Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

Och med "starta eget", menas då att bygga en liten hemmastudio i källaren och börja spela in kompisars band med inlånade mickar, eller att faktiskt starta ett helt företag för att kunna se proffesionell ut på pappret? 😛

Allt handlar om slutproduktionen, hur det låter.. oavsett om du har en stor studio eller inte. lite som jag. Jag har min lilla hemmastudio..Jag har hållt på med musikproduktion i snart 3 år, och jag är långt ifrån "riktigt bra" på det jag pysslar med, om du frågar mig. Men då fler o fler tyckte att det jag hade lät ok, så öppnade jag min lilla hemmastudio för allmänheten. Jag har sedan dess fått klienter för runt 3-4 månader framöver. Jag jobbar fortfarande med mitt vanliga jobb, och sedan så håller jag på på helger och kvällar. Artisterna kommer hit på helgerna och spelar in, och jag mixar på vardagskvällarna. Börja smått, som jag. Jag håller på med en artist nu, efter honom så kommer ett band att spela in allt förutom trummor hos mig för sin ep, sen är det diverse mindre mixjobb jag pysslar med. Jag tjänar ungefär 1/5 av min normala lön extra i månaden genom detta, och förhoppningsvis så kommer jag kunna gå ner på deltid, för att sedan sluta med mitt vanliga jobb helt och hållet. Men det är en lång väg kvar, men man måste ju börja någonstans.

Jag lyssnade på podcasten jag postade förut, följde dem 3 råden dem pratade om.. och här sitter jag nu, utan ett socialt liv på helger för jag har fullt upp med musiken. Nu i månadsslutet så registrerar jag mitt egna företag, så jag kan skatta och dra av momsen på inköp av instrument och dylikt 🙂 Ska faktiskt iväg på ett möte med ett band som är intresserade av att spela in hos mig nu. Lycka till iaf! 🙂

Redigerat av Terror
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har sedan dess fått klienter för runt 3-4 månader framöver. Jag jobbar fortfarande med mitt vanliga jobb, och sedan så håller jag på på helger och kvällar. Artisterna kommer hit på helgerna och spelar in, och jag mixar på vardagskvällarna. Börja smått, som jag. Jag håller på med en artist nu, efter honom så kommer ett band att spela in allt förutom trummor hos mig för sin ep, sen är det diverse mindre mixjobb jag pysslar med. Jag tjänar ungefär 1/5 av min normala lön extra i månaden genom detta, och förhoppningsvis så kommer jag kunna gå ner på deltid, för att sedan sluta med mitt vanliga jobb helt och hållet. Men det är en lång väg kvar, men man måste ju börja någonstans.

Fan vad gött! Hur tar du betalt då? Timlön eller pris/låt, eller nåt annat? Kul att det verkar gå bra för dig, lycka till med allt det där! 😄 Jag kommer nog följa de 3 stegen rätt religiöst känns det som, verkade som grymt bra och tydliga riktlinjer att hålla sig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad gött! Hur tar du betalt då? Timlön eller pris/låt, eller nåt annat? Kul att det verkar gå bra för dig, lycka till med allt det där! 😄 Jag kommer nog följa de 3 stegen rätt religiöst känns det som, verkade som grymt bra och tydliga riktlinjer att hålla sig till.

Jag är billigt. Just nu, eftersom jag är ny, så riktar jag in mig på yngre band som kanske inte har så mkt pengar. Dem kräver heller inte top notch-resultat. Det är lättare när jag får endast mixjobb, speciellt när det är riktigt bra framfört och inspelat.. då är det lättare att mixa. Men när dem spelar in hos mig, och jag måste sköta inspelningen, så blir det lite svårare.

Jag brukar ta betalt per timme för inspelning, och fast pris per mix. Den artisten jag håller på med nu, betalar 30kr/h för inspelningen, och 350kr/mix. Han ska spela in 4 låtar.

