Jump to content
Annons

Förfulningen av Studio forum.


SadamJR

Recommended Posts

Hej,

Först och främst - förlåt. Införandet av fler annonser skedde för snabbt och personligen var jag sjuk under delar av tiden detta drevs och togs fram. Det skedde dock för hastigt och det måste jag ta på mig.

Men, som flera har noterat, annonsintäkterna är nödvändiga för oss. Även om Studio är stort i sin bransch, så betyder det inte att vi är en gigantisk vinstmaskin. Som budgetansvarig är det bland annat min uppgift att se till att Studio går runt och är en livskraftig produkt, och vi måste hela tiden hitta intäkter - inte minst i den stora förändringen som medielandskapet befinner sig i.

Dock finns det ingen här som vill försämra något på forumet, även om det ibland handlar om balansgångar.

Så vad har hänt?

I förrgår så kom som bekant fler annonser upp, igår hann vi med en snabb utvärdering och hann dessutom åtgärda lite av det som framkommit i denna för oss värdefulla tråd. Bakgrunden ändrades, och annonskolumnen till höger smalnades av för att ge mer utrymme till resten av innehållet.

Vi fortsätter - förstås - att utvärdera och agera. Flera bra synpunkter har redan kommit fram i tråden och det är vi tacksamma för. Trevlig helg!

Får man vara så plump och fråga vad annonserna inbringar i rena pengar? Jag menar, det kanske rent av går att skramla ihop för att ni ska slippa visa reklam. Nu surfar jag ju alltjämt med Adblock, men jag kan tänka mig att betala i form av donation för att använda forumet. Ge mig nån fräsig titel så ska jag nog kunna skaka fram lite pengar 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du en av dom där som snart kommer att skriva "Ja alltså jag har ju asperger"?

Orka hålla på och gapa om konst och känsla, det här är ett forum på internet, inget annat. Om din musik står och faller med designen på en hemsida är det kanske dags att lägga ner, alternativt lägga in dig.

Vill att jag ska ha Aspberger så har jag det. Jag gör vad fan jag vill, vem är du, min farsa? Skaffa dig ett eget barn och uppfostra i stället för att försök uppfostra mig. Tack. Om det är nån som behöver läggas ner, och du behöver sova, så du vilar upp dig själv, och sprider lite good vibes man!

Jag förstår att du bara bryr dig, men det finns inget att göra för mig. Jag har lämnat det stadiumet.

Kaffe? 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ett invecklat system då.

Vissa forum har ju funktionen "Im a supporter"

Man pyntar via sms nån hundring per år eller whatever.

Så när man loggar in så slipper man reklamen. Plus att man får supportertillägget att synas vid avataren.

Som typ spotify, så kan snålfittorna gnälla bäst fan dom vill på alla banners osv...

Å andra sidan, är det så jävla jobbigt?

Tycker då att det är värre med plus/minus, karma, gilla, puffa, fjortis, är fan så mer töntigt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med reklam är ju inte att det är töntigt. Problemet är att det är människofientligt.

Äh, lägg av nu.

"Du" vill kunna göra reklam för "din" skitdåliga musik på ett välkänt forum, men anser att det är "människofientligt" när forumägarna låter andra aktörer göra reklam på sidan...

Hur mås det, liksom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, lägg av nu.

"Du" vill kunna göra reklam för "din" skitdåliga musik på ett välkänt forum, men anser att det är "människofientligt" när forumägarna låter andra aktörer göra reklam på sidan...

Hur mås det, liksom.

Har du sniffat på örtsaltet?

Nej, "jag" vill inte göra reklam för "min" skitdåliga musik på ett välkänt forum. Att ha en länk i signaturen är inte reklam i någon vettig bemärkelse. Det är fan inte ens jämförbart. Jag stör mig inte heller det minsta på andra som gör så, det är inte konstigare än att man berättar för folk man träffar att man spelar i ett band. Annonsbanners och popups, med reklam för kommersiella produkter, är en helt annat sak.

Utöver det är jag dessutom av den personliga åsikten att reklam för kultur är mer okej än annan reklam.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är mesknappen som är värst.

Mmm och jag vet åtminstone en som tryckt på mesknappen gällande mig för att han inte klarade av ironiskt sågande av hans banala sångtext. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du sniffat på örtsaltet?

Nej, "jag" vill inte göra reklam för "min" skitdåliga musik på ett välkänt forum.

Nähä? Vad menar du att det är då? Ett konstverk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är inte reklam i någon mening som är värd att uppröras över.

Nu snackar du emot dig själv. Du säger ju att du inte vill göra reklam för dina låtar. Hur ska du ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu snackar du emot dig själv. Du säger ju att du inte vill göra reklam för dina låtar. Hur ska du ha det?

