Jump to content
Annons

Fildelade - får betala 5 miljoner


Valle

Recommended Posts

Fem miljoner i skadestånd för att ha laddat ner 30 låtar.

Jag har sagt det förr:

Om inte musikindustrin lägger av med sådant här jävla trams, så kommer vi, artister/konstnärer, tvingas återgå till den underhållningstyp vi ursprungligen kom från. Det vill säga, narrar. Och allt på grund av gamla, urinläckande gubbjävlar som inte har förstånd nog att släppa den 60-talsmentaliteten som ännu råder som en solid bergvägg inom marknadsledande musikindustrin.

Jag är och har alltid varit för upphovsrättsskydd, men detta är ju fan löjligt.

Men men... Jag kommer inte hålla på med musiken så länge till. Så jag struntar i att låta sy upp narrkläder med bjällerkransar. Till er andra, från mitt hjärta:

Lycka till! 😐

Källor:

Aftonbladet

DN

The Boston Globe

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Missvisande rubriker, framför allt hos Aftonbladet, men även här - skadeståndskravet är inte för att han laddat ner 30 låtar!!!

Artikeln hos DN beskrivet bättre vad det handlar om. (Visst, det nämns stora belopp, men glöm inte att det är en del av den amerikanska kulturen med enorma skadestånd och högavlönade advokater. Dessutom har det här fallet blivit en "lek" för jurister, Charles Nesson var ett dåligt val.)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Fel vaeg att ga helt klart. Min tanke aer dock, vad ska en industri som helt tappat fotfaestet goera foer att fa igang ruljansen pa affaererna igen? Musik har ju tappat sitt vaerde och vem vill betala foer nagot som egentligen ses som gratis.

Staenga ner internet skulle ju saekert ge resultat men det aer ju lika fel som att nagon blir tilldelad boeter pa 5 millar foer 30 latar.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Undrar hur mycket av de fem miljonerna som blir över till upphovsmännen efter advokaterna, mfl, har tagit sin andel. Sedan handlar det väl mer om att statuera exempel snarare än att de förväntar sig att någon får några pengar. Dom kunde ha begärt 100 miljoner utan att det blivit ngn egentlig skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missvisande rubriker

Ja, lite missvisande var det förstås – han har ännu inte dömts, och det verkar vara en bit kvar till den feta damen sjunger på allvar (jag tror inte ens det är över i Jammie Thomas-Rasset-fallet heller). Men det senaste budet, vilket Supreme Court avböjde att ifrågasätta, är att Tenenbaum bör dömas till $675 000.

Det är de höga beloppen jag spyr galla över.

OBS! DN-länken är från 2009 och endast där för att ge en bakgrund. De senaste uppgifterna kan hämtas bl.a. här: The New York Times eller här The Boston Globe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte riktigt snyggt för "vänsterband" som RTM, Green day mfl...

Kanske dags för branschen att börja tänka på sitt rykte och sina "varumärken" även utanför fotoplatsen vid nästa celebrity sammankomst...

Inom industrin investerar "old school" kapitalister stora belopp för att göra "goda gärningar", ta ansvar och snygga till sitt rykte. De flesta större företag har rutiner och system för hur företaget ska ta ansvar lokalt och i världen. Förhoppningsvis så stämmer företagens analys av att ”det lönar sig i längden att ta ansvar” och att ”skandaler kostar mycket pengar”.

Musikeliten verkar tycka att det "är att ta ansvar" att åka till Afrika och köpa loss en unge eller två... 😏

(ett litet barn att ställa bredvid den lilla minihunden på fotot?)

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte riktigt snyggt för "vänsterband" som RTM, Green day mfl...

Kanske dags för branschen att börja tänka på sitt rykte och sina "varumärken" även utanför fotoplatsen vid nästa celebrity sammankomst...

Inom industrin investerar "old school" kapitalister stora belopp för att göra "goda gärningar", ta ansvar och snygga till sitt rykte. De flesta större företag har rutiner och system för hur företaget ska ta ansvar lokalt och i världen. Förhoppningsvis så stämmer företagens analys av att ”det lönar sig i längden att ta ansvar” och att ”skandaler kostar mycket pengar”.

Musikeliten verkar tycka att det "är att ta ansvar" att åka till Afrika och köpa loss en unge eller två... 😏

(ett litet barn att ställa bredvid den lilla minihunden på fotot?)

1. Det är inte särskilt vänster att vara för skyddad upphovsrätt, det är snarare de här metoderna som bör ifrågasättas. Vilket av dem du syftade på framgick inte.

2. Väldigt osannolikt att banden har med detta att göra, det är bolagen som driver detta. Om något ska ställas mot ev. vänstervärderingar är det väl snarare faktumet att de från början ligger på dessa bolag som är relevant att diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är inte särskilt vänster att vara för skyddad upphovsrätt, det är snarare de här metoderna som bör ifrågasättas. Vilket av dem du syftade på framgick inte.

2. Väldigt osannolikt att banden har med detta att göra, det är bolagen som driver detta. Om något ska ställas mot ev. vänstervärderingar är det väl snarare faktumet att de från början ligger på dessa bolag som är relevant att diskuteras.

Vad jag menar är att OM det hade funnits lite övertygelse bakom texterna så hade man ”rasat” mot att bolagen säljer/försvarar ens produkt på detta vis.

Men, jag tror RTM, Green Day mfl är 100% yta/image och att de ”horar”. De har mindre moral än de "hemska kapitalister" de sjunger om.

