Jump to content
Annons

Musikproducent på jakt efter anställning - hur bär man sig åt?


JamZam

Recommended Posts

Annons

Jag kallade mig aldrig en "producent" förrän för 4-5 år sen 😛 men jag kallar fortfarande att påverka färdiga loopar för att få fram en musikalisk idé man har för musikproduktion. Förstår helt vad du menar dock, Terror 🙂 och jag håller med. Kanske överdrev med det där "10 års erfarenhet". Vet inte ni tycker jag ska säga istället dock, jag började ju faktiskt för 10 år sedan och har aldrig slutat sen dess.

En eloge för ditt goda humör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips i tråden. Det enda jag kan bidraga med är väl något i stil med att det är viktigt att du är ärlig mot dig själv och gör en konstruktiv analys av läget här och nu. Det här med dina tio års erfarenhet av musikproduktion är intressant. Jag förstår hur du tänker när du formulerar dig så, men vad gör du den dag det står mellan dig och någon som jobbat i en studio med att spela in och mixa band i tio år?

Min erfarenhet är att man kan uppnå ganska mycket med en välpolerad CV, men en vacker dag måste man kunna backa upp det också.

Kontentan: en kille på 19-20 år som uppger att han har producerat musik i tio år är i en potentiell arbetsgivares ögon en kille med antingen en ovanlig begåvning (med betoning på ovanlig) eller en kille med halvtaskig verklighetsuppfattning. I det läget måste din portfölj med emfas visa på det första, annars är du en av hundra sökande med en överdriven CV, som vill lyckas i musikindustrin.

I all välmening. Hoppas du lyckas med vad du vill åstadkomma framöver!

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

men vad gör du den dag det står mellan dig och någon som jobbat i en studio med att spela in och mixa band i tio år?

Det här är det scenario du måste kunna backa upp på din första intervju:

Studion:

- Intressant! Vi ser här att du jobbat med musikproduktion i över 10 år, du måste hunnit med att göra en hel hoper med plattor, någon man känner til?

Sökanden:

- Äh,.. Ahh,... Altså..... 😊

Vad jag vill säga, är att dra inte ner brallorna på dig själv, det kommer din arbetsgivare att lyckas bra med på egen hand !

Varje rad på ditt CV ska du direkt kunna backa upp med exempel på produktioner etc..

Gör du inte det framstår du som opålitlig, och det är varje arbetsgivares mardröm,

du vill framstå som en engagerad, och vettig kille, eller hur? 🙂

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och med "starta eget", menas då att bygga en liten hemmastudio i källaren och börja spela in kompisars band med inlånade mickar, eller att faktiskt starta ett helt företag för att kunna se proffesionell ut på pappret? 😛

Både och; det beror helt och hållet på din finansiella situation. Starta med de grejer du har råd med. Eller gå samman med en annan som delar din dröm så har ni delade kostnader (och förvisso vinster) men arbetet går lättare. Gör mycket gratis jobb i början. Sprid ut ditt namn och dina verk. Samarbeta med så många som möjligt. Du får erfarenheter och gratis reklam. Först när de får en någorlunda pålitlig "kundkrets" kan du börja tänka på eget. Det är den vägen de flesta får vandra. Några procent klarar sig, de flesta gör det icke. Du måste ha tur också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår ni vad jag menar?

absolut - nåstans ska man ju börja

glöm aldrig att värdera dig själv bara och på samma sätt uppgradera dig under vägens gång

alltför vanligt att folk skäms för att ta betalt

lycka till i branschen vad du än gör av det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vill säga, är att dra inte ner brallorna på dig själv, det kommer din arbetsgivare att lyckas bra med på egen hand !

Varje rad på ditt CV ska du direkt kunna backa upp med exempel på produktioner etc..

helt rätt

att pillat med egna låtar sen man var 8-9 kvalificerar inte att kalla sig producent om man försöker få jobb eller praktikplats

man kommer förmodligen mest framstå som 1) bluffmakare 2) nån som verkligen inte har koll på läget 3) nån med hybris

inget av det är en fördel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JamZam, hoppas du inte tagit illa vid dig av vår feed back!

Vill man in i branschen kan det hjälpa med en "reality check",

och det har vi försökt ge så gott vi kan.

