Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

Annons

Jaha! Haha visste inte att "piteå musikhögskola" skulle vara samma som "Luleå Tekniska Universitetet" 😛 Men tack för länken, och tack för det utförliga svaret! Jag börjar få mer och mer koll på vad jag borde göra för att komma igång, det svåraste är allt med STIM och music libraries och copyrights av olika slag... om jag har förstått det rätt så fungerar STIM endast inom Sverige, eller hur? Jag jobbar nämligen för tillfället en del med artister i USA och Australien, känns inte som att STIM är riktigt rätt då?

Det finns mycket info på STIM:s hemsida 🙂 Är det något mer specifikt du undrar kan du såklart även ringa deras kundtjänst.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, utan att ha läst hela tråden, föreslår att du läser vidare på högskola i höst till nåt som leder till jobb. Sedan kan du hålla på med musiken på sidan om. Det är ju rätt skönt om du slipper oroa dig för ekonomin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt bara att träna och rikta in dig på en sak som du vill bli riktigt bra på, musikproduktion eller ljudtekniker. Ska du bli professionell ljudtekniker behöver du läsa på högskola eller liknande för att bli tillräckligt konkurrenskraftig.

Satsar du på musikproduktion måste du bli bra (bäst) och trycka upp allt du gör i alla ansikten du ser. Och kom ihåg "Att man är bäst betyder inte att man är bra"

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle jag kan ha fel men att producenten har en assisterande tekniker är väl mer för att allt ska gå fortare och smidigare i produktionen. Ofta är ju producenten och teknikern samma person i min uppfattning. Tror det kan vara svårt att bli producent i dagens läge om man inte behärskar teknik delen så mycket som man behöver för att få sina produktioner att låta som man vill.

Nej, du har inte fel.

Det vi talar om i den här tråden är (musik)producenter vars nisch/yrke är det som betalar räkningarna, huset, bilen, resorna, etc. Dessa anlitas av artister att "bestämma" över hur produktionen ska låta och hur man ska gå till väga för att nå resultatet. Och då involveras oftast fler funktionärer.

Men, ja, annars är det ju inte sällan som producent och tekniker är samma person. Jag är till exempel en typiskt sådan. Och därför låter det också som det gör ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik nämnde det kort här ovan men det är värt att säga igen.

Det är svårt att lyckas inom alla konstnärliga yrken. Konkurrensen är stenhård, intresset från redan etablerade är i princip obefintligt (deras situation blir bara sämre av att du lyckas) och det finns massor med folk som har det som en hobby eller sidoverksamhet istället för huvudsaklig inkomstkälla vilket gör att de kan vara billiga.

De flesta bör istället utbilda sig till något svårt och som det finns stor efterfrågan på i näringslivet. Om du t.ex. pluggar till ingenjör så kan du få en ingångslön över 30.000 kr/mån och efter några år tjäna 50.000 kr/mån. Då plötsligt kan du gå ner i arbetstid som ingenjör och börja lägga mer tid på musiken.

Med detta sagt så är det förstås ett visst antal som lyckas livnära sig på musiken. De flesta jag känner har levt som råttor ett antal år, fått stabilitet väldigt sent i sitt liv (egen bostad, ingen oro för närtiden) och offrat mycket. Samtidigt så är de nöjda. De har kommit ut på andra sidan och är "en av de få". Om du vill bli en av dem så måste du vara beredd på mycket jobb och lite pengar. Flytta från Umeå är ett första, nödvändigt steg enligt mig.

Sen var det någon som skrev om Plan B. Det vänder jag mig emot. Om du ska lyckas inom musik så har du inte tid med någon Plan B. Satsa allt på Plan A och ta smällen om den kommer.

Redigerat av ManJIT
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du har inte fel.

Det vi talar om i den här tråden är (musik)producenter vars nisch/yrke är det som betalar räkningarna, huset, bilen, resorna, etc. Dessa anlitas av artister att "bestämma" över hur produktionen ska låta och hur man ska gå till väga för att nå resultatet. Och då involveras oftast fler funktionärer.

Men, ja, annars är det ju inte sällan som producent och tekniker är samma person. Jag är till exempel en typiskt sådan. Och därför låter det också som det gör ...

Nu ska du inte nedvärdera dig själv Valle 🙂 Men det måste väl även vara ganska vanligt även i professionella sammanhang att producent och tekniker-rollen sköts av samma person?

