Jump to content

Socialstyrelsen vill sänka ljudnivån.


Recommended Posts


  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Avseende restriktioner... ...för det är definitivt intressant! Jag personligen ser gärna att vi livetekniker på ett eller annat sätt går samman. Sätter en ISO-standard som främjar vårt yrke samt s

Det tog ju uppenbarligen där det skulle.... Avseende storsnubbe... Det kan du ge dig fan på!

Håller med om att det ibland blir för starkt. Men samtidigt tycker jag att det är upp till var och en att se till att hörseln inte tar skada; använd öronproppar eller get the fuck out. Bestämma voly

Kanske borde det finnas mer information om vad man utsätter sig för på en konsert, sedan kan man ju själv välja om man vill gå eller ej.

Jag kan ju hinka i mig två flaskor whisky utan att Socialstyrelsen behöver bry sig. Men valet är mitt.

Med andra ord, jag vill inte att en myndighet ska välja åt mig.

Link to post
Share on other sites

Personligen tycker jag att det OFTA är åt helskotta för högt på konserter. Helt onödigt, för vad fasen är det för vits att gå å lyssna på musik om man måste ha öronproppar? Det förfelar ju liksom syftet. Har även varit på bio några gånger då det varit plågsamt högt. Jag kanske är aningen mer känslig än genomsnittet eftersom jag är rädd om öronen, men jag är trummis i grunden, så jag är ju inte direkt ljudkänslig.

Link to post
Share on other sites

Ja, på bio kan det vara riktigt högt i kraftfulla actionscener, explosiv bas för att det verkligen ska vara känsla. Men ljudnivån på konserter är totalt omätbar med bio 😛 alltså volymen på konserter är ju så hög att iaf jag uppfattar att man hör instrumenten sämre, man hör bara basen mullra och cymbalerna splasha. Det känns lite väl onödigt faktiskt, ett par dB kan dom ju ändå sänka.

Link to post
Share on other sites

Det verkar vara ganska många här som har viss tinnitus och några som verkar lida svårt. Hur är det med er, kan ni säga om ni har drabbats genom eget musicerande eller högljudda konserter, eller en kombination?

Link to post
Share on other sites

Jag har varit med om både och, sjukt starkt, och alldeles för svagt.

Oftast tycker jag att det är jobbigt om ljudkillen inte har alla läsk i backen, det låter illa helt enkelt.

Apmycket diskant är värre än bra ljud och lite starkt.

Som jämförelse; de vill ha konserter med max 97dB, medans en oförstärkt symfoniorkester spelar 100dB, alltså en upplevt fördubbling av ljudstyrkan.

Link to post
Share on other sites

Jag har varit med om både och, sjukt starkt, och alldeles för svagt.

Oftast tycker jag att det är jobbigt om ljudkillen inte har alla läsk i backen, det låter illa helt enkelt.

Apmycket diskant är värre än bra ljud och lite starkt.

Som jämförelse; de vill ha konserter med max 97dB, medans en oförstärkt symfoniorkester spelar 100dB, alltså en upplevt fördubbling av ljudstyrkan.

Kan man tänka sig att symfoniorkestern toppar på 100 ibland, medan en rockkonsert konstant ligger extremt högt?

Link to post
Share on other sites

Låter bra att ljudnivån sänks, iaf inomhus där trycket är konstant.

Utomhus vete fan om det behövs sänkas.

Ett annat argument för sänkning inomhus är, att musiker måste lära sej att spela lägre.

Amatörmusiker vrider på som i en replokal för att få trycket dom är vana vid,

och gnäller å tjurar ihop när ljudteknikern klagar på scenvolymen.

Gitarrister och basister är ett pack för sej själva - superegos! =]]

Link to post
Share on other sites

97 de låter för lite. Och hur långt från PA-staplarna ska dess db mätas? 97 db på en meters avstånd hörs väll knapp alls på 100 meters avstånd.

Hoppas inte din publik står så långt ifrån, blir inga roliga gigg då =]]

Link to post
Share on other sites

Låter bra att ljudnivån sänks, iaf inomhus där trycket är konstant.

