodi på förhand, dels eftersom många bra melodier faktiskt kan bryta mot teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gåtan att få de ''dära'' den perfekta melodin är väl nått som alla strävar efter..

Björn och Benny sa att det var som att locka fram en drake ur en grotta.

Medan vissa som tex Pugh får bara hipps vipps melodier i skallen.

När jag skriver som bäst så latjar jag bara och ryter ut en melodi eller ackordsföljd utan att tänka för mycket. Hitta en känsla som bäst eller ett slags tema.. Men de är ju olika för alla och alla är ju olika begåvade..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom har jag svårt att få in alla noterna i skalan i låten.

Måste du det då ?

Använder sällan alla noter ur en skala när jag skriver melodier , Men sedan skriver jag dom på känsla om vad jag tycker låter bra inte teoretiskt vad som borde låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, men nynna i huvvet, kan ju också "nynna" på synten då för att få lite idéer, kanske båda, man har väl ungefär en idé i huvvet liksom o så kör man... men visst, att ha en lite klarare bild av vad man vill skapa kanske

Jag skulle nog vilja påstå att största fördelen med att nynna är att man då framför allt frigör sig från risken att låta muskelminnet styra. Tror att det är extremt få som är lika fria när dom spelar gitarr eller piano som när dom nynnar.

Dessutom kommer pauserna mycket naturligare, eftersom man då och då måste hämta luft. Och pauserna är otroligt viktiga för melodin, precis som när man talar eller skriver.

Andra nyttiga saker kan vara att göra en loop med fyra takter, kanske bara trummor, men även med någon enkel basgång eller harmoni bakom. Sen spelar man den om och om igen, och tvingar sig själv att varje gång hitta på en helt ny melodi. Man kan även prova att låta begränsningar mana fram kreativiteten genom att t ex bestämma att man bara får använda tre toner att göra melodin med, att man bara får sjunga på jämna åttondelar o s v.

Det kan nog också vara bra att hålla i bakhuvudet att det kan ta ett tag att hitta rätt. Allt från några minuter till några år. Tror många lurar sig på att melodier låter enkla när man hör det färdiga resultatet, men inte tänker på att kompositören kanske suttit och provat hundratals olika variationer under flera månader.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta tänk och nynna. Håller med ovanstående, eller ta fram en gitarr eller piano och plinka. Dom bästa riffen jag har kommit på har jag kommit på när jag bara spelar random skit som kommer medans jag spelar.

Fast det verkar ju vara den metod TS redan använder? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med många av tidigare talare. När man sitter med synten/gitarren/pianot så använder man sig av ett annat tänk än när man sjunger/nynnar. Du ser tonerna i form av tangenter och har alltid skalor och olika teoretiska termer i huvudet. Däremot när du nynnar så kan man lättare släppa loss allt det teoretiska och gå på magkänsla, vilket oftast blir bättre för mig.

Eftersom du har hållt på med musik i 4-5 år så antar jag att du har en bra känsla för toner osv, och då kan du ofta nynna till dig en melodi utan problem. Ifall du behöver en melodi som skall börja mitt i en låt, så brukar jag alltid lyssna på låten, och när den tar slut (alltså där jag inte skrivit något mer ännu) låter jag nynnandet ta över. Då brukar ens nynnande ta melodin precis dit man vill ha den, och om du inte blir nöjd första gången, så är det bara att prova igen.

Lycka till!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du det då ?

Använder sällan alla noter ur en skala när jag skriver melodier , Men sedan skriver jag dom på känsla om vad jag tycker låter bra inte teoretiskt vad som borde låta bra.

Nej, det måste jag väl kanske inte, jag vet inte, men vill gärna utforska vad det innebär och man lär ju använda dom på nått sätt så jag vill veta hur. Jag vet att jag ska skita i teori och så och bara gå efter vad osm låter bra, men teorin har ändå hjälpt mig att hitta till sånna saker som jag tycker låter bra.