Link to comment
Dela på andra sajter

För jävligt ! Stackars sate, jag menar 50000 kr hade räckt för att ge en signal till andra om nedladdning .

Folk skulle gått ihop och stämt dom feta bolagen på den jävla skit musik dom spyr ut och man tvingas höra på , bla på radio/tv som är dessutom manipulerade långt in i rektum till att spela samma låtar om och om och om igen. Sällan eller aldrig får höra musik man själva tycker om, fast man tvingas att betala skiten.

Betyg:

Jag ger 5 spottloskor av 5 möjliga till dessa bolag för sin girighet .

Link to comment
Dela på andra sajter

För jävligt ! Stackars sate, jag menar 50000 kr hade räckt för att ge en signal till andra om nedladdning .

Folk skulle gått ihop och stämt dom feta bolagen på den jävla skit musik dom spyr ut och man tvingas höra på , bla på radio/tv som är dessutom manipulerade långt in i rektum till att spela samma låtar om och om och om igen. Sällan eller aldrig får höra musik man själva tycker om, fast man tvingas att betala skiten.

Betyg:

Jag ger 5 spottloskor av 5 möjliga till dessa bolag för sin girighet .

var det inte 50 000~ i böter han fick från första början och vägrade betala? eller böter och böter, som något skivbolag krävde iaf

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att OM det hade funnits lite övertygelse bakom texterna så hade man ”rasat” mot att bolagen säljer/försvarar ens produkt på detta vis.

Men, jag tror RTM, Green Day mfl är 100% yta/image och att de ”horar”. De har mindre moral än de "hemska kapitalister" de sjunger om.

Snarare en paradox.

Ok, ska jag signa med det här pissiga majorbolaget och sprida mina värderingar till x antal miljoner eller vara stolt och sprida min gospel till 5 huvuden i nån fritidsgård för resten av livet. Hyckleri är fan sällan så komplicerat som iom musikoligopolet.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda lösningen på nerladdniingsproblemet som jag ser det är att stänga ner alla sidor som delar, däribland YT, Piratebay etc. Man borde slå till på de företag som tjänar pengar på fildelningen.

Men visst borde vi som privatpersoner både kunna bli dömda för nerladdning och få ett betydande bötesbelopp. Kanske runt cirka 10000:- det ska ju kännas men inte vara orimligt högt som i artikeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller betala en fast summa i månaden så får man ladda ner.

Det skulle bli Spotifys död omedelbums, vilket ju är synd.

I övrigt:

Producenter (bolagen, snarare) ska självklart ha möjlighet att göra bra affärer (kommunist-tänk göre sig icke besvär). Men för att säkra såväl musikens (läs: konstens) som artisternas fortlevnad, så bör branschen göra sig av med alla dinosaurier som släpar efter med en sisådär trettio år i tänket.

Vad jag egentligen önskar är att de lite mer etablerade, namnkunniga artisterna sätter när hälarna, inte konsumenterna. Jag har nämligen en känsla av att varken producenterna/bolagen eller konsumenterna, särskilt den senare, längre förstår artisternas betydelse för en fungerande marknad. Artisterna tas helt enkelt för givet.

Jag tror på fullaste allvar att artisterna har makt nog att "bromsa" den rent ut sagt skenande musikmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det första steget mot fildelning är att få folk att förstå att musik faktiskt kostar pengar. Steg två är sen att förbättra tjänster för lyssning (som spotify). Dels genom att göra det bättre för lyssnaren, men inte minst faktiskt ge en rimlig summa till artisterna. Sen måste väl musikindustrin förstå att man inte kan driva in lika mycket pengar på en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den enda lösningen på nerladdniingsproblemet som jag ser det är att stänga ner alla sidor som delar, däribland YT, Piratebay etc.

Och vips så uppstår det nya. Vilket smart förslag. I klass med vad bolagen tycker och försöker. :rolleyes: Den enda lösningen, ja det har vi sett genom historien vad bra det har slutat med de som yttrat sig det och försökt med sina åsikter/lösningar på mänskliga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur då, närmare bestämt?

Du menar om jag har "lösningen"? Ja, det hade ju varit delikat. Men tyvärr.

En kombination kanske. Dels att etablerade artister blir lite mer medvetna om att de faktiskt är "stora" nog för att förhandla tuffare. Dels att vill-vara-artister tar sig lite tid att sätta sig in i branschen/bransch-juridiken istället för att bara stå där med arslet i vädret och vänta på att bli bestigna av en frustande dinosaurie.

Kanske.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar om jag har "lösningen"? Ja, det hade ju varit delikat. Men tyvärr.

En kombination kanske. Dels att etablerade artister blir lite mer medvetna om att de faktiskt är "stora" nog för att förhandla tuffare. Dels att vill-vara-artister tar sig lite tid att sätta sig in i branschen/bransch-juridiken istället för att bara stå där med arslet i vädret och vänta på att bli bestigna av en frustande dinosaurie.

Kanske.

Låter inte detta lite väl mycket som önsketänkande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... denna var rolig (min fetstil):

The music industry wants LimeWire to pay up to $75 trillion in damages after losing a copyright infringement claim. That's right . . . $75 trillion. (---) To put that number into perspective (...), the U.S. GDP is around 14 trillion -- less than one fifth of what the music industry is requesting. Heck, the GDP of the entire world is between 59 and 62 trillion. That's right, the music industry wants LimeWire to pay more money than exists in the entire world.

[Källa: PCWorld]

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...