Jump to content
Annons

hur får man mer attack i gitarrerna


evilrocker

Recommended Posts

Sitter och fipplar med gitarrljud för plattan, och mycket attack i gitarrerna.

Kör 2-3db med cla3 på giarrerna men vill typ i såna här partier få fram ännu mer attack: nån som har tips? Giterren i vänster är en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger är gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 på varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger på mest 57 och knappt hälften av 57ans volym på md421.

https://soundcloud.com/evilrocker/everysteptest

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett knep som alltid funkar för mig är att skruva ner gain en aning. Att vara generös med presence på stärkaren brukar ge mer edge även åt baskomponenten i attacken, och då blir början av varje anslag mer definierat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep som alltid funkar för mig är att skruva ner gain en aning. Att vara generös med presence på stärkaren brukar ge mer edge även åt baskomponenten i attacken, och då blir början av varje anslag mer definierat.

Ok men vad gör man nu efter när allt är trackat? cant go back! Lyssna gärna på låten ovan. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inget proffs, men minska gainen och lägg flera lager.

https://soundcloud.com/tobbe_olofsson/demo-harmony

Det där är mer än 8 lager gitarrer exempelvis 😛

Hur och med vad mickar du stärkaren?

Giterren i vänster är en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger är gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 på varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger på mest 57 och knappt hälften av 57ans volym på md421.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Jag förstår. En lite spacead lösning som jag var med på en gång var en dubbeltracking i efterhand, där man bara satsar på attacken med ganska cleant ljud och sedan limmar bägge spåren. Dimebag Darrell, bland andra, gjorde så på Cowboys From Hell. Satt och pumpade mutade versioner av riffen med olika sounds, för att skärpa attacken. Det funkar, men det tar tid.

Annars du kanske lätta på kompressionen något, alt. laborera med attacken på kompressorn?

En annan variant som räddat ett riff vid ett annat tillfället är att lägga varje spår på en ny kanal med betydligt lägre signal. Där får du då en version av rifet som ligger lägre i volym relativt sett jämfört med originalspåret. Den EQar du sedan kraftig där du har mycket transienter från gurorna. Sen kan man lägga den rakt över originalspåret, och få lite mer definition på det sättet. Men det kan bli fizz av del hela också. Över huvud taget kan du testa att skära högre upp i botten än vad du tänkt, och lägga en liten puckel precis ovanför där du skurit. och glöm aldrig midden. En fet puckel i midden kan på billigaste vis rädda fler riff än man tror. Och fullständigt mörda en hel del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Giterren i vänster är en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger är gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 på varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger på mest 57 och knappt hälften av 57ans volym på md421.

Känns ju som att det ska gå att få riktigt bra gitarrljud med det där. Hur många lager gitarr har du lagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju som att det ska gå att få riktigt bra gitarrljud med det där. Hur många lager gitarr har du lagt?

ett komp vänster och ett komp höger. och jag vill just där i versen att dom dämpgrejerna ska panga varje slag liksom fan svårt att förklara. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Jag förstår. En lite spacead lösning som jag var med på en gång var en dubbeltracking i efterhand, där man bara satsar på attacken med ganska cleant ljud och sedan limmar bägge spåren. Dimebag Darrell, bland andra, gjorde så på Cowboys From Hell. Satt och pumpade mutade versioner av riffen med olika sounds, för att skärpa attacken. Det funkar, men det tar tid.

Annars du kanske lätta på kompressionen något, alt. laborera med attacken på kompressorn?

En annan variant som räddat ett riff vid ett annat tillfället är att lägga varje spår på en ny kanal med betydligt lägre signal. Där får du då en version av rifet som ligger lägre i volym relativt sett jämfört med originalspåret. Den EQar du sedan kraftig där du har mycket transienter från gurorna. Sen kan man lägga den rakt över originalspåret, och få lite mer definition på det sättet. Men det kan bli fizz av del hela också. Över huvud taget kan du testa att skära högre upp i botten än vad du tänkt, och lägga en liten puckel precis ovanför där du skurit. och glöm aldrig midden. En fet puckel i midden kan på billigaste vis rädda fler riff än man tror. Och fullständigt mörda en hel del...

Typ pararellskit på just tuggen? kanske kan funka, får testa 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Editera gitarrerna så att det blir ännu tajtare? När det går undan sådär så kan ju även små tidsdifferenser göra så att två anslag (en från vardera kompgitarr) så att säga äter upp varandra och suddar ut attacken.

För inspelningar i framtiden kan det väl annars vara bra att tänka på gitarrförstärkare oftast har svårast att dista basfrekvenserna. Jag vet inte om det här funkar för alla ljud, men för lite mer klassisk hårdrock är ju en treblebooster helt grym. Upplever oftast ljudet som luftigare och med mer attack efter att man kopplat in en.

Skaffa även en DI-box med "directlink" utgång. När du spelar in kopplar du "direct link" (så heter det i a f på min Behringer Ultra-G) till förstärkaren och sen DI signalen direkt till någon inspelningskanal, så att du spelar in själva gitarr-signalen. Då har man så att säga en "nöd-utgång" om man inte får till det riktigt med det inspelade ljudet från gitarrförstärkaren och lägga till det som behövs via någon plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att dom olika mickarna inte fasar ut i mot varandra.

