Jump to content
Annons

Förfulningen av Studio forum.


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Vem jobbar du för? Och varför?

Min senaste arbetsgivare var Tibble fristående gymnasium, men det var bara en kort vikarieanställning.

Det har hänt många förändringar den senaste veckan, som inte har med reklam att göra. Men så fort det gäller visuella förändringar sparkas det bakut.

Ja, eftersom de har med reklam att göra. För min del i alla fall är det anledningen.

Och Facebook? Det är verkligen mer "sponsrade länkar" i den nya layouten, och det har inte med sajtens funktionalitet att göra. Dessutom, du tror väl inte att alla Likes du gör på sajten är bara för dig och dina vänners skull? Där har du direktriktad reklam av råge när FB kan smalna av en annonsmålgrupp in på minsta intresseområde.

Jag kanske inte har en rättvis bild av Facebook eftersom jag använder massa reklamborttagare där också. EDIT: Och mina gillningar uppgår till några band, ett frågesportspel och två sidor jag själv har skapat. Om vi nu ska uppehålla oss vid MIGMIGMIG

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Förra gången det blev en stor försämring av layouten, så drogs Kontrollrummet (som f.ö. drivs ideellt...) igång för att alla vilsna själar som kände sig bortstötta, skulle ha någonstans att ta vägen. Sedan ändrades Studioforumet till att bli acceptabelt igen - och de flesta av oss som stack, kom tillbaks - och är nu med i båda forumen och har trevligt på båda ställena.

Hoppas verkligen att layouten ändras tillbaks igen - för annars finns nog risken att något annat forum blir störst istället, när folk tröttnar på att reklamen tar oproportionerligt stor plats. Det skulle vara väldigt synd, när det nu äntligen har kommit en ny server för att lösa trasslet med en massa downtime, som den gamla drogs med...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Förra gången det blev en stor försämring av layouten, så drogs Kontrollrummet (som f.ö. drivs ideellt...) igång för att alla vilsna själar som kände sig bortstötta, skulle ha någonstans att ta vägen. Sedan ändrades Studioforumet till att bli acceptabelt igen - och de flesta av oss som stack, kom tillbaks - och är nu med i båda forumen och har trevligt på båda ställena.

Hoppas verkligen att layouten ändras tillbaks igen - för annars finns nog risken att något annat forum blir störst istället, när folk tröttnar på att reklamen tar oproportionerligt stor plats. Det skulle vara väldigt synd, när det nu äntligen har kommit en ny server för att lösa trasslet med en massa downtime, som den gamla drogs med...

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer de nya tankarna om att de som ser reklam också ska betala för den, att genomsyra detta forum? Dessa tankegångar har drabbat en liten del av branschen, då man på sina håll anser att reklam faktiskt är information som rimligen potentiella konsumenter borde betala för.

Vad anser ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer de nya tankarna om att de som ser reklam också ska betala för den, att genomsyra detta forum? Dessa tankegångar har drabbat en liten del av branschen, då man på sina håll anser att reklam faktiskt är information som rimligen potentiella konsumenter borde betala för.

Vad anser ni om det?

Då flyttar jag till São Paolo. Där har de ingen reklam på gatorna har jag läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt många förändringar den senaste veckan, som inte har med reklam att göra. Men så fort det gäller visuella förändringar sparkas det bakut.

Ganska självklart egentligen, eftersom det ju är layouten man ser och måste stå ut med medan man besöker forumet...

Och Facebook? Det är verkligen mer "sponsrade länkar" i den nya layouten, och det har inte med sajtens funktionalitet att göra. Dessutom, du tror väl inte att alla Likes du gör på sajten är bara för dig och dina vänners skull? Där har du direktriktad reklam av råge när FB kan smalna av en annonsmålgrupp in på minsta intresseområde.

De sponsrade länkarna i FB tar omkring hälften så stor bredd som text-delen tar, medan den nya layouten i detta forumet tar lika stor plats i bredd som text-delen. FB-layouten är acceptabel. Den nya Studioforum-layouten är inte acceptabel, men den förra layouten var ok - och då var det ungefär samma förhållande som på FB. Mer plats än så kan reklamen helt enkelt inte ta om den inte ska upplevas som extremt irriterande...

FB-reklamen är dessutom bra, på så sätt att man slipper se reklam som är totalt ointressant. När man har klickat på krysset på all möjlig reklam och markerat den som ointressant, så finns det till slut inte så mycket kvar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Å ena sidan: Visst, man får väl bara gilla läget om man ska vara här.

Å andra sidan: Men det betyder ju inte att man måste GILLA läget. Jag förstår inte hur vissa kan bara svälja allt mer påträngande reklam med hull och hår. All reklam är av ondo. Varje annons man ser fräter sönder näthinnan och till slut tränger de rakt in i köpcentrum och då är det bara att ge upp och sätta en hagelpipa i gommen.

Eller shoppa.

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer de nya tankarna om att de som ser reklam också ska betala för den, att genomsyra detta forum? Dessa tankegångar har drabbat en liten del av branschen, då man på sina håll anser att reklam faktiskt är information som rimligen potentiella konsumenter borde betala för.

Vad anser ni om det?

