Jump to content
Annons

Tävling - Mastring (Deadline 08/16 kl 23:59)


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej vänner.

Då följande tråd väckt stort intresse de senaste dagarna: Xarc Mastering VS Cuttingroom tyckte jag det var dags att utlysa en liten mastringstävling av illerrres senaste alster. Reglerna är enkla: PMa mig för länk och skicka in ditt bidrag senast torsdagen den 16 augusti kl 23:59.

Detta är ett ypperligt tillfälle för dig som vill testa dina mastringsvingar och förhoppningsvis får lite feedback på vägen. (Vill man vara anonym går detta givetvis bra)

Några saker att ta i beaktning gällande mixen:

1. Leadsången har väldigt tydliga s, vilka jag försökt behandla så naturligt som möjligt. Kan eventuellt bli ett störande moment om ni inte är försiktiga.

2. Bakgrunden är ursprungligen en 320kbs mp3 (ej optimalt, med det funkar) och vokalerna är 24/44 wav

3. Leadsången har en del naturligt rumsljud från inspelningen, inte mycket att göra där

4. Mixen är exporterad i 24/44 och mastern skickas med fördel som 16/44/dither, via sprend.se till jon (snabel) rinneby.se

Jag kommer personligen tillsammans med illerrre att utse en vinnare då tävlingen är avslutad. (Priset är hedern och ett eventuellt fortsatt samarbete med illerrre för de kommande 8 låtarna under hösten)

Kör hårt och lycka till!

Resultat: Mastringstävling - 14 bidrag

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om ni har funderingar kring RMS (enkelt förklarat: ett medelvärde av hur man uppfattar volymen, för er icke ljudnördar), så tänker jag att mellan 8-10db är lagom för denna genre. På detta sätt hamnar era mastringar någorlunda lika i volym också.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket roligt initiativ!

Skulle vara skitkul att prova på även fast jag egentligen inte fattar något av mastring och dither hit & dit. 😛

Känner dock att jag har lite dåligt med tid fram till torsdag.....(bra undanflykt, haha).

Äh, va' sjutton, jag är på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte de individuella instrumenten då jag mixar till färdiga beats i detta fal. Men jag kan tänka mig att hårdheten du talar om i kaggen ligger någonstans mellan 400/500 och 1000hz. Ett alternativ i detta fall kan ju vara att använda M/S processing så att du inte påverkar andra viktiga saker i mixen när du skruvar.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon, kul grej men alldeles för kort varsel på bara 2 dar...finns inte en skugga för min det tidsmässigt även om jag gärna hade testat mitt nya rum som nu är klart!

Anläggningsarbeten i trädgården + sedvanliga jobbet tar all min tid ett tag till, sen börjar jag äntligen med eget akustiskt material som legat i malpåse alldeles för länge***

Lycka till och hoppas det blir flera intressanta resultat :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon, kul grej men alldeles för kort varsel på bara 2 dar...finns inte en skugga för min det tidsmässigt även om jag gärna hade testat mitt nya rum som nu är klart!

Anläggningsarbeten i trädgården + sedvanliga jobbet tar all min tid ett tag till, sen börjar jag äntligen med eget akustiskt material som legat i malpåse alldeles för länge***

Lycka till och hoppas det blir flera intressanta resultat :-)

Vi valde att hålla en relativt kort deadline denna gång, mest för att testa. Dom som är riktigt intresserade (och har möjlighet) får alltså något att bita i 🙂

Faller detta väl ut så kommer det förmodligen bli mer framöver.

Och glöm inte, vill ni ha låten måste nu skicka mig ett PM.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort tid

Fråga:

Varför så kort tid på en tävling? Knappt tre dygn? Och varför deadline just en tors kväll?

Och varför jiddra med volymen? Det är ändå en del av masteringen. Vem kan mosta mest utan att det styr över?

Och hur har du tänkt att presentera detta?

* Tiden räcker gott och väl för de som är intresserade. Detta är bara ett litet test i all sin enkelhet. Slår det väl ut så blir det mer framöver.

* Volymen är valfritt, en rekommendation

* Vet inte hur det ska presenteras ännu, förslag?

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle oxå vilja testa, men det kommer jag inte att hinna på så kort tid.

För att gnälla lite extra hade det varit roligare att testa en WAV-låt. MP3 är inte helt rätt för ljudnördar...

Edit: Men kul ändå, hoppas vi får höra de olika versionerna sen?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det

Jag skulle oxå vilja testa, men det kommer jag inte att hinna på så kort tid.

För att gnälla lite extra hade det varit roligare att testa en WAV-låt. MP3 är inte helt rätt för ljudnördar...

Edit: Men kul ändå, hoppas vi får höra de olika versionerna sen?

Det är ingen "mp3-låt". Bakgrunden/beatet är en mp3a (320kbs) som jag behandlat och mixat vokals på. Duger gott och väl att mastra detta.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...