Jag tycker att de är bra att ta betalt per timme för inspelningen, för det sätter press på artisten att prestera. Annars kan dem sitta och lalla hela dagen, komma oförberedda eller annat slarv. Sen sätter jag ett fast pris på mixningen, eftersom jag själv inte vet om jag kommer ha problem med den eller inte. Det kan vara att jag behöver söka hjälp på nätet ect, och jag tycker inte att artisten ska behöve betala en massa för att jag tar lång tid på mig. Det sätter också press på mig själv att utvecklas, för jag vet att oavsett om jag sitter med en mix i 2 timmar eller 2 veckor, så får jag endast 350kr.

Så, för en EP, så tjänar jag ca 3320 - 4500kr

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar rättvist, kanske snor priserna rakt av när jag börjar ta betalt.. 😛

Det är det absolut svåraste i början. Sätta en prislapp på sig själv. Vad är man egentligen värd? Som dem pratar om i podcasten, så kan man ta vad man tjänar på sitt vanliga jobb (i timmen), och utgå ifrån det. Men skulle jag göra det skulle itne en jävel anställa mig 😛 haha. Men som det är nu, så funkar det bra. Sen när du känner att tiden du lägger ner, och att resultatet är för bra för vad du tjänar, kan du sakta men säkert öka priserna. Nöjda kunder kan återkomma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant! Och jag är på inga sätt här att snacka emot dig ... men: ( 😉)

Jag vill påstå att när en musikproducent (per funktionär) har gått så långt som att han har en egen "nisch", så behöver han assisterande ljudtekniker för att uppnå de mål han har i åtanke, eftersom han inte självklart behärskar all den teknik som fordras för att uppnå det han vill.

Du får gärna säga att jag har fel.

nöjer mig med att säga att det är olika

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag förväntar mig MINST ett halvår - ett år med hemmaproduktioner och halvtaskiga sidojobb, det som krävs helt enkelt.

säg tre-fyra år så närmar du dig sanningen om du inte har extrem tur eller är nån sorts wonderboy - eller en kombo av båda

Link to comment
Dela på andra sajter

TS studio för 26 000 kr räcker är säkert tillräckligt bra för att den inte ska vara en begränsning när det gäller att skapa en bra produktion.

glöm inte att "studion" är framför allt lokalen - det du nämner är dom tekniska prylarna

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är billigt. Den artisten jag håller på med nu, betalar 30kr/h för inspelningen, och 350kr/mix.

bara funderar på hur du ska prissätta när du blir momsskyldig och det tillkommer soc avgifter etc - om du ska kunna plocka ut nåt själv vill säga

du jobbar ju gratis i stort sett :|

Link to comment
Dela på andra sajter

du jobbar ju gratis i stort sett :|

Poängen är iallafall att det är mer än ingenting 😛 om vi tar min lokal som ett exempel, jag sitter nere i min farsas källare. Blir nästan trångt när man bara är två pers där inne, tänk då hur det blir när man tar dit ett helt band.. så därför jobbar jag gratis just nu, men eftersom jag kan skaffa bättre utrustning kan jag iallafall ta betalt bara för den delen. Bättre lokal vettefan hur jag ska få tag på, måste nog jobba ett bra tag innan det blir verklighet. Men det känns helt fel att ta betalt som en vanlig studio när man har värdelösa lokaler och halvtaskig utrustning att jobba med, och dessutom har mindre erfarenhet än dom andra. Lägre priser är svaret 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

höj ambitionen är mitt svar

och var beredd på att det tar längre tid än du tror

Är fullt medveten om att det troligen tar många år innan man kommer nånvart 🙂 det jag sa om halvår - ett år är ett absolut minimum, om jag har extrem tur och är så bra som jag tror att jag är 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

glöm inte att "studion" är framför allt lokalen - det du nämner är dom tekniska prylarna

Det kan såklart vara viktigt, men det hänger väl mycket på vilken musik man ska spela in? För nästan all "rock&pop"-musik så bör man väl numera klara sig riktigt bra med att endast spela in sången på traditionellt sätt. Vilket väl ändå måste vara lite lättare att hantera än t ex trummor?

