Jump to content
Annons

hur skriver man en bra låttext?


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

Stinkey (oregistrerad)

Samma råd som vid musikskapande; Lyssna på en jävöa massa låtar där du gillar texten, försök komma underfund med VAD det är du gillar; Över gripande story, vitsigt slut´, smarta rim, referenser, You name it. Gör analyser och kopiera, om óch om igen. Skriv om, skriv,skriv om. Här ännu mer än i musikdelen, "kill your darlings."

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Shadows: Instant Markoolio? 😉

Det bästa sätt att göra textförfattande enkelt är i mitt tycke följande; hitta ett intressant ämne. Har du ett intressant ämne så kvittar det om du kör mej/dej-rim eller vad som helst, folk (även de som lyssnar kravfullt) kommer att gilla det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar tvetydighet och fri tolkning i texter. Tycker väldigt mycket om texter som den stora massan tror handlar om en viss sak, men som egentligen handlar om något helt annat.

Jag småmyser alltid lite när jag tänker på den här texten som jag skrivit:

http://www.zapper.se/studio/andletourlovegotowaste/04.html

Hur många tror inte att jag bara stavat fel liksom 😉

Den handlar ju om en hjort ffs :rolleyes:

Fast å andra sidan kan den stämma ganska bra in på ett highschool-strul också om man stavar "dear"...

Jag tycker om lite luriga texter. Man ska ställa krav på lyssnaren och inte nedvärdera sig själv och tro att folk inte fattar om man skriver för komplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många tror inte att jag bara stavat fel liksom 😎

Den handlar ju om en hjort ffs 😉

Fast å andra sidan kan den stämma ganska bra in på ett highschool-strul också om man stavar "dear"...

Jag tycker om lite luriga texter. Man ska ställa krav på lyssnaren och inte nedvärdera sig själv och tro att folk inte fattar om man skriver för komplicerat.

Lite småironiskt blir det när den komplicerade texten handlar om en hjort och innehåller rader som "Your only a few fights, from being the leader of the pack" 😄 Ska iofs vara You're men strunt i det 😄

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Intressant tråd!

Min erfarenhet är att engelsktalande har en mycket högre acceptans för "puckade" texter, dom ser det lite som om det vore ett barn som skrivit den tramsiga texten!

" I looove you, I really dooo di doo, muuoooh"! Missförstå mig rätt, engelsktalande har samma krav på djupa texter med innehåll men den "vrede" som riktigt menlösa

texter på svenska (med all rätt) kan väcka i Sverige är hos dem mer sällsynt! Jag tycker att det är fegt att skriva på engelska om man är född med annat första-språk,

så det så! Om man inte skriver bra texter på engelska förstås. Bäst puckade texter på engelska hitintills är det Beatles första skivor?

Yesterday, far away, to my dismay, here to stay, woldn’t say, have to pay, game to play, hide away - in... yesterday

stabfel

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

- - - Man ska ställa krav på lyssnaren och inte nedvärdera sig själv och tro att folk inte fattar om man skriver för komplicerat.

🙂😄😄 Inte om det gäller svenska "journalister"...

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=9931 klicka o kolla/lyssna på inslaget med John Foxx-intervjun (Ultravox-tiden).

Skratta eller gråt efter tycke och smak..... 🙂🙂😛😄😄

Edit: finns en del andra musikgodingar där oxå.....

Redigerat av mickeh
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst puckade texter på engelska hitintills är det Beatles första skivor?

