Jump to content
Annons

USA-strator: Vilka årgångar är bra?


JJRockford

Recommended Posts

Har precis sålt min Brian May-gitarr och har nu bara en enda elgitarr-kvar, en Japan-strata (62 replica, från slutet av 90-talet) som jag haft sen 1999. Den har varit kanon (även om jag bytat en del mekanik, bandat om den, bytat mickar o s v 🙂).

Tänkte komplettera med ytterligare en strata, men tänkte lyxa till det och köpa en USA-strata. Inte för att jag vet om dom egentligen är bättre, men det hade varit lite kul.

Vilka årgångar är det man ska köpa från om man vill ha en bra USA-strata?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske inte är mest en fråga om årgång i och för sig, utan om hur den känns att spela på och vad man är ute efter.

Jag köpte en från 2012 och är jättenöjd. Visst kan man väl försöka få tag på en -58 eller något, men man kanske vill ha några kronor över. 😛

Det ryktas att gitarrerna blev sämre efter att CBS tog över tillverkningen, så skall man ta det i beräkning bör man satsa på en före 1965 eller efter -85. Om det nu ligger någon sanning i det.....

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen före 2000 eller efter 2010. De där emellan har värdelösa mickae, alltså på American Standard. Samma med AS Telecaster. Fram tom 2010 hette mickarna Delta Tone, de görs inte längre. Min tele är en 1998, och svinbra. O de strator jag kände på då av samma årgång kändes lika bra. Men som sagt, efter år 2000 var det en stor besvikelse att koppla in o testa, urk, inte bättre än en Squire.

Nu nån får jag på prov hem en ny 3-colour sunburst American Standard Stratocaster. De har mickar från Fenders Custom Shop, Fat 50. Testade två nya på 4Sound, det var första gången på 15 år som jag fick samma "måste-ha" känsla som med min 98 tele.

Samtidigt testade jag en fin Gibson SG med P90, i 4Sound-butiken är det en hel del surr o störningar, blev förvånad att stratorna var mkt mindre surrig än SG,n...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte är mest en fråga om årgång i och för sig, utan om hur den känns att spela på och vad man är ute efter [...]

+1 🙂

Lirar den bra och känns bra så är den bra.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte är mest en fråga om årgång i och för sig, utan om hur den känns att spela på och vad man är ute efter.

Jag köpte en från 2012 och är jättenöjd. Visst kan man väl försöka få tag på en -58 eller något, men man kanske vill ha några kronor över. 😛

Det ryktas att gitarrerna blev sämre efter att CBS tog över tillverkningen, så skall man ta det i beräkning bör man satsa på en före 1965 eller efter -85. Om det nu ligger någon sanning i det.....

En katastrof för Fender var väl när hela deras lager av trä brann upp? Det hade ju omsorgsfullt köpts in o varsamt lagrats o torkats långsamt, när lagret brann upp fick man i panik skaffa in vad trä som helst, (för att överdriva lite") så de kunde hålla produktionen uppe. När det nu hände...

Jag tycker snacket om att tex en 62á strata skulle vara bättre än en ny är bara snack. Bättre gitarrer än de som både Fender o Gibson gör nu har de aldrig gjort förr. Kanske lika bra, men inte bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och rockford inte vill väll du stödja kapitalistiska och imperialistiska usa?

😆

Skämt åt sido:

Ett varmt tips till TS (för vad det är värt med tanke på tipskällan) är att inte gå på gitarrens "hundhår", om man säger så, utan hur naturligt ens framförande ter sig på gitarren.

Enligt min mening är världens snyggaste gitarr Gibson Les Paul (den svarta modellen, särskilt Peter Framptons custom). Man jag skulle aldrig i mitt liv lägga pengar eländet; knölig jävel att lira på, som jag brukar säga till min gode kollega Hellpig (som älskar LP).

Alldeles nyligen, faktiskt, var jag inne i en musikaffär och testade olika gitarrer inför ett kommande evenemang. Jag testade fem olika, och mellan varje testade jag åter Gibson LP:n, nästan som att jomen, det kan ju faktiskt plötsligt säga klick ... Det gör det såklart inte. Jag är bara fånig.

Så det blir nog en ESP Eclips.

Sorry, för OT där på slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stratans kroppsform slår nog det mesta i fråga om att vara bekväm. Telecastern som inte är avfasad lika är mycket jobbigare för ryggen o höger axel... Det är en av anledningarna till att jag kör livsfarliga gamla lastbilar på nätterna för att få råd med en strata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stratans kroppsform slår nog det mesta i fråga om att vara bekväm.

Telecastern som inte är avfasad lika är mycket jobbigare för ryggen o höger axel... [...]