Jag skulle nog vilja påstå att största fördelen med att nynna är att man då framför allt frigör sig från risken att låta muskelminnet styra. Tror att det är extremt få som är lika fria när dom spelar gitarr eller piano som när dom nynnar.

Dessutom kommer pauserna mycket naturligare, eftersom man då och då måste hämta luft. Och pauserna är otroligt viktiga för melodin, precis som när man talar eller skriver.

Andra nyttiga saker kan vara att göra en loop med fyra takter, kanske bara trummor, men även med någon enkel basgång eller harmoni bakom. Sen spelar man den om och om igen, och tvingar sig själv att varje gång hitta på en helt ny melodi. Man kan även prova att låta begränsningar mana fram kreativiteten genom att t ex bestämma att man bara får använda tre toner att göra melodin med, att man bara får sjunga på jämna åttondelar o s v.

Det kan nog också vara bra att hålla i bakhuvudet att det kan ta ett tag att hitta rätt. Allt från några minuter till några år. Tror många lurar sig på att melodier låter enkla när man hör det färdiga resultatet, men inte tänker på att kompositören kanske suttit och provat hundratals olika variationer under flera månader.

Ja, det låter bra.

Jag måste nog få upp en mer klar bild i huvudet och nynna fram den innan jag blir begränsad av keyboarden som jag nu inte ens är allt för bra på att spela. Dock kan det ju bli ganska svårt att ta melodin från huvudet och verkligen kunna spela den. Är ju ganska svårt o föreställa sig i huvudet helt och hållet också. Jag menar det är ju enkelt o föreställa sig att typ "här vill jag att det blir lite högre oktav och att melodin går lös lite mer och det blir en slutkläm", men sen också tänka exakt vart den ska byta not och hur ofta också, och sen komma ihåg det o får över det i noter.... E väl bara börja träna antar jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog få upp en mer klar bild i huvudet och nynna fram den innan jag blir begränsad av keyboarden som jag nu inte ens är allt för bra på att spela. Dock kan det ju bli ganska svårt att ta melodin från huvudet och verkligen kunna spela den. Är ju ganska svårt o föreställa sig i huvudet helt och hållet också. Jag menar det är ju enkelt o föreställa sig att typ "här vill jag att det blir lite högre oktav och att melodin går lös lite mer och det blir en slutkläm", men sen också tänka exakt vart den ska byta not och hur ofta också, och sen komma ihåg det o får över det i noter.... E väl bara börja träna antar jag... 🙂

Du behöver inte hålla något i huvudet. Spela in det du nynnar i ditt projekt. Sen kan du sitta i lugn och ro och plocka ut melodin på din keyboard och översätta den till midi-data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju iofs en sampler som jag kan spela in min nynning på 🙂 får testa!

tror du det är bra att börja med en chord progression redan från början med melodin för att få den mer nyanserad redan direkt? Dock så måste jag ju valt rätt chords som ger den stämning jag vill ha då redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom absolut fetaste och mest skadade melodierna får jag när jag sitter och jammar med antingen keyboard eller gitarr. Spelar in mina jams och så bygger man låten runt melodin man fastnat för och då är det bra med musikteori.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom absolut fetaste och mest skadade melodierna får jag när jag sitter och jammar med antingen keyboard eller gitarr. Spelar in mina jams och så bygger man låten runt melodin man fastnat för och då är det bra med musikteori.

Ja, det med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju iofs en sampler som jag kan spela in min nynning på 🙂 får testa!

En sampler? FInns det ingen inspelningsfunktion för audio i vad du nu använder för program?

tror du det är bra att börja med en chord progression redan från början med melodin för att få den mer nyanserad redan direkt? Dock så måste jag ju valt rätt chords som ger den stämning jag vill ha då redan.

Här finns såklart inget rätt eller fel. Men själv tycker jag generellt sett att man får till bättre harmonier om man nynnar fram en melodi helt förutsättningslöst och lägger på ackorden efteråt.

I det läget ska man inte heller vara rätt att experimentera, det finns ju inte bara "ett rätt ackord" att lägga över en given melodislinga. Prova byta till något annat ackord en det självklara, byt ackord men låt basen ligga kvar på det föregående, eller ligg kvar på att ackorden och ändra bastonerna o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du det då ?

