Jump to content
Annons

Skillnader i inspelningsprogram


ApeTrooper

Recommended Posts

Alla filerna nollar mot varandra utom en, man måste nudga samples för att få samma start på alla filerna.

Jag kollade bara lite snabbt men det bästa värdet jag testade låg runt -140 dB det sämsta -80 dB och låten var en bra bit från nollan i peakarna.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Materialet är av för dålig kvalité men du kan trots allt höra skillnader även på ditt hemmasystem på filer som nollar ut varandra...

Det är sant att många av dom nullades, och jag kan inte ge ett bra svar på varför de matchade så bra. Jag tolkar det som att de största skillnaderna sitter långt senare i kedjan. Däremot var det faktiskt de jag hörde skillnad på som fasade.

Vad som gjorde mixen svår för mig var att jag inte kan referera till ljudbilden. Jag vet exakt vad jag vill ha, och märker när det fattas, men här fanns inte dom frequenserna. Med det inte sagt att det var ett dåligt test, att fasvända filerna mot varandra är ett grymt sätt att få svar.

Själv kan jag säga att jag fick ett väldigt knepigt resultat när jag tog en mix från Nuendo 4 och matchade mot exakt samma project från Nuendo 5. Vissa saker fasade nåt grymt, andra saker var helt döda. Där det var störst skillnad var där jag förväntade mig: i delar av basen och diskanten. Det här var dock ett litet project, normalt sett är dom aldrig under 500 spår per reel (en reel är uppåt 11 minuter lång). Buss-hanteringen är den som är mest i farozonen när jag mixar, där kan skillnaden bli extrem mellan nivåer.

Det beror på att det, i hårddiskinspelningens vagga när du körde SAW Pro, var vanligare med outboards än plugins - så ville man få med allt som hände i realtid gick det inte att göra nedmixning snabbare än... realtid.

Sant, men att man använde outboards var för att tekniken digitalt helt enkelt inte var särskilt bra, varesig plugin-mässigt eller mix-mäsigt. SAW Pro hade väl offline vill jag bestämt minnas & lät förvånansvärt bra för sin tid tyckte jag! I Cubase använde jag aldrig så länge, men i Nuendo var det först i version 4 som offline-mixdown faktiskt fungerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Själv kan jag säga att jag fick ett väldigt knepigt resultat när jag tog en mix från Nuendo 4 och matchade mot exakt samma project från Nuendo 5. Vissa saker fasade nåt grymt, andra saker var helt döda.

Var det effekter med i mixen? Syntar som inte var trackade till audiospår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt men det bästa värdet jag testade låg runt -140 dB det sämsta -80 dB och låten var en bra bit från nollan i peakarna.

Läste du genomgången? Dvs. nollade du filerna som enbart var summerade? Eller nollade du fulingarna som var mixning+summering?
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du genomgången? Dvs. nollade du filerna som enbart var summerade? Eller nollade du fulingarna som var mixning+summering?

Det är väl först om man gör en volym ändring eller någon annan process som bit djupet ändras på filerna och först då som upplösningen i "ljudmotorn" bör ha någon betydelse. Tror jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl först om man gör en volym ändring eller någon annan process som bit djupet ändras på filerna och först då som upplösningen i "ljudmotorn" bör ha någon betydelse. Tror jag. 🙂

Forumet har haft en del diskussioner om det här med summering. Och en del nulltest som visat på små skillnader som pekat på andra faktorer än just "summeringsmotorn". Men jag är osäker på om vi gjort ett test ur den här vinkeln. Därför gav jag mig på det.

Nulltest summering och internt bitdjup

De moderna DAWs jag känner till erbjuder 32 bitar intern upplösning eller mer. Påståendet jag testar här är att detta inte är alldeles tillräckligt för att få en transparent summering av separata ljudfiler. Jag testar även om summeringen vid olika nivåer skiljer sig mellan två olika DAWs.

Så här gick testet till:

Jag importerar två ljudfiler i Logic. Den ena är ett brunt brus och det andra ett rosa brus (24 bitar). Dessa mixas med varandra med nivåautomation så att balansen mellan ljudfilerna förändras över tid. Här görs en första bounce/export (24 bitar).

Dessutom görs en andra bounce/export (24 bitar) där båda ljudfilerna/spåren dämpats med 12 decibel innan summering.

Därefter importeras de båda bouncarna/mixarna i Cubase. Den svagare ljudfilen förstärks med 12 decibel på kanalen. Vid nulltest visar varken Cubase inbyggda nivåmätare eller Sonalksis plugg Free G några skillnader mellan ljudfilerna/kanalerna.

