Jump to content
Annons

Hjälp att hitta referenser i Bo Diddley-beatet!


FreddeHstd

Recommended Posts

Sitter och skriver/arrar en låt som jag tänker mig Bo Diddley-beatet till, men skulle behöva lite inspiration från andra låtar i samma gung.

Rätt märkligt: när jag sitter och letar lite referenser bland låtar som jag alltid tyckt vara Bo Diddley så upplever jag att det är en jäkligt varsam betoning på beatet. Alltså, vissa Bo Diddley-beat är inte så mycket Bo Diddley som jag mindes dem vara.

Well, till frågan - är det nån som kan tipsa om en låt, med samma beat som Not Fade Away med ROlling Stones (cover, egentligen), men i lite lägre tempo?

Buddy Holly, Bo Diddley (så klart), Rolling Stones har alla gjort låtar i det härninga beatet, men jag behöver höra lite andra referenser. Har också gjort en låt i tempot, men just den hjälper mig inte så mycket i det här problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänker att Porcaro körde diddley-beatet på kaggen i "Rosanna".

Ja, det har du rätt i! Det har jag aldrig tänkt på. Gött.

Well, som referens för det jag tänker mig så är den en bit ifrån det jag behöver, men grymt med din input, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Want Candy, I Fought The Law och dess kopia Pokerkväll I Vårby Gård med Florence Valentin, Castaway med Green Day är några som dyker upp i skallen.

Edit: Sorry, läste inte din post ordentligt. Ingen av dessa är långsammare än not fade away

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

I Want Candy, I Fought The Law och dess kopia Pokerkväll I Vårby Gård med Florence Valentin, Castaway med Green Day är några som dyker upp i skallen.

Edit: Sorry, läste inte din post ordentligt. Ingen av dessa är långsammare än not fade away

Desire - U2

George Michael - Faith

Gott! "Ja, just det" tänkte jag för varje låt ni räknade upp. Men jag hade aldrig kommit på dem, så stort tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bo Diddley beatet är uppbyggd av afrikansk clave`.

Här hittar du mer om clave http://en.wikipedia.org/wiki/Clave_(rhythm) och i min blogg

litet om hur man använder clave;

http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...