Jump to content
Annons

skriva låtarr?


Bullerbyn

Recommended Posts

Har alltid undrat lite över detta uttryck? Sitter folk ock skriver låtar eller är det bara ett talesätt? Själv sitter jag med gitarren och spånar idéer tills jag oftast brukar hitta nåt som jag gillar. Men däremot så "skriver" jag aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Sitter folk ock skriver låtar

Ja.

Själva spånandet med sång och gitarr eller vilket instrument som helst är en del av låtskrivar processen. Skrivandet kan vara att man skriver ner text eller noter, men det musikaliska kommer från 'spånandet'.

Alla har dock olika teknik. Beethoven, som blev döv senare i livet, skrev ju enligt sägnen hela 9:an utan spånande med instrument.

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med skriva menar man nog komponerandet. Är ju lite som uttrycket "Laga mat". Vadå, är den trasig?, liksom ..

Musik gör man ju i huvet. Att man kan skriva ner det, direkt eller efteråt, är ju bara ett sätt att slippa minnas alla detaljer. Eller ett sätt att presentera det för nån annan.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Började skriva alla möjliga sorters texter en gång i världen. Efter hand började det kännas som sångtexter. Hade ett antal block och anteckningsböcker där jag ofta bara skrev ner en rad eller två. Efter ett tag hade jag en färdig text. Musiken gav sig på nåt sätt själv under tiden. Gitarren eller syntarna kom oftast inte fram förrän det blev dax att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Texter är ju ett helvete. Man blir ju så självkritisk, inget duger. Nån annan som har det problemet? Däremot spånar jag fram sångmelodier samtidigt som jag grejer med ackord/harmonier.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Texter är ju ett helvete. Man blir ju så självkritisk, inget duger. Nån annan som har det problemet? Däremot spånar jag fram sångmelodier samtidigt som jag grejer med ackord/harmonier.

Har precis det problemet, och jag vet att många andra också känner så. Jag tror att knepet är att inte fästa för mycket personlighet i texterna, utan att istället tänka att lyssnaren ändå kommer göra sin egen tolkning av vad texten handlar om. För att bygga upp självförtroendet lite brukar det fungera bra att visa texterna för någon man litar på och be den beskriva hur denne tolkar texten. Ofta blir man överraskad av att texten kan ha en helt annan betydelse för någon annan, och speglar snarare dennes livssituation än ens egen.

För att svara på huvudfrågan så tror jag att det betyder ungefär samma som att "skapa låtar". Idag är det nog inte så många som noterar sin musik(inom populärmusiken) utan det man skriver ned är texter och ev. lite ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lätt för text och ackord men melodier är ett helvete. Är kanske alltför självkritisk men tycker verkligen det kan vara riktigt svårt att hitta en bra melodi till ackorden. Brukar ofta få spawna länge innan det kommer en bra melodi .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hahah jag har också funderat på det, om folk verkligen sitter med ett papper och skriver musik, det tycker jag känns lite väl fint i kanten, Melodier tycker jag är det som kommer först, text, jag tycker det brukar räcka med en två meningar för min del, för musiken utgör känslan.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah jag har också funderat på det, om folk verkligen sitter med ett papper och skriver musik...

Papper och penna (alt skriva in text i iPadden) är inte ovanliga redskap. Hyffsat disiplinerat skrivande av ord och fraser så jag har en skräptext att utgå ifrån när jag samtidigt ylar fram en melodi. Att sitta vid pianot istället för med gitarren gör att jag har en hand ledig att skriva med medans den andra spelar.

Justering av befintlig text gör jag medans jag gör annat: städar, mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Papper och penna (alt skriva in text i iPadden) är inte ovanliga redskap. Hyffsat disiplinerat skrivande av ord och fraser så jag har en skräptext att utgå ifrån när jag samtidigt ylar fram en melodi. Att sitta vid pianot istället för med gitarren gör att jag har en hand ledig att skriva med medans den andra spelar.

Justering av befintlig text gör jag medans jag gör annat: städar, mm.

Aja, men tycker det ändå är missvisande med frasen "skriva musik" För mig blir det att poängen är att skriva den, inte att göra musik, bara skriva musik, haha, kanske flummigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med skriva menar man nog komponerandet. Är ju lite som uttrycket "Laga mat". Vadå, är den trasig?, liksom ..

Musik gör man ju i huvet. Att man kan skriva ner det, direkt eller efteråt, är ju bara ett sätt att slippa minnas alla detaljer. Eller ett sätt att presentera det för nån annan.

Att laga något är ett gammalt uttryck för att göra något ungefärligen. Så man skulle ju kunna laga en säng = bädda sängen eller laga sig iväg = ge sig iväg osv. Fast den betydelsen är väl mer eller mindre oanvänd nu för tiden utom just i laga mat. För att vara mer på ämnet så är det enda jag skriver när jag gör låtar är nog texten. Eller möjligtvis ackordföljder men de brukar tappa sin betydelse om man glömmer fraseringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...