Jump to content
Annons

Vad är det ni spontant reagerar på vid en första lyssning?


Recommended Posts

Hallå!

Här är ett alster jag börjar känna mig hyfsat klar med. Efter många lyssningar idag har jag tappat perspektivet.

Vad är det ni spontant reagerar på vid en första lyssning (konstig text, för diskant, för lite mid osv)? Alla synpunkter mottages tacksamt som vanligt.

 

(senaste versionen av mixen finns i inlägget från 24e april - den är mycket bättre än nedan mix 🙂

Redigerat av Jonatan Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reagerar positivt över lag, skön känsla och det känns som att det är fredag och man är kär.

Det enda jag spontant reagerar negativt på är trummorna. De kunde få komma lite närmre (dvs mindre rum) men med betydligt mjukare anslag. Upplever att alla fills är lite likadana dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyssnade jag inte i världens bästa hörlurar, men jag tyckte i alla fall att det överlag lät rätt "diskantigt". Och framför allt störde jag mig en del på en sorts cymbal, som jag dels tyckte lät lite "konstig" i sig men dels också att den var för stark, och kom för ofta och lät likadan hela tiden. Tänker alltså på ljudet som kommer först redan i starten vid 0:00, och sen vid 0:07, och sen många många gånger till i låten. Bara som ett exempel när den kommer vid 0:39 tycker jag den känns lite "jobbig". Men det fanns väl bra grejer i låten också, men det som jag framför allt reagerade på var alltså cymballjudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

-Håller med om cymbalen, den får du kolla upp!

-Jag tycker sången är alldeles för låg och för hårt skuren i dom nedre regionerna! Bra låt och text! Testa att göra en mix med sången som huvudinstrument och försök få till lite värme i sångljudet!
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer! Precis vad jag behövde höra.

@Fidden Du har nog rätt att anslaget är lite hårt på virveln. Jag är en gammal hårdrockare, som alltid gillat "big drums", men kanske ska hålla igen lite på denna låten.

@Bream Tack för att du poängterade cymbalen. Den har jag helt missat, och hör nu att den är väldigt störande. Speciellt som den spelar i första takten!


@Henric Svensson Ja, sången hör jag nu ska upp lite; tack för det. Ska kolla på högpassfiltret på sången, eventuellt skär det lite mycket runt 400hz som ger värme.

@frithiof  Ja, jag hör nu en slags likhet med Mikes gamla dänga. Intressant!

@slejnard Jag kämpar lite med hur mycket high end som är lämpligt. Jag velar fram o tillbaka beroende på vad jag har lyssnat på innan. Jag vill inte ha en för dov mix, men samtidigt inte ha för vass heller. På denna låt har jag provat att trycka på med Soothe på allt över 5kHz, men det finns lite vassa delar kvar jag får kolla på. Tack!

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter nice!

Gillar när det är lite "ruffigt". Allt måste inte ligga på plats jämt.
Ang trummorna så kan jag också gilla när dom är enkla. Men jag är även en sucker för små fills och den här låten är som gjord för fills här och där!

Hade nån sagt att Winnerbäck släppt nytt hade jag för sekunden trott på det.😁

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandning av Winnerbäck och Plura tänker jag spontant. Håller med om diskanten. Annars bra. Bra sång nuförtiden👌 Gillar Refrängen bäst. Introt är gränsfall till för långt. Snyggt jobbat överlag, Jonatan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo detta med att lyss i en billig laptop kan förstöra men...

Typiskt din stil !! men jag reagerar positivt. Jag tycker det är bra med trummis som gör fill-ins. Tröttnar väldigt på det moderna i att ha raka, simpla trummor helt igenom låtarna. Kanske lite "stor" cymbal, som sagt från andra här men detta alster erhåller 5 av 5 i betyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-20 at 12:47 sa toniced:

Bra låt. Sången kan göras lite bättre på vissa ställen. Trummorna har för mycket fills enligt min smak. De skulle behöva vara lite mer sparsamma.

