Jump to content
Annons

Socialstyrelsen vill sänka ljudnivån.


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Cruncher citat:

😆 du är för rolig ibland, jag köper de tekniska och rumsliga aspekterna av detta resonemang alla gånger, men att kalla oss med avvikande åsikter dvs avoghet mot tokmangelidiotvolym utan finess, för alltför kaxiga småsnubbar tar ju priset, är du en storsnubbe eller ??? menar du ålder eller kunskap och hur avgör just självgode du vad som är vad ha ha ha, det har väl fan inget med gamla goda tiden eller guiness rekordbok att göra tvärtom och som jag sa så finns det tursamt nog undantag men dom är få idag...jag var på Fleetwood på Globen för ett par-tre år sedan och det var tex riktigt lyckat på alla sätt!

Det tog ju uppenbarligen där det skulle....

Avseende storsnubbe...

Det kan du ge dig fan på!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog ju uppenbarligen där det skulle....

Avseende storsnubbe...

Det kan du ge dig fan på!

oj oj oj...

nej lille lille cruncherman, jag tar inte åt mig alls bara ifrågasätter puckade uttalanden emellanåt och nu visar du med all önskvärd tydlighet att du är här för att skicka banbullor och spela allan och högfärdig, noll respekt för såna som dig i så fall, pajasvarning på dig gosse wow!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Övriga "knowhows" kan rent ut sagt......

...you don't know shit!!!!!!

Hajade inte riktigt vem/vilka du sparkar åt... hoppas jag inte är med på den vagnen. :-)

Hursom, några tankar:

Har sett många duktiga tekniker som verkligen kan sin skit, band som är duktiga med scenvolymen etc. Sen finns det även kassa "tekniker" (har haft en del själv, som just kompenserar bristfällig mixinsats med volym). Och framförallt en MASSA dåliga musiker som inte fattar grejen. Som tror att allt på 11 är rocknroll. Men de kommer ju låta fan hursomhelst. -Så vill de köra med enbart medhörningsläck så är det väl upp till dem...? Det sagt så är det ju naturligtvis en jobbig sits om man är inhyrd tekniker, där för att få det att låta så bra som möjligt, eller iaf polera bajskorvarna... svårt.

Är helt med på dina synpunkter. Naturligtvis är det ju svårt som ljudtekniker att mitt i en show göra nått åt en trummis som slår på cymbalerna som om livet hängde på't, gitarrister med Marshalstacken på elva etc. Dock kan nog många arrangörer och tekniker bli bättre på att upplysa ej ännu upplysta musiker vad som gäller. Typ; du kan inte ha din Marshalstack på elva på ett litet hak, glöm det. Sänk eller get out. Kanske inte egentligen står med i arbetsbeskrivningen att utbilda idioter, men nån måste ju göra't. Och om det gör jobbet enklare och bättre... Ställena/arrangörerna (samt tekniker) borde kanske förbjuda alla gurastärkare över 30w på småställen (har aldrig behövt kräma min 15w mer än max hälften inhomhus)? Eller kanske tom införa obligatoriska attenuatorer (som man kan kontrollera från mixpos) på stärkarna? Obligatorisk plexibur...? Kanske pusha/tillhandahålla in-earmonitorer? Kunde ju vara några bra grejer.

Fast uppställda digitrummor och förstärkarlösa scener är min paroll.

Spelade på en rock- och bluesklubb i Amsterdam som inte tillät förstärkare of any kind (vet inte om det var nån lokal lag eller nått). Inget jag skulle framhäva som ett gott exempel dock, eftersom det sabbade känslan och ljudet rätt avsevärt (särskilt elguror som lät zoom-kliniskt och livlöst och tråkigt utan sustain etc), samt gjorde medhörningen knepig om man som jag som behöver ha guraljudet från annat håll än sångmonitor för separation. Sen rattade de nog ändå en högre scenvolym än vi hade gjort själva med våra stärkare (vi är väldigt måna om att hålla nere scenvolymen när vi spelar). Men de slipper ju alltpåelvaidiotierna till viss del iaf. Dock var de idioter och douchebags själva, men det är en annan historia för en annan dag. Jag hoppas verkligen att det inte går så långt här iaf som att förbjuda stärkare. Och digitaltrum-idén gillar jag inte heller riktigt... allt går inte att spela på digitaltrummor (visplir etc tex) och det går inte som trummis att påverka karaktären akustiskt. -Vissa ställen och framför allt band skulle definitivt vinna på det ljudmässigt (typ små rockklubbar och skramliga band), men hellre lägga pengarna på lite basic akustikbehandling för att få bukt med problemfrekvenser och press på banden från arrangörer och tekniker. Det ligger ju i allas intresse att det låter bra!

