Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

Tja!

Nu är det såhär att om mindre än 3 veckor tar jag studenten från gymnasiet och har i och med det börjat söka jobb - utan någon tur än så länge, mer än ett litet städjobb där jag får typ 500kr/månad samt några småjobb här och där som ljudtekniker. Händer dock inte tillräckligt mycket här i Umeå för att småfolk som mig själv ska få ens i närheten av tillräckligt med jobb för att försörja sig, eller ens ha råd med mat för en månad.

Hur bär man sig åt om man vill ha jobb som musikproducent eller ljudtekniker? Hur ska man börja? Någon som har erfarenhet med detta?? Finns det ens en chans att få jobb utan att starta ett eget företag och driva allt själv, eller alternativt vara nära kompis med någon som startar eget? Jag har över 10 års erfarenhet med musikproduktion och är övertygad, 100% säker, att jag har något riktigt bra att komma med. Men jag vet inte vad jag ska göra för att bevisa det.

Alla tips och tidigare erfarenheter av det här är grymt uppskattat!

PS: Råkade skriva det här i "Utanför ämnet (off-topic)" först. Nån admin får gärna radera det inlägget då jag inte verkar kunna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska jobba som musikproducent får du ju starta eget om du ska kunna ta betalt för det jobb du gör. Gör några bra proddar och dra lite möten med förlag och bolag och om dom gillar det dom hör så har du ju möjlighet att kunna börja prodda hos dom, troligtvis på specc först (alltså att du inte kommer få betalt nånsin förrän någon är 100% nöjd med det du gjort. Dom som skapar jobb som ljudtekniker är väl just mycket tjat och rövslick tills du får en plats obetalt i nåt år eller 2 tills du kan ta dom erfarenheterna till något mindre place och där få betalt.

Det är väl den hårda vägen, sen kan man ju alltid ha tur.

Om du visar att du kan skriva "hit låtar", prodda all typ av musik som finns samt teknika och tar det till nåt förlag eller bolag då har du ju större chans men de tar ju ändå ett tag tills du kan livnära dig på det så det blir ju ICA eller COOP i nåt/några år först

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bär man sig åt om man vill ha jobb som musikproducent eller ljudtekniker?

Det där är enligt min bestämda uppfattning två olika funktioner.

En ljudtekniker är den som sitter inne med "sakkunnigheten". Producenten har/säljer en nisch eller en idé och behöver i många fall ljudteknikern.

Barasådäriallhast.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ring runt till studios eller firmor som sysslar med ljudteknik och presentera dig och berätta att du villa jobba. Att jobba just som ljudtekniker borde väl ändå finnas ett gäng tillfällen för i Umeå, konserter, konferenser, teatrar, torgmöten, radio, TV o s v. Men konkurrensen är säkert tuff. Innan du börjar höra av dig till olika ställen kanske du ska fundera på vad du ska ange för skäl för att dom ska vara intresserade av att jobba med just dig.

Alternativet skulle väl annars kunna vara att söka in på någon producent/ljudtekniker-utbildning som är CSN-berättigad. Har ingen aning om hur mycket lättare det är att få jobb då, men du kommer ju om inte annat få träffa människor som redan har känningar i branschen och dessutom få din kunskap dokumenterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är enligt min bestämda uppfattning två olika funktioner.

En ljudtekniker är den som sitter inne med "sakkunnigheten". Producenten har/säljer en nisch eller en idé och behöver i många fall ljudteknikern.

Helt rätt att det är olika saker, och jag har haft många småjobb som både och. Som musikproducent jobbar jag i studion, med det tekniska och det musikaliska. I vissa fall skriver jag även musiken själv.

Som ljudtekniker jobbar jag framförallt med liveljud, mickar upp grejer, tar hand om PA't och livemixar. Det går ju även att översätta till studiojobb givetvis, om man bara sitter och rattar på spakar och mickar upp instrument och sådant 🙂 Det är iallafall uppfattningen jag har fått om de två jobben, efter erfarenhet och diskussioner med folk som jobbar med både musikproduktion och scenteknik. Problemet är att jag har haft alla dessa jobb, men fortfarande inte får okej betalt för det. Det mesta jag har fått som ljudtekniker var 400kr för en dags arbete - säkert 8-9h...

Link to comment
Dela på andra sajter

konserter, konferenser, teatrar, torgmöten, radio, TV o s v.

