Jump to content
Annons

Tävling - Mastring (Deadline 08/16 kl 23:59)


Jon Rinneby

Recommended Posts

Körerna skulle vara starka enligt önskemål

Jag tyckte nog aaaah-körerna i refrängen var alldeles för starka

Körerna skulle vara starka och framträdande enligt önskemål. Låten är alltså godkänd av tillfixad enligt artistens önskemål, i detta fall illerrre. Personligen gillar jag när saker sticker ut och stör lite, så man hajar till då o då. Självklart ska det inte vara påträngande, det är naturligtvis en balansgång. Alla tycker vi olika, och tur är väl det. Ska bli kul att höra ditt resultat!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske läste på för dåligt inledingsvis...

Kommer allas bidrag presenteras här i tråden eller hur är det tänkt?

Piiiz!

/Crunch'

I slutändan är det illerrre som väljer vilken master han gillar bäst. Men samtliga bidrag kommer publiceras här i tråden för allmän sågning någon gång under helgen, troligen söndag.

Sen om vi ska gör dem anonyma eller inte vet jag inte. Vad tycker ni andra?

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte fasen ska man väl skämmas för vare sig jobb eller utbildning!?

Om man vet om att man har gjort sitt bästa, så spelar ju ingen kritik i världen någon roll.

Värre är det om man inte har en helt ren spegelbild.

Jag tycker nog att man kan ta ner prestigen lite grand och faktiskt presentera vem som gjort vad.

I långa loppet....

...en mastringstävling på ett forum lär inte göra en rik i vilket fall:

Dock kanske man kan hjälpa folk som är nyfikna på vad och hur saker har gjorts.

My happy few...

Piiiz!

/Crunch'

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Lundin.

Bör inte ta för lång tid för ägaren till låten att avgöra vilken han/hon finner vara bäst i dennes öron.

Bör ju kunna gå fort.

Jag visar gärna hur jag går tillväga i mitt lekande med ljud.

Det är bara bra om folk får lite koll på sånt här så vi får bort en massa blahablahaare från branchen som försöker ta betalt för saker dom inte har en aning om.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte fasen ska man väl skämmas för vare sig jobb eller utbildning!?

Om man vet om att man har gjort sitt bästa, så spelar ju ingen kritik i världen någon roll.

Värre är det om man inte har en helt ren spegelbild.

Jag tycker nog att man kan ta ner prestigen lite grand och faktiskt presentera vem som gjort vad.

I långa loppet....

...en mastringstävling på ett forum lär inte göra en rik i vilket fall:

Dock kanske man kan hjälpa folk som är nyfikna på vad och hur saker har gjorts.

My happy few...

Piiiz!

/Crunch'

Jag skojjar bara men visst har du rätt, Crunch!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör vi anonymt. Jag räknar med att mastringarna kommer upp någon gång under söndagen, så gör vi en poll: 1, 2, 3... osv.

Finns det möjlighet att ordna sa att man inte kan rösta på sitt eget bidrag, eller spelar det kanske mindre roll i sammanhanget?

Hur låter detta?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det möjlighet att ordna sa att man inte kan rösta på sitt eget bidrag, eller spelar det kanske mindre roll i sammanhanget?

Vet inte ens om jag kommer kunna höra att det är mitt bidrag. 😛

Vad gäller materialet för övrigt, så tycker jag nog att det var helt ok. Som påpekats tidigare, något mer lågbas skulle varit bra. Brus & prylar hörde jag inte alls........kanske dags för lite revaxör?

Bidragen är anonyma tills vinnaren utsetts och sedan en lista med alla namn; låter bra tycker jag. 🙂

Skitkul grej!

Link to comment
Dela på andra sajter

@Mickey: Som du sade inledningsvis så är det ju en hel del "problem" i mixen, och jag antar att det blir svårt att ta bort problemen helt utan att något annat, förmodligen viktigare, får lida...så min gissning blir att vi får höra en del som gjort allt som står i deras makt och försökt trolla bort "alla problem" och ser resultatet av hur låten blir när tekniken står i fokus, jämfört med dem som siktade på den musikaliska känslan de får av mixen och förhoppningsvis även en del hybrider.

Popcorn time anyone?... Bra initiativ Yllet..

Redigerat av Lundin
Mastrade texten lite kontigt
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag tog det jag fick och försökte att utifrån det få till ett sound som jag tycker känns vettigt. Detaljer i mixen kändes inte riktigt som min uppgift att reflektera över så mycket då jag förmodar att det finns en anledning eller flera till varför det är gjort som det är.

Sen vet jag att jag inte skulle ha kunnat göra det bättre oavsett hur grunden än låter, jag är inte bättre på det här än så här helt enkelt. Därför känns det bäst att respektera det arbete som redan gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundmaterialet höll en viss nivå och mixen därefter. Ni visste förutsättningarna. Syftet med tävlingen har aldrig varit att leverera den perfekta mixen. Den perfekta mixen behöver nämligen inte mastras, annat än eventuellt limiteras då.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Frekvens.....jag reagerade inte alls över några S-ljud. Å andra sidan kanske jag är stendöv också. 😛

Min personliga reflektion är att mixen var fullt duglig att mastra, sedan att jag kanske inte vet vad jag pratar om är en helt annan sak.

Det skulle ju vara spännande ifall de som jobbar professionellt med detta ville påpeka alla "fel" i mixen (och ev. var i tid "problemet/problemen" är), för att man som glad amatör kan få en chans att lyssna igenom en gång till och lära sig något. 🙂

Edit: Glömt ord

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...