Digitaltrummor, mjukvarusyntar, emulerade bas&gitarr-förstärkare låter ju numera såpass bra att möjligheten till att få en tillräckligt bra produktion ligger hos den som producerar och/eller mixar än något annat.

Visst, produktionen kan säkert bli ännu bättre med en bättre studio med dyrare prylar, men för någon som är i början av sin karriär tror jag att kostnaden för det är orimligt mycket större än vad man eventuellt tjänar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

bara funderar på hur du ska prissätta när du blir momsskyldig och det tillkommer soc avgifter etc - om du ska kunna plocka ut nåt själv vill säga

du jobbar ju gratis i stort sett :|

Absolut! Det har jag tänkt på också. Men som sagt, man måste börja någonstans.. Och det känns svårt att kräma på priset allt för högt i början 🙂 varför skulle folk betala lika mycket för en med mindre erfarenhet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För nästan all "rock&pop"-musik så bör man väl numera klara sig riktigt bra med att endast spela in sången på traditionellt sätt. Vilket väl ändå måste vara lite lättare att hantera än t ex trummor?

Digitaltrummor, mjukvarusyntar, emulerade bas&gitarr-förstärkare låter ju numera såpass bra att möjligheten till att få en tillräckligt bra produktion ligger hos den som producerar och/eller mixar än något annat.

det har du helt rätt i

om det bara hade med att spela in för att få ett hyggligt resultat - men här handlar det ju om att ha ambitionen att vara en "studio"

det blir lite halvbra kundanpassning om man inte kan erbjuda möjligheten att spela akustiska trummor eller micka upp en gitarrlåda om nu kunden vill

en studio är väldigt mycket mer än en snabb dator med ett vasst daw och många pluggar - även om man som du säger kan få bra resultat

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det har jag tänkt på också. Men som sagt, man måste börja någonstans.. Och det känns svårt att kräma på priset allt för högt i början 🙂 varför skulle folk betala lika mycket för en med mindre erfarenhet? 🙂

även om du tog 75 istället för 30 skulle du vara vääldigt billig 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Digitaltrummor, mjukvarusyntar, emulerade bas&gitarr-förstärkare låter ju numera såpass bra att möjligheten till att få en tillräckligt bra produktion ligger hos den som producerar och/eller mixar än något annat.

Ett stooort mixerbord, och rackar med smäckra röda dioder, det får vad som helst att låta mycket bättre. Man lyssnar med ögonen också 😉
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är billigt. Just nu, eftersom jag är ny, så riktar jag in mig på yngre band som kanske inte har så mkt pengar. Dem kräver heller inte top notch-resultat. Det är lättare när jag får endast mixjobb, speciellt när det är riktigt bra framfört och inspelat.. då är det lättare att mixa. Men när dem spelar in hos mig, och jag måste sköta inspelningen, så blir det lite svårare.

Jag brukar ta betalt per timme för inspelning, och fast pris per mix. Den artisten jag håller på med nu, betalar 30kr/h för inspelningen, och 350kr/mix. Han ska spela in 4 låtar.

Jag tycker att de är bra att ta betalt per timme för inspelningen, för det sätter press på artisten att prestera. Annars kan dem sitta och lalla hela dagen, komma oförberedda eller annat slarv. Sen sätter jag ett fast pris på mixningen, eftersom jag själv inte vet om jag kommer ha problem med den eller inte. Det kan vara att jag behöver söka hjälp på nätet ect, och jag tycker inte att artisten ska behöve betala en massa för att jag tar lång tid på mig. Det sätter också press på mig själv att utvecklas, för jag vet att oavsett om jag sitter med en mix i 2 timmar eller 2 veckor, så får jag endast 350kr.

