Jump to content
Annons

Vilket program ska jag använda?


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag är nybörjare på inspelning och sådant och ska börja spela in trummor i 7 kanaler genom ett Focusrite Saffire Pro 24 ljudkort med en OctuPre II. Vad är bra program att börja med? Jag provar gärna Cubase eller ProTools, som jag hört är ganska avancerat, tror en nybörjare klarar av program som ProTools? Vad är era rekommendationer? Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade jag aldrig sysslat med inspelning innan hade jag nog valt Reaper eftersom det är billigt och ska fungera bra. Har använt Cubase i en massa år och är väl inte supernöjd egentligen men jag är så van vid det nu att det är riktigt svårt att byta till något annat.

Alla de mer kända DAW:sen får jobbet gjort och mycket handlar om ambitionsnivå, personliga preferenser och vad folk i din omgivning använder.

Och är man nybörjare tror jag det går bra med vilket som, det var inga problem för mig att sätta mig in i grunderna för Cubase iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tvärtom att Reaper ska du INTE börja med! Cubase, Pro Tools eller Presonus Studio One eller liknande är nog lättare att komma in i när det gäller inspelning men även redigering och mixning!

Hitta inställningar m.m. upplever jag iallafall svårare med Reaper.

Har själv pysslat en del med tidigare versioner av Cubase, Cakewalk, Studio One och Pro Tools..

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tvärtom att Reaper ska du INTE börja med! Cubase, Pro Tools eller Presonus Studio One eller liknande är nog lättare att komma in i när det gäller inspelning men även redigering och mixning!

Hitta inställningar m.m. upplever jag iallafall svårare med Reaper.

Har själv pysslat en del med tidigare versioner av Cubase, Cakewalk, Studio One och Pro Tools..