Jump to content
Annons

hur skriver man en bra låttext?


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

Ingen koppling, skrev "och/eller" - som att jag ofta även har svårt texter som rimmar för mycket. 🙂

/Jon

Jo jag såg väl egentligen det men tyckte jag hade nåt att säga där. Vad menar du med texter som rimmar för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

En sak som brukar funka för mig är att blanda svenska och engelska. Det brukar kunna bli väldigt intressanta låttexter. Ett exempel:

I'm driving arund in my big black ford

I'm gonna burn down your ladugård

I think my ford's a firebird

But that might be 'cause I'm utvecklingsstörd

I'm fat, I'm ugly and I look like a pig

But that won't stop me from getting a ligg

I'm gonna buy myself a cheap ass whore

I'm gonna bang her as hard as det går

Etc

Heelt lysande.....
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tycker väl olika helt enkelt. Jag förstår inte att det kan va fel att något är "catchy och lätt att ryckas med i. Lätt att förstå. Lätt att komma ihåg". Kan man dessutom kombinera detta med att ha något att säga är det guld värt. Det är intressant att Dan Hylander lyftes fram i tråden som ett exempel på att man kan skriva orimmade texter. Jag tycker snarare att han är ett utmärkt exempel på att det sällan blir bra.

Nej, jag tror att vi har olika definition av vad som är bra. Jag menar inte det i definition av vad som går hem hos majoriteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tror att vi har olika definition av vad som är bra. Jag menar inte det i definition av vad som går hem hos majoriteten.

Det gör inte jag heller. Jag har lyft fram några av mina favoriter när det gäller textförfattande. Har du några själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets svenska melodifestival-vinnare: Den har, om jag lyssnat rätt, endast ett enda rim: "Fall"-"all" i refrängen. Allt annat är en väldans massa "you".

you text - verserna

And I played the piano

And you would strum on your guitar

Those were the days

If only you could see me now

I live my dream

I owe it all to you..

ref dvs you x 37,5

I reach for the horizon

Whenever I´ve got days of doubt

Bringing me down

So even if disaster strikes

I close my eyes

And then I´m next to you..

----------------------

Inte särskilt många rim som du säger, och inget tydligt versmått!

men dock "nödrim" eller liknande slutvokaler på ett par ställen

bubblare på den listan skulle vara t ex

guitar - now (även om versmönstret är "brutet" blir mer subtilt)

doubt - down

strikes - eyes

sedan en del alliterationer som just också är gott örongodis

så att säga:

played the piano, days of doubt .. men det är ju något annat förstås. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tycker väl olika helt enkelt. Jag förstår inte att det kan va fel att något är "catchy och lätt att ryckas med i. Lätt att förstå. Lätt att komma ihåg". Kan man dessutom kombinera detta med att ha något att säga är det guld värt. Det är intressant att Dan Hylander lyftes fram i tråden som ett exempel på att man kan skriva orimmade texter. Jag tycker snarare att han är ett utmärkt exempel på att det sällan blir bra.

Jag tycker precis tvärtom; Dan Hylander är ett utmärkt exempel på hur bra orimmad text kan bli. Det var ju nästan som tonsatt poesi. Vackrare än så blir det inte...
Link to comment
Dela på andra sajter

Dan Hylander är ett utmärkt exempel på hur bra orimmad text kan bli. Det var ju nästan som tonsatt poesi. Vackrare än så blir det inte...

Hur har man kommit fram till det? Hur mäter man sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker precis tvärtom; Dan Hylander är ett utmärkt exempel på hur bra orimmad text kan bli. Det var ju nästan som tonsatt poesi. Vackrare än så blir det inte...

Jag for direkt illa när jag hörde hans texter, tror det påminner lite om hur andra här beskriver hur dom reagerar på falsksång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har man kommit fram till det? Hur mäter man sådant?

Allt jag säger är inte vetenskapligt belagt. Så hur man mäter...hm. Men jag tycker det är vacker musik. Men jag vill klargöra att Hylander själv inte var ngn vidare sångare och att jag själv föredrar texter med rim. Men det ändrar inte det faktum att hans låtar är mycket hörvärda, såväl musikaliskt som textmässigt. Vilka svenska låtar är det idag?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag for direkt illa när jag hörde hans texter, tror det påminner lite om hur andra här beskriver hur dom reagerar på falsksång.

Låt mig gissa; du tillhörde inte publiken när han & Co spelade för utsålda hus när han drog land och rike runt på 80-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig gissa; du tillhörde inte publiken när han & Co spelade för utsålda hus när han drog land och rike runt på 80-talet?

Nej men jag köpte en skiva med Raj Montana när dom var som mest i ropet. Dom var väl nästan Sveriges populäraste band ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men jag köpte en skiva med Raj Montana när dom var som mest i ropet. Dom var väl nästan Sveriges populäraste band ett tag.

Tror faktiskt de var de populäraste vid den tiden, ca 82-85. Blev en del guldskivor och åtminstone en platina. På den tiden var det inte dagens Kalle Anka-nivåer för att få guldskiva.....
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag säger är inte vetenskapligt belagt. Så hur man mäter...hm. Men jag tycker det är vacker musik. Men jag vill klargöra att Hylander själv inte var ngn vidare sångare och att jag själv föredrar texter med rim. Men det ändrar inte det faktum att hans låtar är mycket hörvärda, såväl musikaliskt som textmässigt. Vilka svenska låtar är det idag?

En ganska rejäl sågning av svensk vokalmusik ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är viktigt att inte överanvända I, You, And och But, alternativt på svenska Du, Jag Och och Men.

Såg nån spela live med nästan bara sådant upplägg. Sjukt tråkigt och förutsägbart!

Jag bryr mej knappt om texter i huvudtaget, jag föredrar en bra låt fast en dylik text kan sänka den rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...