Annars låter det bra med mix inspelning. 

Tack @toniced för lyssningen o kommentarerna! Jag ska öva lite mer på sången (kan man aldrig göra för lite av). Ska se över fillsen oxå.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-20 at 14:40 sa ninjaZkills:

Tycker det låter nice!

Gillar när det är lite "ruffigt". Allt måste inte ligga på plats jämt.
Ang trummorna så kan jag också gilla när dom är enkla. Men jag är även en sucker för små fills och den här låten är som gjord för fills här och där!

Hade nån sagt att Winnerbäck släppt nytt hade jag för sekunden trott på det.😁

Shit vilken ära att bli likställd m Winnerbäck för någon sekund. Tack @ninjaZkills! Detta m fillsen ska jag se över vid tillfälle; något som är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-21 at 21:34 sa Richie76:

Blandning av Winnerbäck och Plura tänker jag spontant. Håller med om diskanten. Annars bra. Bra sång nuförtiden👌 Gillar Refrängen bäst. Introt är gränsfall till för långt. Snyggt jobbat överlag, Jonatan!

Tack @Richie76! Winnerbäck o Plura är inspiratörer, så det är ju häftigt att du hör dem i låten. Ja, introt upprepar samma sak två gånger, så jag kommer nog ta bort ena delen. Diskanten har jag nu satt tvångströja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-21 at 23:02 sa Flizzaff:

Jo detta med att lyss i en billig laptop kan förstöra men...

Typiskt din stil !! men jag reagerar positivt. Jag tycker det är bra med trummis som gör fill-ins. Tröttnar väldigt på det moderna i att ha raka, simpla trummor helt igenom låtarna. Kanske lite "stor" cymbal, som sagt från andra här men detta alster erhåller 5 av 5 i betyget.

Oh, vilken ära att få en femma😁 @Flizzaff. Men jag känner mig hedrad att du tycker jag har en egen stil; det är ju något man strävar efter. Tack! Cymbalen har även den fått en översyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Jonatan Lundin said:

Tack @toniced för lyssningen o kommentarerna! Jag ska öva lite mer på sången (kan man aldrig göra för lite av). Ska se över fillsen oxå.

Ja, sång är en konst och kräver mycket träning. Men det är också kul att utvecklas. 👍🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-23 at 11:04 sa Jonatan Lundin:

Så! Nu har jag mixat om lite efter er värdefulla feedback. Fillsen har jag inte gjort om ännu.

Vad tycker ni? Blev det bättre?

Jag tror det blev bättre. Jag börjar gilla låten också. Jag har egentligen aldrig lyssnat på artister som Winnerbäck eller Plura som folk jämför med här. För jag har aldrig trott att de är min grej. Så jag vet knappt hur de låter. Men som sagt jag gillar din låt. Så antingen borde jag ha gett de nämnda artisterna en chans, eller så är du bättre än dem 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten=Skön 😀

Mixning= Den låter tunn och skulle behövas breddas ut(panorering) en aning, och kanske flytta ner basen och baskaggen lite mer mot golvet.

Mastering=Seperera instrumenten, och få en jämnare EQ så det blir skönare för öronen (få till balansen).

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-25 at 02:08 sa Bream:

Jag tror det blev bättre. Jag börjar gilla låten också. Jag har egentligen aldrig lyssnat på artister som Winnerbäck eller Plura som folk jämför med här. För jag har aldrig trott att de är min grej. Så jag vet knappt hur de låter. Men som sagt jag gillar din låt. Så antingen borde jag ha gett de nämnda artisterna en chans, eller så är du bättre än dem 😊

Vad bra! Du har ju hjälpt till att förbättra låten, vilken jag tackar för. Cymbalerna borde inte vara så påträngande nu. Kul att du gillar låten!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Kinlion:

Låten=Skön 😀

Mixning= Den låter tunn och skulle behövas breddas ut(panorering) en aning, och kanske flytta ner basen och baskaggen lite mer mot golvet.

