Jump to content
Annons

Räcker det att sänka masterchannel inför inskickande av mastring?


Paulaner

Recommended Posts

När jag mixar mina låtar lägger jag ofta på maximizer och andra effekter och förstärkare på respektive ljuds mixspår. Jag mixar så allt hamnar ungefär runt nollan, ofta lite över vid refrängen. Efter detta lägger jag på en limiter. I mitt tycke blir det hela bra. Nu tänkte jag dock för första gången skicka in en låt för mastring och har läst att de behöver lite rum att jobba med. Så min fråga är: Räcker det att ta bort limitern och sänka masterchanneln så det inte slår rött? Jag är riktigt nöjd med de effekter som finns på mixerspåren och vill helst inte pilla för mycket på dem.

Redigerat av Paulaner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Plocka bort maximizern (sålänge den inte tillför ett sound du gillar, då kan den vara kvar) och limitern och exportera. Det viktiga är att det inte slå på rött, dvs går över 0db på masternregeln. Vanligen brukar man sikta efter högsta peaken runt -6 till -3db, det räcker gott och väl.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller kör latmask-varianten av att exportera i 32bit floating point 😄

Historiskt har inte alla masteringsbolag tagit emot 32bit float. Men dom flesta gör säkert det nu för tiden. Men det skulle jag kolla upp innan jag skickade nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar bussa alla instrument till inveduella bussar. Tex drums, guitars, bass, keys. När jag mixat allt så det blir bra så markerar jag alla bussar och drar ner dem. Jag brukar vilja ha en avarage kring -24db, och en högsta peak på -12.

Blir det någon skillnad på den exporterade stereo-filen om man sänker alla individuella bussar exakt lika mycket, jämfört med att sänka masterregeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej om det inte sitter någon plugg på mastern som reagerar på dynamik.

Ja om det sitter en plugg som reagerar på dynamik.

Skillnad alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar bussa alla instrument till inveduella bussar. Tex drums, guitars, bass, keys. När jag mixat allt så det blir bra så markerar jag alla bussar och drar ner dem. Jag brukar vilja ha en avarage kring -24db, och en högsta peak på -12.

Vad får man egentligen ut av detta? Vad hade skillnaden varit med ett avg på -18 och peak på -6?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Det viktiga är att det inte slå på rött, dvs går över 0db på masternregeln. Vanligen brukar man sikta efter högsta peaken runt -6 till -3db, det räcker gott och väl.

mvh Jon

...och låt oss säga att man inte når dessa värden (eller omkring) så går man tillbaka och försöker mixa om, ja?

Brukar försöka hålla mig runt däromkring så känner jag mig safe 🙂

* * *

Nåja, en yttepytteliten klocka ringer längst bak i skallen; har för mig att Claes-Yoda här på forumet brukar säga (?) att man inte ska dra ner master-regeln för mycket för då tappar man till slut bitar och då blir det knas i kvardrat. Som sagt; en liten klocka pinglar så smått och jag kan ha alldeles åt helvete fel (?) 😑

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att varenda masteringsstudio i världen är kapabla att sänka ditt stereospår en par db om det nu skulle vara ett sånt jävla stort problem att den ligger för högt. Så länge det inte peakar så är det ok. Resten är skitsnack från gubbar som vägrar lämna 70-talet 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar bussa alla instrument till inveduella bussar. Tex drums, guitars, bass, keys. När jag mixat allt så det blir bra så markerar jag alla bussar och drar ner dem. Jag brukar vilja ha en avarage kring -24db, och en högsta peak på -12.

Inte trummor, gitarrer, bas och nycklar då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att varenda masteringsstudio i världen är kapabla att sänka ditt stereospår en par db om det nu skulle vara ett sånt jävla stort problem att den ligger för högt. Så länge det inte peakar så är det ok. Resten är skitsnack från gubbar som vägrar lämna 70-talet 😄

Jag tror inte du är tillräckligt på-läst för att göra ett sådant uttalande!

"Intersample peaks" är det första du bör läsa på om, och det är bara ett litet tips.

Visst kan en mastering-studio, eller vem som helst, sänka ett stereospår, men de eventuella fel och problem som redan ligger där följer också med, de försvinner liksom inte magiskt.

Ligger du och pressar mot 0dbfs vid export/bounce/print, så är redan den eventuella skadan skedd.

Och vad gäller gubbar som vägrar lämna 70-talet, här har du ett ordspråk att fundera över:

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting"

Oscar Wilde

Och vad gäller före/inför EBU R 128, så sa Bob Katz:

"I’ve realised that we have to get rid of the peak metering portion of all loudness meters because they still end up trying to get their peaks to full-scale. What we really need to end up using is a meter with just a single peak warning light, and this should be a true peak indicator which will include intersample peaks."

Med ovan skrivet så tror jag du kunde ha haft nytta av 70-talet, och kanske några böcker, eller varför inte nyttja Youtube och Google lite mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du är tillräckligt på-läst för att göra ett sådant uttalande!

"Intersample peaks" är det första du bör läsa på om, och det är bara ett litet tips.