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

I dagsläget så betals ju den vité som uppstår vid arenakonserter omgående.

Man kalkylerar in det i budgeten.

Ska sanningen fram...

Vem fan bryr sig om en vité på 50.000:- om det kommer 10.000 besökare som var pyntar 500:- i inträde!?

Rent principiellt/generellt tycker jag sådant förfarande är sjukt... För det visar ju att man gärna utsätter människor för "potentiell skada" – bara för att man har råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ljudet är lägre hör man vad de spelar också. Jag gillar tanken med lägre volym, men det är synd att det ska behövas lagstiftning för att lösa problemet. Många ojar sig över "the loudness war", men det här är ett betydligt större problem, som det dock inte talas i närheten lika mycket om bland oss ljudälskare.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Blues...

Det är lite grand så vi gör idag...

I alla fall de adepter jag lämnar efter mig och det har blivit några med åren.

Viktigt är den där så kallade "papparollen" vi tekniker har till unga band i att just utbilda hur det bör vara för att bandet ska framföras med rättvisa.

Vi livetekniker kan definitivt skapa ren magi om vi får förutsättningen för det.

Jag ska fan inte vara en praktnisse och hävda att jag inte varit en av dom där som gasat så man storknar.

Man lär sig med åren vad som faktiskt uppskattas.

Det är dock två vitt skilda världar...., publiken/musikern.

Ingen av dom förstår varandra ur teknisk synpunkt och jag har svårt att se hur denna bro ska byggas.

Vi är ju liksom inte först med att tänka så här.

Pratade precis med Wellness här på forumet per telefon om bohovet av akustisk miljö och dess sanering.

Det har gjort fantastiska insatser i sverige när det kommer till akustikhantering.

Ett jäkla fint ställe är till exempel Henriksberg i Göteborg där man utan problem kan prata med sin kamrat i publiken trots att det är ett sjujävla drag på scenen.

Helt fantastiskt med delayat FOH.

Avseende spelandet med vispar på trummor så visst fasen är vi där Blues!

Jag har ju sånna tingestar själv här hemma!

Funkar kanon!!!

Ja, det är en vanesak! Men att hantera lyssningsmiljöer är oxå en vanesak.

Som att köra med In-ear till exempel.

Jag tror starkt på - och förordar verkligen att vi sänker volymen på konserter.

Det gör att publiken kommer att komma tillbaka och betala musikerna för deras insatser på scenen.

Vi har ju flera här på forumet som lider av kraftig tinnitus.

Det ska inte behöva ske. I alla fall inte på en konsert.

Liveljud ska kännas stort! Inte vara en panisk upplevelse i ljudvolym!

Piiiz!!

/Storsnubben!!!

EDIT: Glömde att skriva...

/Den högfärdige, pajasspelande lilla gossen - Storsnubben!!!!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går iofs att distribuera ljudet i hela lokalen för att få ett bättre ljud.

Problemet är bara att man måste ha flera högtalare i hela lokalen både framför och bakom vilket är meckigare att rigga. Ett fåtal stora högtalare ger mera kräm men ger för hög volym i närheten och eldar får kråkorna när man är längst bak i lokalen.

Nu pratar jag i första hand om enklare riggar men det kan fungera även på större evenemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj oj oj...

nej lille lille cruncherman, jag tar inte åt mig alls bara ifrågasätter puckade uttalanden emellanåt och nu visar du med all önskvärd tydlighet att du är här för att skicka banbullor och spela allan och högfärdig, noll respekt för såna som dig i så fall, pajasvarning på dig gosse wow!!!