Slutsats:

32 bitars intern upplösning är transparent vid summering och trunkering till 24 bitar, oavsett ljudnivå på kanalen. Det är heller ingen skillnad mellan Cubase och Logics interna upplösning eller summering.

logicnoisesum-12.png

cubasenoisesum.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade bara lite snabbt men det bästa värdet jag testade låg runt -140 dB det sämsta -80 dB och låten var en bra bit från nollan i peakarna.

140 decibel är ganska mycket. Om vi utgår från noll decibel (SPL) så motsvarar det på ett ungefär det dynamiska spannet mellan tystnad och smärttröskeln. Tillspetsat är det som att uppfatta tystnaden bakom en jetmotor, eller inuti en bastrumma under en dödsmetalkonsert.

Det råkar också överensstämma på ett ungefär med det maximala bitdjup ett 24-bitarssystem kan representera, 144 dB under full scale.

Link to comment
Dela på andra sajter

@joachime

Kul att du orkar testa. Jag tror att det är hopplöst att försöka höra någon skillnad när det gäller brus. 🙂 Vet inte hur mycket antalet spår inverkar på testet men jag tror att du behöver en nivåmätare som klarar minst -150 kanske -200 dB i detta fall.

Att t.ex. smyga in ett ord på -40dB i en mix kan faktiskt vara svårt att upptäcka.

Ethan Winer gjorde samma sak med med nåt slags distat ljud som han mixade in i en låt.

Men det är inte så distortion funkar. Dist som t.ex. uppkommer vid trunkering uppfattar jag lättast som att djupet i mixen försämras, på sång hör jag ofta att övre midden sticker ut lite digital fult o.s.v . men gör man ett noll test mot en ditherad fil så blir det långt ifrån några -40dB skillnad.

Distortion eller skillnader i fas tror jag oftast det är när man kan uppfatta mycket låga dB värden.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen till drLoop, Linus och joachime för exemplen ni har gjort.

Summering är inte svårare än vad drLoop citerade från Lars i tråden. Enkelt och snyggt, inget gömt, inget glömt.

Och som Lars i samma tråd också påpekar, avrundningen (alt. trunkeringen eller ev dither) ligger dessutom långt under vad som är hörbart eller reproducerbart.

De bästa D/A konverterarna kanske klarar 21 verkliga bitar som mest vilket motsvarar 126dB. Och vår hörselsmärtgräns ligger på 120dB SPL.

Så, enligt vad grabbarna nämnda ovan har visat, ren digital summering lär inte sklija.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är hopplöst att försöka höra någon skillnad när det gäller brus. 🙂 Vet inte hur mycket antalet spår inverkar på testet men jag tror att du behöver en nivåmätare som klarar minst -150 kanske -200 dB i detta fall.

Så dawsummering har varierande effektivitet på olika typer av material?

Och den är fullt transparent vid två ljudkällor men inte vid flera?

Detta vid dynamik större än de mänskliga sinnena kan hantera?

Intressanta påståenden och jag antar att du bäst själv kan visa belägg eller liknande för dom. Något säger mig att du inte kommer nöja dig med mina tester, oavsett track count, bitdjup eller val av material. Bevisbördan är således din.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Så dawsummering har varierande effektivitet på olika typer av material?

Och den är fullt transparent vid två ljudkällor men inte vid flera?

Detta vid dynamik större än de mänskliga sinnena kan hantera?

Nej, men jag tror att det blir svårt att höra fasfel och dist i en fil som består av brus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att det blir svårt att höra fasfel och dist i en fil som består av brus. 🙂
Men vad är det du förväntar dig höra när det blir 140 dB utsläckning oavsett ljudkälla? Vi kan upprepa testet med sinuston om det känns bättre.
Vet inte hur mycket antalet spår inverkar på testet men jag tror att du behöver en nivåmätare som klarar minst -150 kanske -200 dB i detta fall.
16 bitars ljud har ett dynamikomfång på 90dB, 24 bitars ljud 144dB. Hur hög upplösning behöver du på din D/A för att höra fasfel och dist?
140 decibel är ganska mycket.

Ja, det är ju faktiskt det.

...

Nämensåatte... ska vi bryta av lite i fredagstråden? Hur är det annars, Joachim?

Har du hört den här? "Mikrofonen är tillverkad i Australien, så norr om ekvatorn behöver vi fasvända mikrofonen."

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämensåatte... ska vi bryta av lite i fredagstråden? Hur är det annars, Joachim?

Tack det är bra! Förutom att jag satt sönder soffan i vardagsrummet härom dagen. Fick mig att känna mig 30 kg tyngre på ett par sekunder.

Själv då? Är det bra med familjen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Herbeck, du tror för mycket.

Nu håller jag med Mah Lazer (joachime) att bevisbördan är din.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...