Jag har kikat på det mesta. Både TV och Radio kräver en utbildning högre än gymnasiet för att ens få söka dit, så det gick inte så bra. Jag har jobbat på lite teatrar och mindre (väldigt små) konserter. Inte alls bra betalt som sagt, men det blir lite bättre eftersom så jag fortsätter kämpa och hoppas på det bästa.

Alternativet skulle väl annars kunna vara att söka in på någon producent/ljudtekniker-utbildning som är CSN-berättigad. Har ingen aning om hur mycket lättare det är att få jobb då, men du kommer ju om inte annat få träffa människor som redan har känningar i branschen och dessutom få din kunskap dokumenterad.

Har just gått en 3 års utbildning i musikproduktions-linjen på midgårdsskolan 😉 har inte gett något jobberbjudande dock, men jag har en hel del dokumenterad musik. Det hade jag även innan utbildningen dock. MVG hade jag inget problem med i nåt musikämne, men det har inte heller hjälpt :/

Link to comment
Dela på andra sajter

It comes from within. External factors never make up our destiny. We do.

 

You can do it 😉

 

Men också: Ha en plan B. Alltid plan B.

Plan B: Film/bild

Plan C: Ica

Plan D: Soptippen

Hoppas det räcker för planer 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kikat på det mesta. Både TV och Radio kräver en utbildning högre än gymnasiet för att ens få söka dit..

kanske är det du ska sattsa på.

Eller, starta eget, gör ett jävligt bra jobb och få ditt "bolag"/ditt namn kännt. Resten av bitarna faller nog på plats. Är du bra nog och folk börjar prata om dig, så kommer dem vilja betala dig för dina skills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra podcast! Hjälpte enormt mycket, tack för tipset 😄

Har för övrigt nyligen upptäckt lite "music libraries", alltså sidor där man kan lägga ut sin musik för försäljning till film- och tv-produktioner. Är det något man borde satsa på? Har hört en del som verkar få rätt bra betalt från det. Ett exempel jag har hittat är t.ex. http://www.pumpaudio.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är enligt min bestämda uppfattning två olika funktioner.

En ljudtekniker är den som sitter inne med "sakkunnigheten". Producenten har/säljer en nisch eller en idé och behöver i många fall ljudteknikern.

Barasådäriallhast.

och i väldigt många fall är det en å samma person

många producenter har börjat som ljudtekniker - dessförinnan ass ljudtekniker - dessförinnan lärling/praktikant

Link to comment
Dela på andra sajter

och i väldigt många fall är det en å samma person

många producenter har börjat som ljudtekniker - dessförinnan ass ljudtekniker - dessförinnan lärling/praktikant

Sant! Och jag är på inga sätt här att snacka emot dig ... men: ( 😉)

Jag vill påstå att när en musikproducent (per funktionär) har gått så långt som att han har en egen "nisch", så behöver han assisterande ljudtekniker för att uppnå de mål han har i åtanke, eftersom han inte självklart behärskar all den teknik som fordras för att uppnå det han vill.

Du får gärna säga att jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påstå att när en musikproducent (per funktionär) har gått så långt som att han har en egen "nisch", så behöver han assisterande ljudtekniker för att uppnå de mål han har i åtanke, eftersom han inte självklart behärskar all den teknik som fordras för att uppnå det han vill.

Menar du att har skapat sin egen nisch genom att använda teknik han inte behärskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pojkar små, låt oss inte gräla igen.. kan vi please hålla oss till topic denna gång? 'Hur kan vi hjälpa denna gosse till att börja jobba med det han vill?'... istället för att bråka om random non-sense som inte spelar någon roll, egentligen. Vi behöver inte längre internetkukar än vad vi redan har.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle jag kan ha fel men att producenten har en assisterande tekniker är väl mer för att allt ska gå fortare och smidigare i produktionen. Ofta är ju producenten och teknikern samma person i min uppfattning. Tror det kan vara svårt att bli producent i dagens läge om man inte behärskar teknik delen så mycket som man behöver för att få sina produktioner att låta som man vill.

Redigerat av dagg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag själv är iallafall både ljudtekniker och musikproducent som sagt, och jag kan jobba med antingen eller, eller både och. Om det finns jobb. Så, tillbaka till originalfrågan. som Terror sa... 😉

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är stört omöjligt för dig att få en anställning. Varför inte försöka jobba dig uppåt själv? Börja ta emot jobb, till en början gratis för att få erfarenhet och är du duktig så kommer du per automatik få mer jobb.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är stört omöjligt för dig att få en anställning. Varför inte försöka jobba dig uppåt själv? Börja ta emot jobb, till en början gratis för att få erfarenhet och är du duktig så kommer du per automatik få mer jobb.