Utomhus vete fan om det behövs sänkas.

Ett annat argument för sänkning inomhus är, att musiker måste lära sej att spela lägre.

Amatörmusiker vrider på som i en replokal för att få trycket dom är vana vid,

och gnäller å tjurar ihop när ljudteknikern klagar på scenvolymen.

Gitarrister och basister är ett pack för sej själva - superegos! =]]

De som kan nåt spelar inte högt.

Link to post
Share on other sites

Håller med om att det ibland blir för starkt. Men samtidigt tycker jag att det är upp till var och en att se till att hörseln inte tar skada; använd öronproppar eller get the fuck out.

Bestämma volymen kan ni göra hemma.

Edited by Valle
  • Gilla 2
Link to post
Share on other sites

Jaaa ni som gnäller om detta, om man inte vill bo i ett land där myndigheterna dikterar ens levnadsvillkor etc som dom gör i princip överallt i moderna och antika länder, så får man bryta mot lagen och det gör rätt många dagligdags, bara en fråga om hur lång man vill gå för sin integritet eller bubbla och hur/var/när man kan göra detta utan att åka in i buren!

Att det är åt helvete för högt och fuckat på vissa evanemang hör till dagens kassa natur tyvärr, få gig upplevs som väl avvägda med rätt sound nuförtiden, det är sorgligt men det existerar bra möjligheter till välljud ute på konsert till och från tack och lov.

Vad detta har med att vara för gammal eller ej att göra är ju totalt irrelevant som alltid med sådana inlägg fr samma person...du är själv för gammal om man jämför...allt är relativt...

Nilsson har helt rätt, om man kan lira och har någon minsta pondus så ställer man krav på ljudkillen och ber honom fara dit pepparn växer om han ställer till och sabbar ljud + öron hos publiken!!!

Link to post
Share on other sites

använd öronproppar eller get the fuck out.

Om det är de enda alternativen så är det definitivt för högt.

Vad är det för vits med livemusik om man måste stoppa skit i öronen för att lyssna? Det är en väldig skillnad på högt men tolerabelt och fyfanvadhögtdetärdetbaragrötarmenomjagstopparfingrarnaiöronensåkanjagnästanhöravadgitarrenspelar-högt

Edited by MrBluesman
Link to post
Share on other sites

Att gå på en fet spelning utan proppar är lite som att dra ut en plåt ur ugnen utan grytvantar.

Edit: Vitsen är att skiten ska kännas i hela kroppen.

Assch sicket jävla dravel...inte fan behövde man proppar om det vore bra och avvägt jud, det känns i kroppen ändå jag lovar dig, men du var förmodligen inte med på den tiden då man fortfarande upplevde bra ljud och fattade vad det innebär...dina jämförelser är inte värst smarta i sammanhanget!

Link to post
Share on other sites

Att gå på en fet spelning utan proppar är lite som att dra ut en plåt ur ugnen utan grytvantar.

Edit: Vitsen är att skiten ska kännas i hela kroppen.

Men va fasen, man kan väl ratta ljudet så att basen och kicken käns i magen utan att topplocket sticker om man inte har skottvadd intryckt pallet? En skön knuff mellan 30 och 50 Hz på kicken kräver ju inte mongovolym på resten (tex diskanter)! Om man som live-ljudtekniker/arrangör/musiker måste ha äckelhögt rakt över hela registret för det så bör man kanske se sig om efter ett annat jobb. Musik är ju till för att lyssna till, och man lyssnar ju även med kroppen. Så visst ska basen kännas! När jag smetar på musik hemma så att allt låter riktigt gött och byxorna fladdrar lite så behöver jag ändå inte ha några öronproppar. Det låter högt, men inte för högt, och basen känns där den ska utan att det låter konstigt. Det är ju skiva då, men en duktig liveljudtekniker som har ett bra band att jobba med ska kunna få till det live också.