Yesterday, far away, to my dismay, here to stay, woldn’t say, have to pay, game to play, hide away - in... yesterday

Ok, ja håller med om att folk kommer undan med dummare texter på engelska och att beatles låtar inte alltid var särskilt djupa eller bra i början. Men dissa yesterday? De e väl ändå inte en av deras sämre texter... 😏

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

jag har skrivit två låtar på två dagar på engelska. verkar ha lätt att skriva system of a down inspirerade låtar. Tänkte försöka sälja de till dom för några hundra tusen lök lr nåt. får se vart jag år vidare hehe.

kul tråd förresten

Redigerat av jhuxie
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har skrivit två låtar på två dagar på engelska. verkar ha lätt att skriva system of a down inspirerade låtar. Tänkte försöka sälja de till dom för några hundra tusen lök lr nåt. får se vart jag år vidare hehe.

kul tråd förresten

Härligt att dra igång en tre år gammal tråd med ett inlägg som inte säger någonting :rolleyes:

I like 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Och det är där som Per Gessle på något sätt har lyckats. Han kommer på egna uttryck som han översätter fritt till engelska och ändå hamnar han först på Billboard....det är ju märkligt.

C'mon and join the Joyride till exempel. Vår gode Per trodde helt enkelt att det betyder som det blir om man översätter Joy för sig och Ride för sig.....men riktigt så enkelt är det ju inte. :rolleyes:

Nä hä. Tyvärr.

Om du bara visste hur mycket skit han har fått och fortfarande får för den feltolkningen av ordet Joyride.

Han trodde att det var som du påpekar, men de facto är det ett stort gissel med, oftast, unga män som stjäl bilar och kör som fan med dem.

Det har hänt många, många olyckor i samband med Joyrides och allt för många dödsfall har inträffat.

Joyride är ett mycket negativ laddat ord för oss med engelska som första- och/eller vardagsspråk.

Jag har hört en hel del arga och kraftfulla uttryck om "den där svenske idioten" från folk som har personlig eller nära erfarenhet av

de hemska effekterna som ofta det blir av joyriding.

Jag uppmanar er alla som skriver på engelska och inte behärskar språket till fullo att kolla med någon som gör det

innan ni publicerar eller framför ert verk. Det är så lätt att hamna lite fel och konsekvenserna kan bli grava.

P.S. Nu ser jag att det är en gammal tråd. 🙂

På MacWorlds forum kallas det att "Ronna" efter en medlem, Ronny, som började med detta och lurade oss ofta och helt och som fortfarande lyckas skoja till det med gamla trådar.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
  • 1 år senare...

Tycker TS är inne på rätt spår. Precis som musikteori är praktiskt för analys av musik (inte för att släppa all känsla och blint skapa musik utifrån teoretiska modeller som vissa verkar tro att det innebär) är lite retoriska modeller bra att ha kännedom om. Speciellt de retoriska stilfigurerna är bra att ha i bakhuvudet vid analys av texter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tycker nog att det är lite djärvt att säga att rim inte gäller längre. Jag hör hel- eller halvrim i i stort sett allt jag hör på radion. Onekligen måste jag tillägga att repetition verkar dominera till högre grad än det kanske gjort förut, fast det är bara en lös spekulation.

Exempel:

Don’t you worry, don’t you worry child

See heaven’s got a plan for you

Don’t you worry, don’t you worry now

Yeah

Här vill jag vara djärv och säga att den här sortens repetition nästan fyller samma funktion som rim.

Mycket intressant tråd för övrigt, även om den verkar ha några år på nacken! 😄

Redigerat av Nemo2060
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har saknat en tråd i ämnet, men har ingen aning hur en diskussion skulle gå till.

Men kanske någon kan berätta vad som gör en bra text bra och en dålig text sämre? Hur mycket måste man förstå, måste det rimma? etc etc

Kom igen nu, alla Dagermän och Frödingar. Berätta, så vi kan hjälpa varandra att skriva bättre texter.

Vad som gör en text bra/dålig beror lite på vad man tycker. För mig är melodin överordnad allt annat. Har den en bra text ser jag det som en bonus. Men inte mer. Därför kan jag gilla en japansk låt trots att jag inte förstår ett ord i låten. Men visst gillar jag välskrivna texter. Rim behövs inte, tänk Dan Hylander, men det höjer statusen hos låten avsevärt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är fegt att skriva på engelska om man är född med annat första-språk,

så det så! Om man inte skriver bra texter på engelska förstås.

Klart du får tycka vad du vill.

