Jump to content
Annons

Vad har du lärt dig idag?


Recommended Posts

Man lär så länge man lever säger dom, och jag tänker lägga av när jag inte kan göra gårdagens mix bättre imorgon 😉

Just idag har jag varit på ett seminarium med Dario Dendi och lärt (tror jag, måste testa först;)) mig att en optokompressor funkar bra om man har för mycket virvel i overheadsen. Sen har jag lagt ner några timmar på att äntligen få koll på drum replacement med tab to transient. imorgon måste jag kolla upp hur man ändrar upplösningen på den funktionen. Funkar inte riktigt bra på fills...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sen har jag lagt ner några timmar på att äntligen få koll på drum replacement med tab to transient. imorgon måste jag kolla upp hur man ändrar upplösningen på den funktionen. Funkar inte riktigt bra på fills...

...och hur gör man när virvelmiken har starkare hihat än virvel...? 😲

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

nu tänkte jag i första hand på material man inte kan ändra på i trackingen...

alltså inte alls inblandad i själva inspelningen, bara mix...

/U

trigga virvel och använda virvelkanalen som hihat-spår ligger väl nära till hands?

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Tab to transient är riktigt grymt, fan vad jag har använt det. Och jävlar va jobbigt det är om det ligger en sur virvel t ex innan en ref som man lätt rättar till på virvelspåret fast oh läcker. Då får man trixa jävulen, men kul är det när man lyckas 😄

Jag har ibland klippt millisekunder i fillsen, funkar oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lärt mig att AKAIs MPC klick-ljud är nästan bättre än studiostandarden UREI. Har även lärt mig att vågformerna i ljudfiler är lättare att tolka för ögat, om man ändrar visningen från Solid+Framed till bara Solid i Cubase.

Nerd talk, men .. alltid nåt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag lärt mig att det inte är lätt att ha en referens från 1979 och en från 1995 och tro att man barasådärhurlättsomhelst kan få till en häftig 2012-mix.

Grejen är att 1979:an alltid låter mysigare hur man än gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig att oavsett ifall du lägger upp låtar du gjort på facebook så får ändå den blonda tjejen som också gick samma linje som dig 60 mer gillningar och kommentarer när hon lägger upp en halvkass cover första gången.

Edit. 64 gillningar*

Edit 2. Bitter? JAG?!

Redigerat av rockingring
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig att oavsett ifall du lägger upp låtar du gjort på facebook så får ändå den blonda tjejen som också gick samma linje som dig 60 mer gillningar och kommentarer när hon lägger upp en halvkass cover första gången.

Edit. 64 gillningar*

Edit 2. Bitter? JAG?!

snabb analys av hennes 64 gillningar.

alla killar som tryckt gilla vill ligga med henne, förutom släktingar.(detta är UTAN undantag)

alla hennes tjejvänner vill antingen va lika snygga som henne eller bara vara snälla.

EDIT: OnT, idag har jag lärt mig att ica lägger gluten-fritt bröd bland det vanliga brödet i frysdisken.

nybakada-bullar-lördasfrulle=fucked.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lärt mig hur känslig en trådlös mus kan vara för dåliga batterier. Köpte skitbatterier för länge sen, på Coop. Deras egna märke, håller typ 30% av tiden normala batterier håller.

Tyckte allt gick så trögt när jag börja mixa nu för nån timme sen, och bytte sen ut batterierna mot bra märke .. och vips, så jag allt som en oljad blixt igen. Att det kan va sån skillnad på batterier ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...