Edit:

Det är vad jag försöker få till när jag lirar live (och kan påverka utljudet, vilket jag oftast kan) eller sitter bakom spakarna. -En jämn och fin volym där man kan uppleva dynamik, där basen känns i magen men man fortfarande hör alla detaljer. Högt nog för att dränka störningsljud, lågt nog för att ingen ska behöva sabba min med möda skapade ljudbild genom att trycka in skit i öronen. Brukar oftast få till det tror jag. Händer iaf aldrig att nån klagar på att det är varken för lågt eller för högt. Och då är jag säker på att jag ligger långt under vare sig den nya eller gammla maxgränsen.

Edited by MrBluesman
  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Assch sicket jävla dravel...inte fan behövde man proppar om det vore bra och avvägt jud, det känns i kroppen ändå jag lovar dig, men du var förmodligen inte med på den tiden då man fortfarande upplevde bra ljud och fattade vad det innebär...dina jämförelser är inte värst smarta i sammanhanget!

..och nu vart jag påmind om varför jag har både blockerat och ignorerat dig. Trist att det kommer en notifikation iallafall. Ännu en bugg på sidan.

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

..och nu vart jag påmind om varför jag har både blockerat och ignorerat dig. Trist att det kommer en notifikation iallafall. Ännu en bugg på sidan.

Ha ha ja det var ju synd men sanningen är tydligen besk att svälja för vissa i vår herres hage, kanske dags att du vaknar upp lite nu när fler invänder mot dina skevade/dumdristiga kommentarer???

Man kan ju undra med sådana preferenser vad du har för klienter i grottan hmmmm...

Link to post
Share on other sites

Spelar man enligt gällande restriktioner tycker jag inte att det blir för högt. Problemet är att många drar på rejält mycket högre. M.a.o. tror jag inte det hjälper att sänka den redan satta gränsen, utan det krävs fler kontroller med större konsekvenser på de stora konserterna för att få ner nivån.

Garageband som spelar på lokala krogen brukar också brassa på en jävla massa; lägg därtill att det dessutom oftast låter riktigt illa = ett enda högt oljud. Detta tar på öronen vill jag lova, men att springa runt och göra mätningar på små lokala hak är inget socialstyrelsen har resurser till.

Link to post
Share on other sites

Spelar man enligt gällande restriktioner tycker jag inte att det blir för högt. Problemet är att många drar på rejält mycket högre. M.a.o. tror jag inte det hjälper att sänka den redan satta gränsen, utan det krävs fler kontroller med större konsekvenser på de stora konserterna för att få ner nivån.

Så kan det ju va iof... det vet jag inte riktigt. Ett problem är ju dock att många band/tekniker gör det enkelt för sig genom att höja volymen för att dölja en taskig mix.

Link to post
Share on other sites

Så kan det ju va iof... det vet jag inte riktigt. Ett problem är ju dock att många band/tekniker gör det enkelt för sig genom att höja volymen för att dölja en taskig mix.

Absolut. Fulla människor går igång på nästan vad som helst - så länge det är högt! 😏

Akustiken i mindre lokaler är dessutom ofta riktigt ogynsamm. Ljudnivån drar lätt iväg och det vid dåliga frekvenser; ofta mellanregistret, där örat är som känsligast.

Link to post
Share on other sites

Jag är både för och emot. Tycker det beror mycket på i vilket sammanhang musiken framförs. Utomhus/inomhus/genre exempelvis. Är det en publik miljö där besökarna nödvändigtvis inte kommer bara för musikens skull är jag absolut för hårdare krav än vad vi har idag. Däremot om det gäller Sweden Rock tex, och utomhusgig är man ju som besökare förberedd på vad man ger sig in på. Utomhus är det ju i stort sätt omöjligt att få musiken att fästa bra och bära ut om man inte gasar på lite. Som skrivits tidigare så är det ju stor skillnad i upplevelse (och skadlighet - tror jag..) beroende på hur ljudet kranas och om riggen distar och har sig. Vanligaste problemet för upptrissade ljudnivåer är för höga nivåer på monitorlyssningen. Kommer ihåg när Manowar spelade på draken - fick stoppa in tuggummi i öronen.