Det är precis det jag gör 🙂 Och det var det podcasten Terror länkade handlar om också. Undrar mest om det verkligen är enda alternativet, men jag har förstått att det är det eller extrem tur som gäller. Tänkte bara om jag hade missat nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av få utbildningar som kan resultera i jobb är den i Piteå på musikhögskolan. Känner en som gått den som jobbar i en toppstudio sen några år tillbaka

Piteå musikhögskola verkar lite efter i tekniken då dom inte ens verkar ha någon hemsida att läsa på... får väl gå ut och leta efter fysiska böcker antar jag 🙂 Har aldrig hört om någon musikproduktionsutbildning där dock, trodde jag skulle behöva flytta till Stockholm för att hitta nåt okej i utbildningsväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Växjö har utbildning.

Härligt, det blir ju bara ännu längre för mig dock 😛 men jag överväger om det ens är värt att utbilda sig... känns som att jag slösar 2 år av mitt liv på sånt jag redan kan bara för att få det nerskrivet på ett papper. Men det är sånt jag tar på egen hand, bra med alla alternativ här! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det handlar ju om kontakter. Det spelar ingen roll om du är producent-wizard deluxe och proddar skjortan av RedOne i ditt sovrum. Känner du inte rätt personer så är chansen minimal att du lyckas tjäna några pengar ens värt att nämna som producent åtminstone. Fördelen med att gå någon av musikproduktionsutbildningarna är networkingen. Skolorna i Stockholmsområdet har generellt lärare som redan jobbar i branschen och man får chansen att visa upp sig under skoltiden, plus så klart att man får bra nya tips plus en kreativ miljö. Jag har fått chansen att producera åt en hyfsat stor svensk artist just nu, och jag är inget underbarn alls. Jag har gått Kulturama, träffat folk där, hade tur att hyra studio av rätt folk som har rätt kontakter.

Ur en ljudteknikersynpunkt så väger nog en bra utbildning rätt högt. Ur producentsynpunkt skulle jag nästan vilja säga ingenting alls. Rihanna kommer inte att ringa dig för att du har gått alla SAE-masters degree-programmen, Piteå, och studerat bongofrekvenser i nordöstra Nigeria. Du måste visa framfötterna, jobba jävligt hårt, ringa runt, bjuda rätt personer på öl. Det är ju mycket tur (Shellback skrev en skämtlåt som typ nån gemensam bekant skickade till Max Martin som råkade vara vän till släkten, och han gillade den. Nu är Shellback en av de största producenterna i världen), men du måste skapa din egen tur!

Visst, du nämnde musikbibliotek. Du kan ju söka till Epidemic Sound. Om du kan tänka dig att bara skriva korta instrumentala stycken varje dag typ 3 stycken, så kan du åtminstone skaffa dig en dräglig månadsinkomst på det, och du får lära känna etablerat musikfolk - men dock får du inte vara med i STIM så du kan inte skriva till andra artister om du ska vara med där.

PS. Piteå fick du som tips ovan och det är ju en riktigt bra utbildning. Finns inte på internet? http://www.ltu.se/edu/program/FKLTG

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Piteå fick du som tips ovan och det är ju en riktigt bra utbildning. Finns inte på internet? http://www.ltu.se/edu/program/FKLTG

Jaha! Haha visste inte att "piteå musikhögskola" skulle vara samma som "Luleå Tekniska Universitetet" 😛 Men tack för länken, och tack för det utförliga svaret! Jag börjar få mer och mer koll på vad jag borde göra för att komma igång, det svåraste är allt med STIM och music libraries och copyrights av olika slag... om jag har förstått det rätt så fungerar STIM endast inom Sverige, eller hur? Jag jobbar nämligen för tillfället en del med artister i USA och Australien, känns inte som att STIM är riktigt rätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när han tagit sig "dit" han är behärskar han allt som alla kan och lite till?

Å, nä.

Nej naturligtvis inte, men han behärskar det som sannolikt får de flesta nya klienter att vilja anlita honom, nämligen det de hör i hans tidigare produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej naturligtvis inte, men han behärskar det som sannolikt får de flesta nya klienter att vilja anlita honom, nämligen det de hör i hans tidigare produktioner.

En nisch slutar inte vid skapelsen. Den ska underhållas och utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...