Jump to content
Annons

Socialstyrelsen vill sänka ljudnivån.


SadamJR

Recommended Posts

Jag har inte gått på ett gig på över tio år utan öronproppar. Efter Monsters Of The Millennium i solnahallen 2000 med Manowar, Motörhead och Dio var jag lomhörd i fan en vecks och trodde det var kört. Har aldrig repat utan proppar heller. När det spelas ska det kännas, välljud får jag i min stereo.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

. När det spelas ska det kännas, välljud får jag i min stereo.

Ja men då kan du lika gärna köra med en gatuborr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensspektrumanalysator...., som för övrigt borde byta nickname för det är så jävligt långt att skriva....

...har en viktig point!

Livemusik ska kännas!

Men vi kan göra det idag utan att för den delen spela speciellt högt.

De flesta PA-tillverkare har idag någon form av infrasubsystem av de märken vi ser ute på större evenemang.

Det är bra.

Jämnare bastryck och lägre dB utan att för den saken försaka ljudkvalité!

Det är oftast inte de stora giggen som är problemet.

Det är på de små ställena som kruxet är som störst.

Slutna ytor om 150m2 till mindre.

Ofta jäkligt illa absorberade för att man har kastat in en scen i en resturangyta eller liknande.

Här blir det alltid trubbel!

Vi får svårigheter att kontrollera ljudet och kan definitivt liknas vid alla de akustiktrådar vi läser om här på forumet.

Stående vågor är ett faktum som i sig gör att tydlighet försakas vilket en publik, som är van vid att höra sina artister i minimum mp3 kvalité, accepterar inte detta.

Den mindre rutinerade teknikern gasar då kraftigt i höga mellanregistret utifrån sin mixplats och med enkel slutledningsförmåga kommer vi snabbt till insikt...

...det finns punkter i detta rum som är direkt skadliga för gästernas öron.

Detta utan vetskap för ljudteknikern ens.

Adderat till detta och vår annars så trevliga arbetsmiljö ingår även den extrema snabbhet och stress som finns vid varje jobb.

Det var länge sen jag byggde PA nu men, det ges inte tid att mäta av rummet ordentligt!

Sista kategorin jag känner som kan vara av vikt är definitivt ingången till PA-ljud...

Lär väl få en hel jäkla yrkeskår på mig nu men...

Vi har en massa hemmapulande DJ's som snickrat ihop sina ljudanläggningar med kinaprylar och som faschineras av den extrema styrka de kan spela programmaterial i.

Dessa inte allt för utbildade i ljudteknisk konst, blir ofta tillfrågade om de kan komma med sitt PA.

"Det ska ju bara köras ett par rockband på garagefesten....!"

Helt ärligt....

Detta är i direkt orsak till många musikers vrånga tankar om ljudtekniker.

Dessvärre anser jag inte att dom ska kalla sig för det ens.

Huga vad smäll jag kommer få nu men nån måste säga det.

Hoppas på lite sympati här och tillägger att jag definitivt har lärt både en och två DJ's att det inte låter så bra när det lyser rött på mixerborden.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter toppen. Särskilt då jag tänker ta jobbet som Ljudnivå-Inspektör!

Smyga omkring på en massa spelningar med min lilla mätare; betalt; passar mig perfekt. Sen lägger jag ob:t som komp så blir det lagom med timmar över också på vardagarna till den egna studion.

Dom som inte sköter sig får jag provision ... errmmm får betala vite menar jag. Plus skickar dem till Cruncher: på kursen: "Lär dig krana PA din mupp!".

Och så licensierar vi ut lite infrasubbar. Låter som en win-win! hessam4.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

För ganska länge sen satte "myndigheterna" upp en sorts ljudmätarbrytare på dansställen mm. Resterna av en sån finns på vårat gamla Ljusne-Folkan. Den bröt strömmen på en löjligt låg nivå. Jag kommer ihåg att vi testade att koppla in en lampa i uttaget, (mickar och högtalarna kvar ute i släpvagnen) och sen tjoa och stampa lite i dansgolvs-golvet. "Klick" så slocknade lampan.

Inte ens de softaste mogendansgängen som spelade hur svagt som helst kunde få det att funka. Så överallt där de här db-mätarna satt drogs skarvsladdar från logen eller andra utrymmen.

Risk för att det idag är ett liknande problem, olösligt i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

För låga ljudnivåer gör det omöjligt för riktigt stora band att turnera. Ta tex. the Beatles. Fansen skriker för mycket för att man ska kunna höra bandet.

Ringo brukade läsa på John Lennons läppar för att fatta vilken låt han trummade till.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ringo brukade läsa på John Lennons läppar för att fatta vilken låt han trummade till.

Undrar om det var Lennon som spelade med ryggen mot publiken, eller om det var Ringo (som satt framför Lennon med ryggen vänd mot publiken)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...