Link to post
Share on other sites

Check this......

Jag vet att vi har flera rutinerade livetekniker med oss här på forumet.

Vi tekniker har ett par problem som jag gärna vill förtydliga lite...

1. Det är aldrig vi tekniker som ska avgöra volymen på en konsert. Det ska göras av publiken.

Ergo: Bevaka din publik och anpassa!

2. I fler fall än sällan så står kontrasternas världar mot varandra.

Å ena sidan har vi en arrangör som vill att just deras konsert ska vara den häftigaste som någonsin skapats och vill ha ett sjuhelvetiskt ljudtryck för att inte lämna någon oberörd.

Samtidigt dyker då allt som oftast upp mer eller mindre berusad publik och påpekar styrkan i ljudet samt att det "är för hööööööögt"!

3.Akustik i alla dessa "perfekta" lokaler som vi tekniker arbetar i!

Tar ett par situationer.

Jag själv är stark förespråkare av att använda plexiglas för att klippa dom värsta topparna på ett trumset och med det kunna få mer kontroll på FOH-mixen.

Dessvärre har vi en jävla massa korkade musiker som inte tar sig tid att lära sig att spela med detta utan känner sig "döva" pga deras ovana att spela enbart efter monitorljudet.

Många gånger är lokalerna små och absolut inte akustiskt behandlade.

Ett virvelslag av en hyfsad rocktrumslagare toppar ganska lätt 120 dB i peak framme vid scenkant och låter sig växa kraftigt akustiskt de närmsta 10 metrarna från scenkanten.

Med ett så starkt ljud att ta hänsyn till så gör det att de flesta övriga musiker kräver mer monitor på scenen vilket i sig leder till mindre kontroll i FOH-mixen.

Avslutande avseende akustiken.

Hur ofta ser ni som besöker ett gig inte teknikern undanstoppad i ett hörn eller på en helt galet utvald plats att skruva ljud ifrån!?

Det finns än idag inga högtalare som kan sprida ljudet så bra att de upplevs likadant överallt i ett slutet rum.

Hade vi haft klubb och -arrangörer som varit mer kunniga i detta så hade vi haft bättre liveljud ute på gigställena.

Istället måste vi tekniker springa som yra höns och undvika viftande armar och ölstänk när vi försöker rätta till och underlätta lyssningen åt er.

4.

Vi har fler problem avseende översättningen mellan musiker och PA.

De allra flesta musiker minns hur jävla bra U2 lät på Ullevi det och det året...

Dessa musiker som står och gör soundcheck....,"ÄR JU DESSUTOM LIKA DUKTIGA MUSIKER!!!!!", så därför ska det ju låta likadant som den där konserten dom fått sina influenser ifrån..... suck!!!

För att avsluta detta inlägg så vill jag än dock kommenter ett par sjuka inlägg från allt för kaxiga småsnubbar.

Den gamla goda tiden som ofta hänvisas till.....

Avser det den tiden då arenabanden tävlade om vilka som kunde spela högst?

...till och med placerade i Guiness world of records....?

Total jävla okunskap vid tidpunkten och med dagens begynnande kunskaper avseende tinnitus så ser i alla fall jag kraftiga attitydförändringar inom min yrkeskår.

Yrkesstolteheten ligger närmare att kunna återge ett band med ett "stort" ljud där allt hörs utan att låte vare sig för gällt eller basigt, jämnt spritt över hela lokalen.

Vi som jobbar med det här vet att det händer emellanåt men då det gör det...., då ler vi!!!!!!!

Ni som knegar med liveljud inser nog vad jag pratar om.

Övriga "knowhows" kan rent ut sagt......

...you don't know shit!!!!!!

/Mojje

  • Gilla 2
Link to post
Share on other sites

Avseende restriktioner...

...för det är definitivt intressant!

Jag personligen ser gärna att vi livetekniker på ett eller annat sätt går samman.

Sätter en ISO-standard som främjar vårt yrke samt skyddar våra kunder.