Jag har t ex fått för mig att en kille som Christoffer Lundqvist är en typisk blandning av producent och ljudtekniker. Och han jobbar ju ändå med hyfsat tunga namn som Per Gessle.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta bör istället utbilda sig till något svårt och som det finns stor efterfrågan på i näringslivet. Om du t.ex. pluggar till ingenjör så kan du få en ingångslön över 30.000 kr/mån och efter några år tjäna 50.000 kr/mån. Då plötsligt kan du gå ner i arbetstid som ingenjör och börja lägga mer tid på musiken.

Civilingenjörer hör visserligen till de yrken som betalar sig bäst sett över tid (s k "livslön"), tillsammans med t ex läkare, civilekonomer och jurister. Men de där siffrorna är ju lite väl optimistiska.

SI:s rekommenderade ingångslön för civilingenjörer var förra året 28 700 kr (kommer ej ihåg siffran för högskoleingenjörer). Det finns såklart de som får mer, men också många som får mindre. Många faktorer som spelar roll, var i landet man söker jobb, inom vilken bransch o s v. Och ska man komma upp i 50 000 kr/mån "efter några år" (nu tolkar jag "några" som kanske 5-10 år) så måste man vara extra duktig och högpresterande, byta jobb ofta och dessutom vara en tuff förhandlare i lönesamtalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, ja, annars är det ju inte sällan som producent och tekniker är samma person. Jag är till exempel en typiskt sådan. Och därför låter det också som det gör ...

Ok, jag vet att du fiskar, men dina produktioner, vad jag har hört av dom, låter rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det måste väl även vara ganska vanligt även i professionella sammanhang att producent och tekniker-rollen sköts av samma person?

Jag har just gått en tre-årig musikproduktionsutbildning på gymnasienivå som sagt, och mina lärare skulle jag säga är OTROLIGT bra på att både skriva musik och spela in musiken, inkl. uppmickning, kabeldragning... dom har förfan till och med byggt studion på skolan, vilket har funkat felfritt under det året jag har fått härja där iallafall. Lyssningen är okej men man ska nog inte förvänta sig för mycket med en skolbudget 😛 hursomhelst så är det jag personligen har snappat upp från utbildningen att musikproducenten i 90% av fallen arbetar som ljudtekniker och musikproducent. Dvs, man står för inspelningstekniken, i vissa fall en del av musiken, mixning och även ibland mastering. De flesta riktigt bra musikproducenter kan agera som både musikproducent och ljudtekniker då de två rollerna smälter ihop när man väl befinner sig i studion 🙂 Sen finns det givetvis vissa fall där det inte fungerar så, men då pratar vi nog om redan etablerade studios som jobbar med betydligt fler folk, vilket inte är positionen jag befinner mig i just nu. Och jag tror att jag måste kunna alltihop och lite till för att ens ha en chans att få ett okej jobb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, ja, annars är det ju inte sällan som producent och tekniker är samma person. Jag är till exempel en typiskt sådan. Och därför låter det också som det gör ...

Jo det låter rätt så bra om dina grejer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

99% av alla som studerar musik måste rikta in sig på att starta eget för att få anställning. Om man inte har ett intressant efternamn eller hyfsad adressbok. Och detta oavsett kompetens. Hårt men that´s the rules!

Link to comment
Dela på andra sajter

99% av alla som studerar musik måste rikta in sig på att starta eget för att få anställning. Om man inte har ett intressant efternamn eller hyfsad adressbok. Och detta oavsett kompetens. Hårt men that´s the rules!

Och med "starta eget", menas då att bygga en liten hemmastudio i källaren och börja spela in kompisars band med inlånade mickar, eller att faktiskt starta ett helt företag för att kunna se proffesionell ut på pappret? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag läste ngn intervju i nån tidning där studio-killen sa att det inte finns några studiojobb att söka. Det är möjligt att det var en överdrift, men om man väljer att lyssna på de som har erfarenhet så förefaller det som att du i alla fall måste fundera på att starta eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med "starta eget", menas då att bygga en liten hemmastudio i källaren och börja spela in kompisars band med inlånade mickar, eller att faktiskt starta ett helt företag för att kunna se proffesionell ut på pappret? 😛

Du kan ju knappast fråga oss om du kommer att kunna livnära dig på att spela in dina kompisars band. Vad tror du själv? Spela in din polares platta i ca en månad, polera inspelningen, och sedan ta betalt runt 50000kr för att kunna betala diverse skatter, mm. Innan du startar företag bör du göra en marknadsanalys.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...Jag läste ngn intervju i nån tidning där studio-killen sa att det inte finns några studiojobb att söka. Det är möjligt att det var en överdrift, men om man väljer att lyssna på de som har erfarenhet så förefaller det som att du i alla fall måste fundera på att starta eget.

