Jump to content
Annons

Vilket program ska jag använda?


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag är nybörjare på inspelning och sådant och ska börja spela in trummor i 7 kanaler genom ett Focusrite Saffire Pro 24 ljudkort med en OctuPre II. Vad är bra program att börja med? Jag provar gärna Cubase eller ProTools, som jag hört är ganska avancerat, tror en nybörjare klarar av program som ProTools? Vad är era rekommendationer? Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade jag aldrig sysslat med inspelning innan hade jag nog valt Reaper eftersom det är billigt och ska fungera bra. Har använt Cubase i en massa år och är väl inte supernöjd egentligen men jag är så van vid det nu att det är riktigt svårt att byta till något annat.

Alla de mer kända DAW:sen får jobbet gjort och mycket handlar om ambitionsnivå, personliga preferenser och vad folk i din omgivning använder.

Och är man nybörjare tror jag det går bra med vilket som, det var inga problem för mig att sätta mig in i grunderna för Cubase iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tvärtom att Reaper ska du INTE börja med! Cubase, Pro Tools eller Presonus Studio One eller liknande är nog lättare att komma in i när det gäller inspelning men även redigering och mixning!

Hitta inställningar m.m. upplever jag iallafall svårare med Reaper.

Har själv pysslat en del med tidigare versioner av Cubase, Cakewalk, Studio One och Pro Tools..

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tvärtom att Reaper ska du INTE börja med! Cubase, Pro Tools eller Presonus Studio One eller liknande är nog lättare att komma in i när det gäller inspelning men även redigering och mixning!

Hitta inställningar m.m. upplever jag iallafall svårare med Reaper.

Har själv pysslat en del med tidigare versioner av Cubase, Cakewalk, Studio One och Pro Tools..

Haha ja, det tyckte jag också när jag testade. Men å andra sidan fick jag iaf ljud ur det efter lite pillande och jag tyckte inte att det var mycket svårare än ProTools eller Logic efter att ha suttit med det några timmar.

Men eftersom jag är så van vid Cubase har jag problem med samtliga andra program jag testat. Och ska man bara känna på inspelning lite är det ju bra om det inte kostar för mycket. Känner man att man tycker att det är kul och vill fortsätta spela in och mixa musik men inte riktigt trivs med sitt DAW är det ju roligare att byta från ett som kostar 300 till ett för 5000 och inte tvärtom.

Men det är möjligt att Reaper inte är så enkelt för nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, jag vill inte verka som värsta trollet.. Men använd vad du vill.

Det finns igentligen inga program som är "Dåliga" det är bara en fråga om hur mycket tid man lägger ner på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För pc så skulle jag antingen köra pro tools eller varför inte Mixcraft som är ett riktigt simpelt men ändå riktigt bra program. Mixcraft är riktigt enkelt och skulle kunna jämföras med Garageband för mac. Och för mac skulle jag börja använda garageband då det är skit enkelt rent ut sagt att lära sig och man lär sig grunderna i hur dom flesta andra program fungerar. Detta är ju alltså bara vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är möjligt att Reaper inte är så enkelt för nybörjare.

En rec-knapp i REAPER har exakt samma huvudfunktion som i alla andra inspelningsprogram. REAPER är något billigare än sina konkurrenter, men har eventuellt en längre inkörningsperiod.

Om pengar inte betyder något kan Cubase kanske vara en bra start. Sedan uppgraderar man sig till ett annat system, som t.ex. Logic, Sonar eller REAPER.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Det verkar ju som att Cubase är rätt så simpelt, men vad har ProTools för fördelar jämfört med Cubase?

Inga.

Det handlar bara om vilken programmiljö man känner sig mest hemma i. Det ena programmet låter inte bättre än det andra, utan det som skiljer är vilket man trivs bäst att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satsar på Cubase, tack för hjälpen så länge (jag kommer nog tillbaks vilsen i alla dess funktioner). 🙂

Bra val. 🙂 Det är väldigt många som kör Cubase, så det är lätt att hitta folk som kan hjälpa till om du fastnar på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Det där måste du backa upp...

Tack på förhand!

Ja absolut ska jag backa upp det. När jag har träffat vissa stora tekniker och studio ägare från USA och Sverige så har jag fått höra av dem att det är pro tools som gäller när de gäller (ej midi) jobb så använder de sig av Pro tools rätta mig gärna om jag har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i reason, live, logic och i samarbeten i protools, satt tidigare innan 10-talet i cubase. Tycker inte något av dem e krångliga förutom Reason med (TAB) med alla sina kablar. Jag tycker att beroende på plattform så kan du köra Logic LE-version, har du råd så kan du väl köpa Protools, det är inte svårare än något annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja absolut ska jag backa upp det. När jag har träffat vissa stora tekniker och studio ägare från USA och Sverige så har jag fått höra av dem att det är pro tools som gäller när de gäller (ej midi) jobb så använder de sig av Pro tools rätta mig gärna om jag har fel?

Vilka tekniker talar vi om?

Link to comment
Dela på andra sajter

ProTools i mer professionella, större studios innebär inte bara ProTools som mjukvara.

ProTools blir kraftfullt först när du lägger till HD eller HDX, d.v.s. de kort som du sätter i datorn.

ProTools HD(X)-kort tar hand om nästintill all processing för plugins/ljud/mixer, d.v.s. det är mer

eller mindre som att sitta med hårdvarusynthar eller annan outboard-utrustning. Fördelen är

att riktigt krävande plugins, som t.ex. linear phase och feta reverb, kan köras på enormt många

kanaler samtidigt, och det utan att datorns egna processorer blir lidande.

ProTools är något mer krävande av användaren då man får göra mycket själv. Cubase och många

andra program "hjälper" användaren mer, d.v.s. inte fullt så manuellt alltid som ProTools.

Så, ja det stämmer att studiostandard för större studios världen över är ProTools HD(X).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Link to comment
Dela på andra sajter

ProTools är något mer krävande av användaren då man får göra mycket själv. Cubase och många

andra program "hjälper" användaren mer, d.v.s. inte fullt så manuellt alltid som ProTools.

Ofan då ska jag byta till Cubase med en gång så slipper jag mixa själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools har väl varit branchstandard även om jag tror många fler använder Cubase. Vad jag förstått kanske för att det varit lätt-crackat.

Logic har väl tagit väldigt mycket mark på senare tid. Och jag tycker faktiskt att propellerheads visar framfötterna mer än någonsin just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...