Jag tror jag kan tala för oss alla att vi uppriktigt önskar dig lycka till,

om du nu börjar plugga, får jobb på studio, startar eget eller vad det blir 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej JamZam, hoppas du inte tagit illa vid dig av vår feed back!

Vill man in i branschen kan det hjälpa med en "reality check",

och det har vi försökt ge så gott vi kan.

Jag tror jag kan tala för oss alla att vi uppriktigt önskar dig lycka till,

om du nu börjar plugga, får jobb på studio, startar eget eller vad det blir 🙂

Har absolut inte tagit illa vid av nånting, som sagt, alla tips uppskattas 😄

att pillat med egna låtar sen man var 8-9 kvalificerar inte att kalla sig producent

Jag blir lite fundersam, helt separerat från min egen position nu, förstår inte riktigt hur man tänker när man inte räknar någon som skriver och spelar in egen musik som "producent" bara för att denne är ung och inte har tillgång till ordentlig utrustning? Jag menar, jag trodde en producent var en sån som producerade musik. AKA en person som ser över en artists musik i inspelningsfasen och i mixningen... blir väl inte mindre producent bara för att man ser över sin egen musik? Förstår inte tankesättet att det blir mindre värt bara för att det låter barnsligt med en 8-åring som spelar in musik (och jo, jag skrev och spelade in egna melodier också, utöver looparna). Jag tar det som lika värdefull erfarenhet som de inspelningarna jag gör nu på riktiga trumset. Det lärde mig att jobba med det lilla jag har och göra nåt av det, istället för att ge upp.

Ta det inte som att jag är arg, det är jag absolut inte. Bara förvirrad. Förklara gärna 🙂

Edit: Om jag får frågan av en arbetsgivare vad de 10 åren har gått till, så svarar jag alltså att det har varit åtminstone 7 år av experimenterande, lärdom och studerande av musikproduktion från grunden, och då har jag även lärt mig musikteori på egen hand utan lektioner då det enda vi fick göra i grundskolans musiklektioner var att spela covers helt utan noter. Man ägnar nog inte mycket tanke till att vara tidseffektiv när man bara försöker lära sig teknik på teknik på teknik på teknik.

Det är först dom senaste 3 åren jag har börjat smyga mig in i själva industrin parallellt med gymnasieutbildningen.

Fast jag vet inte, folk kanske bara är intresserade av att man ska klämma ut så många mainstream-låtar som möjligt nuförtiden utan att egentligen ha nån koll på hur man gjorde hälften av grejerna? Jag ser så otroligt många som är fast i 90-talet för att dom lärde sig av en kompis hur man programmerar fram en saw-wave i en sån där sak dom kallar synt. Många som idag jobbar i industrin tror att det räcker med den kunskapen, för dom har ju gitarrer och trummor. Min fördel är 10 år av djupt studerande och övning i varenda teknik jag kunde hitta, och jag kan använda den kunskapen för att få fram lite bättre produktioner. (och ja, jag överdriver ordentligt här för att få fram min poäng)

(sorry för en lång rant där, fingrarna bara fortsatte 😛)

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också lite svårt för folk som kallar sig ljudtekniker/producent osv om man inte har det som heltidsjobb. Alltså man får betalt för att man utför sina tjänster, och inte betalt som i 30kr/h, utan drägligt betalt som om man skulle utföra något annat arbete. Dock kan man ju ha ambitionen att jobba som producent som TS, men en gymnasieutbildning gör en knappast till producent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har också lite svårt för folk som kallar sig ljudtekniker/producent osv om man inte har det som heltidsjobb.

Så någon som köper in mickar, kablage, programvara, dator och instrument och börjar spela in i garaget är...... musiker + inspelare (ljudtekniker) + mixare + mastering........ men inte producent. Som sagt, blir förvirrad av tankesättet. Är det ogiltigt för att resultatet och inkomsten är sämre?

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Så någon som köper in mickar, kablage, programvara, dator och instrument och börjar spela in i garaget är...... musiker + inspelare + mixare + mastering........ men inte producent. Som sagt, blir förvirrad av tankesättet. Är det ogiltigt för att resultatet och inkomsten är sämre?

