Jump to content
Annons

hur skriver man en bra låttext?


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag har saknat en tråd i ämnet, men har ingen aning hur en diskussion skulle gå till.

Men kanske någon kan berätta vad som gör en bra text bra och en dålig text sämre? Hur mycket måste man förstå, måste det rimma? etc etc

Kom igen nu, alla Dagermän och Frödingar. Berätta, så vi kan hjälpa varandra att skriva bättre texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jaa! bra tråd! .. Men du skriver ju bra texter max!

tycker det är skitsvårt att få till texter. Får slita som en gris och blir aldrig någonsin nöjd. Antingen blir det pretentiös dynga eller så blir det bara dynga. Och en gång på typ 25 blir det ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

genom att ta avstånd från rim och istället fokusera på munkänslan får man ett bättre driv i sången upplever jag det som. Rim blir ofta väldigt patetiska.

På senare år har jag ändrat uppfattning och värdesätter texter betydligt högre än tidigare.

Tips på dålig text: Magnus Johansson - Vakna nu Anneli

Link to comment
Dela på andra sajter

En engelsk text måste vara intressant även för en engelsktalande.

(Walk / talk, remember / september - rim går bort.)

Bra text för mig är en förmedlad känsla; antingen genom ett målande språk (tänk "Surf's Up" av Beach Boys / Van Dyke Parks) och metaforer, eller mer rakt med innerligt budskap ("Fuck You" av Eamon kanske). Den senare varianten är ju otroligt beroende av hur det levereras.

Jag gillar inte historier av "Ode To Billie Joe"-typ om textförfattaren inte är otroligt driven, som Hal David till exempel.

Tråkigaste texterna är dom som inte betyder ett skvatt och där man helt tydligt inte lagt ner mer än en halvtimmes jobb på att få ihop nödrimmen (tänk hälften av alla melodifestivallåtar...).

Bra poptexter innhåller chanstagningar som nämnde Eamon och kanske Dover-Calais med Style. Våga sjunga om en jäkla färjeförbindelse, liksom. 😛

My two cents.

Link to comment
Dela på andra sajter

En engelsk text måste vara intressant även för en engelsktalande.

(Walk / talk, remember / september - rim går bort.)

Och det är där som Per Gessle på något sätt har lyckats. Han kommer på egna uttryck som han översätter fritt till engelska och ändå hamnar han först på Billboard....det är ju märkligt.

C'mon and join the Joyride till exempel. Vår gode Per trodde helt enkelt att det betyder som det blir om man översätter Joy för sig och Ride för sig.....men riktigt så enkelt är det ju inte. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En engelsk text måste vara intressant även för en engelsktalande.

(Walk / talk, remember / september - rim går bort.)

Och det är där som Per Gessle på något sätt har lyckats. Han kommer på egna uttryck som han översätter fritt till engelska och ändå hamnar han först på Billboard....det är ju märkligt.

C'mon and join the Joyride till exempel. Vår gode Per trodde helt enkelt att det betyder som det blir om man översätter Joy för sig och Ride för sig.....men riktigt så enkelt är det ju inte. 😛

"Joyride" är ju ett gångbart engelskt uttryck som verkligen betyder något.

Chanstagning, bra poptext!

Vad Gessle eventuellt trodde är väl mest en rolig anekdot i sammanhanget....?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar synonymordbok och rimlexikon.

Med synonymer hittar man ofta ord som passar in i verserna när det vanliga ordförrådet inte räcker till.

Rim är oftast bra men ska inte ses som något obligatoriskt.

Idekällor: Läs en dagstidning (helst nån som är flera år gammal) eller någon rolig bok och ändra lite grann så det blir "din stil"

EDIT: En bra text ska vara ungefär som en berättelse, och får gärna ha en enkel refäng som alla kan sjunga med i.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Idekällor: Läs en dagstidning (helst nån som är flera år gammal) eller någon rolig bok och ändra lite grann så det blir "din stil"

I read the news today, oboy...