Så, för en EP, så tjänar jag ca 3320 - 4500kr

Risken med ett fast mixpris är att du kanske inte ger mixen den omsorg den kanske hade behövt. Men du har väldigt bra priser. Faktum är att de är så låga att det knappast finns någon anledning att mixa/spela in själv. Men när du blir momspliktig så är det adjöken med allt vad billigt heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

även om du tog 75 istället för 30 skulle du vara vääldigt billig 🙂

Risken med ett fast mixpris är att du kanske inte ger mixen den omsorg den kanske hade behövt. Men du har väldigt bra priser. Faktum är att de är så låga att det knappast finns någon anledning att mixa/spela in själv. Men när du blir momspliktig så är det adjöken med allt vad billigt heter...

I know bromigos. Men som sagt, man måste ju fan vara realistiskt. Jag är absolut inte så pass bra så att jag kan slåss om kunderna med andra mixare i närområdet. Men det kommer med tiden. Varje avslutat projekt är ju en utveckling!

Men jag försöker (just nu) lägga mig där folk tycker "Ah! Han är inte gratis vilket betyder att han har kunskap om vad han pysslar med. Han kostar heller inte lika mycket som andra mixare gör och han är tillräkligt billig för att jag hellre låter honom sköta allt och endast låta mig vara artist".

Förstår ni vad jag menar?

Självklart blir det annorlunda i framtiden.. men som sagt, måste hitta ett forum som passar mina kunskaper just nu. Jag skulle ju absolut kunna göra det gratis, men jag vill ändå bli tagen seriöst, och det är ju trots allt min fria tid som går åt. Dessutom (utan att tuta i mitt egna horn) så anser jag att jag absolut har mer kunskaper än vad normala "newbies" har. Så visst kan jag tillföra något! Men jag lägger mig inte i pris med andra med längre erfarenhet, för då känns det som om jag blåser kunden.

Och det där med att jag har ett fast pris på mixar, och att jag skulle prestera mindre.. förstår inte exakt hur du menar där? Det borde vara tvärtom? Om jag hade timlön på mixar, så skulle jag ju verkligen sitta föralltid med en mix, och även där inte bli nöjd ändå. Jag skulle tjäna mer, absolut.. men det känns inte rätt. Har jag ett fast pris, så pressar jag mig själv att göra det fortare, och har tryggheten av vetskapen av att kunden inte behöver betala mer för mina misstag. Get it?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det såhär att om mindre än 3 veckor tar jag studenten från gymnasiet ...

...Jag har över 10 års erfarenhet med musikproduktion ...

Nu kanske du skrev fel, men jag skulle börjat med att inte gått ut med detta,

visar på noll omdöme, ödmjukhet...

Ber om ursäkt om du går på komvux och är i 35års åldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske du skrev fel, men jag skulle börjat med att inte gått ut med detta,

visar på noll omdöme, ödmjukhet...

Ber om ursäkt om du går på komvux och är i 35års åldern.

Det missade jag.. undrar lite vad dem här "10 års erfarenheterna" har innehållt? För om vi ska vara så, så har jag 14 års erfarenhet, och inte 3 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu kanske du skrev fel, men jag skulle börjat med att inte gått ut med detta,

visar på noll omdöme, ödmjukhet...

Ber om ursäkt om du går på komvux och är i 35års åldern.

Med 10 års erfarenhet så menar jag att jag började "producera" musik, eller snarare experimentera med att lägga ihop färdiga loopar och pitcha om dom och stretcha och liknande redan när jag var 8-9 år gammal, nu är jag 19. Jag har aldrig slutat producera musik mer än kortare pauser, som mest kanske 4 månader. Började med Reason när jag var runt 12-13 år gammal från vad jag minns, FL Studio när jag var runt 15 och har nu använt Reason, FL, Pro Tools, Cubase, Ableton och lite Logic. Räknar alltihop som erfarenhet, från steg 0 till steg 100 😉