Givetvis är det inte så. Men bara för du spelar i ett band gör dig inte till musiker per se. Men vill inte starta någon diskussion om det. Du har fått många bra tips i tråden och lycka till, med hårt arbete och talang så kommer man långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har absolut inte tagit illa vid av nånting, som sagt, alla tips uppskattas 😄

Jag blir lite fundersam, helt separerat från min egen position nu, förstår inte riktigt hur man tänker när man inte räknar någon som skriver och spelar in egen musik som "producent" bara för att denne är ung och inte har tillgång till ordentlig utrustning? Jag menar, jag trodde en producent var en sån som producerade musik. AKA en person som ser över en artists musik i inspelningsfasen och i mixningen... blir väl inte mindre producent bara för att man ser över sin egen musik? Förstår inte tankesättet att det blir mindre värt bara för att det låter barnsligt med en 8-åring som spelar in musik (och jo, jag skrev och spelade in egna melodier också, utöver looparna). Jag tar det som lika värdefull erfarenhet som de inspelningarna jag gör nu på riktiga trumset. Det lärde mig att jobba med det lilla jag har och göra nåt av det, istället för att ge upp.

Ta det inte som att jag är arg, det är jag absolut inte. Bara förvirrad. Förklara gärna 🙂

Edit: Om jag får frågan av en arbetsgivare vad de 10 åren har gått till, så svarar jag alltså att det har varit åtminstone 7 år av experimenterande, lärdom och studerande av musikproduktion från grunden, och då har jag även lärt mig musikteori på egen hand utan lektioner då det enda vi fick göra i grundskolans musiklektioner var att spela covers helt utan noter. Man ägnar nog inte mycket tanke till att vara tidseffektiv när man bara försöker lära sig teknik på teknik på teknik på teknik.

Det är först dom senaste 3 åren jag har börjat smyga mig in i själva industrin parallellt med gymnasieutbildningen.

Fast jag vet inte, folk kanske bara är intresserade av att man ska klämma ut så många mainstream-låtar som möjligt nuförtiden utan att egentligen ha nån koll på hur man gjorde hälften av grejerna? Jag ser så otroligt många som är fast i 90-talet för att dom lärde sig av en kompis hur man programmerar fram en saw-wave i en sån där sak dom kallar synt. Många som idag jobbar i industrin och tror att det räcker med den kunskapen, för dom har ju gitarrer och trummor. Min fördel är 10 år av djupt studerande och övning i varenda teknik jag kunde hitta. (och ja, jag överdriver ordentligt här för att få fram min poäng)

(sorry för en lång rant där, fingrarna bara fortsatte 😛)

Frågan är inte om du får kalla dig producent eller inte - du får kalla dig precis vad du vill. Frågan är vad andra människor (potentiella arbetsgivare, konkurrenter, kollegor etc.) läser in i ordet "producent".

När du säger att du producerat musik i 10 år riskerar du att framstå som en smula verklighetsfrånvänd, eftersom få människor i branschen delar din (väldigt generösa) definition av att "ha producerat musik". Du kan sälja in dig som producent hur mycket du vill till oss här på forumet, men ytterst få kommer att köpa att du har tio års erfarenhet av musikproduktion genom att du suttit hemma och pluggat musikteori, experimenterat med datorn och skrivit låtar. Det betyder inte att din erfarenhet inte finns där, och det betyder på inget vis att din erfarenhet är värdelös. Men att sälja den som tio års erfarenhet av musikproduktion riskerar att leda till situationer som tvärtemot att hjälpa dig i branschen istället försvårar din resa uppåt.

Exempel: Jag började spela cello när jag var drygt sju år gammal (gitarren fick vänta tills jag var tio). När jag var nio eller tio år fick jag i läxa av min cellofröken att skriva ett eget litet stycke till mig och några flickor som spelade fiol. Således knåpade jag följande vecka ihop en lättsam bagatell i D-dur.

Är jag då en kille som hade kul med cellon och spelade och skrev musik under uppväxten eller en erfaren kompositör som arrangerade sitt första ensemblestycke för cello och fiol redan som tioåring?

Ingen här är ute efter att förminska din förmåga eller din erfarenhet, men alla vill att du ska slippa den pinsamma situation och dess konsekvenser, vilka kan uppstå när man formulerar saker som i mer erfarna personers ögon framstår som mindre genomtänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det inte så. Men bara för du spelar i ett band gör dig inte till musiker per se. Men vill inte starta någon diskussion om det. Du har fått många bra tips i tråden och lycka till, med hårt arbete och talang så kommer man långt.

