Jump to content
Annons

Vilket program ska jag använda?


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Annons

Jag började med Logic och hoppade nåt år senare över till ProTools. Har en vän som började förra månaden med ett litet ljudkort och han körde med Studio One och reflekterade inte så mycket mer över det. Han köpte sen ett M-Audio C400 med Pro Tools SE och var sjukt frustrerad över Pro Tools. Så många saker var smartare gjorda i Studio One! Det var lättare att förstå och komma in i tycker han.

Jag tycker också att Pro Tools har en betydligt högre tröskel än t ex Logic och kanske inte belönar mer även när man har lärt sig. Det är egentligen en ganska dålig mxi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är sant som någon sa att man ska jobba i det program som triggar en inspiration och i ett där man trivs med arbetsmiljön. Det är ju ändå bara ett instrument eller ett redskap för att du ska kunna skapa musik. Och om du spelar på en gitarr som andra rekomenderat dig men som du inte trivs med så kommer du tröttna ganska snart.

Jag har testat Cubase, Samplitude, Logic, Reason, Pro Tools och Fruity Loops och har bara trivts med Reason och Pro Tools. Ofast spelar jag in med Pro Tools och mixar i Reason.

Och när du hittat ett program så kommer nästa problem. Vilken compressor ska jag ha? Vilket ljudkort ska jag ha? Vilken synth-plugg ska jag ha? Svaret på alla dina frågor är: Den som får dig att göra bättre musik. Och det kan ingen på forumet tala om för dig, det vet bara du. Och enda sättet att veta är att prova. Det viktiga är resultatet, inte vägen dit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...