Edit: för att inte nämna alla småjobb jag har haft inom scenteknik under de senaste tre åren. Dom senaste 5 åren har jag väl tagit produktionen lite mer seriöst än innan.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Med 10 års erfarenhet så menar jag att jag började "producera" musik, eller snarare experimentera med att lägga ihop färdiga loopar och pitcha om dom och stretcha och liknande redan när jag var 8-9 år gammal, nu är jag 19. Jag har aldrig slutat producera musik mer än kortare pauser, som mest kanske 4 månader. Började med Reason när jag var runt 12-13 år gammal från vad jag minns, FL Studio när jag var runt 15 och har nu använt Reason, FL, Pro Tools, Cubase, Ableton och lite Logic. Räknar alltihop som erfarenhet, från steg 0 till steg 100 😉

Edit: för att inte nämna alla småjobb jag har haft inom scenteknik under de senaste tre åren. Dom senaste 5 åren har jag väl tagit produktionen lite mer seriöst än innan.

Fast mycket av det där väger tyvärr inte så mycket på ett CV. Du får tänka på att konkurensen i den här branchen är STOR, och det finns bra många duktiga människor där ute som har mer erfarenhet under bältet än att ha suttit och pillat med lite loopar i ett Ejay-program när dem var 7år, vilket vi alla nog har gjort.. ink jag själv.

Vill inte spräcka din bubbla, men jag tror du förstår vad jag menar. Du måste vara realistisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns bra många duktiga människor där ute som har mer erfarenhet under bältet än att ha suttit och pillat med lite loopar i ett Ejay-program när dem var 7år, vilket vi alla nog har gjort.. ink jag själv.

Alltså visst, det räknas inte som professionell musikproduktion.. men det räknas väl som lika mycket erfarenhet som någon som började spela gitarr eller piano när dom var 7 år? Eller skulle ni säga att dom bara börjar "spela" när dom når en viss kunskapsnivå? 😛

Jag vill påstå att vissa av låtarna jag gjorde när jag var 13 år gammal är på samma nivå som många jag hör nuförtiden som kan ha producerat i ett eller två år, efter att ha lyssnat igenom och analyserat låtarna såhär i efterhand 🙂 Givetvis är det inget jag kommer skryta om för kunder dock, att jag har "producerat i 10 år". Men det är något jag står för och i det här fallet var det bara ett sätt för att få folk att få lite perspektiv på kunskapsnivån... om det hjälper så kan jag väl säga 7 år sen jag började med en ordentligt DAW, dvs en avancerat sådan (Reason) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså visst, det räknas inte som professionell musikproduktion.. men det räknas väl som lika mycket erfarenhet som någon som började spela gitarr eller piano när dom var 7 år? Eller skulle ni säga att dom bara börjar "spela" när dom når en viss kunskapsnivå? 😛

Jag vill påstå att vissa av låtarna jag gjorde när jag var 13 år gammal är på samma nivå som många jag hör nuförtiden som kan ha producerat i ett eller två år, efter att ha lyssnat igenom och analyserat låtarna såhär i efterhand 🙂 Givetvis är det inget jag kommer skryta om för kunder dock, att jag har "producerat i 10 år". Men det är något jag står för och i det här fallet var det bara ett sätt för att få folk att få lite perspektiv på kunskapsnivån... om det hjälper så kan jag väl säga 7 år sen jag började med en ordentligt DAW, dvs en avancerat sådan (Reason) 🙂

Jag kanske lät lite hård, men du måste förstå vad jag menar. Självklart är det erfarenhet, men inte den erfarenhet som kommer ge dig jobbet så att säga.

Det är ungefär som att söka jobb som byggarbetare och skriva i sitt CV att man hållt på med lego sedan man var 4.

Eller som att söka jobb som kläddesigner och skriva att man lekt med barbiedocker hela livet.

Eller som att söka jobb som kock och skriva att man har kunnat laga nudlar, pasta och soppa på burk sedan man var 14.

Förstår du? Det är rätt erfarenheter, men det betyder helt enkelt inte så mycket som man tror. Försök fokusera på nuet. Gör några riktigt jävla bra produktioner, sök praktikplatser i studios och säg att du jobbar gratis i utbyte mot kunskap. Tvinna kabel, städa, koka kaffe, var allmänt superintresserad och slicka lite röv så kommer det säkert löna sig. EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLER starta eget, vilket jag och säkert flera andra här vågar påstå vara det bästa alternativet.