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att så många livetekniker är så ruttna i hjärnan och öronen att de inte fattar ett enda skit om varken musik eller ljud. Många verkar dessutom fullständigt ointresserade; så fort bandet kommit igång skiter de totalt i att titta vad som händer på scenen, vem som spelar ett solo, det enda de gör ibland är att kedjeröka och stirra ner i mixerbordet, och höja mastervolymen.

Cruncharn skriver "vi livetekniker", och vaddå, jag tror säkert att chruncharn med fler är bra på att dels få alla instrument att höras samt att mastervolymen är lagom. Jag kör PA själv, tycker det är pissenkelt jämfört med att mixa i studio.

Men som jag ser det är fler än hälften av live PA-teknikerna helt talanglösa dumskallar, att de dras till mixerbord och PA-stackar som flugor är väldigt märkligt. Det borde vara nån sorts körkort på PA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte annat än hålla med Nillson!

Det borde vara körkort på att köra PA.

Lite däråt jag vill med att faktiskt redovisa logg för mätning.

För att få bort det skräpet som anser sig köra ljud så räcker det enklast med att göra saker på riktigt.

Jag har själv, i egenskap av musiker, kastat bort ljudtekniker från mixerbordet pga total idioti!

Vi har många som är bra här i sverige...!

Kan garantera att allihopa skriver upp sig på att dom gärna kör på lägre volym om möjligt är med bibehållen känsla.

Och precis som Farbror Jul beskriver, det går, men det kostar mer vilket ofta leder till trubbel!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Blues...

Det är lite grand så vi gör idag...

I alla fall de adepter jag lämnar efter mig och det har blivit några med åren.

Viktigt är den där så kallade "papparollen" vi tekniker har till unga band i att just utbilda hur det bör vara för att bandet ska framföras med rättvisa.

Det känns bra, visar att det finns hopp för livemusiken 🙂

Fortsätt så!

På min lilla sida (som musiker) så tänker jag fortsätta precis som jag gjort hittills, att sträva efter en lägre och tydligare scenvolym. Det är så sjukt mycket roligare och lättare att spela och sjunga när man hör vad fasen man gör. Jag har min(a) lilla Blues Junior NOS som vissa av hårdrockarna fnyser åt, och den står oftast på typ 3. Och jag har en sjukt mycket bättre ton än det fnysande puckot med en marshal JCM800 (som säkert funkar jättebra när man ska lira på typ Hovet, not so well när man lirar i en källarklubb). Däremot skulle jag INTE gärna spela förstärkarlöst. Jag är med på att en digital simulering kan härma ljudet av en rörstärkare ganska på pricken. Men den kan inte simulera den feed back och sustain jag får av min Blues Jr 50cm ifrån och igenom min Gibson SG i solot... det går helt enkelt inte att få till den ljudbilden på en stärkarlös scen utan att ha en högtalare med likande karaktär på samma volym på samma ställe, vilket ju då totalt tar bort vitsen. Men vi kanske kan göra ett undantag för oss som vet att hålla nere volymen? 😉

Jag ska fan inte vara en praktnisse och hävda att jag inte varit en av dom där som gasat så man storknar.

Man lär sig med åren vad som faktiskt uppskattas.

Vi har alla våra ungdomssynder. Jag med, som hårdslagande rocktrummis... gitarr började jag lira som (typ) vuxen (om man nu nånsin blir det) med mer mogen syn på musik, så där har jag en annan approach out of the gate.

Det är dock två vitt skilda världar...., publiken/musikern.

Ingen av dom förstår varandra ur teknisk synpunkt och jag har svårt att se hur denna bro ska byggas.

Vi är ju liksom inte först med att tänka så här.

Ja, det är svårt. Men alla vinner ju att det låter bra. Tror publiken kommer uppskatta det (även om många kanske inte vet om det). Vissa är nog dock svåromvända. Är så jäkla trött på att vara nån slags jukebox som alstrar högljudd bakgrundsljud för att öldrickande lakritsshotande idioter ska slippa ha pinsama tystnader när de försöker ragga. Vi (Secret Circus) har därför börjat satsa mer på typ kaféer och musikklubbar dit folk kommer för att LYSSNA på musik, än barer etc dit folk går för att festa/ragga/supa. Vilket verkar vara en vinnande strategi eftersom vi får ett helt annat gensvar då. Vi är inget loud band.

