Jump to content
Annons

Hur får jag upp ljudet på min inspelning?


sunderling

Recommended Posts

När jag spelar in brukar jag trycka normalize på spåret. Sen när jag är klar med inspelningen så lägger jag på en preset på master, Tracks 3 som innehåller, Eq, Compressor och limiter tror jag. Jag får ändå en ganska låg inspelning, volym-mässigt.

Vad har ni för tips för att höja upp ljudet? Vad använder ni när ni mastrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

limiter brukar ju kunna vara bra för att höjja volym tycker jag..

mvh

Hur vet du när du har rätt ljudnivå då?

Vill få den ljudnivån jag har när jag lyssnar på spotify, dock omöjligt att veta hur mycket jag ska höja limitern för att nå den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du inte på mätaren vid masterbussen vad du har för ljud nivå ?????

Jag tycker det är svårt att se i t.ex Cubase och brukar använda Studio One för att få rätt volym i slutänden.(men gör allting annat i Cubase-tycker att Studio One var svårt att spela in i)vad har du för DAW ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tipset är att göra en bra mix. Du kommer aldrig att få en hög genomsnittlig ljudnivå ("loudness") bara genom att normalisera och slänga på en preset på stereofilen + en limiter i tron att det ska hjälpa. Kolla upp lite litteratur i ämnet och surfa runt på forumet eller köp den vida omtalade "mixologi" som så många tycks vara förtjusta i.

"Mixing Audio" av Roey Izhaki är annars sjukt bra tycker jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du inte på mätaren vid masterbussen vad du har för ljud nivå ?????

Jag tycker det är svårt att se i t.ex Cubase och brukar använda Studio One för att få rätt volym i slutänden.(men gör allting annat i Cubase-tycker att Studio One var svårt att spela in i)vad har du för DAW ???

Jo jag ser i masterbussen, men kan inte riktigt tolka vad det betyder.

Vad är DAW?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tipset är att göra en bra mix. Du kommer aldrig att få en hög genomsnittlig ljudnivå ("loudness") bara genom att normalisera och slänga på en preset på stereofilen + en limiter i tron att det ska hjälpa. Kolla upp lite litteratur i ämnet och surfa runt på forumet eller köp den vida omtalade "mixologi" som så många tycks vara förtjusta i.

"Mixing Audio" av Roey Izhaki är annars sjukt bra tycker jag.

Kan du inte förklara lite kvickt vad en vanlig mix skiljer ifrån en bra mix?

Jag vet att jag har bra signal när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte förklara lite kvickt vad en vanlig mix skiljer ifrån en bra mix?

Jag vet att jag har bra signal när jag spelar in.

Kan nog dessvärre inte göra det utan att göra en smärre uppsats, och antagligen inte ens då.

Det beror på materialet du har att jobba med. Det finns inga rätt eller fel, utan du ska ha en vision om hur

du vill att det ska låta. Generellt sett kan man kanske säga att det ska vara "appropriate" (passande för) musiken/stilen, och att varje instrument ska få sin plats i sörjan...eller mixen. Separation medelst filtrering, komprimering, EQ, nivåer panorering och djup för varje kanal/instrument. Vill du få upp nivåerna så måste du spara "headroom" på masterbussen, och det sker genom intelligent hantering av varje kanal. Du kan iaf högpassa - skära bort de lägsta basfrekvenserna - från väldigt mycket utom bas och kick för att få upp nivåer och bidra till separation. I övrigt är det övning, lyssning och påläsning om vartannat som gäller.

Redigerat av JohnRick
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså programet du använder att spela in i, typ Cubase, logic eller vad det nu kan vara!

Mvh

Kalle Greiff

Jaha.. jag trodde han menade ljudkort, mic och hela skiten.

Jag använder mig av Cubase 5. Alla waves-pluggar.

Har ett M-audio fast track pro ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

oj, om du har lagt så mycket pengar på att köpa alla waves-pluggarna så råder jag dig verkligen att läsa på om hur de fungerar och vad de gör (tex på deras hemsida). Nu är det ju lite som att kasta en jäkla massa pengar i sjön...

http://www.waves.com...nt.aspx?id=5865

http://www.waves.com...tent.aspx?id=91

Vem har sagt att han har köpt dem? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att han har köpt dem? :rolleyes:

Jag säger att jag har köpt dem. Ni behöver inte fråga hur jag finansierade det. Tack

Men som sagt, jag är fortfarande på vägen att lära mig, vilket jag antar att vi alla är!

Men jag älskar att skriva på forum och detta är ett av de bättre, så tänkte om ni kunde dela med er av vad ni använder när ni mastrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror litet på hur jag eq:at och vad jag vill uppnå men...jag är ju inget proffs så.

Kompressor ,limiter,gate,maximazer,dither,-brukar tänka på rummet och panoreringen av-stereobräddare.

Det mesta gör jag dock i mixen och vid varje kanal.

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan du inte förklara lite kvickt vad en vanlig mix skiljer ifrån en bra mix?

Om du vet skillnaden så vet du att du mixar bra. Att få upp hög volym har med hur man mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in brukar jag trycka normalize på spåret. Sen när jag är klar med inspelningen så lägger jag på en preset på master, Tracks 3 som innehåller, Eq, Compressor och limiter tror jag. Jag får ändå en ganska låg inspelning, volym-mässigt.

Vad har ni för tips för att höja upp ljudet? Vad använder ni när ni mastrar?

T-racks 3 har faktiskt allt du behöver för att få upp volymen.

Mitt tips är att kika efter instruktionsvideos till t-racksen.

Såg en där jag lärde mig väldigt mycket på kort tid, kommer inte ihåg vad den hette dock.

OBS: nedanstående är inget för audiofiler eller andra med formell kunskap inom området utan endast ett enkelt sätt att uppnå det TS frågar efter utan större förkunskaper.

Enkelt sätt att få upp volymen med t-racks är att på master-regeln lägga en opto compressor som drar av c:a 2-3 dB, ställ utljudet på +2dB. Lägg sedan en classic comp och använd preseten slow leveller. Efter det lägger du en brick wall limiter och drar i den vänstra ratten tills du fått upp volymen dit du vill.

Du kan använda t-racks metering pluggen för att hålla koll på hur du ligger till volym-mässigt. Lägg den sist på masterregeln. Får du upp låten någonstans runt -10dB RMS så ska det nog duga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan du ska inte börja tänka på att mastra dina låtar än. Låt gubbar som jobbat i 30 år med att mastra göra det istället, fokusera på musiken, mixen. Fulmastra om du nu vill ha loudness i låten, men då kommer det låta skit och du kmr tappa all dynamik. Dra på en gain och höj volymen tills högtalarna sprängs och lägg en limiter på den

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget fel på t-racks egentligen. Jag köpte precis deras 1176a och Pultec. Låter helt sjukt bra faktiskt.

Jag tycker att de är svinbra. Räcker alldeles utmärkt för den fulmastering jag själv kör på mina låtar. Men som med mycket så skadar det ju inte direkt med lite förkunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tipset är att göra en bra mix. Du kommer aldrig att få en hög genomsnittlig ljudnivå ("loudness") bara genom att normalisera och slänga på en preset på stereofilen + en limiter i tron att det ska hjälpa. Kolla upp lite litteratur i ämnet och surfa runt på forumet eller köp den vida omtalade "mixologi" som så många tycks vara förtjusta i. "Mixing Audio" av Roey Izhaki är annars sjukt bra tycker jag.

^ Detta.

Normalisering ger dig ingenting i detta sammanhang och en limiter hjälper föga på en obalanserad mix.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...