Jump to content
Annons

Studiobygge: Bygger om studion från grunden


iGnu

Recommended Posts

Jag ser mycket porösa absorbenter men inget som äter bas… Hoppas ni inte går ut för hårt med bara mjukt och dödar all klang förutom i basen som riskerar att bli väldigt ojämn. Jag rekommenderar starkt en mätning (inkl. reverbtider) innan ni går vidare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag ser mycket porösa absorbenter men inget som äter bas… Hoppas ni inte går ut för hårt med bara mjukt och dödar all klang förutom i basen som riskerar att bli väldigt ojämn. Jag rekommenderar starkt en mätning (inkl. reverbtider) innan ni går vidare!

Tackar för dina ovärderliga tips Gilbert!😉

Än så länge så finns där inga absorbenter alls förutom den "mjuka" väggen, och detta är väl planen vi har tänkt utgå ifrån:

6.jpg

Två superchunks i hörnen framför mixplats, en superchunk "bakom" framväggen mot golvet och ytterligare en mot framväggen övanför innertaket.

och sedan ett par 15cm djupa absorbenter på var sida om mixplatsen för de tidiga reflektionerna.

resten av rummet kommer då vara fritt för helmhotz-behandlingen som krävs. Vi har mätmikrofonen redo och ska testa inom kort.

Vad jag förstår så är det ingen ide att ha diffusorer på bakväggen då reflektionerna från den kommer nå örat under 30ms? Du nämnde det i någon annan tråd samt det står här : http://www.analogue.org/network/snabblekti...rumsakustik.htm

Alltså bör vi då dämpa delar av den bakre väggen med porösa material för att försöka få ett så tyst haas-fönster som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

30ms är att ta i tycker jag. Om reflektion kommer efter säg 15-20ms så kan det nog fungera med diffusor (men en riktig, inte bara böjda skivor för det är inte alls lika effektivt).

Ok så efter 15-20ms kan det vara värt med en diffusor.

kan ju höfta lite på det.. rummet är väl ca 5 meter långt. om vi antar att högtalarna står 1m från FRAMväggen och jag sedan sitter 1,2m från dem så behöver ju reflektionen färdas 6,8m för att nå mitt öra och direktljudet 1,2m.

så om avståndet är under 5,16 - 6,88 meter är det bättre att dämpa med porösa material? då ligger vårt stora rum precis på gränsen. i det lilla rummet som är ca 4 meter långt blir det till att dämpa på bakväggen.

Tänker jag rätt?😉

Edit: fast jag kanske måste lägga ihop reflektions-sträckan med sträckan direktljudet då även direktljudet tar en viss tid på sig att nå mitt öra? isf är vi ju över den ungefärliga gränsen..😄

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Var i studion idag och fixade smågrejer.. spacklade runt ytterdörrarna, byggde fler absorbent-ramar till båset, började kolla på fönsterlister m.m..

Jag började också att pula med hörn-absorbenterna i stora rummet enligt ritningen i tidigare inlägg.

Sågade ut bitar i rätt längd av 14,3cm brett planhyvlat furuplank.

IMG_2197-small.JPG

Sedan måla dem.. och försöka komma ihåg vilken som var vilken.

IMG_2201-small.JPG

Efter ett par timmars bökande satt de uppe med ett par vinkeljärn. Inte det lättaste att få dem raka när man är själv men det blev rätt bra. Fogade även mellan planket och väggen så de inte ska börja vibrera och alstra ljud när man sen drar på...

IMG_2220-small.JPG

Vänster hörn! tanken är att fylla upp mellan planket med isolering och sedan spänna något tyg över det hela. vi är lite känsliga med finishen så det blir nog ett lager takskiva precis under tyget.

IMG_2222-small.JPG

Höger hörn. Här är en balk mitt i absorbenten..

IMG_2223-small.JPG

Nu väntar vi bara in tapeterna! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jadu.. Under detta bygge har vi ju byggt ut ett rum, byggt ett bås och sedan renoverat resten.. tror väl det hela kommer landa på runt 60k. Dock har vi lyckats få många saker billigt men ändå har vissa grejer kostat mycket, te.x ventilation, dörrar och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så! Vi börjar närma oss!

Nu har vi flyttat dit högtalare och ska börja mäta på tisdag. Hörnabsorbenterna framför mixplats i båda rum är fyllda och ska bara kläs med tyg. Utöver det så är nästan alla lister i båda rummen klart. Visst ja, sångbåset har fått en vägg tapetserad, KVM-switchen är på plats, alla kablar är på plats och ja, båset är klart:)

Jag började leka med ett litet projekt igår:) Diffusor!!

Efter en uträkning från mh-audio.nl så åkte jag till Hornbach där jag och rille fixade material:

En massa 33x25mm planhyvlade lister och 6x200mm mdfplank. diffusorn blir 100cm hög ex karm.

IMG_2246-small.JPG

bygg en ram av 12mm MDF!