Själv tycker jag man hör nonsenstexter alltför sällan. Finns en skönhet i att själv få fundera ut vad det kan betyda.

Iochförsig kan man bli rätt trött på bildspråksflum efter några vändor Barret..

Och även om man bestämt hävdar att det inte finns någon tanke bakom schlagertexter kan jag inte låta bli att fundera på vad Lena Ph´s det gör ont handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen snabbanalys av låtskrivartyper:

1) ALLSÅNG PÅ SKANSEN Hitta en catchy refräng som folk kan vråla på Råsunda, Finlandsbåten och festplatserna, som egentligen inte behöver betyda nånting. Gärna med lite aktualitetsvärde/säsongsbetonat. Verserna lite putslustiga, gärna knäppa nödrim med nåt gag och nån ljudeffekt, men egentligen bara en transportsträcka till refrängen.

Mästare i genren: Makoolio, Brandsta City Släckers, Nic & the family, Gunther....

2) POETEN Försök berätta något, lite som att skriva en novell. Här behöver inte refrängerna vara i centrum, inte behöver man rimma heller, men gärna poetiska ordvridningar som "ett Jaques Brel cykelställ varje kväll...." Låttitlarna ska vara jävligt långa ("En eftermiddag i april med termos och ångest") eller väldigt korta ("Tid").

Mästare i genren: Lasse Winterdäck, Ulf Lundell, Staffan Hellstrand

3) METAFORERNAS KONUNG Låt som om du försöker berätta något, men förklä det i galenskap och förvirring. Hitta en fras eller idé som du vill skriva om, häll i dig två flaskor rödtjut eller en back bira och sätt dig och improvisera. Så fort du ser att du har en sansad mening, typ "jag vaknade på morronen och klädde på mig" så får du bearbeta den så att den istället blir typ "ny dag i håret, tungan på mitt täcke å trasiga kläder, bermudas min vän"

Mästare i genren: Håkan Hellström, Olle Ljungström, Kent

4) ATTITYDPAJASEN Välj ditt fack; rocknroll, hiphop eller whatever. Sen listar du lite attribut som du gärna vill ha med; typ är du rocker så känns det ju skönt att nämna New Orleans, cigarette, on the street, motor running, guitar osv. Eller om du är gangsta bör du ju lista vilka andra snubbar som du rappar bättre än, och vilka deras morsor är och vilken kaliber din picka har, kanske nåt om hur mycket vi ska fethaja nåt osv. Nå, när innehållsförteckningen är klar är det bara att knyta ihop det. Här är attityd viktigare än innehåll, rim osv.

Mästare i genren: förutom alla uppenbara, även Magnus Uggla (attityd = föråldrad retsticka), Alcazar, Army of lovers (gaydisco) osv osv

Själv skulle jag nog vilja vara lite mer 3 men blir kanske för ofta 1

😛 Mitt tips att skriva en bra text - tvinga dig själv att börja. Tvinga fram en låttitel eller en rad i låten som bara måste vara med och bygg sen vidare kring den. Ibland slutar det med att man har låten klar och sen tar bort det man började med, men so what. Svårast är att komma igång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar tvetydighet och fri tolkning i texter. Tycker väldigt mycket om texter som den stora massan tror handlar om en viss sak, men som egentligen handlar om något helt annat. Tror det är viktigt att man inte låser sig tematiskt när man skriver, vet att jag gjort det. Fast för en EP kan det vara kul att hålla samma tema i texterna genom 3-5 låtar förstås :-)

Ska jag placera mig själv i grellas lista så blir jag nog mest 2 och 3, med ett stänk av 4. Bygger oftast upp texterna kring en enda textrad. Jag gör oftast musiken först, sen kommer en känsla av vad den kan handla om, och av den känslan kommer en textrad eller två fram som jag kan bygga ut till en hel text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror givetvis på vad det är för typ av låt, men generellt kan man säga att om en text är fruktansvärt övertydlig så är det ett problem.