Där däremot, håller jag inte med (oavsett om du vill starta en diskussion om det eller inte). Musiker torde idag vara ett såpass brett begrepp att den som håller på med det på fritiden i någon seriös utsträckning rimligtvis borde få kalla sig musiker om denne så önskar. För mig är det en beteckning på yrke/hobby/intresse, precis som "golfare", "fiskare" eller "utförsåkare".

Däremot inte "producent". Varför? Jag antar att jag tycker att den som i hemmet producerar musik åt sig själv eller andra på hobbybasis helt enkelt räknas som "musiker", medan "producent" för mig är ett yrke, precis som polis, läkare eller miljöminister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen här är ute efter att förminska din förmåga eller din erfarenhet, men alla vill att du ska slippa den pinsamma situation och dess konsekvenser, vilka kan uppstå när man formulerar saker som i mer erfarna personers ögon framstår som mindre genomtänkt.

Jag förstår vad du menar, och jag ska tänka på det i framtiden 🙂 Som sagt, reagerar endast på den där grejen att en "producent" verkar vara någon som "får/har fått betalt för att spela in musik" i mångas ögon här på forumet. Skrillex sitter t.ex. på ett hotell-rum med en laptop och skriver/spelar in sin musik, han lyckas ju helt okej vill jag påstå 🙂 och räknas definitivt som en musikproducent.

Edit: Han gör alltså precis samma sak nu som innan han blev känd, och var lika mycket producent då.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Så någon som köper in mickar, kablage, programvara, dator och instrument och börjar spela in i garaget är...... musiker + inspelare (ljudtekniker) + mixare + mastering........ men inte producent. Som sagt, blir förvirrad av tankesättet. Är det ogiltigt för att resultatet och inkomsten är sämre?

Gör det då enkelt för dig och skit i vad både vi och du tycker om begreppen. Fundera däremot på vad dina framtida arbetsgivare ser framför sig när de hör orden "tio års erfarenhet av musikproduktion".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också lite svårt för folk som kallar sig ljudtekniker/producent osv om man inte har det som heltidsjobb. Alltså man får betalt för att man utför sina tjänster, och inte betalt som i 30kr/h, utan drägligt betalt som om man skulle utföra något annat arbete. Dock kan man ju ha ambitionen att jobba som producent som TS, men en gymnasieutbildning gör en knappast till producent.

Jag antar att du tog fasta på Demonproducentens uttalanden tidigare. Jag tror (hoppas) inte att det riktigt var så han menade.

Jag tycker det är förkastligt andra ska ha sig rätten att utse andras titlar. Jag kan sätta vad som helst på att alla som gör det sätter sina arbetsförhållanden som en standardgräns för när någon kan få kalla sig producent; och, jag slår vad om att den gränsen inte går vid minst två miljoner i årsinkomst.

Jag ser mig som en producent för att jag vet att jag kan leverera en produktion. Sedan är det väl skitsamma om jag tar betalt för det. En jurist får kalla sig jurist även om han inte har "papper" på det. En manager får kalla sig manager utan att ha gått någon utbildning i "managing" ...

Om en producemt jobbar pro bono, är han ingen producent då?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är musikproducent en titel (läs: som läkare)? Jag hittade inte nån info om detta när jag googlade. Man kan ju knappast kalla sig läkare utan att ha förtjänat titeln. Men musikproducent verkar vara upp till var och en. Det står inget om huruvida tex Dennis Pop gått på nån musikhögskola enl Wikipedia.

...Men jag tror nog man oavsett titel bör skriva i sitt CV vad man gjort snarare än använda titlar.

(...från "låtskrivarn")

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Där däremot, håller jag inte med (oavsett om du vill starta en diskussion om det eller inte). Musiker torde idag vara ett såpass brett begrepp att den som håller på med det på fritiden i någon seriös utsträckning rimligtvis borde få kalla sig musiker om denne så önskar. För mig är det en beteckning på yrke/hobby/intresse, precis som "golfare", "fiskare" eller "utförsåkare".

