Jump to content
Annons

Vad har ni för prylar/setup för att skapa ett så bra arbetsflöde som möjligt?


JJRockford

Recommended Posts

Har lite svårt att bestämma mig för vilka prylar jag ska ha i min lilla studio.

Med mina två tidigare datorer har jag haft en Soundcraft Compact 4-mixer kopplat till ett EMU1212M-ljudkort. Mixern var ganska smart, den har en egen inspelningsbuss dit man kan skicka det som ska spelas in, utan att riskera att något annat (som det man spelar in till) kommer med. Den har även även två hörlursutgångar, där man dessutom kan ställa balansen mellan direktsignal och bakgrundsmusik. Effekter och annat för att liva upp lyssningen (spelar aldrig in med några effekter) har jag tagit direkt från Cubase.

Detta har väl funkat ok så länge man inte lastat datorn för hårt... 🙂

Häromåret provade jag att "uppgradera mixern" till en Mackie 1202-VLZ. Ville se om det blev någon skillnad med lite vassare preamps. Det blev det kanske, men samtidigt blev det lite bökigare att koppla in den till datorn. Jag kopplade aux-sendarna till ingångarna på ljudkortet, så var det ju lätt att bestämma vilka kanaler som skulle gå dit. Men samtidigt blev jag också tvungen att köpa en extern hörlursförstärkare för att få fler utgångar.

I samma veva kände jag att det nog vore smidigare att ha de effekter man vill höra på inspelningen i hårdvaruburkar, för att slippa bekymra sig om latency och sånt. Så för sången plockade jag fram Soundcraft-mixern igen. Valde då att låta en av auxarna gå till Soundcraft, där jag la på reverb via hårdvaru-effekt, medans den andra aux:en fick fortsätta gå till ljudkortet.

Gitarren löste jag lite annorlunda. Där har jag m h a en DI-box kopplat så att man spelar in en DI:ad signal av gitarren på datorn. Men jag har också kopplat DI-boxen direct-link-utgång till en Vox Tonelab som i sin tur är kopplad till en annan kanal på mixern. Det ljud spelar jag inte in, utan har bara som lyssning när jag spelar in gitarr.

Nu i somras köpte en ny musikdator och p g a drivrutinsinkompabilitet fick jag även köpa ett nytt ljudkort. Läste på länge och väl om olika kort och bestämde mig till slut för ett Steinberg ur28m. Det skulle ha två hörlursutgångar, möjlighet till tre helt separata mixar samtidigt (t ex en till monitorer, och en till respektive hörlursutgång) samt en DSP-krets som gör det möjligt att ha effekter på t ex sång utan någon latency, fast man spelar in en helt oprocessad signal.

Men det var inte riktigt så smidigt som jag föreställt mig. Först en lite lurig setup via Cubase "Control room". Sen får man hela tiden hålla på att klicka fram mixern så fort man ska ändra någonting annat än volymen.

Går även och funderar på om det skulle snabba upp arbetsflödet lite om man hade en dedikerad kontrollyta. Många saker (typ spela in, pausa o s v) går ju lätt att göra via ett vanligt tangentbord. Men det kanske vore smidigt att direkt kunna kontrollera mina gruppkanaler (trummor, bas, lead-sång, kompgitarrer o s v) via reglar? Eller ha några "knobs" att vrida på när man ska skruva eq och andra effekter.

Så, hur har ni andra gjort? Vad har ni själva sett som det största hindrena för att få ett effektivt arbetsflöde, och hur har ni löst dessa?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör två skärmar, den vänstra med audio-/midi spåren, den högra för mixern med inserts/sends/reglar etc. Ett underbart upplägg enligt mig själv 🙂

Nästa viktiga verktyg för mig är min Kensington styrkula istället för mus. Fantastiskt lätt och snabb-arbetat när man lärt sig hantera kulan 🙂

kensington_expert_mouse_optical_trackball_large.jpg

Jag körde också externt förut vad gällde effekter etc. för inspelning, tills jag fick skäll av bättre vetande, haha.... Jag kör ju ProTools HD-X med dess insticks-kort och audio interface, så jag skrotade mitt tidigare arbetssätt med externa prylar/effekter vid inspelning, eftersom det så snällt (?!) påpekades att jag inte skulle få några latency problem 🙂 Det fungerar lysande, och jag slipper de externa burkarna för det ändamålet.

[Edit: tillägg]

Sen har jag fyra höjdenheter med patch-bays också, vilket är skönt när det krävs förflyttning av signaler 🙂

Hmmm...tja, det är väl vad jag kan komma på just nu...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

De prylar som underlättat mest för mig är min Steinberg CC121 samt två stycken skärmar. Även om den senare lösningen kanske anses som lyxlir så tycker jag att det är underbart skönt att slippa byta fönster hela tiden jag proddar 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att i flera år ha haft 2st 17" skärmar, så har jag nu en 27"-skärm (skaffade det när den ena skärmen pajade). Även om jag körde med skärmar som hade väldigt tunna kanter, så kändes det riktigt bra när jag bytte till den stora skärmen istället. Samma upplägg som tidigare, med arrange-fönstret på vänster halva och mixer+pluggar på höger halva, men det känns ändå bättre med en hel skärm än det tidigare upplägget.

För att förenkla och effektivisera allt jobb, så gör jag allting ITB. Det som jag har utanför datorn, är bara preamps, omvandlare, hörlursförstärkare och monitorcontroller. Pluggarna låter så bra nuförtiden, att det är onödigt att krångla med externa effekter (om man inte har sådana som är extremt superbra - och som också brukar vara försedda med astronomiska prislappar...).