Man kan vara rak och direkt, men det kräver en hel del pondus i leveransen för att komma undan med det. Så, metaforer är ju att rekommendera. Det viktiga är inte att folk förstår vad texten handlar om, utan att det finns möjlighet till tolkningar. Men, återigen, det beror ju på genren. De flesta punktexter är ju inte så där våldsamt mångtydiga.

Kolla gärna in www.spinningfeather.tk för mina texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vana jag tror det är vana det handlar om....Om man hållit på tillräckligt länge med att skriva texter så får man förmågan att göra den urskiljningen om vad som håller eller inte, vilka som man ska jobba vidare med....Jag besitter inte den erfarenheten vad beträffar texter men har aldrig några som helst problem när det gäller det musikaliska....det jag inte kommer ihåg imorgon kanske inte heller var nå't att bygga på...När det gäller textprocessen tror jag att om man ska vara lite "seriös" i sitt skapande så får man låta texten ta sin tid att komma fram...Detta gäller mig... och givetvis har vi alla olika vägar att nå fram till målet beroende på hur pass van man är att kunna se vad som håller eller inte...

Det optimala för mig vore att någon annan skrev texter utifrån mina alster, texter som man kan stå för och få en känsla när man sjunger dom.... någon?????

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

"Joyride" är ju ett gångbart engelskt uttryck som verkligen betyder något.

Chanstagning, bra poptext!

Vad Gessle eventuellt trodde är väl mest en rolig anekdot i sammanhanget....?

Japp, joyride är "buskörning" på engelska. Dvs du snor en bil och tar en Joyride....det var nog inte riktigt så Per tänkte! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst texter tycker jag nästan det blir när man (jag iaf) inte tänker för mycket, utan låter det komma automatiskt från sitt inre jag, själen, andra sidan, eller var i kosmos det nu kommer ifrån. Precis som du säkert oxå gör Max ("bara skriv det första som dyker upp utan att tänka"). Ibland får man dock styra upp flumflödet med lite röd tråd. 😛

När det inte flyter lika bra, eller jag har en åsikt eller ett påhitt jag vill kommunicera istället för att köra flumforward från kosmos, då använder jag ibland oxå RhymeZone. Finns även några försök till svenska rimlexikon. Men oftast låter det nog mer "äkta" om man "ljudar" fram raderna.

MasterWriter är oslagbart som hjälpmedel med sound-alikes och massa andra features. Använder det dock inte, har bara kört trial. Kostar en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Sjung upp den för någon vars omdömme du har förtroende för. Lika lätt som det är att tycka att man är urbra lika lätt är det att spola något som var bra. Här tyckerr jag att man behöver ett "bollplank".

Prova gärna att skriva mer än en text till samma melodi om du kör fast. Men släng aldrig något. Det kan dyka upp ett sammanhang, en melodi som passar perfekt till vad du har, kanske med ett litet tillägg eller avdrag.

Mal på, övning ger färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig som är usel på att skriva texter är det ett bra sätt att 'ljuda' fram orden... man sjunger eller trallar..med engelsk accent : *boadooo gotta faeng sheeebiiooo..kämm deooo...waeooo..waeoooo..*

Låter mer som dart vader utan mask..men enkelt att hitta fraser att bygga vidare på...

..och bara hoppas att ingen hör en när man håller på... 🙂

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som brukar funka för mig är att blanda svenska och engelska. Det brukar kunna bli väldigt intressanta låttexter. Ett exempel:

I'm driving arund in my big black ford

I'm gonna burn down your ladugård

I think my ford's a firebird

But that might be 'cause I'm utvecklingsstörd

I'm fat, I'm ugly and I look like a pig

But that won't stop me from getting a ligg

I'm gonna buy myself a cheap ass whore

I'm gonna bang her as hard as det går

Etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows: haha 😄

Annars tycker jag att bra texter är såna som är totalt omöjliga allt tolka. Antingen gör varje person sin egen lilla tolkning eller så följer man bara med i flumströmmen. Dom får gärna förmedla nån sorts känsla. Ett utmärkt exempel är ju I Am The Walrus.