Ett jäkla fint ställe är till exempel Henriksberg i Göteborg där man utan problem kan prata med sin kamrat i publiken trots att det är ett sjujävla drag på scenen.

Där har vi lirat ett par somrar sen! Trevligt folk, bra ljud, gott käk! Arrangören (tror han kallades Wheeler) var sympatisk. Dock förväntade sig publiken nått mer dans/party-vänligt tror jag, men vi hade rätt bra mottagning ändå med ett gäng nya fans. 🙂

Helt fantastiskt med delayat FOH.

Va e de f'nått?

Avseende spelandet med vispar på trummor så visst fasen är vi där Blues!

Jag har ju sånna tingestar själv här hemma!

Funkar kanon!!!

Ja, det är en vanesak! Men att hantera lyssningsmiljöer är oxå en vanesak.

Jag har också kört midiset rätt mycket. Hade ett DT-6KV hemma fram tills ett år sen. Jag har spelat lite på DT-20 etc, och visst, de emulerar rätt bra. Men för exempelvis en jazz-trummis så är det lite som att spela gitarr med hanskar på. Lirar man ett rakt rock-komp och blundar så märker man nog inte skillnaden. Slagen låter realistiska. Men man kan ju inte ta upp ett par pukstockar och swosha på cymbalerna, vispar triggar sådär halvbra, man kan ju inte trycka på skinnet för att få olika pitch, hihaten har inte riktigt samma variationsmöjligheter (på riktigt kan man tex variera ljudet genom att slå med stocken närmre eller längre från där man håller för olika ljud) etc. Spelar nog ingen roll på en rockklubb, kan göra hela skillanden på en jazz/blues-klubb. Men visst har tekniken gått framåt, och i vissa fall skulle det nog göra under för ljudet! Har själv giggat med mitt gamla TD-6KV (punkig rock). Ingen vidare känsla, men lät kanon.

Jag tror starkt på - och förordar verkligen att vi sänker volymen på konserter.

Det gör att publiken kommer att komma tillbaka och betala musikerna för deras insatser på scenen.

Vi har ju flera här på forumet som lider av kraftig tinnitus.

Det ska inte behöva ske. I alla fall inte på en konsert.

Liveljud ska kännas stort! Inte vara en panisk upplevelse i ljudvolym!

Håller helt med!

+ 1

+2

Edit: Oj vilket långt inlägg jag skrev... vem fasen orkar läsa allt det här? Den som kommit ända hit borde få en kram eller en tialott eller nått. 😆

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Gott att höra sann erfarenhet råda i ditt inlägg Blues!

Visst är det så att det fortfarande är en bit kvar med dom digitala trummorna. Men som jag skrev, man får lära sig.

Ordningen kommer kräva det och med detta förmedla ny musik.

Lite som med de gamla partituren. Ingen vet egentligen exakt hur de skall tolkas och beskrivas.

Den bistra sanningen ligger nog i det samma för mycket musik som i dag kallas för klassisk.

Sen avseende ett jazzgig.

Där har vi inga problem med hög volym från en trumslagare.

Det går på ett ut och vi klarar med lätthet 97 dB!

Visst, det kommer bli en förändring!

Hur kan vi göra det bästa av det!?

Kunskap......! Utan minsta tvekan.

Piiiz i natten!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som jag ser det är fler än hälften av live PA-teknikerna helt talanglösa dumskallar, att de dras till mixerbord och PA-stackar som flugor är väldigt märkligt. Det borde vara nån sorts körkort på PA.

+ 1

Kan inte annat än hålla med Nillson!

Det borde vara körkort på att köra PA.

+2

Åh, OK!

Då anser jag att just mitt låtskrivande är bättre än alla andras, jag har koll, jag fattar grejen – således borde det införas någon sorts körkort på komposition.

Pffft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, OK!

Då anser jag att just mitt låtskrivande är bättre än alla andras, jag har koll, jag fattar grejen – således borde det införas någon sorts körkort på komposition.