Funderar definitivt på att starta eget. Håller redan på att bygga upp min hemmastudio till något som åtminstone går att hyra ut för en billig peng till dom som är intresserade. Har lagt ner säkert 26000kr på utrustning och programvara 🙂 inkl. datorn då.

Och om jag söker till etablerade studior så ska det vara för en praktikplats. Så får dom se vad jag går för innan man börjar snacka pengar. Har t.ex. tänkt försöka få tag på dom från ToonTrack nu i sommar eftersom dom håller till här i Umeå 🙂

Du kan ju knappast fråga oss om du kommer att kunna livnära dig på att spela in dina kompisars band.

Jag snackade inte om pengar, jag undrade om det är det som krävs för att få ut sitt namn till större företag. Om ingen vet så behöver ingen svara, så listar jag ut det själv 🙂 Simple as that.

Edit: Och uppenbarligen kan jag fråga, men jag förväntar mig inte att ni kan svara 😉

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snackade inte om pengar, jag undrade om det är det som krävs för att få ut sitt namn till större företag.

Jag missuppfattade dig. Jag trodde du ville leva på musiken. Jag önskar dig givetvis lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missuppfattade dig. Jag trodde du ville leva på musiken. Jag önskar dig givetvis lycka till.

Jag vill leva på musiken, men inte redan imorgon 😛 för att ta sig dit måste jag få ut mitt namn som någon som är kapabel till att producera riktigt, riktigt bra musik inom en relativt liten tidsperiod. Så jag förväntar mig MINST ett halvår - ett år med hemmaproduktioner och halvtaskiga sidojobb, det som krävs helt enkelt. Men givetvis är jag ute efter snabbaste och effektivaste sättet att ta sig fram i industrin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill leva på musiken, men inte redan imorgon 😛 för att ta sig dit måste jag få ut mitt namn som någon som är kapabel till att producera riktigt, riktigt bra musik inom en relativt liten tidsperiod. Så jag förväntar mig MINST ett halvår - ett år med hemmaproduktioner och halvtaskiga sidojobb, det som krävs helt enkelt. Men givetvis är jag ute efter snabbaste och effektivaste sättet att ta sig fram i industrin.

Lägg all din fritid på att öva hemma, när du du sedan har projekt som du ska producera "på riktigt" så kan du hyra in dig i en riktig studio, hyran för studion kommer troligtvis kosta mer än vad du tjänar på projektet, men för att skapa ett bra namn krävs bra produktioner. Dessutom ger det möjlighet att knyta fler och bättre kontakter om du kommer in i mer professionella kretsar.

Redigerat av vmbr
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg all din fritid på att öva hemma, när du du sedan har projekt som du ska producera "på riktigt" så kan du hyra in dig i en riktig studio, hyran för studion kommer troligtvis kosta mer än vad du tjänar på projektet, men för att skapa ett bra namn krävs bra produktioner. Dessutom ger det möjlighet att knyta fler och bättre kontakter om du kommer in i mer professionella kretsar.

Mycket bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga så här. Kolla runt med typ alla studios som "går runt", kolla om de vill ha en assistent som hämtar kaffe, rullar kablar, städar, rakar producenten etc. GRATIS. Så får du fixa deltid på ICA eller nåt. På det här sättet kan du se hur de jobbar, få hälsa på industrifolk. Efter ett tag när de känner dig kanske du kan få klippa sång när de själva inte orkar göra det, backuppa filer. Sen om du visar dina framfötter och verkligen lär dig så kanske du har tur att få ta nåt skitjobb och jobba dig upp på det sättet.

Som någon annan sa så, Umeå är inte direkt optimalt... Visst Toontrack finns. Men de är lite speciella och kräver absolut gedigen utbildning och erfarenhet. Trist, men det finns inte mycket att hämta (jag är själv från Umeå och flyttade ner hit för att ge musiken en chans). Det är ju här 90% av de personerna du vill träffa för att få en skjuts finns. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ibland önskar jag att moderatorerna här på forumet skulle ta sidospår direkt till en ny tråd. För jag tycker sidospår är trevligt, och då skulle man kunna fortsätta sidodiskussionen i en egen tråd utan att originaltråden blir kapad.

Vi behöver hjälp med sådant. Anmäl med anmälningsknappen och berätta hur du vill göra med tråden. Gärna detaljerat från tex vilket inlägg du vill splitta tråden.Vi moderatorer läser inte alla trådar.

Tillsammans blir det bra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg all din fritid på att öva hemma, när du du sedan har projekt som du ska producera "på riktigt" så kan du hyra in dig i en riktig studio, hyran för studion kommer troligtvis kosta mer än vad du tjänar på projektet, men för att skapa ett bra namn krävs bra produktioner. Dessutom ger det möjlighet att knyta fler och bättre kontakter om du kommer in i mer professionella kretsar.

