Jump to content
Annons

Riktig skräpmikrofon.


Recommended Posts

Annons

jag har en gammal jjlabs-mick som jag köpte när jag var runt 14 bast. den skulle jag inte rekommendera till någon. exakt vilken modell det är minns jag dock inte...

min röde-nt3a låter också ganska dåligt, men det är väl för att membranet gått sönder.. hur nu det gick till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett tråkigt svar, men jag tror inte att det finns någon mikrofon som är "sämst". Allt handlar om vad man försöker använda dem till. Alla mikrofoner har ju sitt eget sound som passar jättebra till vissa saker och inte alls till andra.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

En mick som låter riktigt dåligt på ett bra sätt är gamla svenska pearl RD34.

Den är dessutom billig och riktigt snygg:

http://www.tradera.com/mikrofon-pearl-rd-34-auktion_301971_152445502

Sedan finns det ju en del mickar som bara är dåliga. En av de mest oanvändbara mickar jag prövat är nog de små kondensatormickar som följer med i JJlabs "trumpaket", de var verkligen inte bra, inte ens med tanke på priset...

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt usel mick finns med på min testsite. Kolla efter Yoga DM-564 i batch nr 9...

Om jag kommer ihåg rätt så gick den lös på en hel femtilapp eller något ditåt - och det är väl ungefär så mycket den är värd om man ska vara snäll... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt finns egentligen ingen "dålig" mikrofon utans snarare att använda en mikrofon på fel sätt. Men jag skulle ändå tipsa på att kolkornsmikrofonen i en gammal telefon är rätt värdelös. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis köpte en mikrofon för akustisk gitarr på GMF. Kostade någon hundring och skulle fästas med dubbelhäftande tejp på locket. Jag har aldrig hört en "ackegura" låta så förjävla illa. Det spelade ingen roll var nånstans den satt, den micken kan få en Martin att låta näsflöjt.

Redigerat av Bierball
Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att rätt många lägger ner rätt mycket pengar på att få riktigt bra mikrofoner att låta jävligt illa.

Sånt kan jag fixa gratis!

Alla sångmickar jag testat låter jävligt illa... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon gräns för hur dålig en mikrofon kan vara?

När jag var yngre och ännu fattigare köpte man det man hade råd med. Clas Olsson sålde kristallmikrofoner, ganska snyggt mattförkromat handtag med switch och allt men upptagningsförmågan var ett smalt band i diskantområdet. Den kostade ju inte så mycket så i ett prestanda-per-krona-test kanske den var riktigt bra. 😎

Redigerat av Ventures
Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt första band så mickade jag upp ett trumsätt med en massa telefonmickar, för det var ju det jag hade. Och jag hade ju fattat att man ska micka upp varje del av trummorna. Ja, ni kan ju tänka er hur det lät. Tråkigt nog så tyckte jag själv, efter allt slit med uppmickning, att det lät dåligt så jag har ingen inspelning som ni kan få höra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Yay, copperphone är jag jävla sugen på.

Jag har en, de är användbara i kombination med andra mikrofoner.

Det är en helt annan karaktär än att bara bandpassa en vanlig mick, den distar lite och kan användas för att tex få igenom ett piano i en busy mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Köper man direkt från Placid eller finns det någon i Sverige har den?

Copperphonen pratar jag om.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...