Jump to content
Annons

Utebliven betalning för hyrd studiotid? Vad göra?


red_house_painter

Recommended Posts

börjar med ett OBS! Om det är så att det inte är tillåtet med den här typen av frågor så tar jag ner denna topicen.

Börjar med en kort beskrivning på vad som hänt.

Jag skulle göra en snubbes skiva där jag skulle spela in, mixa och mastra. Vi enades att vi skulle göra en preprod först och sen jobba vidare. Jag skulle göra allt för ett paketpris som skulle fastslås efter preprod så vi visste vad som gällde. Däremot kände han till studiohyra per timme och att den var inget som kunde ändras på. Eftersom han var själv undrade han också ifall vi kunde göra det utan moms för att hålla nere priset. Funkade för min del.

Det som nu har hänt är att vi började spela in i studion och personen valde att bara hoppa av utan att betala för det vi hittils hade gjort. Jag skrev att ja kunde vara schysst att glömma mina arbetstimmar men att han var tvungen att pröjsa studiotiden (dom i sin tur är en skämtsumma på 1600kr).

Nu vägrar han betala detta och jag undrar därför ifall muntligt kontrakt fortfarande gäller även om jag skulle låta detta ärende gå vidare. Jag har inga problem att låta summan 1600kr vara inkl moms för jag tycker fortfarande han ska betala för den service han bett om oavsett va han tyckt om studion osv.

Någon som varit med om detta tidigare? De ja känner har aldrig behövt hamna i denna sitsen så jag frågar er som är något fler!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som gör det komplicerat är att ni inte, vad jag kan se, avtalat om vad som gäller för utebliven tid. I avtal brukar det ju stå t.ex. att man debiteras för full tid om man ej avbokar inom en viss tid. Svaret på din fråga är dock ja, muntliga avtal är juridiskt bindande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla fitta rent ut sagt! Folk ska fan göra rätt för sig! Kanske kan bli problem att anmäla det var ju ändå svart? Gör en skitdålig mix av det så han låter illa och släng ut det på youtube så han lär sig en läxa åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid göra så här antar jag (är inte säker på att allt är rätt, men en svartjobbande snickare gjorde så mot en kund som inte ville betala):

Skicka REKOMMENERAT en faktura till honom specad med vad han ska betala - med moms. Alltså en vit faktura. När han har hämtat ut den har du ett bevis på att han har mottagit den vita fakturan. Det finns mao ingen svart uppgörelse att hänvisa till.

...Jag skulle dock bara strunta i detta. 1600kr är ju ingenting. Några öl, några öl till, taxi, städavgift för olyckan i baksätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

HA är inget alternativ. Men visst jag vet att de ställer upp!

Jag har honom inspelad men det skulle inte heller göra mig något gott att dessutom göra en dålig mix eftersom ingen antagligen kommer höra honom ändå. Det med studion är ändå att det är jag och en annan som driver den. Och det är lite han som vart på mig att vi ska driva in det på något sätt så visst. 1600 är inget att bråka om men det känns isåfall mest för honom.

Ska ringa visma senare idag och snacka med dem! Det med rekomenderat brev var ju ifs en snygg lösning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör det annars genom en factoringtjänst. Då är även de flesta stulpellar mer benägna att betala än om man fakturerar själv. Visserligen kostar det några procent av fakturabeloppet, men det kan vara värt det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inget utan ta lärdom av detta och ta betalt i förskott istället nästa gång. Eller skriv bindande kontrakt eller något..men uppenbarligen kan man ju inte lita på människor dessvärre..

Sedan kanske han inte ville betala om du t.e.x gjorde ett riktigt dåligt jobb...

Hur so helst 1600 är ju inga pengar att bråka om tycker jag..utan mest principsak.

Är så trött på producenter som tar saftigt betalt, bara att för dom ska "leka"

Jag hade tänkt att spela in lite trummor i studio här i min stad, 2000 kr per dag skulle han

ha, bara för han ska få "leka" och göra det han annars gör på sin fritid gratis för sitt höga nöjjes skull.. snacka om att bli rånad. Själv jobbar jag som diskare för 587 kr dagen det...det är riktigt jobb..inte sitta och "leka producent", har iofs inge problem med det, men priserna är rena skämtet.. det är ju så jävla dyrt att det lönar sig att köpa sin egen studio.. Och nu förtiden ska jag "alla" vara producenter, vara enda jävla band ska ha en egen liten hemma studio..bestå av en dator och monitorer..inget mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inget utan ta lärdom av detta och ta betalt i förskott istället nästa gång. Eller skriv bindande kontrakt eller något..men uppenbarligen kan man ju inte lita på människor dessvärre..

Sedan kanske han inte ville betala om du t.e.x gjorde ett riktigt dåligt jobb...

Hur so helst 1600 är ju inga pengar att bråka om tycker jag..utan mest principsak.