Mastering=Seperera instrumenten, och få en jämnare EQ så det blir skönare för öronen (få till balansen).

@Kinlion Tack för feedbacken. Du kan ha en poäng med att få ut instrumenten en aning. Jag tänkte ev. göra detta på refräng två, för att få lite kontrast mot första refrängen.

Min ambition med mixning är att det bl.a. ska låta så naturligt (nästan som live) som möjligt. D.v.s., man ska känna att man står i en lokal rakt framför bandet och lyssnar. Att separera instrumenten kan ta lite udden av den känslan.

Jag brukar t.ex. låta baskaggen höras på overhead-kanalen, vilket kan tyckas galet, men detta ger en rumskänsla till kaggen som förstärker live-ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

@Kinlion Tack för feedbacken. Du kan ha en poäng med att få ut instrumenten en aning. Jag tänkte ev. göra detta på refräng två, för att få lite kontrast mot första refrängen.

Min ambition med mixning är att det bl.a. ska låta så naturligt (nästan som live) som möjligt. D.v.s., man ska känna att man står i en lokal rakt framför bandet och lyssnar. Att separera instrumenten kan ta lite udden av den känslan.

Jag brukar t.ex. låta baskaggen höras på overhead-kanalen, vilket kan tyckas galet, men detta ger en rumskänsla till kaggen som förstärker live-ljudet.

Mmmm, ja, det ger ju en känsla av att det är en liten scen när allt ligger i mitten...vilket passar musiken bra. Allt är ju en smaksak såklart, och huvudsaken är ju att det låter som du vill 😀

Skön låt som sagt, men skön berättande text. Jag tänker på Perssons pack-Tusen dagar, när jag hör den

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/23/2024 at 11:04 AM, Jonatan Lundin said:

Så! Nu har jag mixat om lite efter er värdefulla feedback. Fillsen har jag inte gjort om ännu.

Vad tycker ni? Blev det bättre?

Det låter lite bättre. men trummorna har fortfarande konstiga tills "markeringar" till det sonen framför.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
25 minutes ago, Jonatan Lundin said:

Vad bra att det blev bättre! Vore kanon om du @toniced kunde peka ut var i låten du stör dig på fillsen (vilka fills). Tack på förhand.

Hej jonatan. 
Sorry för den dåliga stavningen i mitt senaste inlägg. Dagens teknik är svårbemästrad 😀
 

ja tycker (detta är givetvis personligt tycke) att alla fills i låten är ”fel” för låtens stil. Trummornas markering med fillsen är för mycket och borde enbart vara av typen öppen High hat eller stängd. Låten liksom stannar upp när det är enorma kontraster i trummorna, då man förväntar sig efter ett full att låten ska in i en växel till. 
det är svårt att förklara i skrift och jag hoppas du förstår vad jag menar. 
 

inledningen har ett fill mitt i introt och ett till innan sång börjar och då är det tydligt markering för att något nytt ska hända med instrumenten, men låten liksom bara är och inte förändrar mycket. De fills du kör passar bättre till, innan ett solo, brygga, eller paus  

0.54 och 0.55 är ett ställe som du kan definitivt markera med öppen high hat istället för pukor. Dra ner på pukorna och håll dig till mindre markeringar i stället för fillls genom hela låten förutom övergång till vers, refräng.
 

hoppas det är till hjälp. Det vore intressant att höra låten igen om du gör ändringarna.

Ha det fint och rock on 🤘🏼 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten, min ända kritik är att det hade varit trevligt med större dynamik i låten. Det känns som det mesta ligger nära mono i mina lurar, vissa instrument hade kunnat få mer stereo för att ge en fylligare känsla. Förstår du vad jag menar? 🙂 Annars är den som hemma. 

Lyssnar nu igen och det behöver inte nödvändigtvis vara instrumenten som är för mycket mono utan sången. Kanske spela in två gånger eller dubbla sången som du redan har inspelat och lägga dem i två olika öron för att skapa en känsla av stereo. 

Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...