Jump to content
Annons

hur skapar man ett ''vintage'' sound ?


höjden

Recommended Posts

jag har försökt länge att skapa ett vintage sound. men hur jag än gör så låter det för ''fint''

hur ska jag använda kompressor och eq för att det ska låta lite '' äldre'' ? jag syftar på tex The beatles eller The rolling stones.

tack på förhand !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror på vad du har för grejer att tillgå. Du kan spela in som de gjorde med minimal uppmickning och spartanska pålägg (även om de gjorde en del efter hand). Om du har några mjukvarustärkare eller disteffekter tillhands kanske du kan köra några signaler genom dem som return-send. Sänka bitdjupet på några källor. Lägga till brus....osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tänkt att säga, men såg också att det var vad som sas i videon: Plocka ut det digitala ljudet i ett par högtalare i ett välljudande rum och micka upp det i stereo och mixa med så att du får med lite riktig rumsambiens från rummet.. Men som sagt kolla videon den är bra! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Upphör aldrig att förvånas över att man vill få ljud att låta sådär. Jag vet att många som jobbade med musik på den tiden var förtvivlade över att de inte fick till ett bättre resultat. Beatles vågade knappt ha med "Yesterday" på sin remix-platta för de var rädda att man skulle upptäcka hur dålig den inspelningen faktiskt var. Beatles började dessutom med 8-kanalsinspelningar så fort de fick tillgång till den tekniken och gav aldrig ut sina tre sista skivor i monoversioner. Att få till ett "vintage-sound" är överskattat. Vi som arbetar med musik idag ska vara glada för den teknik vi har, tycker jag. "Vintage-soundet" berodde på de begränsningar som man tvingades leva med då, men som få skulle acceptera idag.

(Det är dock bara vad jag personligen tycker. Jag respekterar att andra kan ha andra åsikter.)

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Upphör aldrig att förvånas över att man vill få ljud att låta sådär.

för de flesta har det nog att göra med något som iaf på engelska kallas acquired taste, vilket innebär att man lär sig tycka om saker vartefter man utsätter sig för dem. exempelvis tycker ju knappast alla rökare eller öldrickare om cigaretter eller öl särskilt mycket när de är nya till dem.

Man får med andra ord en fix idé om hur det "ska låta" och tycker det låter bäst. Spelar man in en låt själv drar man sig nog ofta för att mixa så att man inte hör alla instrument ordentligt osv, varför artister (beatles i ditt exempel) i många fall försöker komma ifrån det.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är en fördel om man är stöpt i den gamla skolan och framförallt kan sin mikrofonteknik som ju är direkt avgörande för soundet.

I dag sitter de flesta på detta forum med en eller 2 billiga eller havlbilliga mikrofoner och en dator inkl. ljudkort, närmickar sina pålägg och resultatet blir väl oftast som oftast ett ganska likvärdigt sound antar jag, våga leka och experimentera mera med avstånd och kombinationer så får du mycket gratis, distance makes depth...

Att inte vässa ljudet till dagens ideal är en annan väg, jag menar inte att det ska vara luddigt/muffligt men alltsedan 90-talet har soundet gått till överdrift i diskant/hi-mid-presence, hypad diskant som en del säger...

Att säga att all gammal musik låter skit pga dåtida tekniks begränsningar är i min mening att förkasta ett viktigt historiskt och kulturellt arv, ungefär som att säga att Rembrandt eller Monet gjorde havltaskiga målningar för de ej hade tillgång till datoriserade SMYK skalor i färgblandningarna...höööö???

Jag gillar soundet på de flesta Beatles, framförallt Abbey Road, de flesta bra skivor fr 70-talet (givetvis massor fr 60-talet också) representerar helt klart en ideal ljudbild i min värld och är något jag själv eftersträvar i mina produktioner, Supertramp, Renaissance, Yes, Led Zeppelin, Zappa, Captain Beyond, Steely Dan osv osv inkl, de flesta Svenska LP's gjorda på Metronome är ju guld ljudmässigt!

För att få till detta bör man veta en del gamla trix som vissa här anser förlegade...

;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många som jobbade med musik på den tiden var förtvivlade över att de inte fick till ett bättre resultat. Beatles vågade knappt ha med "Yesterday" på sin remix-platta för de var rädda att man skulle upptäcka hur dålig den inspelningen faktiskt var.

The Beatles-fan som jag är, så får du gärna ge en källa på det där med The Beatles. Men i övrigt: Hur känner du till att många som jobbade med musik på den tiden var förtvivlade över att de inte fick till ett bättre resultat? Menar du att de var mer "förtvivlade" förr än vad man kan vara idag?

Hur jämför du?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak man ska komma ihåg är att man ska kunna spela lika bra som dem vars ljudideal man försöker nå upp till också. Det glömmer man gärna. Även om man har exakt samma prylar och samma begränsade förutsättningar (typ 4 kanaler) som ens idoler hade är risken stor att man faktiskt lirar sämre, och då hjälper det ju ändå inte. Mycket av soundet sitter i hur man spelar! (Samt de begränsningar i studiotekniken som få av dagens musiker behöver lida av.)

Edit: Förtydligade.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lägg en Mooger-fooger på alla ingångar och du är framme 😄 Det man spontant tänker på när du säger "vintage" är för mig nån gammal T-rex låt..

men Vintage behöver ju inte heller vara synonymt med dåligt.. fixar du en autentisk analog värme och förstår hur analoga prylar rundar av diskant går det att komma ganska nära med virtuella trix.

Håller däremot med Florian här att det är en bra kunskap att ha med i bagaget, att veta hur den "gamla" tekniken fungerar oavsett vad man gör med den. Kan man sitta i timmar och lyssna på hur en analog kompressor trycker ihop trummor så snyggt att änglarna gråter så är man nog tillräckligt "vintage" för att få använda tekniken utan att bli haffad av digitalpolisen 😉

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här diskussionen måste någonstans bottna i vilken genre vi talar om.

Jag har nog aldrig medvetet försökt låta vintage, däremot så försöker jag medvetet skära bort eller reducera det som jag tycker låter "digitalt". Och det brukar i slutändan resultera i att jag försöker blåsa luft i mixar utan att hajpa diskanten alltför mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har försökt länge att skapa ett vintage sound. men hur jag än gör så låter det för ''fint''

hur ska jag använda kompressor och eq för att det ska låta lite '' äldre'' ? jag syftar på tex The beatles eller The rolling stones.

tack på förhand !

Du har helt enkelt inte hållit på tillräckligt länge. Hade du börjat tidigare hade det ju varit vintage redan från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...