Jaha, så man börjar "producera" musik när man är 8 år, och då är man en "producent". Herrejävlar.

Sadam, nu ska vi inte vara elaka mot dem nya, oavsett om det du säger både var roligt och sant. Lets let this one slide, shall we? <3

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så man börjar "producera" musik när man är 8 år, och då är man en "producent". Herrejävlar.

Jag kallade mig aldrig en "producent" förrän för 4-5 år sen 😛 men jag kallar fortfarande att påverka färdiga loopar för att få fram en musikalisk idé man har för musikproduktion. Förstår helt vad du menar dock, Terror 🙂 och jag håller med. Kanske överdrev med det där "10 års erfarenhet". Vet inte ni tycker jag ska säga istället dock, jag började ju faktiskt för 10 år sedan och har aldrig slutat sen dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök fokusera på nuet. Gör några riktigt jävla bra produktioner, sök praktikplatser i studios och säg att du jobbar gratis i utbyte mot kunskap. Tvinna kabel, städa, koka kaffe, var allmänt superintresserad och slicka lite röv så kommer det säkert löna sig.

JamZam, fundera över detta istället, det är inga kassa råd. Förlika dig med att din CV suger, så vad göra istället? Engagemang, villighet att lära sig, att inte vara en strulputte, social, koka bra kaffe, inte vara i vägen. Se din tidigare kunskap som plattform till att hämta in ny 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kallade mig aldrig en "producent" förrän för 4-5 år sen 😛 men jag kallar fortfarande att påverka färdiga loopar för att få fram en musikalisk idé man har för musikproduktion. Förstår helt vad du menar dock, Terror 🙂 och jag håller med. Kanske överdrev med det där "10 års erfarenhet". Vet inte ni tycker jag ska säga istället dock, jag började ju faktiskt för 10 år sedan och har aldrig slutat sen dess.

Jag säger inte att du inte ska säga det. Jag försöker bara varna dig.. jag menar, hade jag varit du så hade jag aldrig sökt jobb i en studio med dem meriterna, get it? Självklart kan man ju tala om det också.. men om dem frågar "har du någon erfarenhet", så hade väl inte riktigt det varit mitt go to answer. What I'm trying to say är att du inte borde räkna med att någon kommer ge dig något jobb för att du lekt med samples i 10 år 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger såhär.. det finns en mening du kan fråga dig själv, eller rättare sagt, en mening du ALLTID ska fråga dig själv i sånna här situationer..

"Varför ska/skulle någon anställa just mig, istället för någon annan lika bra som mig, eller bättre?", vad kan du tillföra ingen annan kan? Vad kan du ingen annan kan? vad gör du bättre än alla andra?

När jag ställde mig den frågan, så fanns det inte så många svar. Mina svar var att jag kunde släppa folkets musik på itunes, spotify mm, jag har väldigt bra kontakt med mixarna bakom Memphis may fire, Sleeping with Sirens med fler, jag kan hjälpa till med musikvideos med lite mer. Även om det var några extra bra saker, så faller mina mixkunskaper lite. Jag är inte dålig, men är inte lika bra som andra mixare som erbjuder tjänster. Vad gör jag då? Jo jag går "the extra mile" (hjälper dem lägga upp det på Spotify mm), och sänker mina priser.

Förstår du? Det gäller att hitta en balans. Få ut ditt namn. Du är verkligen inte ensam om att vilja jobba med det du vill, och tyvärr finns det minst 200 personer i Sverige, som gör jobbet 10 gånger bättre än vad du gör, och mig med för den delen. DÄRFÖR tror jag inte att dina tidigare erfarenheter kommer ge dig jobb..

Men kämpa på hårt, och vad du än gör.. ge inte upp!! Love n rispäckt.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...