Visst kan en mastering-studio, eller vem som helst, sänka ett stereospår, men de eventuella fel och problem som redan ligger där följer också med, de försvinner liksom inte magiskt.

Ligger du och pressar mot 0dbfs vid export/bounce/print, så är redan den eventuella skadan skedd.

Och vad gäller gubbar som vägrar lämna 70-talet, här har du ett ordspråk att fundera över:

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting"

Oscar Wilde

Och vad gäller före/inför EBU R 128, så sa Bob Katz:

"I’ve realised that we have to get rid of the peak metering portion of all loudness meters because they still end up trying to get their peaks to full-scale. What we really need to end up using is a meter with just a single peak warning light, and this should be a true peak indicator which will include intersample peaks."

Med ovan skrivet så tror jag du kunde ha haft nytta av 70-talet, och kanske några böcker, eller varför inte nyttja Youtube och Google lite mer?

Jag är fullt medveten om vad intersample peaks är för något, och det finns plugins för att identifiera sådanna. Använd den där sidan google som du förespråkade för att hitta dem. Än så länge har jag inte behövt lägga lägga en mix lägre än ~ -1dBFS för att undvika dem, så det känns som ett jävligt kasst argument för att hålla mixens peak på -12 och allt vad folk skriver.

Angående Oscar Wildes citat så har jag aldrig påstått mig veta allt. Du däremot gör utifrån ett skämtsamt inlägg antagandet att jag inte vet ett skit, vilket inte stämmer. Jag vet ärligt talat inte vad du vill få ut av ditt inlägg. Har du upplevt 70-talet själv? För när jag läser ditt inlägg så verkar du mer som en snorunge med ett starkt hävdelsebehov.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fullt medveten om vad intersample peaks är för något, och det finns plugins för att identifiera sådanna. Använd den där sidan google som du förespråkade för att hitta dem. Än så länge har jag inte behövt lägga lägga en mix lägre än ~ -1dBFS för att undvika dem, så det känns som ett jävligt kasst argument för att hålla mixens peak på -12 och allt vad folk skriver.

Angående Oscar Wildes citat så har jag aldrig påstått mig veta allt. Du däremot gör utifrån ett skämtsamt inlägg antagandet att jag inte vet ett skit, vilket inte stämmer. Jag vet ärligt talat inte vad du vill få ut av ditt inlägg. Har du upplevt 70-talet själv? För när jag läser ditt inlägg så verkar du mer som en snorunge med ett starkt hävdelsebehov.

[Edit: rättat fel som datorn rättat fel 🙂 ]

[Edit: lagt till]

Ja, jag har upplevt 70-talet.

Nej, jag behöver inte hävda mig.

Nej, jag är ingen snorunge, utan har bara levt nära på dubbelt så länge som du!

Om du inte ens kan se poängen med citatet av Oscar Wilde, hur ska du då logiskt kunna argumentera mot innehållet, utöver citatet av Oscar Wilde, i mitt tidigare inlägg?

Du ska inte ta citatet för personligt, det gäller alla!

Du ligger aldrig lägre än -1dbfs, och argumentet du ger, och påstår för TS, är att inför mastring så vill man inte ligga på -12dbfs - -3dbfs, typ, eller hur? Man kan enligt dig lugnt pressa -1dbfs är vad du påstår?

Min fråga blir då; vad skulle du vinna och/eller förlora på att lägga dina peakar på, ja säg -12dbfs för enkelhetens skull i jämförelse med -1dbfs före mastring?

Vidare påstår du att det finns plugins som identifierar "intersample peaks", vilket du delvis har rätt i, men du tittar tyvärr inte tillräckligt djupt.

Nu är, som du säkert vet, sådana plugins enormt processor-krävande, och du vet säkert också att multi-tasking inte existerar, utan att all information är en lång kedja med data i en processor, och därefter, och denna "kedja" skall delas av alla plugins och processer. Varje process tar processorkraft och bygger på "kedjan" av data, varpå tillförlitligheten hos plugins stadigt minskar för varje process, även om det krävs väldigt många processer.

Tänk dig nu att du lägger till en sådan plugin på mastern för en mix med massor av plugins, och ställ dig sen frågan:

Kan jag vara säker på att den plugin som ska identifiera "intersample peaks" till 100 procents säkerhet får den processorkraft som krävs vid varje tillfälle "intersample peaks" passerar, utan att missa någon enda "intersample peak", utan en enda sk. "drop-out"?

Ställ dig sedan frågan:

Är det bättre att INTE lägga till en processor-krävande plugin, och istället sänka min master så att mina peak'ar ligger runt -12dbfs, inför mastring, och nära på försäkra mig om att inga "intersample pekas" passerar, och det utan att kvalitén på min mix blir sämre, snarare bättre?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

TONHER (oregistrerad)

Själv kan jag inte se vad problemet skulle ligga i att backa alla reglar eller bussar, så att mastern ligger ca -12 - -6db i en DAW miljö. Man hjälper mastringsteknikern, och soundet är ändå det samma eftersom allt är digitalt. I analog miljö kanske man är ute efter lite soft dist, och pressar så nära man kan på nollan. Men i DAW? Fattar inte problemet. Låten blir ju inte bättre för att den ligger -0.5db på master-regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom peakar mellan samplingspunkter endast kan förekomma utanför den digitala domänen, så har ju intersample peaks nada betydelse för hur starkt man levererar digitalt material till mastring.