Att kontiurnerligt logga ljudnivån anser jag borde vara ett krav!

Ser inga omöjligheter att detta bör rapporteras på nåt sätt.

Socialstyrelsen kanske kan avara ett antal personer som studerar dB-grafer dagarna i ända?

Jag ser oxå behovet av utbildning för ignoranta musiker avseende liveteknik.

Vad kan jag göra på en liten klubbscen? Där är ändå problemen som värst!

Införandet av lineade instrument kommer öka.

Om klubbarna ska kunna hålla 97 dB så kommer vi inte kunna köra annat än ackegura och sång på gigen.

Fast uppställda digitrummor och förstärkarlösa scener är min paroll.

Ser man till de större akterna så ökar användandet av In-earlyssning vilket reducerar scenvolymen avsevärt.

Fantastiskt vettigt!!

Dessvärre så har vi ju kvar russlet med alla "wannabearockstar"-muppar som helt enkelt inte kan ett skit om hur man gör.

70dB på scenen för framtiden!!!!

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 3
Link to post
Share on other sites

Om socialstyrelsen, eller vem det nu kan bli, ska kolla upp vilka ljudnivåer som gäller på olika konserter och festivaler, finns då inte en risk för att det blir svårare att få arrangera för de arrangörer som inte uppfyller de krav som gäller, eller kan komma att gälla?

Link to post
Share on other sites

Om socialstyrelsen, eller vem det nu kan bli, ska kolla upp vilka ljudnivåer som gäller på olika konserter och festivaler, finns då inte en risk för att det blir svårare att få arrangera för de arrangörer som inte uppfyller de krav som gäller, eller kan komma att gälla?

Helt klart troligt argument!

I dagsläget så betals ju den vité som uppstår vid arenakonserter omgående.

Man kalkylerar in det i budgeten.

Ska sanningen fram...

Vem fan bryr sig om en vité på 50.000:- om det kommer 10.000 besökare som var pyntar 500:- i inträde!?

Link to post
Share on other sites

Cruncher citat:

För att avsluta detta inlägg så vill jag än dock kommenter ett par sjuka inlägg från allt för kaxiga småsnubbar.

Den gamla goda tiden som ofta hänvisas till.....

Avser det den tiden då arenabanden tävlade om vilka som kunde spela högst?

...till och med placerade i Guiness world of records....?

Total jävla okunskap vid tidpunkten och med dagens begynnande kunskaper avseende tinnitus så ser i alla fall jag kraftiga attitydförändringar inom min yrkeskår.

Yrkesstolteheten ligger närmare att kunna återge ett band med ett "stort" ljud där allt hörs utan att låte vare sig för gällt eller basigt, jämnt spritt över hela lokalen.

😆 du är för rolig ibland, jag köper de tekniska och rumsliga aspekterna av detta resonemang alla gånger, men att kalla oss med avvikande åsikter dvs avoghet mot tokmangelidiotvolym utan finess, för alltför kaxiga småsnubbar tar ju priset, är du en storsnubbe eller ??? menar du ålder eller kunskap och hur avgör just självgode du vad som är vad ha ha ha, det har väl fan inget med gamla goda tiden eller guiness rekordbok att göra tvärtom och som jag sa så finns det tursamt nog undantag men dom är få idag...jag var på Fleetwood på Globen för ett par-tre år sedan och det var tex riktigt lyckat på alla sätt!