Använder sällan alla noter ur en skala när jag skriver melodier , Men sedan skriver jag dom på känsla om vad jag tycker låter bra inte teoretiskt vad som borde låta bra.

+1

Det blir antagligen sämre om du försöker få in alla tonerna i en och samma låt. Experimentera dock med att få in toner som "inte hör hemma" kan bli kul och sticka ut.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så känns det som att det är nått litet som saknas. Typ den där melodin, som verkligen får en att digga låten och komma ihåg just den låten och ge den en sorts "karaktär".

Då har du kommit en bit på väg så som du skriver. Du har insikt hur det borde låta, det är avgörande att ha en slags kvalitetskänsla, annars kan man aldrig bli bättre. En bra melodi är dock få som snyter ur näsan, kräver både talang och svett att komma dit. Fortsätt vara nyfiken så kommer du lära dig mer och ha fler vägar att välja på, en dag kan det lossa för dig då.

Tänker på rubriken "Svårt skriva avancerade melodier" du menar "minnesvärda melodier"? Det är svårt för alla, även dom som kan. Många lyckas aldrig, en del lyckas en gång, andra flera, det hindrar inte att man försöker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att nynna är lika mycket en fråga om muskelminne som andra instrument. "Rösten är ett instrument" osv. Sjung och spela mycket tills muskelminnet slutar vara "i vägen", om det nu känns så, men all musik även i hjärnan är baserad på vad man hört tidigare. Även hjärnan glider in gamla spår. Det är OK. Det är därför vi känner igen Björn-Benny-låtar osv. Kanske är det lättare att vara två.

Apropå Björn och Benny. Deras mest produktiva komponerande gjorde de väl omkring ca cirka 30-35 års ålder, dvs efter ca 25-30 år av att "hålla på med musik". Det var fortfarande ett heltids-jobb, sitta och spela, med samma frustration som andra. I någon artikel nämndes att de rökte en limpa om dagen i skärgårds-stugan där de satt från morgon till kväll. Vet inte om det stämmer ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Björn och Benny. Deras mest produktiva komponerande gjorde de väl omkring ca cirka 30-35 års ålder, dvs efter ca 25-30 år av att "hålla på med musik". Det var fortfarande ett heltids-jobb, sitta och spela, med samma frustration som andra.

Mycket svett också har jag förstått. Jobbar inte vidare på tunna ideér, gäller att kunna höra vad som är bra då, och ha tålamod också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att nynna är lika mycket en fråga om muskelminne som andra instrument.

Det där tror du inte ens på själv.

"Rösten är ett instrument" osv.

Jo, men den lilla skillnaden jämfört med alla andra instrument är att den faktiskt är ett medfött instrument som alla människor ständigt övar på på olika sätt, varje dag, hela livet.

Sjung och spela mycket tills muskelminnet slutar vara "i vägen", om det nu känns så,

Den mängden övning som krävs för det skulle nog kunna ta död på mycket musicerande. Plus att man då måste öva på ett sätt som gör att man inte fastnar i invanda mönster.

men all musik även i hjärnan är baserad på vad man hört tidigare. Även hjärnan glider in gamla spår. Det är OK. Det är därför vi känner igen Björn-Benny-låtar osv.

Det där är någon slags märkligt hönan&ägget-resonemang. Är det inte rimligare att tänka sig att t ex Björn och Benny gillar när det låter på ett visst sätt, och söker sig dit, snarare än att dom släpper ifrån sig muskelminnes-slentrian?

Apropå Björn och Benny. Deras mest produktiva komponerande gjorde de väl omkring ca cirka 30-35 års ålder, dvs efter ca 25-30 år av att "hålla på med musik". Det var fortfarande ett heltids-jobb, sitta och spela, med samma frustration som andra. I någon artikel nämndes att de rökte en limpa om dagen i skärgårds-stugan där de satt från morgon till kväll. Vet inte om det stämmer ...

Ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja nynna in melodierna. Antingen gör du en ackordföljd som du nynnar till. Eller så nynnanr du in en slinga och provar sen att lägga ackord på den. Själv tycker jag nog att den andra metoden är att föredra, eftersom det annars är lätt att fastna i för vanliga ackordbyten.

Nu gör jag nästan aldrig låtar, för när jag försöker blir det aldrig bra, men det du säger där lät intressant.

Jag skulle aldrig klara av att nynna fram en melodi utan att veta exakt vilka ackorden är. Det där är liksom helt ihopsvetsat i skallen. När låten är klar kan jag ju färga ackorden lite mer än det jag "hörde" i skallen när jag nynnade, men grunden ligger redan klar. Möjligtvis kan jag slänga in ett dim som jag inte tänkte på när melodin kom till.

Blir väldigt nyfiken nu på hur det skulle vara att kunna nynna på en egen melodi utan att samtidigt "höra" (alltså veta) ackorden. Det hade ju blivit lite mer lotteri vilket säkert inte skulle vara dumt för mig. Jag kan dock inte bryta mig loss från det där tyvär.

Finns det andra som kan nynna fram en melodi i huvudet utan att veta vilka ackorden ska vara, och att ta det efteråt istället??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, rösten äe annorlunda än andra instrument. Det är enklare att nynna ...

Men. Muskelminne behöver inte vara så katastrofalt ändå. När vi hör toner aktiveras andra "sekvenser" i hjärnan. Smak är en form av "muskelminne" som gör att vissa saker låter mer "på plats".

Jämför vissa Abba-låtar (Arrival, Dum-dum-diddle, Piper) med folkmusiken Benny Andersson spelar (BAO). Pop-arrangemagen och produktionen i Abba är dessutom färgade "av sin tid", inte centala i komponerandet. Geniet är helheten - att ha tillräckligt förtroende för en trudelutt för att arbeta med den tills det blir en fullt producerad låt.

De satt mer eller mindre och jammade (gitarr och piano) dagarna i ända i en friggebod och "snubblade" över melodier och låtidéer.

Det viktiga kanske är att inte "döma ut" melodier och idéer som "detta är slentrian" utan arbeta vidare med dem. Oavsett om det är nynnat eller inte.

Men jag vet inte ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra som kan nynna fram en melodi i huvudet utan att veta vilka ackorden ska vara, och att ta det efteråt istället??

Man kanske hör harmonier i sitt huvud, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig = hitta ngt mer spännande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske hör harmonier i sitt huvud, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig = hitta ngt mer spännande?

Nej visst går det att "redigera" i efterhand, men även i redigerandets ingivelse parar jag direkt ihop melodi med ackord. Att bara byta lite ackord nånstans kan ju funka ibland utan att man absolut måste ändra melodin, men då kommer snabbt en ny melodislinga i skallen ihop med harmoni direkt.

Nej det där är helt omöjligt för mig, en melodi jag fantiserar ihop i huvudet har alltid ackord, tyvär får jag kanske säga, det är helt ihopsvetsat.

Tycker det är rätt kul att gå in på YouTube ibland och hitta tex en ensam fiol som spelar en melodi. Ackorden är helt givna direkt, liksom. Skulle vilja ha förmågan att stänga av den delen av hjärnan som skapar ackorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du kommit en bit på väg så som du skriver. Du har insikt hur det borde låta, det är avgörande att ha en slags kvalitetskänsla, annars kan man aldrig bli bättre. En bra melodi är dock få som snyter ur näsan, kräver både talang och svett att komma dit. Fortsätt vara nyfiken så kommer du lära dig mer och ha fler vägar att välja på, en dag kan det lossa för dig då.

Tänker på rubriken "Svårt skriva avancerade melodier" du menar "minnesvärda melodier"? Det är svårt för alla, även dom som kan. Många lyckas aldrig, en del lyckas en gång, andra flera, det hindrar inte att man försöker. 🙂

Du förstod vad jag menade, eller hur? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...