För att kolla fas lyssna i mono och jämför hur det låter i stereo.

Eller använd Wawes / Steinberg phasescope och kolla grafiskt.

Om du märker att dom två kanalerna fasar ut mot varandra så

kan du fixa det genom att fasvända ena kanalen.

Du kan även fixa problem med fas genom att klippa och flytta ena spåret några ms

så spåren hamnar i fas. Du ser tidförskjutningen grafiskt i din tracker.

Vågformernas toppar och dalar skall matcha varandra för samma ljudkälla.

För undvika problem med fas skall du placera dom två olika mikrofonernas

membran så nära varandra som möjligt vid uppmickning av kabinettet.

Om du blandar mellan signal från linebox och mikrofon så måste du flytta bak

signalen från mikrofonen i din tracker eftersom micken tar upp ljudet mer långsamt

annars får du problem med fasfel.

För att fixa problem med fas finns denna pluggen:

http://www.waves.com/plugins/inphase

Vill du ha en fas-fixnings plugg gratis finns phasebug:

http://www.betabugsaudio.com/plugs.php

För att ändra attack finns denna:

http://www.waves.com/plugins/transx

Om du har uad finns denna:

http://www.uaudio.com/store/special-processing/spl-transient-designer.html

Om du vill ha en gratis transient designer attack plugg finns denna:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kör 2-3db med cla3"

Är det en kompressor? Minska kompressionen, eller ta bort den helt.

Att dubba en massa ggr gillar inte jag alls. Skit i det, det är ingen rocknroll. Det låter ju bra som fan redan föresten. Gitarrerna skulle nog låta mer brutalt om du pannade in dem mer mot mitten. Gitarrliret hamnar lite på undantag nu utåt kanterna.... Soundet är bra men panoreringen fel. Tänk lite trummix, varken kaggen eller virveln kan få rätt attack om de är utpanorerade åt sidorna. In med gitarrerna lite mer mot mitten är min tanke. Inte mycket, bara lite. Trum-OH kan du panorera ut lite mer i stället.

Grovt bra spelat!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du UAD? Isåfall, testa att kasta på Dbx160 och ställ thresholden till att bara raka av de hårdaste topparna.

Annars får du gå den långa vägen och editera, dvs kopiera över gitarrspåren, klippa bort allt utom attackerna och lägga på nån transient designer med attacken uppskruvad och fade'a upp tills det låter ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp har testat spl TD, har den, lät inte bra på guran, kör den dock lite på virveln 🙂. Tack många bra tips, funderar på automatisera volymen bara just på tuggen där, kan nog funka. Nopes har inte uad tyvärr 🙂

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att inte komprimera eller göra nånting alls med gitarrspåren? När man kan spela så bra som du gör blir en massa skruvande o editering bara en försämring av det du spelat. Din särprägel försvinner i manglandet av all pluggar.

Du har väl lite komprimering mm på masterspåret i alla fall. Det räcker.

Jag tror att du liksom jag lider av studio och prestationsångest. Ös på bara, ta inte bort det aggresiva i gitarrsoundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att inte komprimera eller göra nånting alls med gitarrspåren? När man kan spela så bra som du gör blir en massa skruvande o editering bara en försämring av det du spelat. Din särprägel försvinner i manglandet av all pluggar.

Du har väl lite komprimering mm på masterspåret i alla fall. Det räcker.

Jag tror att du liksom jag lider av studio och prestationsångest. Ös på bara, ta inte bort det aggresiva i gitarrsoundet.

Tack 🙂 nja kompressorn på guran kommer nog försvinna, provar mig fram lite, låter kanske rätt gött som det är ändå!
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Va faaan kom igen crillemannen och demonproducenten, ge mig några kreddiga svar nuuuu

ok

nu har jag inte lyssnat specifikt på ditt klipp men om man vill ha mer transienter i ljudet så testa att köra en kompressor med långsam attack så anslagen hinner smita förbi innan kompressorn jobbar

tillräcklig snabb release så den slutar jobba innan nästa anslag

Link to comment
Dela på andra sajter

, alt. laborera med attacken på kompressorn?

Visst, man kan misstänka att du satt en för kort attack och därför dödar transienterna. vad har du för attack tid? kolla också release tiden.

Andra "knep" och några som folk varit inne på;

fasfel är en mkt bra kandidat om du mickat upp. Transient designer, Fler dubbar suddar ut transienter - ta bort några, behåll spår med singleCoil, brukar ta fram attacken bättre tycker jag, att låta ett gitarrspår öppna en gate för dom andra (EWAF knepet), Eq:a fram där du tycker att attacken framhävs...

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna är väll ok också.

Man behöver ju givetvis inte ladda ner deras plugins utan man tar lärdom av hur han spelar in sina gitarrer och sätter eq lowpass osv. Och överför det på det man själv använder.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna är väll ok också.

Man behöver ju givetvis inte ladda ner deras plugins utan man tar lärdom av hur han spelar in sina gitarrer och sätter eq lowpass osv. Och överför det på det man själv använder.

Konstigt att ingen av dessa 2 videos tar upp kompression tycker jag. Mer diskant på gitarrer på kanterna är det för bredda eller för att konkurrera mindre med sång? Lowshelf - var han inte lite ute och cyklade där?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...