Jump to content
Annons

Mixer med inbyggt ljudkort


Fismumriken

Recommended Posts

Annons

Ofan va nice:) Kan man spela in alla kanaler på separata spår eller hur många är det? Hittade ingen info om det:/

The Saffire PRO 14 is an eight-in, six-out audio interface [...]
(som är saxat härifrån). På videon (ser det ut som om) så tar de 2x till klaven, en till den lajnade guran plus en till miken. Här nedanför har du även en lite mer förklarande och überpedagogisk bil som kanske gör att det hela inte blir lika abstrakt

1080881406_ChannelCount.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Fattade inte helt och hållet... Fortfarande 2 funderingar. Monitorerna, ska de in i Line kanalerna? Hur många separata spår kan man spela in samtidigt? Jag vet att det är 8 in, 6 ut. Det jag mer undrar över är om det går att spela in alla på separata spår, eller om man måste spela in flera på ett o samma spår.

Sen en sak till, funkar detta kort till Pod Farm / Guitar Rig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Jag tror att de räknar såhär;

Input 1 och 2 = mik in 1 och 2

Input 3 och 4 = line in 1 och 2

(eftersom att de är kombojack som sagt)

Input 5 och 6 = line in 3 och 4

Input 7 = MIDI

Input 8 = S/DIF

Detta med att de räknar inputs 1+2 samt 3+4 som 4 stycken kan tyckas vara lite "fusk" men är helt legitimt då de inte säger att du får 8 analoga inputs med Pro 14.

För att jag är nyfiken; vad hade du tänkt att tracka [som eventuellt kräver många I/O]?

Om du tänkt att tracka ett helt band samtidigt är jag nog rädd att du måste ha ett interface med fler I/O.

Du hookar upp dina monitorer mot output 1-2 eller 3-4.

GuitarRig 5 lirar bra ihop med Pro 14 men i det här fallet räknas Pro 14 som en DI-box som mer är en vidarebefordrande länk mellan din gura/bas och ditt DAW. Det är i ditt DAW som det händer...

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kikar på Tascam US-800 då detta ljudkort möjliggör 8 samtidiga kanaler till en Ipad (dock 4 i dagsläget).

Den har en vridpot på varje kanal (6 fantommatade + 2 digitala ingångar) så den verkar fungera lite som mixer också. Det står att den har "standalone"-läge för att funka som mickförstärkare utan dator om jag fattat rätt.

Den har även MIDI. (Vad är förresten "core-midi" som Ipad tydligen använder men inte denna vad jag kan se?)

Kostar ngnstans runt 1500-2000kr har jag för mig.

http://forum.harmonicdog.com/viewtopic.php?f=2&t=656

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

(Vad är förresten "core-midi" som Ipad tydligen använder men inte denna vad jag kan se?)

[...]

CoreMIDI refers to the built in MIDI support available in Mac OS X. It allows for you to set up what devices are attached to any interfaces with Mac OS X drivers. You can assign device names and attributes such as which channels they can work with, and what other features they may support such as MIDI Clock and/or Machine control. CoreMIDI is basically a built in system that gives you the power and flexibility in your MIDI system as OMS and/or FreeMIDI does under OS 9. Another advantage is that currently any CoreMIDI enabled application under OS X can utilize MIDI Time Stamping (MTS) with any of the MOTU MIDI interfaces.

Vänligen,

CHAE

Edith: fixade till lite...

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda guitar rig i cubase också?

Visst går det att köra med Guitar rig i Cubase - precis som i alla andra DAW-program...

Om man sedan ska få bra ljud med en sådan gitarrstärkarplugg, så vill det till att man har riktigt rent och bra ljud in från gitarren från början - för annars hjälper inga pluggar alls...

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu tänker jag vara lite jobbig här innan jag nu ska inhandla pro 14:P Elelr ska man satsa på pro 24? är enda skillnaden antalet utgångar?

Men men tillbaka till det jobbiga. Ska bara göra klart för mig innan jag gör något.

1. Det är ju 4 line outputs och 2 line inputs på baksidan. De 4 outputsen, är de för monitorer eller är det inputs som är för monitorer?

2. På framsidan är det ju 2 ingångar vilket är för mic osv eller hur? Men det funkar inte med XLR kabel?

Att få ett litet kortfattat schema för alla ingångar respektive utgångar hade varit kalas.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Utgångar om du har externa burkar. + till monitorer.

2. Det är kombinerat XLR och tele

Så med andra ord så ska monitorerna in i utgångarna om jag har aktiva monitorer? Så då får man alltså plats för 4 monitorer?

Kombinerat, ja så en vanlig XLR kabel funkar alltså med andra ord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan koppla in ett FW400-ljudkort i en FW800-port eftersom den är bakåtkompatibel. Det behövs bara en enkel adapter mellan kontakttyperna - något som finns hos alla datorhandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan koppla in ett FW400-ljudkort i en FW800-port eftersom den är bakåtkompatibel. Det behövs bara en enkel adapter mellan kontakttyperna - något som finns hos alla datorhandlare.

Aha jag förstår. Hittade en massa på ebay, men det ser ju ut som att båda ändorna är honor :S http://www.ebay.com/itm/Firewire-Adaptor-1394-9-4-Pin-F-M-800-400-Convertor-/120773827825?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1eae5cf1 denna till exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker jag vara lite jobbig här innan jag nu ska inhandla pro 14:P Elelr ska man satsa på pro 24? är enda skillnaden antalet utgångar?

Men men tillbaka till det jobbiga. Ska bara göra klart för mig innan jag gör något.

1. Det är ju 4 line outputs och 2 line inputs på baksidan. De 4 outputsen, är de för monitorer eller är det inputs som är för monitorer?

2. På framsidan är det ju 2 ingångar vilket är för mic osv eller hur? Men det funkar inte med XLR kabel?

Att få ett litet kortfattat schema för alla ingångar respektive utgångar hade varit kalas.

Mvh

Här har du en bra översikt på de respektive korten hos Focusrite 🙂

Har själv ett Pro 40 sedan >4 år och det har aldrig strulat. Kalasiga pre-amps som är tystare än bomull, otroligt användarvänlig mjukvara för routingen och framförallt är det ett stabilt kort.

Vänligen,

CHAE

Edith: fel länk

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...