+1

(OT; nu finns det ju Teles som är fasade så att man inte riskerar revbensfrakturer. I'm just saying)

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

(OT; nu finns det ju Teles som är fasade så att man inte riskerar revbensfrakturer. I'm just saying)

Vänligen,

CHAE

Har länge haft tanken att helt brutalt medelst en bandslip göra staratakropp av telen... Men, men, tom jag tycker att det vore helgerån. O tänk om det skulle påverka ljudet.

De tele som är fasade är väl det bar på framsidan där man har högerarmen? Och inte för ölmagen på baksidan. Det gör en hel del i skillnad. Det skiljer minst en decimeter hur långt fram min högra armbåge hamnar när jag spelar tele eller strata...Och axeln hamnar i mer onaturlig position... Telen är rejält mkt obekvämare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte måste vara Fender så finns ju tex Suhr som gör riktigt bra gitarrer. Dom har ju både "tele och strata modeller". Kostar iofs några slantar mer 😉

Amerikanska gitarrer är väl lite billiga nu då dollarn står lågt, jag fick ett pris på11250 kr hos 4Sound på en American Standard. 3-colour sunburst med lönnhals

Hur någon kan ens tänka tanken att köpa en kopia som är dyrare får mig att nästan svimma. Fender själva har de bästa medarbetarna, både unga och de som var med redan på 50-talet, tex nån svingammal dam som lindar mickar exakt som Leo Fender ville ha dem då. Kan inte tänka mig att nåt annat företag skulle ha en en tiondel i fråga om resurser, och framförallt, lagrat kunnade ända sen elgitarrernas födelse...

Fender King - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

John Suhr har jobbat som senior master byggare på Fenders CS.

Har ägt många strator och teles och det har varit väldigt skiftande kvalitet, så som ni redan sagt. Stirra inte på ett årtal utan ut och kläm på så många du kan tills du hittar en som låter och känns bra.

Från min erfarenhet har Suhr betydligt bättre kvalitetskoll på sina instrument men som sagt det är ju inte en Fender 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

John Suhr har jobbat som senior master byggare på Fenders CS.

Har ägt många strator och teles och det har varit väldigt skiftande kvalitet, så som ni redan sagt. Stirra inte på ett årtal utan ut och kläm på så många du kan tills du hittar en som låter och känns bra.

Från min erfarenhet har Suhr betydligt bättre kvalitetskoll på sina instrument men som sagt det är ju inte en Fender 😉

Jo så är det nog. Jag har provat en hel del American Standard jag tyckte var helt döa i både sustain o ljud. Bra ex har lång ton även utan att vara inkopplade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Fender en syntgitarr? Som dregen sa i någon radiosändning eller intervju någon gång vid Total 13. 🙂😉

Det säger mycket om Dregen.

Fender Telecaster är var världens första serietillverkade elgitarr. Och är fortfarande den bästa som gjorts. Allt annat är skämtkopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger mycket om Dregen.

Fender Telecaster är var världens första serietillverkade elgitarr. Och är fortfarande den bästa som gjorts. Allt annat är skämtkopior.

jag gillar telen. men världens bästa gitarr är jazzmaster. allt annat är skämt.den är dessutom väldigt skön att sitta och spela med.
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar telen. men världens bästa gitarr är jazzmaster. allt annat är skämt.den är dessutom väldigt skön att sitta och spela med.

Hehe. Gibson är plojty plojty. Och Ibanez osv är inte ens plojty.

SEr att Jazzmastern var tänkt som "ett lyxigare syskon" till stratocastern! Nö-flott!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fender_Jazzmaster

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Även Gibson?

Ja. Den kom ju senare. Elplanka med sex strängar o mickar med spolar i. Alltså en kopia.

Jag kan samtidigt erkänna utan omsvep att jag haft en lång tid i mitt liv då jag spelade på en kopia, en Gibson SG... Detta är ju fasansfullt, men tyvärr o skändligen sant. De flesta av oss har väl mer än ett hemst skellet i garderoben.

När jag går på mina AA-möten är det hr med SGn en av de saker jag berättar om. Allt måste ut i ljuset.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Den kom ju senare. Elplanka med sex strängar o mickar med spolar i. Alltså en kopia.

Jag kan samtidigt erkänna utan omsvep att jag haft en lång tid i mitt liv då jag spelade på en kopia, en Gibson SG... Detta är ju fasansfullt, men tyvärr o skändligen sant. De flesta av oss har väl mer än ett hemst skellet i garderoben.

Fan du snackar som svärfar min, baktung och eländig, han kör kopia på fender kopia kopia haha. Varken strata eller tele funkar för det jag gör, men det är ju skitbra att det finns olika instrument för olika syften. Fender för gubbrock och Gibson för rock. 😄

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan du snackar som svärfar min, baktung och eländig, han kör kopia på fender kopia kopia haha. Varken strata eller tele funkar för det jag gör, men det är ju skitbra att det finns olika instrument för olika syften. Fender för gubbrock och Gibson för rock. 😄

Du lägger ut för lite mannen! Dags att få höra nåt snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...