En extra hjälp är min Frontier Alphatrack. Jag har haft tankar på att pensionera den eftersom den inte tillverkas längre - och istället köra med Mackie MCU eller Steinbergs CMC-controllers (sixpack i så fall, kompletterat med en extra fader-modul), men den tillgängliga bordsytan räcker inte till riktigt, så det får nog vänta lite till.

I Cubase kör jag med templates, för att kunna dra igång en enkel standarduppsättning av instrument och spår, som brukar vara lagom för att starta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skärm. Spar tid på att slippa titta på skärmen och att leta i menyer.

Ingen dator som jävlas.

Play, stop o rec-knapparna följde gratis med portan.

Det lilla krångel jag har är att byta lite kablar när jag går från inspelning av helt band till mixning, mastringsburken, stereokompressorn, reverbet o ett delay kör jag på samma ingångar som som några av mickarna. Kör jag bara en en eller tre mickar behöver jag inte flytta nånting.

Det är faktiskt supersmidigt, det är nästan bara spelandet o sångpåläggen som tar tid alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mick in i preamp som är kopplad till en kompressor med deesser rätt in på ljudkortet. Får bra kontroll på det jag spelar in tack vare kompressorn. Snabbjobbat utan krångel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mick in i preamp som är kopplad till en kompressor med deesser rätt in på ljudkortet. Får bra kontroll på det jag spelar in tack vare kompressorn. Snabbjobbat utan krångel.

Jag komprimerar oxå allt direkt vid inspelningen, sen behöver jag inte fundera på det mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör max en limiter så att det inte klipper. Sen lägger jag på överjävligt komprimerad kompressor på sången!

Börjar man komprimera redan i början så är det rätt lätt att det kan bli för mkt och man får göra om allt.

Det är lätt kompression och deessning jag kör. Man har fått lite koll på hur det skall användas med åren.

Sedan smäller jag på med överjävligt mycket kompressor på sången. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Att vanliga mickkablar är svarta allihop är dumt. Det är ett j-a följa-sladdande.

Ja, haha.... Hmmm, du kanske kunde märka upp några kablar med olikfärgade band, sådana med siffror eller text? Då blir det lite som en löst hängande patch-bay 😉

...sen finns ju också färgkodade ringar, tror det finns både till XLR och Tele.

CLOSE_500w.jpg

cables-in-hardware.jpg

Finns massor med bra alternativ 🙂

[Edits]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni löst lyssningen så att både ni själva, och den/de andra som eventuellt befinner sig i studion hör det dom ska?

För mig ställs det mest på sin spets när Dan (sångaren) är här och spelar in. Han vill ju ha en helt annan nivå på sin egen sång än vad jag trivs med. Plus effekter då (i a f lite reverb), som dock inte ska med in på den inspelade filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör effekterna i min DAW om så kräves, jag kan köra mitt system på 64 samples buffer så latency är knappt märkbar, lyssnar via DAW utan direct monitoring på ljudkortet.

Jag lyssnar på samma mix som sångaren hemma och har separat volymkontroll för mig och den som spelar in, jag lyssnar ofta mycket svagare än vad tex sångaren vill ha.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni löst lyssningen så att både ni själva, och den/de andra som eventuellt befinner sig i studion hör det dom ska?

För mig ställs det mest på sin spets när Dan (sångaren) är här och spelar in. Han vill ju ha en helt annan nivå på sin egen sång än vad jag trivs med. Plus effekter då (i a f lite reverb), som dock inte ska med in på den inspelade filen.

Jag sätter upp en egen mix gällande volymen för lyssning för artisten i fråga, d.v.s. varje kanal får en regel för lyssningen, och skickar ut den på separata utgångar som går vidare till hörlurs-förstärkaren avsedd för artistens lyssning. Även effekter för lyssning hamnar på egna kanaler, separerat från den riktiga mixen.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

42 tums led, trådlöst tangentbord och mus. Sitter bekvämt i en soffa och har total överblick. Har en kaffebryggare som brygger en hel kanna på några minuter. Har en älskarinna som är på standby några samtal bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter upp en egen mix gällande volymen för lyssning för artisten i fråga, d.v.s. varje kanal får en regel för lyssningen, och skickar ut den på separata utgångar som går vidare till hörlurs-förstärkaren avsedd för artistens lyssning. Även effekter för lyssning hamnar på egna kanaler, separerat från den riktiga mixen.

Jag gör lika dant

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

42 tums led, trådlöst tangentbord och mus. Sitter bekvämt i en soffa och har total överblick. Har en kaffebryggare som brygger en hel kanna på några minuter. Har en älskarinna som är på standby några samtal bort.

And we have a winner!

Link to comment
Dela på andra sajter

And we have a winner!

Dont hate the player hate the game 🙂

Prova själv. Det är nästan panik att sitta nära två mindre skärmar. Någonting jag kan rekommendera alla är att ögonen blir inte lika trötta om man sitter med solglasögon när man mixar och så. Ljuset i mina ray ban wayfarer är perfekt. Så det rekommenderas varmt.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har genom åren vant mig vid att comfort är viktigare än leksakerna (eftersom jag ändå lyckats få till "OK" produktioner med de leksaker som funnits till hands).

Jag prioriterar ljuset i rummet (som jag sitter) något högre än antal musklick jag kan reducera. Jag lägger i första hand ner pengar på arbetsstolen (möjlighet till alternativa sittställningar) framför en plåtlåda som det står tryckt "Universal Audio" på. Jag har hellre ett tangentbord, anteckningsblock och ett glas vin på bordsytan framför mig än en stor jävla mixer – som jag ändå bara hade använt två kanaler på – då det ju faktiskt finns en utmärkt mixer ITB.

Men det är ju så klart jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...