Är så trött på producenter som tar saftigt betalt, bara att för dom ska "leka"

Jag hade tänkt att spela in lite trummor i studio här i min stad, 2000 kr per dag skulle han

ha, bara för han ska få "leka" och göra det han annars gör på sin fritid gratis för sitt höga nöjjes skull.. snacka om att bli rånad. Själv jobbar jag som diskare för 587 kr dagen det...det är riktigt jobb..inte sitta och "leka producent", har iofs inge problem med det, men priserna är rena skämtet.. det är ju så jävla dyrt att det lönar sig att köpa sin egen studio.. Och nu förtiden ska jag "alla" vara producenter, vara enda jävla band ska ha en egen liten hemma studio..bestå av en dator och monitorer..inget mixerbord.

Nu vet vi ju ingenting om den "producenten" du talar om i ditt inlägg men om det är så att han vill ha 2000 kr för en dags arbete så blir det 250 kr/timmen. Driver han dessutom firma så går ju nästan hälften i skatt. Kvar blir då ca. 125 kr/timmen eller 1000 kr för en hel dags arbete. Sedan får man även se till om "producenten" har utbildning, erfarenhet m.m. för det han gör. Investeringar som ska täckas kostnadsmässigt. Då är det ju kanske ännu mer relevant med att ta betalt så man kan leva på sitt intresse. Det blir lite snett att jämföra med en diskarlön kan jag tycka. Kräver antagligen inte så mycket utbildning eller erfarenhet. Men som sagt, vi vet ju inget om "producenten". 🙂

Sorry för offtopic men jag kunde inte låta bli att kommentera det tidigare inlägget.

Redigerat av tlubtu
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör det annars genom en factoringtjänst. Då är även de flesta stulpellar mer benägna att betala än om man fakturerar själv. Visserligen kostar det några procent av fakturabeloppet, men det kan vara värt det...

Är det tekniskt möjligt måste ju det vara det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet vi ju ingenting om den "producenten" du talar om i ditt inlägg men om det är så att han vill ha 2000 kr för en dags arbete så blir det 250 kr/timmen. Driver han dessutom firma så går ju nästan hälften i skatt. Kvar blir då ca. 125 kr/timmen eller 1000 kr för en hel dags arbete. Sedan får man även se till om "producenten" har utbildning, erfarenhet m.m. för det han gör. Investeringar som ska täckas kostnadsmässigt. Då är det ju kanske ännu mer relevant med att ta betalt så man kan leva på sitt intresse. Det blir lite snett att jämföra med en diskarlön kan jag tycka. Kräver antagligen inte så mycket utbildning eller erfarenhet. Men som sagt, vi vet ju inget om "producenten". 🙂

Sorry för offtopic men jag kunde inte låta bli att kommentera det tidigare inlägget.

Agreed. Sedan är det ju förutom ovanstående de facto en persons tid man betalar för. Man köper timmar och minuter som ska dedikeras till en annan människas ändamål. 125 spänn i timmen låter då fullt rimligt. Sedan är det ju givetvis avhängigt hur ovan nämnda typ presterar och att kompetensen finns där.

edit: beklagar självklart också för OT

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis: Har du funderat på hur mycket din arbetsgivare måste dra in för att kunna betala dig 587:-/dag?

För att förenkla så räknar jag med att den kommunalskatt du betalar är 30% (beror på var du bor och kan vara både högre och lägre, men i runda slängar stämmer det. Då är du uppe på 839:-. Förutom det så måste arbetsgivaren betala in sociala avgifter, som är på 31,42%. Då är vi uppe på 1223:- som måste tas från nettovinsten. Om det är 25% moms så måste han alltså dra in i runda slängar 1500:- inkl moms från sina kunder på en dag för att kunna betala dig 587:- netto och gå jämnt upp - och då har man inte räknat med lokalhyra, inköp av råvaror etc - och den vinst han förmodligen vill kunna få ut själv. I slutänden måste han nog dra in mer än den där producentens 2000:-/dag för att kunna ge dig den lön du har.

Fullt så illa är det inte för en egenföretagare som bara betalar egenavgifter för sig själv på 28,97% - men om man räknar med 250:-/timme inkl moms, så är det 200:- exkl moms (momsen är ju inget som man får behålla själv, så den räknas alltid bort). Från det drar man då 57,94 i skatt, så att det blir 142,06 kvar i nettoinkomst per timme. Med andra ord lite mer än hälften av det han debiterar inkl moms, men inga fantasisummor precis - speciellt med tanke på att det ska täcka kostnaderna för utrustning, lokal, utbildning och erfarenheten som han kan bidra med...