Pffft!

Lite konstig jämförelse. Jag tycker det är ytterst relevant att den person som ansvarar för ljudnivån i ett publikt utrymme bör bära ett ansvar. Så tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite konstig jämförelse. Jag tycker det är ytterst relevant att den person som ansvarar för ljudnivån i ett publikt utrymme bör bära ett ansvar. Så tänker jag.

Det gör jag med.

Jag tog bara fasta på er uppbackning att en sorts licens skulle vara en lösning. Fånigt så det blöder – särskilt med tanke på vad som nämndes ovan angående arrangörer som till och med räknar in vite i budgeten. Är det att bära ett ansvar?

Nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite konstig jämförelse. Jag tycker det är ytterst relevant att den person som ansvarar för ljudnivån i ett publikt utrymme bör bära ett ansvar. Så tänker jag.

Till hälften rätt, även musikerna har ansvaret - således delat ansvar.

Att certifiera ljudtekniker e bra, men det borde gälla även musiker ,

innan man kliver upp på en scen för första gången, ha fått lite kunskap i scen/pa-teknik.

Lite ironiskt att musiker stoppar pluggar i öronen å sedan *krankar* sina stärkare för att höra......

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad snackar ni om för musik egentligen? Pyttestärkare och låg volym och så vidare.. Vad fan, ska publiken börja ha hjälm också? Kuddrum istället för moshpit? Kanintofflor istället för skor? Fattar ni inte att det finns många av oss som inte vill ha en "trevlig upplevelse", utan vill att musiken ska vara som en käftsmäll och att adrenalinet ska spruta. Livemusik är lika mycket en fysisk upplevelse som en musikalisk, som sagt. En bra hardcorespelning t.ex. är gärna sjukt svettig, våldsam och en blandning av ursinne och eufori. Det skiljer sig en hel del från att sitta och titta på Steely Dan eller Mark Knopfler eller annan AOR, och det är rent jävla idiotiskt att samma regler ska gälla typ High On Fire och Watain.. Eller Sunn O)))...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad snackar ni om för musik egentligen? Pyttestärkare och låg volym och så vidare.. Vad fan, ska publiken börja ha hjälm också? Kuddrum istället för moshpit? Kanintofflor istället för skor? Fattar ni inte att det finns många av oss som inte vill ha en "trevlig upplevelse", utan vill att musiken ska vara som en käftsmäll och att adrenalinet ska spruta. Livemusik är lika mycket en fysisk upplevelse som en musikalisk, som sagt. En bra hardcorespelning t.ex. är gärna sjukt svettig, våldsam och en blandning av ursinne och eufori. Det skiljer sig en hel del från att sitta och titta på Steely Dan eller Mark Knopfler eller annan AOR, och det är rent jävla idiotiskt att samma regler ska gälla typ High On Fire och Watain.. Eller Sunn O)))...

Du har en viss poäng här. En del av upplevelsen är själva spektaklet. Det smäller och dånar, elden sprutar och Bruce Dickinson springer fram och tillbaka längs scenkanten som en speedad hustomte och vrålar så tårarna sprutar.

Men i egenskap av någon som lider av både tinnitus och hyperacusis och har fått högerörat rejält urblåst i musiksammanhang tycker jag inte att hörseln är ett rimligt pris att betala för allt detta. Går jag på konsert idag sitter jag på läktaren med en arsenal av öronproppar och ömsom jublar, ömsom hukar mig med händerna över öronen. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider själv av tinnitus och stark hyperacusis. Jag har inte varit på en konsert sedan typ 2006. Det är helt enkelt alldeles för starkt.

100 db? det är ju löjligt... fattar folk ens hur starkt 100 db egentligen är? jag tycker konserter på 100-105 db är alldeles för starka t o m med skumgummiproppar i öronen. Så därför har jag slutat gå - och spelar inte heller i band.

Efter utbrottet av min hyperacusis har jag blivit väldigt medveten om hur starka ljud egentligen är. Försökte förra sommaren att lira med en trummis (en väldigt bra trummis som är ansedd trumlärare i trakten) i ett stort klassrum - men det gick bara inte. Hade skumgummiproppar långt instoppade samt gröna peltor ovanpå - men kom helt enkelt fram till att trummor är ett riktigt sjukt instrument. Det är så löjligt jävla starkt.