Edited by Florian le Sage
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By bogii
      Nån som vet vart man kan få tag på sånna om de finns?
      Känns lite piss å gå ut på krogen med gula pluttar i öronen. (jag har gjort det förut å folk tycker man är rolig i huvet då eller nått, rätt irriterande..)
      Har inte råd med formgjutna tyvärr, å på fyllan är de väll risk att man tappar de också så...
    • By osiris
      Det där stämmer inte alls.
      Hög volym är alltid skadligt även om det är ljud/musik man uppskattar.
    • By Con-bah
      Letar efter ett par bra hörselskydd (öronproppar),inga classes skumproppar eller julgransmodellen utan "riktiga" dyra hörselskydd 😄
      Vad bör man tänka på?
      Vad rekommenderas ?
      Tänkte använda dessa för studio- och dj-bruk!
    • By Florian le Sage
      Jag tycker att följande är värt att delge detta forum och världen:
      Jag gjorde lumpen som vpl-gruppchef vid A7 Visby på 80-talet, var vänsterskytt med AK 4 och givetvis sköt vi med Haubits 4140-vårt huvudvapen i artilleriet som small utav helvete, klart som korvspad så använde vi både pluggar och lurar till skydd för hörseln, dessutom gavs ju eldgivningskommandona i dessa speciallurar, men det som tog värst var nog sprängverkan/avfyrningsknallen som gjorde att vi hoppade/lättade från marken vid starkare laddningar som förekom vid vissa övningar,KRIG, kändes i magen och bröstet, huvva!
      Det som jag nu tänker berätta är ett konstigt men äkta problem som började ett par månader in i matchen denna sommar då livet lekte under många sköna permissionskvällar i Visby...
      Jag började erfara ökad hörselkänslighet på mitt vänstra öra, det yttrade sig vid vissa tillfällen tex en kväll ute då en av grabbarna i vår pluton snackade på gatan och i mitt öra liksom distade det och spräckte, som ett trasigt högtalarmembran...jobbigt och psykiskt påfrestande blev detta när det även yttrade sig då jag duschade huvet över badkaret tex och vattnet strilade/plaskade ner i emaljen, samma effekt-oskönt, så jag sökte givetvis för detta, gjorde en rad hörseltester både i Visby och i Stockholm, inget visade på nedsatt hörsel etc, snarare tvärtom (vilket jag hävdade hela tiden men dom ville ju aldrig fatta...) så det blev ett outrett ärende i mängden av mystiska saker som skett på denna planet vill jag lova!
      Jag tror fortfarande att detta "stimulerades" upp utav faktumet att jag var just vänsterskytt, skottknallarna kom på min vänstra sida och påverkade mitt öra negativt och gjorde det överkänsligt, kanske även haubits-terrorn men detta fick jag aldrig något gehör för, däremot hörde dom aldrig av sig när det gällde repmånader osv (tyst kompensation?)...
      Hur som helst vill jag säga till alla som vill ha sin hörsel intakt, när ni repar i trånga kyffen med alla stärkare på max och trummor och hela skiten, använd för guds skull öronskydd i någon modern och effektiv form, samma på scen förstås, speciellt de stränginstrument hanterare som gillar att bli piskade av trummisens skärande cymballjud osv...akta er för byggmaskiner-tunnelbanegnissel--fordonsgnissel/bromsar, ja ni förstår ju själva!!!
      De korta och snabba oljuden är de farliga och sätter in skador som inte kan botas, hörselnerverna kapas och växer aldrig ut igen, efter mycket av denna vara så tappar man alltså sin värdefulla hörsel och en del får tinnitus etc...
      Jag har på ett mirakulöst sätt blivit botad och känner numera endast instinktivt när jag skall hålla för öronen vilket de flesta andra människor inte gör, synd för dom!
      En till effekt jag kommer ihåg är att det lät för djävligt att lyssna på musik i vissa, sämre ljudanläggningar på vissa sunkhak eller hemma hos icke-hifi-nördar med usla högtalare och andra komponenter!
      Slipper detta idag men är aktsam med både egen mix/tracking volym på mina monitorer osv-allt för att kunna jobba med detta upp i hög ålder, tiden tickar och många av mina jämnåriga i samma bransch har redan tappat tillräckligt för att det kan kallas skador och är inget för mig helt enkelt!!!
      Watch-out for your ears forever*
      😉
    • By osiris
      Socialstyrelsen säger;
      100dB ekvivalent ljudnivå och 115dB max ljudnivå på discon etc.
      Men vad betyder ekvivalent? Är det ett genomsnitt för hela kvällen/konserten?
  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...