Är det en glad amatör som tar svart betalt och gör det hela hemma på kammaren, så är det förstås ett helt annat läge eftersom jag har räknat med att det är någon som bedriver ärlig verksamhet och har rimligt goda kunskaper, rätt utrustning och lokaler för ändamålet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för all feedback. har nu pratat med ännu fler och märkt okunnigheten i detta ämne (tack o lov!). pratade dels med inkasso och sedan med en talesman på musikerförbundet och har fattat att detta kan drabba vem som helst, när som helst. det kunde likväl handla om 500kr, 20000kr som 178000kr. i det här fallet 1600kr. som sagt. vad "producenten" kan är ju såklart olika. de flesta (här??) har kanske ingen utbildning inom ljudteknik men säkerligen ett jävla engagemang och erfarenhet som säkert ger en mer i yrket än en skolad "producent". vi kan ju också säga att jag jobbar med proffs som musiker och som tekniker utan att gjort klart min musikhögskoleutbildning (pga för mycket jobb och turne). den frågan tycker jag är halvt irrelevant. hursom!!!

eftersom han avbröt ett kontrakt efter steg 1. som innehöll --- 1: preprod/arrangering, 2: inspelning, 3: mixning och sen 4: mastring

(personen skulle sjunga in en slasksång som jag sedan kunde arrangera upp eftersom jag ej kunde låtarna och att han ej hade demos)

tanken var då att vi spelade in det i studion och att jag sedan plockade hem materialet för att jobba vidare hemma (slippa extra studiotid..). dvs klippa lite och lägga på lite andra saker.. vi skulle sen lägga slasksång för att kunna gå vidare på hur vi skulle arrangera upp detta.

personen fick slaskbakgrunder (med tillhörande klick utbouncat lågt). sen slutade han höra av sig. skickade mail, ringde och skickade sms. och så ligger det till. sedan började den andra ägaren i studion fråga om lokalhyran...

har som sagt pratat med en del folk och de har dessutom velat att jag ska höra av mig hur ärendet slutar. så jag kan börja med vad inkasso sa.

de tyckte först jag skulle skicka fakturan och tyckte iden var väldigt bra med rekomenderat brev. att det är muntligt överrenskommet spelar ingen roll. efter att tiden på fakturan går ut kan de hjälpa mig med en stämningsansökan för att sedan kunna skicka krav.

vad musikerförbundet skrev var lite samma sak. om jag har skickat filer som är inspelade i studion till snubben utan att fått fakturan betald kommer de hjälpa mig med indrivning. rent "kontrakt"-mässigt ligger jag helt korrekt till och kan med gott samvete driva in pengarna av snubben. om han inte betalar summan eller vill komma överrens om något så åker han dit. iallafall om man frågar musikerförbundet.

visst, detta handlar inte om pengar utan om en principsak. kan vara bra att få vara med om hur det går till vid sådana här tillfällen. det hela känns såklart drygt och extremt tidskrävande. dessutom kommer det aaaaaaaaldriiiig hända något med hans musik så en mix och lägga ut på nätet vore bara ännu mer slöseri med min tid. men hur som. vi hade gjort det bästa av det han kunde om jag hade fått chansen 😄 kan dessutom bara förhålla mig till de 4 ackord han kunde spela på gitarr (som jag sedan skulle lägga om)

fortsättning följer! nu väntar vi in att fakturan ej betalas! (åtminstone kan vi hoppas!!!)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte skriva på fakturan att eventuella anmärkningar måste inkomma inom 8 dagar, eller liknande, så att det finns en absolut gräns för när han måste ha bestridit den för att kunna försöka komma undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inget utan ta lärdom av detta och ta betalt i förskott istället nästa gång. Eller skriv bindande kontrakt eller något..men uppenbarligen kan man ju inte lita på människor dessvärre..

Sedan kanske han inte ville betala om du t.e.x gjorde ett riktigt dåligt jobb...

Hur so helst 1600 är ju inga pengar att bråka om tycker jag..utan mest principsak.

Är så trött på producenter som tar saftigt betalt, bara att för dom ska "leka"

Jag hade tänkt att spela in lite trummor i studio här i min stad, 2000 kr per dag skulle han

ha, bara för han ska få "leka" och göra det han annars gör på sin fritid gratis för sitt höga nöjjes skull.. snacka om att bli rånad. Själv jobbar jag som diskare för 587 kr dagen det...det är riktigt jobb..inte sitta och "leka producent", har iofs inge problem med det, men priserna är rena skämtet.. det är ju så jävla dyrt att det lönar sig att köpa sin egen studio.. Och nu förtiden ska jag "alla" vara producenter, vara enda jävla band ska ha en egen liten hemma studio..bestå av en dator och monitorer..inget mixerbord.

Helt rätt! Man ska inte tro att man är nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

visst, detta handlar inte om pengar utan om en principsak. kan vara bra att få vara med om hur det går till vid sådana här tillfällen. det hela känns såklart drygt och extremt tidskrävande

[...]

fortsättning följer! nu väntar vi in att fakturan ej betalas! (åtminstone kan vi hoppas!!!)

Själv skulle jag hoppas att fakturan betalades.

Givetvis är det en principsak att få rätt, men att behöva kämpa för sina pengar är tidskrävande och tar allt för mycket energi och tid från sådant som är mycket konstruktivare och trevligare.

Jag hade själv nyligen en kamp på nästan ett år om att få in 4000 kr. Myndigheter och jurister, brev och telefonsamtal tog tid och framför allt energi och fokus. Då jag väl fick mina pengar gick jag ut på krogen för att fira och drack upp en betydande del av beloppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...