Bio? behöver inte ens fundera på det. När t o m min kompis som inte alls bryr sig om sin hörsel sa att nya battleship-filmen var en riktig örondödare på bio så visste jag att nu har det gått för långt.

Hörseln är verkligen ett sinne som människor allmänhet inte verkar uppskatta. Tendensen man ser är att när folk väl har förstört sin hörsel och kommer till insikt om att den inte går att fixa - då blir man istället paranoid och så rädd om sin hörsel att det slår över på andra hållet - och jag är inte ett dugg bättre själv.

Jag gör numera den större delen av vardagliga sysslor med hörselskydd.

Gå och handla? No way utan öronproppar i - tinnitusen drar igång big time när jag står och packar mina varor och kvinnan bredvid mig slår ut sin stora papperskasse bredvid mitt huvud (ni vet så som man slår ut en kasse för att den ska öppnas upp) - eller när lilla 3åriga flickan som inte får som hon vill drar på sin 130db siren.

Vi lever i en värld våra öron inte är gjorda för - evolutionen har inte hängt med.

Men - jag är medveten om min överkänslighet och att jag aldrig mer kommer att kunna gå på konserter hur mycket de än sänker.

Jag välkomnar ändå förslaget då det vittnar om en medvetenhet om faran med starka ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men - jag är medveten om min överkänslighet och att jag aldrig mer kommer att kunna gå på konserter hur mycket de än sänker.

Jag välkomnar ändå förslaget då det vittnar om en medvetenhet om faran med starka ljud.

Hur funkar det för dig att lyssna på inspelad musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det för dig att lyssna på inspelad musik?

Får jag bestämma volymen är det inga problem. Gör studiojobb hemma i min studio - men jo jag spelar väldigt svagt - du skulle kunna ha en viskande konversation med mig när jag mixar. 55 dba kanske...

tv:n har jag också lägre än "normala" människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad snackar ni om för musik egentligen? Pyttestärkare och låg volym och så vidare.. Vad fan, ska publiken börja ha hjälm också? Kuddrum istället för moshpit? Kanintofflor istället för skor? Fattar ni inte att det finns många av oss som inte vill ha en "trevlig upplevelse", utan vill att musiken ska vara som en käftsmäll och att adrenalinet ska spruta. Livemusik är lika mycket en fysisk upplevelse som en musikalisk, som sagt. En bra hardcorespelning t.ex. är gärna sjukt svettig, våldsam och en blandning av ursinne och eufori. Det skiljer sig en hel del från att sitta och titta på Steely Dan eller Mark Knopfler eller annan AOR, och det är rent jävla idiotiskt att samma regler ska gälla typ High On Fire och Watain.. Eller Sunn O)))...

Spräng dina öron om du vill för att du tycker det är så coolt med så hög musik och att man är för gammal om man tycker det är för högt. Det skiter jag i. Själv skiter jag inte i mina och vill inte vara på en konsert och känna att det blir för jobbigt efter ett tag. Det är märkligt att man tycker det är helt ok att utsätta hörseln för eventuella skador men inte resten av kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en intervju med en hipp lirare på TV4 (tror det var fyran) i morse. Han gillade inte tanken att sänka. Nej man skulle ha högt så det kändes i kroppen och för att skydda öronen var det självklart med hörselskydd.

Vilken dåre, säger jag. Hur fan låter allting med öronen igenproppade? Att gå på festivaler, där alla, musikerna, roddarna, ljudteknikerna och besökarna har roppar i öronen är så sjukt att det inte är sant. Fast det är det. Alla de som tycker att det där är bra kan ju inte vara ett skit intresserade av musik.

Nästa steg i diggande av band man gillar är att man även ska skydd för ögonen så man inte ser nånting alls. Tacka fan för att man måste skydda ögonen mot alla magnesiumbomber osv. Ni som tycker det är fel är för gamla och dumma i huvet, ni fattar inget av dagens musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...