Jag tycker att vissa genres gör sig bättre än andra på svenska helt klart, t ex visa. Sedan tycker jag att det är lite "puckat" att begränsa sin potentiella lyssnarkrets till 9 miljoner i alla fall om man håller på med pop. Nu när internet-flugan verkar vara här för att stanna...

Men det är klart har man svenska förebilder och skriver "knäckande" bra texter på svenska hade jag kört på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Don’t you worry, don’t you worry child

See heaven’s got a plan for you

Don’t you worry, don’t you worry now

Yeah

Här vill jag vara djärv och säga att den här sortens repetition nästan fyller samma funktion som rim.

Det här är väl en form av nödrim, i alla fall ngn form av soundalikes-kusiner. 🙂

Gärna kombinerat med att man uttalar vokalerna som att dom verkar närmare varandra än dom egentligen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast tycker jag att rim förstör helt, det känns som att man försöker säga något men man tycker att det är viktigare att det passar in med melodin och att det blir en "hook".

Det viktigaste för en bra text är att man har något att säga. Skriv om känslor, om saker som betyder något, så kommer resten av sig självt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast tycker jag att rim förstör helt, det känns som att man försöker säga något men man tycker att det är viktigare att det passar in med melodin och att det blir en "hook".

Har du något bra exempel på en pop-hit man känner till som inte innehåller något rim?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något bra exempel på en pop-hit man känner till som inte innehåller något rim?

Generellt tycker jag nog att pop-hits har ganska värdelös text (det är heller inte deras syfte att vara mer meningsfulla än catchy).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast tycker jag att rim förstör helt, det känns som att man försöker säga något men man tycker att det är viktigare att det passar in med melodin och att det blir en "hook".

Det viktigaste för en bra text är att man har något att säga. Skriv om känslor, om saker som betyder något, så kommer resten av sig självt.

Avstämningen mellan text och musik är avgörande för om det ska va en bra låt. Det finns inget motsatsförhållande mellan detta och att vilja säga något. En bra låtskrivare fixar båda. Att låttexter skrivs med rim och strikt metrik är en följd av en utveckling som har pågått sedan människan började skapa musik. Menar du att du vet bättre?

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Avstämningen mellan text och musik är avgörande för om det ska va en bra låt. Det finns inget motsatsförhållande mellan detta och att vilja säga något. En bra låtskrivare fixar båda. Att låttexter skrivs med rim och strikt metrik är en följd av en utveckling som har pågått sedan människan började skapa musik. Menar du att du vet bättre?

Jag har aldrig påstått att det är ett motsatsförhållande. Jag menar dock att det ena ofta dock tar av det andra. Rim är ett retoriskt grepp för att det ska verka som att man har en poäng som egentligen inte finns, och i popmusik är det catchy och lätt att ryckas med i. Lätt att förstå. Lätt att komma ihåg.

Menar du att du inte förstår "tycker jag" och "känns"? Låter det som att jag försöker köra en allsmäktig sanning ner i halsen på folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något bra exempel på en pop-hit man känner till som inte innehåller något rim?

Årets svenska melodifestival-vinnare: Den har, om jag lyssnat rätt, endast ett enda rim: "Fall"-"all" i refrängen. Allt annat är en väldans massa "you".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig påstått att det är ett motsatsförhållande. Jag menar dock att det ena ofta dock tar av det andra. Rim är ett retoriskt grepp för att det ska verka som att man har en poäng som egentligen inte finns, och i popmusik är det catchy och lätt att ryckas med i. Lätt att förstå. Lätt att komma ihåg.

Menar du att du inte förstår "tycker jag" och "känns"? Låter det som att jag försöker köra en allsmäktig sanning ner i halsen på folk?

rim handlar inte om betydelse, eller ens att inge en illusion om betydelse. rim handlar väl ändå om fonetisk estetik. sen kan jag sträcka mig så långt som att hålla med om att det lätt kan kännas lite påklistrat och corny, men det är inte pga att rim används, utan att de används dåligt. de används av, i stort set alla som skriver texter till musik, av en anledning - de är jävligt praktiska och har potential att låta väldigt bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig påstått att det är ett motsatsförhållande. Jag menar dock att det ena ofta dock tar av det andra. Rim är ett retoriskt grepp för att det ska verka som att man har en poäng som egentligen inte finns, och i popmusik är det catchy och lätt att ryckas med i. Lätt att förstå. Lätt att komma ihåg.

