Jump to content
Annons

Tävling - Mastring (Deadline 08/16 kl 23:59)


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Tiden räcker gott och väl för de som är intresserade. Detta är bara ett litet test i all sin enkelhet. Slår det väl ut så blir det mer framöver.

Nej det är det som det inte gör. Kommer inte ha tid alls. Hade man haft helgen på sig ja, men nu, nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite trist att forumets veteraner alltid får massa annat att göra vid såna här tillställningar. Samma ursäkter användes redan vid mixtävlingen, hehe. Kom igen nu, det tar ju bara några timmar, ni har ju tid att sitta här 🙂 Vore kul med så mycket input som möjligt från er väderbitna sjöbusar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite trist att forumets veteraner alltid får massa annat att göra vid såna här tillställningar. Samma ursäkter användes redan vid mixtävlingen, hehe. Kom igen nu, det tar ju bara några timmar, ni har ju tid att sitta här 🙂 Vore kul med så mycket input som möjligt från er väderbitna sjöbusar.

Det är inte alls på det sättet ser du, läs vad man skriver, detta är en alldeles för kort deadline om man vill göra något seriöst + har arslet fullt av allt annat, jag ställer gärna upp på sånt här för jag gillar det men nu finns inte tid över helt enkelt! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls på det sättet ser du, läs vad man skriver, detta är en alldeles för kort deadline om man vill göra något seriöst + har arslet fullt av allt annat, jag ställer gärna upp på sånt här för jag gillar det men nu finns inte tid över helt enkelt! ;-)

Men du var väl med på countrylåtsmixningstävlingen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte passa på att fråga om illerrres har några önskemål med mastern. Trycka upp volymen så mycket som möjligt eller behålla dynamiken? Själv föredrar jag när det finns dynamik i låtarna och kommer försöka jobba mot det men det är instresant att veta vad "kunden" vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte passa på att fråga om illerrres har några önskemål med mastern. Trycka upp volymen så mycket som möjligt eller behålla dynamiken? Själv föredrar jag när det finns dynamik i låtarna och kommer försöka jobba mot det men det är instresant att veta vad "kunden" vill ha.

Tror bara du ska sträva efter att göra din egen tolkning, så bra du bara kan. Go nuts, eller go slow. Valet är ditt. Det är ju en melodiös hip hop låt, gör vad som känns rätt för dig.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jon.. missade PM'et.

Måste tillägga till er som inte tror ni hinner.. det är ett bra utgångsmaterial för den med rätt skills och bra lyssning att sätta på en timme eller två.

EDIT:

hehe.. sorry Mickey, inget ont till dig, det känns bara som om utgångsmaterialet är cleant och bra utan massa andra störande problem att det borde vara snabbt jobb, men jag lyssnade lite snabbt i mina 12000:- monitorlurar så jag har ju såklart inte 100% belägg för mitt påstående..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots en jäkla massa blahablaha...

Så är jag benägen att hålla med MikeyGoesPro i det hänseende beträffande bråk och stök i frekvenser samt avsaknad av lågbas.

Känns bättre att kunna tabort sådant som finns snarare än att försöka generera något som inte finns.

Det ska bli jäkligt kul att få höra vad folk har fått fram ur denna mixen.

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

BS fil på G på Sprend till herr Y. Hoppas det funkar nu bara så den kommer rätt 😄 .

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är som Stenmark sa - det är bara å åk. Inga blygheter nu, påt bara. Vi tror inte på undanflykterna ändå så det är kört från början folks. Full fart från början och sen öka undan för undan, det funkar bäst i alla lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hur upplevde du materialet då?

Vänligen

Mikey

Alltså om jag ska vara ärlig så gillade jag inte låten först men efter ett tags vridande så växte den fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Därmed inte sagt att jag efter ett tags vridande lyckats förbättra nåt utan det är bara mitt tyckande som jag återger och hur det utvecklades i takt med att jag lyssnade.

Nu efter att ha lyssnat ett gäng gånger så gillar jag det som jag tycker den förmedlar och därmed oxå hela paketet.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Du Lundin: Tur för dig att du skrev "borde vara snabbt jobb" 🙂

Du Mickey: Mja, tur vet jag inte , jag utgick från två andra, färska låtar enligt ett ljudideal jag gillar när jag lyssnar på annan kommersiell musik liknande denna och stördes inte av den 2 cent högerpanorerade, utanpåliggande sinussynten.

Därav att jag skrev som jag gjorde, sen om man måste göra mastern enligt någon standard för att gå hem.. so be it.. det köper jag.. men tills dess: Må bästa master vinna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jon.. missade PM'et.

Måste tillägga till er som inte tror ni hinner.. det är ett bra utgångsmaterial för den med rätt skills och bra lyssning att sätta på en timme eller två.

EDIT:

hehe.. sorry Mickey, inget ont till dig, det känns bara som om utgångsmaterialet är cleant och bra utan massa andra störande problem att det borde vara snabbt jobb, men jag lyssnade lite snabbt i mina 12000:- monitorlurar så jag har ju såklart inte 100% belägg för mitt påstående..

Lurar för 12000:- !!! Vad är det för doningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt kul med all respons, det är jättemånga som anmält sig.

Som sagt, Mikeygoespro, jag har inte haft möjlighet att påverka "mixen av själva betatet" särskilt mycket då jag proddade upp låten. Det rörde sig alltså i grunden om en mp3a (som alla låtar jag får av illerrre, det är totalt 10 st planerat). Vokalerna är dock 24/44 för er som undrar.

Men det ska inte vara något problem att få denna och att låta bra ändå. Det är en clean mix, precis som Lundin säger.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt, menade inget illa på något vis 🙂

Hade det varit jag så skulle jag nog ha mixat själva "beatet" för sig, först, och sen lyft in det i ljudbilden, men alla har ju sina egna tillvägagångssätt.

[Edit]

Vad Lundin påpekar i just denna tävling väger för min del inte så tungt (fortfarande ödmjuk, men säger vad jag tycker personligen) 🙂

/Mikey

Jag börjar alltid med att lyssna på beatet först, men det finns som sagt si och så mycket man kan göra med en mp3a stereofil i en mixsituation.

Testat och M/S eq:a? Minns dock inte om den där "flöjten" ligger i L/R.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte nog aaaah-körerna i refrängen var alldeles för starka, men det blev lite bättre av volymautomation. Sen fattar jag inte varför man mixar in så många leads, när stråkarna och pianot jazzar loss som mest blir jag vansinnig, haha. Men det gick att åtgärda med m/s, hyfsat iallafall. Tyckte den var lite platt, låten, så jag drog på en stereobreddare, men då drunknade sången lite, men då... osv osv. Det är lite trist att det inte finns nån fet botten, det var alldeles för hård kagge för min smak.

Hursomhelst tycker jag låten är svinbra, och som dom säger:"låten är färdig när man hoppar ur stolen och dansar i kontrollrummet". Det gjorde jag, jag är nöjd med vad jag fick till, och nu ska det bli jävla kul att ta del av eftersnacket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...