Vet man vad intersample peaks är så känner man ju till det.

Så, nu kan diskussionen fortsätta.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom peakar mellan samplingspunkter endast kan förekomma utanför den digitala domänen, så har ju intersample peaks nada betydelse för hur starkt man levererar digitalt material till mastring.

Vet man vad intersample peaks är så känner man ju till det.

Så, nu kan diskussionen fortsätta.

Filter, eller "Reconstruction filters" (DAC) kan tyvärr, i vissa fall, skapa värden som överstiger 0dbfs.

[Edit: tillägg]

Är det rent digitalt inte "intersample peaks" så är det digital distorsion.

Så, nu kan vi fortsätta...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom peakar mellan samplingspunkter endast kan förekomma utanför den digitala domänen, så har ju intersample peaks nada betydelse för hur starkt man levererar digitalt material till mastring.

Vet man vad intersample peaks är så känner man ju till det.

Så, nu kan diskussionen fortsätta.

Det här var helt nytt för mig. Googlade runt lite. Som jag förstod t ex den här artikeln: http://www.macprovideo.com/hub/Mastering/why-you-need-an-intersample-meter-when-mastering så verkade ju ändå risken för intersample peaks öka ju närmare nollan man är?

Eller omvänt, lösningen för att få bort dem var helt enkelt att backa volymen en aning tills dom försvinner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det att ta bort limitern och sänka masterchanneln så det inte slår rött?
Ja, det är rätt. Om du har en kompressor på masterbussen som har stor inverkan på soundet skulle jag föreslå att du pratar med mastringsteknikern innan och höra efter med hen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Filter, eller "Reconstruction filters" (DAC) kan tyvärr, i vissa fall, skapa värden som överstiger 0dbfs.

Är det rent digitalt inte "intersample peaks" så är det digital distorsion.

Jo men som jag sa, så påverkar ju inte DAC det digitalt lagrade materialet, som man lämnar in för mastring. DA konverteringen, och eventuella bi-effekter den tillför, sker ju utanför digitala domänen.

Därför kan man lämna in digitalt material upp till 0dbfs för mastring utan minsta problem. Intersample peaks har nada betydelse för det - som du menade det hade:

"Jag tror inte du är tillräckligt på-läst för att göra ett sådant uttalande! Intersample peaks är det första du bör läsa på om, och det är bara ett litet tips.

 

Visst kan en mastering-studio sänka ett stereospår, men de eventuella fel och problem som redan ligger där följer också med, de försvinner liksom inte magiskt. Ligger du och pressar mot 0dbfs vid export/bounce/print, så är redan den eventuella skadan skedd."

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan en mastering-studio sänka ett stereospår, men de eventuella fel och problem som redan ligger där följer också med, de försvinner liksom inte magiskt. Ligger du och pressar mot 0dbfs vid export/bounce/print, så är redan den eventuella skadan skedd."

Du har helt rätt gällande "intersample peaks", Signia, det ligger som jag skrev tidigare i DAC'en, och det går självklart att skicka in digitalt material som ligger och pumpar på 0dbfs, dock är stycket ovan inte att förväxla med just "intersample peaks" då det stycket handlade mer om att en mastring-tekniker absolut kan sänka en stereofil med hög volym utan att ställa till skada, MEN DE eventuella problem (ej "intersample peaks") som det medför följer med filen, t.ex. för kraftigt ställd "brick wall limiter", kompression, ej önskvärd distortion etc.

Att påstå att det är "utan minsta problem" att skicka 0dbfs-filer till mastring ligger ju i vad kunden önskar för slutresultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm .. om intersample peaks inte påverkar materialet, så undrar ju folk varför det ens nämndes då; t.o.m. användes som burdus käftstängare mot forum-medlem.

Men, risken är att det kan hamna i att 'CD består av 44100 samplingar per minut' eller i Kaknästornet, eller nåt annat långvarigt o hemskt. Så saker får tala för sig självt istället ...

Det här var helt nytt för mig. Googlade runt lite. Som jag förstod t ex den här artikeln: http://www.macprovid...-when-mastering så verkade ju ändå risken för intersample peaks öka ju närmare nollan man är?

Eller omvänt, lösningen för att få bort dem var helt enkelt att backa volymen en aning tills dom försvinner?

Okej 🙂 Ja, det är ju överlag sant. Poängen var att interample peaks inte uppstår 'inuti' digitalt material, utan bara utanför digitala domänen - vid sinusoid rekonstruktion till analogt (ljudkortet).

Hur starkt man renderar ut sin mix ur daw inför mastring, spelar därför ingen roll i avseendet intersample peaks. Mastraren bör ta hand om den saken senare.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...