Det är dumheter som inte leder till någonting annat än bojkott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingen ansvarig kan redovisa för dessa förändringar så förstår vi att det handlar om en ekonomisk komplott mot oss läsare. Jag tror att ekonomin bakom denna tidning mycket väl räcker till för mat, husrum och strängar för ledning och ansvariga skribenter. Sanningen kommer vi aldrig få veta, kanske bär Olsbergs sanningens röst och faktiskt KAN redovisa för oss att det handlar om en konkurs, eller ett sjunkande skepp, men jag tror inte han kommer göra det. Men om han gör det, så ser jag upp till honom som en broder, likaså om han kan inse att han kanske lagt till lite för mycket reklam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja bara se på buss(iga)Fredriks forum som det var så många medlemmar på. :rolleyes:

Klockrent. Det finns väl inte en jävel som orkar driva en så här stor sajt ideellt i år efter år? Blir det reklam stör det inte mig fast inte längre använder ad-block.

Alla ni som säger att ni ska sluta skriva här, jo tjenare, sånt har man hört förr. Jag tycker somliga skrivit riktigt taskiga påhopp på Olsberg, ungf som Analogfreak gjorde förr.

På Kontrollrummet har det gormat och skällts som fan på layouten, men vaddå, det är ju det som skrivs där som är huvudsaken. Att layouten där är rena stenåldern gillar jag. Go back to mono! Och Jimi Hendrix uppfann Marshallförstärkaren. Och Olsberg for president! Mera reklam, gärna om dildosar!

Men det ska bli kul att se alla nya och bättre forum som kommer att startas nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om ingen ansvarig kan redovisa för dessa förändringar så förstår vi att det handlar om en ekonomisk komplott mot oss läsare. Jag tror att ekonomin bakom denna tidning mycket väl räcker till för mat, husrum och strängar för ledning och ansvariga skribenter. Sanningen kommer vi aldrig få veta, kanske bär Olsbergs sanningens röst och faktiskt KAN redovisa för oss att det handlar om en konkurs, eller ett sjunkande skepp, men jag tror inte han kommer göra det. Men om han gör det, så ser jag upp till honom som en broder, likaså om han kan inse att han kanske lagt till lite för mycket reklam.

Nu måste du se längre bakom tidningen. Vem äger IDG? Bonniers? De skiter i läsarna och medlemmar på ett forum. Det är bara pengarna som intresserar dem. Allt som går tjäna pengar på som tidning är bra business. Skit samma om det knyppling, musik eller polerade bajskorvar. Säljer det så är man intresserad. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl inte en jävel som orkar driva en så här stor sajt ideellt i år efter år?

Stora forum har många moderatorer, just för att det blir för jobbigt att vara ensam om det. Detta forumet har 9 moderatorer - och det kan nog vara ganska lagom, tror jag...

Kruxet är i så fall kostnaderna, eftersom ett stort forum behöver mer bandbredd än vad som är "normalt" och man måste vara säker på att databasen verkligen fungerar - något som kan kosta extra för övervakning och kanske andra tjänster också...

Alla ni som säger att ni ska sluta skriva här, jo tjenare, sånt har man hört förr. Jag tycker somliga skrivit riktigt taskiga påhopp på Olsberg, ungf som Analogfreak gjorde förr.

Jag kommer inte att sluta inte skriva här (så lätt slipper ni inte undan... 😉), men om layouten är irriterande, så kommer jag antagligen inte hit lika ofta som tidigare.

Instämmer att det är riktigt fult skrivet om Olsberg av somliga - dålig stil! 😠

På Kontrollrummet har det gormat och skällts som fan på layouten, men vaddå, det är ju det som skrivs där som är huvudsaken.

Precis! Det är också därför den nya layouten med mycket större utrymme för reklamen känns fel - för då kommer foruminläggen i skymundan eftersom reklamen får oproportionerligt stort utrymme...

Men det ska bli kul att se alla nya och bättre forum som kommer att startas nu.

Det finns redan några stycken, som kan växa om det skulle visa sig bli nödvändigt. Jag tror inte att det skapas några nya denna gången. Kanske kan 99musik få ett uppsving, när det nu har varit befriat från Mac-forumet ett par år...?

EDIT: SHIT! Jag såg precis att jag har passerat 18000 inlägg, utan att tänka på det... Är det nu man ska skaffa en hobby istället...? 😱😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Är Studio forum enbart till för att tjäna pengar på? Jag tycker att den här senaste svarta "blaffan" till höger i bild, som jag antar ska tryckas så snorfull med reklam som möjligt, gör Sf till ett betydligt otrevligare ställe att befinna sig på. Vad tycker ni andra?

Klockren...älskar brudar, rock, sprit...och som god tvåa spritreklam!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntade in i det sista med att hoppa på tåget, eftersom jag trodde detta var en typisk gnälltråd p g a vad jag först upplevde som förändringar som förvisso var tråkiga men som jag säkert skulle ignorera efter hand. Men det här är verkligen illa. Sitter med min sambos 13" MacBook Pro och hälften av allt jag ser är ju ta mig tusan reklam!

Link to comment
Dela på andra sajter

De sponsrade länkarna i FB tar omkring hälften så stor bredd som text-delen tar, medan den nya layouten i detta forumet tar lika stor plats i bredd som text-delen.
Lika stor plats i bredd som textdelen tycker jag inte, iaf. inte om man har en bildskärmsupplösning med minst 1280 pixlar i bredd.

Men jag instämmer till fullo att Facebook-reklamen är mycket mindre i pixelstorlek, det är mycket bekvämare än banners.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...