Däremot inte "producent". Varför? Jag antar att jag tycker att den som i hemmet producerar musik åt sig själv eller andra på hobbybasis helt enkelt räknas som "musiker", medan "producent" för mig är ett yrke, precis som polis, läkare eller miljöminister.

Jo det var väll mer så jag menade, du beskrev det bra! Producent/ljudtekniker antyder ju en jobbtitel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är musikproducent en titel (läs: som läkare)? Jag hittade inte nån info om detta när jag googlade. Man kan ju knappast kalla sig läkare utan att ha förtjänat titeln. Men musikproducent verkar vara upp till var och en. Det står inget om huruvida tex Dennis Pop gått på nån musikhögskola enl Wikipedia.

...Men jag tror nog man oavsett titel bör skriva i sitt CV vad man gjort snarare än använda titlar.

(...från "låtskrivarn")

Nej det kan jag aldrig tänka mig att det är. Vad jag skrev i mitt inlägg (#105) är endast baserat på vad jag själv läser in i ordet "musikproducent".

I min bok får man kalla sig precis vad man vill, men när man gör det bör man också fundera på hur man kan uppfattas av andra. Särskilt om man vill göra sig ett namn i en bransch, och göra gott intryck på folk. Det är hela min poäng.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...I min bok får man kalla sig precis vad man vill, men när man gör det bör man också fundera på hur man kan uppfattas av andra...

Håller med. Såvida det inte är en "riktig" titel. Dvs, man ska inte kalla sig läkare utan behörighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Producent/ljudtekniker antyder ju en jobbtitel.

Jag gör ett försök till att avsluta min del av diskussionen med ett citat rakt ur Wikipedia:

"With today's relatively easy access to technology, an alternative to the record producer just mentioned, is the so-called 'bedroom producer'. With today's technological advances, it is very easy for a producer to achieve high quality tracks without the use of a single instrument; that happens in urban music (like hip hop, rap, etc.). Many established artists take this approach."

Finns det en viss gräns där man blir en riktig producent pga en bättre inkomst eller gäller det hela vägen?

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Såvida det inte är en "riktig" titel. Dvs, man ska inte kalla sig läkare utan behörighet.

Där är vi helt överens 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ett försök till att avsluta min del av diskussionen med ett citat rakt ur Wikipedia:

"With today's relatively easy access to technology, an alternative to the record producer just mentioned, is the so-called 'bedroom producer'. With today's technological advances, it is very easy for a producer to achieve high quality tracks without the use of a single instrument; that happens in urban music (like hip hop, rap, etc.). Many established artists take this approach."

Jag upprepar - det spelar ingen roll att du försöker övertyga oss. Det är din framtida arbetsgivare som ska betala för din kompetens. Det är han/hon/de du ska övertyga.

Du får presentera dig som producent sju dagar i veckan om du vill. Det är helt ok. Du får också berätta för dina kommande kunder/arbetsgivare om dina tio års erfarenhet precis hur mycket du vill. Det är du som ska kunna backa upp det sen, så det är inte oss du behöver lägga energi på att övertala. Talar din portfölj och ditt kunnande sitt tydliga språk är det liksom inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det kanske beror på nåt historiskt, från tider då produktion var få förunnat, men för mig känns det som att "musikproducent" väger tyngre än tex "låtskrivare", ...eller "fotograf", eller "musiker". Kan det vara så att jag föringar min egen hobbys "titel", vilket en sovrums-"musikproducent" kanske också gör? När jag säger att jag skriver låtar (eller säger "låtskrivare") så blir det gärna ett litet "Åhh".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar - det spelar ingen roll att du försöker övertyga oss. Det är din framtida arbetsgivare som ska betala för din kompetens. Det är han/hon/de du ska övertyga.

Jag snackar inte om att jag ska kunna kalla mig själv producent, jag snackar om synen på ordet "producent" i helhet. Vi är off-topic nu, men jag tyckte att ämnet var så pass viktigt så jag fortsatte diskussionen. Men som sagt, ska avsluta där även fast jag kan fortsätta så mycket längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Producent/ljudtekniker antyder ju en jobbtitel.

Och hur mycket måste man "jobba" då, för att få kalla sig producent? Har du satt en egen godtycklig nivå? Hur hög är den? Och de som ligger på högre nivå än din, är de superduperproducenter?

En gång i tiden "jobbade" jag som producent. Är jag producent?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...