IMG_2245-small.JPG

Här är formeln! baseras på primtal 23.

IMG_2251-small.JPG

Börja med evighetsjobbet att limma/skruva på varje plank...

IMG_2255-small.JPG

... enligt denna principen:

IMG_2258-small.JPG

tog stöd av lösa reglar för att se till att varje plank står rakt

IMG_2260-small.JPG

Nästan klar!!!🙂 ska bygga klar ramen till denna och sedan bygga en lika dan.

IMG_2262-small.JPG

Den blir ca 90cm bred, 100cm hög och 21cm djup. och jag kommer ha två st.

Blir kul att måla... 😉😄

den tog väl ca 5 timmar att få ihop:) och väger såklart en del......

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en färgspruta så kommer det gå som smort med målning.

Vill man inte ha en kompressor (trots alla uppenbara fördelar i livet det ger) så kan man välja ett köpa en Bosch för mellan ca. 800-1300. Tycker man att det är för dyrt kan man knalla till biltema och köpa en budgetmodell för ca. 300 kr. (Om man bara skall måla ett par grejer så kommer det fungera ok med Biltemas modell).

Jag själv köpte först en biltema för att sedan reklamera den, eftersom jag ville ha en jag kunde använda mycket och köpte en mellan modell av bosch som fungerade superbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en färgspruta så kommer det gå som smort med målning.

Vill man inte ha en kompressor (trots alla uppenbara fördelar i livet det ger) så kan man välja ett köpa en Bosch för mellan ca. 800-1300. Tycker man att det är för dyrt kan man knalla till biltema och köpa en budgetmodell för ca. 300 kr. (Om man bara skall måla ett par grejer så kommer det fungera ok med Biltemas modell).

Jag själv köpte först en biltema för att sedan reklamera den, eftersom jag ville ha en jag kunde använda mycket och köpte en mellan modell av bosch som fungerade superbt.

jag rekomenderar elspruta till att lacka diffusorer av den anledningen att den mer "stänker"(i brist på bättre förklaring) på färgen än blåser. risken med tryckluft är att det kommer blåsa bort färgen ner i djupen. jag fick iofs änå måla i lite med pensel ner i de djupaste facken när jag måla skyline diffusorer men dom är både djupare och bökigare att lack än QRD diffusor.

sedan tycker jag ni ska använa sikabond 500 montage lim när ni limmar diffusorer, bara på med limm och trycka ihop låta torka, inga tvingar behövs. sitter som berget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips!😄

tror det blir svårt med färgspruta då vi måste måla den inomhus och vi kan inte stänga/spreja ner lokalen.. lär inte det bli ett problem?

ska testa måla den med roller.. visst det kommer ta ett tag men det bör ju gå🙂

köpte ett par tuber sättlim men upptäckte att det var enklare med trälim och skruv! ska testa med nästa diffusor.. vore skönt att slippa spackla skruvhål:)

Tror ni man bör fylla alla täckta "hål" med isolering för att motverka resonans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin mojäng!

Om inte färgen har betydelse för ljudet så varför inte ha den trären och bara spraya ett skyddande lager klarlack som finns på burk.

Sen vill vi ha hits!

Tyvärr är mdf så jäkla fult så det blir vit färg, samma som väggen... hade det varit plywood hade man ju kunnat betsa i någon kul nyans men då hade materialet antagligen blivit dyrare.. betalade ungefär 700-800kr per låda i material (trä, skruv, lim)

hitsen kommer.. en vacker dag 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det är en stor industrilokal (typ 60tal?) som vi delar med lite andra kreativa människor (musiker, målare, fotografer osv).

Perfekt för oss då vi kan spela musik dygnet runt på full volym. Och arrangera stora fester:P

Fan vad jag blev avundsjuk nu! Själv har man ju kvar sin pojkstudio hemma på rummet haha 😛 Får man komma och festa och lyssna/titta på studion någongång? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad jag blev avundsjuk nu! Själv har man ju kvar sin pojkstudio hemma på rummet haha 🙂 Får man komma och festa och lyssna/titta på studion någongång? 😉

Haha klart! blir nog en liten inflyttningsfest inom kort (typ 150pers) 🙂

Stora rullar med täckplast finns på biltema 🙂 för visst "skvätter" det en del.

Shit det låter riktigt bökigt:) men förstår din poäng.. och jag lär förstå den ännu mer när jag imorgon testar måla den ena diffusorn med roller 😛 funkar det inte får det bli spray-målning istället! problemet är att vi inte har plats riktigt att ha en lackbox bland alla konstnärer ute i lokalen.. de blir nog inte så glada av att ha vit färg överallt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha klart! blir nog en liten inflyttningsfest inom kort (typ 150pers) 🙂

Haha shit vad tungt! Verkligen en dröm man har haft länge! Alltså inte festa i en studio såklart 🙂...... Utan känslan att ha en tung studio och sen fira att den är klar!

Hur går det för er nu btw?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...