Jag förstår inte riktigt kopplingen "riktig studio"<->"bra produktioner", i alla fall inte om vi tänker oss att det är samma människa som står för rattanden. TS studio för 26 000 kr räcker är säkert tillräckligt bra för att den inte ska vara en begränsning när det gäller att skapa en bra produktion.

Killarna i Stargate (som skrivit åt Beyonce, Rihanna, Shakira och andra) berättar t ex i denna intervju att dom gör i princip allting på sina laptops nuförtiden. Det stora mixerbordet har dom enligt egen utsago mest för att det ska se ut som en studio 🙂

Det är ju arbete, arbete och åter arbete som gäller, inte att köpa så dyra prylar som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag förstår inte riktigt kopplingen "riktig studio"<->"bra produktioner", i alla fall inte om vi tänker oss att det är samma människa som står för rattanden. TS studio för 26 000 kr räcker är säkert tillräckligt bra för att den inte ska vara en begränsning när det gäller att skapa en bra produktion.

Det är ju arbete, arbete och åter arbete som gäller, inte att köpa så dyra prylar som möjligt.

Helt rätt 🙂 Jag har allt som behövs här hemma, och för tillfället jobbar jag till och med bara med min laptop då jag håller på att bygga om i studion.. funkar helt okej faktiskt, har gjort några av mina bästa produktioner så. T.ex. den här låten (förrutom sången då). Det enda jag saknar är utrymme och mickar, jobbar bara med en mick för tillfället. Men det funkar ju det också!

Det är ju så det är nu för tiden, det mesta, om inte allt, görs "in the box" så att säga, för att det är lättare och smidigare så.

EDIT:

Nu säger jag alltså inte att extremt mycket extern hårdvara är onödigt - tvärtom, det låser upp några annars otillgängliga kreativa möjligheter. Men det är absolut inte nödvändigt för bra produktioner.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du med flera mickar till? 😉 Se bara till att du har en bra mick om du ska hålla på med sån här typ av musik 🙂 Demosången är viktig att den är bra när du skickar låtar (om det är mot leads tex).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du med flera mickar till? 😉 Se bara till att du har en bra mick om du ska hålla på med sån här typ av musik 🙂

Hahaha that's my problem, har ingen bra mick 🙁 har använt en kompis mick i ett år då hon inte har haft användning för den... nu tar hon tillbaka den, så det är dags att göra nåt 1000-kronors inköp för mig. Det tar hårt på studentbudgeten! Särskilt när jag blir arbetslös om två veckor 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt kopplingen "riktig studio"<->"bra produktioner", i alla fall inte om vi tänker oss att det är samma människa som står för rattanden. TS studio för 26 000 kr räcker är säkert tillräckligt bra för att den inte ska vara en begränsning när det gäller att skapa en bra produktion.

Killarna i Stargate (som skrivit åt Beyonce, Rihanna, Shakira och andra) berättar t ex i denna intervju att dom gör i princip allting på sina laptops nuförtiden. Det stora mixerbordet har dom enligt egen utsago mest för att det ska se ut som en studio 🙂

Det är ju arbete, arbete och åter arbete som gäller, inte att köpa så dyra prylar som möjligt.

Det är mycket elektroniskt i den typen av musik och då går det självklart bättre att spela in i en "hemmastudio". Faktum är väl att det går att få riktigt bra resultat med väldigt enkel utrustning hemma, vilket är ytterligare en anledning till varför en bra studio med varierad utrustning och valmöjligheter kan vara till en fördel om man strävar efter att vara bättre än majoriteten.

Det är väl just möjligheten att experimentera fram olika sound du förlorar med begränsad utrustning. Om man kollar på diverse inspelningsbloggar så framgår det ganska tydligt hur mycket tid det ofta läggs på att prova olika trummor, gitarrer, förstärkare, mickar osv.

26k får man inte mycket alls för i utrustningsväg idag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

26k får man inte mycket alls för i utrustningsväg idag.

För mig har det blivit studiomonitorer + sub, Komplete 8, bra dator (börjar dock bli lite gammal), kablage, ljudkort med 4 ingångar och VSL-mixer, MIDI-keyboard 44 tangenter, en liten drumpad, det billigaste hörlursparet jag kunde hitta och lite andra diverse småsaker 😛

Inte särskilt imponerande, men det räcker en bit. Särskilt när man känner folk som kan låna ut mickar och liknande 🙂 Och om jag ska spela in band finns det till och med rum för ett trumset i tvättrummet... det är möjligt helt enkelt! ...men inte lätt, på långa vägar. En bra början vill jag påstå 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...