Sitting on a cornflake, waiting for the van to come.

Corporation tee-shirt, stupid bloody tuesday

Vad tusan betyder det liksom, men det låter ju härligt så då är det bra 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitting on a cornflake, waiting for the van to come.

Corporation tee-shirt, stupid bloody tuesday

Det där låter som något maxmaxmax skrivit. Inte förrän nu inser jag att inte bara hans musik, utan även hans texter är så Beatles det bara går. 🙂

Shadows, din slasktext är rajt app maj ällej. Lysande! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows, din slasktext är rajt app maj ällej. Lysande! 😏

Tackar tackar. Det är ganska lätt när man kommit in i tänket typ.

Hackeman likes to do it with alot of men

He always wants to have it in the stjärten

(jag är speciellt stolt över the stjärten)

Edit: Kan ju utveckla med att blanda in lite tyska. Det kanske blir för överdrivet jag vet inte.

All the germans they say "scheisse, scheisse"

All I say is Arne Weise.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Jag suger på att skriva texter 😄

Jag brukar tralla igenom låten när den är klart, sen fyller jag trallen med meningslös text.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows, din slasktext är rajt app maj ällej. Lysande! 😏

Tackar tackar. Det är ganska lätt när man kommit in i tänket typ.

Hackeman likes to do it with alot of men

He always wants to have it in the stjärten

(jag är speciellt stolt över the stjärten)

Tycker inte rimmet "a lot of men" och "stjärten" riktigt funkar, men du får ett plus för att du är så innovativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows, din slasktext är rajt app maj ällej. Lysande! 😏

Tackar tackar. Det är ganska lätt när man kommit in i tänket typ.

Hackeman likes to do it with alot of men

He always wants to have it in the stjärten

(jag är speciellt stolt över the stjärten)

Tycker inte rimmet "a lot of men" och "stjärten" riktigt funkar, men du får ett plus för att du är så innovativ.

Hehe tack men ändå

Stjärten slutar ju på ten. Det är ju samma uttal som engelskans "ten". Ten och men rimmar väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman likes to do it with alot of men

He always wants to have it in the stjärten

(jag är speciellt stolt över the stjärten)

Min spontana följdfråga är:

När resten av texten är på engelska, ska "stjärten" uttalas med nån svensk-engelsk brytning, typ "chair-tenn"?

Eller bara ren svenska rätt upp och ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren svenska förstås 😏

Big black ford - Ladugård

Cheap ass whore - As hard as det går

Scheisse Scheisse - Arne Weise

Alot of men - Stjärten

Apropå ord

Säg

Köp-hav-stol-tio fort på engelska

(buy-sea-chair-ten)

Alternativt

Snö-kissa-stol-tio

🙂

Edit: Kom just på att hackeman rimmade på Jean Claude Van Damme. Det är jag säker på att jag kan använda om jag någon gång gör en låt om honom.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen snabbanalys av låtskrivartyper:

1) ALLSÅNG PÅ SKANSEN

2) POETEN

3) METAFORERNAS KONUNG

4) ATTITYDPAJASEN

Hey, du glömde bort den frikyrkliga lovsångsskrivarstereotypen. 🙂

Förresten, med risk för att bli OT, nån gång lyckades jag lyssna på melodikrysset, där de spelade upp nån låt som var två låtar i en. Det enda jag kommer ihåg av texten är "Eva-lisa, eva-lisa, eva-lisa, jag är så kär i dig min lilla älsklingsgran". Eller nåt. Är det nån som har nåt som helst hum om vad detta kan härstamma ifrån? 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...