Jump to content
Annons

Vostromberg

Medlem
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

1 Follower

About Vostromberg

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 04/06/1988

Profilinformation

  • Kön
    Man
  1. Rätt ball ide ändå måste jag säga. Jag antar att man kan göra rätt häftiga bends och liknande när greppbrädan saknas. Känns som något som IA Eklundh skulle kunna ta i händerna och skapa magi med
  2. Jag skulle kunna vara intresserad, Är bosatt i Örebro och letar intressanta samarbeten. Jag är gitarrist i grunden sen 15 år tillbaks och behärskar en del trummor och piano också. På senare tid har jag dock fastnat mer för produktion och låtskriveri. Jag ser mig själv som en idéspruta som är bra på att lyfta andras idéer och har en bra känsla för arrangemang. Lite av mina alster finns på min Soundcloud(se länk i signatur), där har jag proddat/mixat allt samt spelar de flesta instrumenten (har skrivit/co-skrivit allt också). Tveka inte att skicka ett PM om det verkar intressant!
  3. Några saker man kan göra(om puffljuden kommit in på inspelning) Ofta ligger puffljuden i låga basregister, det går således att prova sätta ett high pass-filter som skär bort bas i sångspåret vilket kan hjälpa att reducera vissa delar av puffljuden. Det skulle kunna vara möjligt att ha en multibandskompressor också, där du sätter en av kompressorerna på ett smalt band där du upplever att puffarna är som starkast. På så vis kan du kopmrimera och trycka ned puffljuden. Om du klipper i inspelningen och vill få bort klippljuden så kan du zooma in på ljudspåret och lägga en kort fade i slutet på spåret innan klippet och i början på spåret efter. Ett reverb kommer förstärka ljudet av puffarna så om du orkar kan det vara bra att automatisera senden till reverbet där för att ytterligare reducera puffljuden Ett puffskydd till micken är dock det enklaste sättet att i fortsättningen undvika missljud i inspelningen
  4. Jag skulle också tippa på att det beror på strängtjockleken. Olika tjocka strängar skapar olika belastning på halsen, vilket kan vara en orsak. Det här vet du redan kanske: men om du ska byta strängar så ta bort och byt en sträng i taget. Om man tar bort alla strängar och sedan sätter dit de nya så belastas halsen mer och riskerar att bli sned. Tar man bort en sträng i taget blir spänningsskillnaden mindre mellan bytena.
  5. Jag köpte en Martin-gitarr(D-1GT) förra veckan och är verkligen supernöjd, så jag kan verkligen rekommendera en Martin. Vilken modell du ska välja beror mycket på dina preferenser. Jag tycker inte du ska tänka att du kan fixa mycket med EQ och grejer i mixen. Leta efter en gitarr som låter som du vill att en akustisk ska låta, och se till att du gillar att spela på. Jag ser att du har kollat in dreadnought-modeller och det verkar vara ett bra alternativ då de är väldigt mångsidiga, vilket är bra i studiosammanhang. Funkar både för strumming och fingerspel(även om Martins 00-modeller är bättre för fingerpicking). Jag har inte koll på om någon av modellerna har det, men om du inte ska spela live så tycker jag att du ska undvika en med inbyggd mikrofon. Känns onödigt att lägga pengar på en feature som du förmodligen inte har användning för. HD-28 vet jag är ett bra köp enligt mina preferenser, den var dock snäppet över min budget när jag köpte min gitarr annars hade det kunnat blivit en sådan. Om du vill ha ett till alternativ så finns Martin D15-NT som är riktigt schysst. Den har lock i mahogny, så den har ett lite annorlunda ljud för att vara en akustisk.
  6. Fråga: När du lär dig noter, spelar du noterna på ett instrument eller trycker du bara i programmet/spelet? Jag tror starkt på att man måste omsätta teori i praktiken för att verkligen lära sig något. När jag lärde mig noter spelade jag massor med låtar på gitarr från noter. Min svårighet där var att jag ofta tog melodin på gehör innan jag fick användning för noterna, men sedan när man gick på svårare melodier så belv noterna ett bättre stöd. Jag tror att det är en stor hjälp om du kan noterna kopplat till ett instrument, för då kan du även visualisera tonen på instrumentet när du ser noten. Piano är ett lysande instrument om man vill få en bra översikt över tonerna.
  7. Jag kan tänka mig att bidra med feedback och kanske något gitarrpålägg! Har spelat gitarr i snart 15 år någonting, i alla dess former. Du kan lyssna lite på mina alster på min soundcloud(se länk i signatur), där jag spelat, mixat, proddat det mesta av materialet själv. Två av låtarna skrev jag ihop med en superduktig sångerska Jag spelar och skriver alla typer av musik, just nu är det mycket folkinspirerad akustisk musik men även en del kommersiell popmusik. Skicka ett PM om det verkar intressant!
  8. Skojar du? Båda städerna dräller ju av musiker Känner en hel del personer i området som sysslar med musik, så du letar kanske på fel ställe? Sätt upp lappar på musikaffärerna! Sen finns ju Boomtown i Borlänge(där jag själv har gått) som har ett stort kontaktnät. Jag själv har i nuläget själv inte tid med något projekt, men jag kan gärna vara bollplank om du vill bolla idéer!
  9. En personlig favorit är: Still not to old to die young (Ellie Goulding/Figure 8)
  10. Jag tror själv inte att dubba in absurdum är vägen att gå om du vill ha in your face-sång. Jobba med dubb på fraser som ska sticka ut, samt för att tillföra energi i refrängen. Kolla t.ex. in när Shellback berättar om inspelningen av Raise Your Glass med Pink i senaste Studio-tidningen. Det är inte jättemånga sångspår på den(har för mig att det bara är ett enda spår i verserna). Och där tycker jag sången är ganska in your face. För att få det nära men utan att låta torftigt är det bra att jobba med väldigt korta stereo-delay(40-70ms kanske), och små rum(om ens några överhuvudtaget). Och självklart måste inspelningen vara bra i form av signalväg(mick och preamp). Skit in = skit ut, som det så fint brukar heta..
  11. Jag tycker inte att det låter som att det ska vara synthen. Mer någon slags mjukvarukonfiguration i datorn. För att utesluta om det är synthen eller inte hade det ju varit bra om du kunde koppla synthen till en synthmodul, eller vad som helst som accepterar midi-signaler för att kolla responsen. Annars får du in och börja leta i routingen i datorn. Kolla MIDI-inställningarna i Logic, och kolla även generella inställningarna för ljud och MIDI i OS X och titta efter abnormaliteter
  12. En lägre buffersize minskar fördröjningen som du säger, men när det är så lång fördröjning verkar det vara någon annanstans det strular(uppenbarligen). Finns det någon särskild anledning till att du inte kopplar synthen direkt in i ljudkortet? Jag antar att ljudkortet har eget midi in/ut som du kan använda. Annars kan det vara en orsak.
  13. Har precis det problemet, och jag vet att många andra också känner så. Jag tror att knepet är att inte fästa för mycket personlighet i texterna, utan att istället tänka att lyssnaren ändå kommer göra sin egen tolkning av vad texten handlar om. För att bygga upp självförtroendet lite brukar det fungera bra att visa texterna för någon man litar på och be den beskriva hur denne tolkar texten. Ofta blir man överraskad av att texten kan ha en helt annan betydelse för någon annan, och speglar snarare dennes livssituation än ens egen. För att svara på huvudfrågan så tror jag att det betyder ungefär samma som att "skapa låtar". Idag är det nog inte så många som noterar sin musik(inom populärmusiken) utan det man skriver ned är texter och ev. lite ackord.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.