Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

när frågan är "Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?" så tycker du alltså det där inlägget var vettiga tips?[/size]

Jag tyckte att det var vettiga tips, räcker det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tyckte att det var vettiga tips, räcker det?

Jag tyckte också det fanns vettiga tips i hans inägg där.

OT, Valle, har du Österikiskt påbrå (som jag)? Du tillsammans med min mormor måste vara några av de få som heter Pecovnic i sverige 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt så går man på det som står på deras hemsida och ignorerar att man någonsin har hört talas om den där STIM-grejen så länge det går, eftersom jag inte hittar det någonstans 🙂 STIM vet ju ändå ingenting om mina musikaliska verk utöver det som är registrerat på deras hemsida, hur skulle det gå till?

Det är något jag absolut inte skulle rekommendera. Om (när) det senare kommer fram att du faktiskt är medlem i stim och ändå valt att skriva avtal med ES, kan det bli väldigt dyrt och obehagligt för dig. Och det går inte att skylla på att man inte visste, eller hade någon koll. Så fort du skriver på ett avtal, är du skyldig att ha alla fakta och omständigheter klar för dig. Det är vad det innebär att skriva avtal.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något jag absolut inte skulle rekommendera. Om (när) det senare kommer fram att du faktiskt är medlem i stim och ändå valt att skriva avtal med ES, kan det bli väldigt dyrt och obehagligt för dig. Och det går inte att skylla på att man inte visste, eller hade någon koll. Så fort du skriver på ett avtal, är du skyldig att ha alla fakta och omständigheter klar för dig. Det är vad det innebär att skriva avtal.

/Ulf

Innan jag skriver på avtalet kommer jag läsa igenom allt väldigt noggrant 🙂 innan jag ser det där kommer jag inte tro på det du säger, inget personligt givetvis. Men jag har lärt mig av erfarenhet att inte tro på saker jag hör förrän jag hör det från rätt källa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skriver på avtalet kommer jag läsa igenom allt väldigt noggrant 🙂 innan jag ser det där kommer jag inte tro på det du säger, inget personligt givetvis. Men jag har lärt mig av erfarenhet att inte tro på saker jag hör förrän jag hör det från rätt källa.

Låter lite otacksamt. Jag tycker du istället ska tacka Ulf för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack Ulf för tipset! Alla tips är, som sagt, väldigt uppskattade. Och jag sa även att jag inte menade det som något personligt. Jag mailar med dom på Epidemic Sound just nu, så om det är någon jag litar helt på vad det gäller den här STIM-frågan så är det dom. Jag tvekar dock inte på att det Ulf säger stämmer 🙂 vill bara vara helt säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har rätt. Om du är medlem i STIM och samtidigt har fått någon/några låtar publicerade i TV via Epidemic så kan du bli ersättningsskyldig, och beroende på hur "bra" det gått för låten så kan det handla om rätt stora summor. Dessutom gör ES kontroller så att folk inte är stimmade, så det är bara onödigt att försöka lura systemet. Kontraktbunten från ES är rätt tjock så att visst, läs igenom noga ;D

Har du skickat låtar ännu till dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du skickat låtar ännu till dem?

Bara två exempellåtar jag slängde ihop på 4 timmar, för att visa vad jag kan göra under en tidsbegränsning. Och så länkade jag dom till min soundcloud-sida 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skriver på avtalet kommer jag läsa igenom allt väldigt noggrant 🙂 innan jag ser det där kommer jag inte tro på det du säger, inget personligt givetvis. Men jag har lärt mig av erfarenhet att inte tro på saker jag hör förrän jag hör det från rätt källa.

Det där var väl mer än allmän rekomendation vilket avtal det än gäller. Att undvika att ingå avtal på falska premisser är emellertid inget du behöver ha tillgång till "rätt källa" för att kunna konstatera.

Jag har läst avtalet och vet dessutom att det mycket tydligt anger villkoren för ingågna avtal med förvaltningsorganisationer. Men det där kommer du naturligtvis att kunna se med egna ögon när du får kontrakten

Lycka till

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Att undvika att ingå avtal på falska premisser är emellertid inget du behöver ha tillgång till "rätt källa" för att kunna konstatera.

Givetvis, det kommer jag inte göra heller! Det enda jag menade med det jag skrev tidigare var att jag har läst igenom allt jag kan hitta på Epidemic Sounds hemsida och har inte sett nåt alls om att STIM skulle vara något problem. That's all 🙂 men som sagt, tvekar inte att det dyker upp i avtalet, och när jag ser det tar jag hand om det då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...