Menar du att du inte förstår "tycker jag" och "känns"? Låter det som att jag försöker köra en allsmäktig sanning ner i halsen på folk?

Vi tycker väl olika helt enkelt. Jag förstår inte att det kan va fel att något är "catchy och lätt att ryckas med i. Lätt att förstå. Lätt att komma ihåg". Kan man dessutom kombinera detta med att ha något att säga är det guld värt. Det är intressant att Dan Hylander lyftes fram i tråden som ett exempel på att man kan skriva orimmade texter. Jag tycker snarare att han är ett utmärkt exempel på att det sällan blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man säga/berätta nåt specifikt så kommer det nog av sig själv, eftersom man backar tillbaka om man inte får till det man vill säga.

 

Man kan ju säga samma sak på 100 olika sätt, så det gäller bara att hitta sensmoralen av vad man vill få fram. När man har den, gäller det att hitta ett sätt att formulera det på. Men har man sensmoralen är det fan så mycket lättare. Synonymlexikon är nog jäkligt bra. Microsoft Word har många bra synonymer med.

 

Har man inget specifikt att säga, då kan man följa rytmen, sjunga slask-ord och hoppas på att man får ihop nån form av helhet. ABBA var skitbra på att sätta ord som liksom blir en del av rytmiken. Trummisen behövde inte inleda låten Chiquitita t.ex. med ett standard-fill. Rytmiken i texten tog hand om det själv: "Chiquitita, tell me what is wrooong ..", ettan kommer på "wrong", det sitter som ett smäck. Hörs att tjejerna älskade att sjunga när det var sådär med.

 

Kiss låt "I love it loud" är ett annat exempel på hur en text på en låt som blir känd kan vara. Rätt sjuk tycker jag:

 

Stand up, you don't have to be afraid

Get down, love is like a hurricane

Street boy, no I never could be tamed

You better believe it

 

Guilty 'til I'm proven innocent

Whiplash, heavy metal accident

Rock on, I wanna be President

 

Turn it up, hungry for the medicine

Two fisted, to the very end

No more, treated like aliens

We're not gonna take it

 

No lies, no more alibis

Turn it up, it's got me hypnotized

Rock on, I won't be tranquilized

 

Headlines, jungle is the only rule

Front page, roar of the nation cool

Turn it up, this is my attitude

Take it or leave it

 

I love it loud, I wanna hear it loud, right between the eyes

Loud, I wanna hear it loud, I don't want to compromise

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag texter som är tvetydiga/måntydiga, dvs. texter som kan tolkas på olika sätt. Har ofta svårt för texter som berättar precis hur det är och/eller rimmar för mycket.

En bra exempel på lyrik som faller mig i smaken är tex Sparklehorse.

/Jon

Håller helt med dig om att alltför tydliga texter ofta är tråkiga. Texter som lämnar något till lyssnaren är betydligt intressantare. Förstår inte hur detta per automatik kan kopplas till rimmade texter dock. Några av mina favoriter, "Steely Dan" och "Randy Newman" är oerhört drivna och skickliga textförfattare. De är dessutom mästare på att skriva texter som får en att tänka till och fundera på om man verkligen har förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig om att alltför tydliga texter ofta är tråkiga. Texter som lämnar något till lyssnaren är betydligt intressantare. Förstår inte hur detta per automatik kan kopplas till rimmade texter dock. Några av mina favoriter, "Steely Dan" och "Randy Newman" är oerhört drivna och skickliga textförfattare. De är dessutom mästare på att skriva texter som får en att tänka till och fundera på om man verkligen har förstått.

Ingen koppling, skrev "och/eller" - som att jag ofta även har svårt texter som rimmar för mycket. 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...