Har du inte lärt dig läsa? Jag säger ju att det inte räknas som reklam att ha en länk i signaturen. Ergo, jag varken vill göra eller gör reklam för mitt band.

Link to comment
Dela på andra sajter

*förlåt* - jag har inte läst ALLA inlägg.

1) Är det vi användare som äger forumet? =)

2) Om man vill slippa reklam behöver det komma in pengar nån annanstans ifrån: Från oss. Vad skulle DU personligen vara villig att betala ifall forumet blev en betalvariant? Eller blev reklamen plötsligt inte så jobbig?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

*förlåt* - jag har inte läst ALLA inlägg.

1) Är det vi användare som äger forumet? =)

2) Om man vill slippa reklam behöver det komma in pengar nån annanstans ifrån: Från oss. Vad skulle DU personligen vara villig att betala ifall forumet blev en betalvariant? Eller blev reklamen plötsligt inte så jobbig?

Ja, i form av donation, utan problem. Jag kan tänka med att donera en tusenlapp eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du inte lärt dig läsa? Jag säger ju att det inte räknas som reklam att ha en länk i signaturen. Ergo, jag varken vill göra eller gör reklam för mitt band.

Har lärt dig skriva? Vad är det om inte reklam för dina låtar? Hur ska du ha det? Svårt att bestämma dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

*förlåt* - jag har inte läst ALLA inlägg.

1) Är det vi användare som äger forumet? =)

Nej - men det är vi användare som skapar innehåller som gör forumet attraktivt att annonsera i - och då är det ganska lämpligt att man lyssnar på befogad kritik, eller hur?

2) Om man vill slippa reklam behöver det komma in pengar nån annanstans ifrån: Från oss. Vad skulle DU personligen vara villig att betala ifall forumet blev en betalvariant? Eller blev reklamen plötsligt inte så jobbig?

Reklamen i sig är inga problem för mig (det finns kanske rentav någon som tror på "naturmedel" som gör att man kan gå ner typ 10kg i vikt på en vecka, så att de verkligen är intresserade av det som erbjuds...), utan det har varit helt ok ända tills senaste förändringen, som gjorde att det känns mer som en reklamplats med ett forum som bihang, än ett forum där det finns reklam. 🙁

Problemet är när reklamen går ut över forumets design i övrigt och får svälla ut oproportionerligt mycket, som den har gjort vid förändringen som diskuteras nu.

Blir reklamen irriterande, så blir det inte lika roligt att komma till forumet, helt enkelt. Om det är för många som tycker att forumet blir trist att besöka så är risken att en del drar vidare - och att underlaget för annonsering (som förmodligen baseras på antal dagliga besökare), blir mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

I förrgår så kom som bekant fler annonser upp, igår hann vi med en snabb utvärdering och hann dessutom åtgärda lite av det som framkommit i denna för oss värdefulla tråd. Bakgrunden ändrades, och annonskolumnen till höger smalnades av för att ge mer utrymme till resten av innehållet.

Vad är det för fel på att lägga de nytillkomna annonserna direkt under de som fanns tidigare? Det hade inte gjort det så fult - och dessutom kan den reklamen inte döljas av atta man smalnar av browserfönstret, så att man bara ser själva forumet - något som också borde vara bättre för annonsörerna...

EDIT:

När man läser detta inlägget, så har man nästan lika brett vitt fält till höger, som textfältet som inlägget finns i. Det ser inte klokt ut!

När jag nu sitter och redigerar inlägget så sitter jag med ett textfält som är typ lika litet som mobiltelefonen, trots att jag har det på en 27"-skärm. Så hemskt har det aldrig sett ut tidigare. Stänger man smilies-fönstret, så blir det en vettig bredd på textfältet vid redigering, men smilies vill man ju ha uppe, så att stänga det är inget alternativ.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lärt dig skriva? Vad är det om inte reklam för dina låtar? Hur ska du ha det? Svårt att bestämma dig?

Definition:

REKLAM - annonsbanners, popups, spammejl, affischering på allmän plats, tv-reklam, radioreklam, annonser i tidningar, osv. En länk i en signatur på ett forum räknas inte som reklam.

Den formen av reklam är det jag pratar om och stör mig på. Om du har stelopererat hjärnan och inte kan inse att ord kan användas på olika sätt så är det hos dig problemet ligger. Om du vill kan jag sätta en godtycklig etikett på definitionen ovan, säg "uasjhsd". Isåfall stör jag mig på "uasjhsd".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - men det är vi användare som skapar innehåller som gör forumet attraktivt att annonsera i - och då är det ganska lämpligt att man lyssnar på befogad kritik, eller hur?

Reklamen i sig är inga problem för mig (det finns kanske rentav någon som tror på "naturmedel" som gör att man kan gå ner typ 10kg i vikt på en vecka, så att de verkligen är intresserade av det som erbjuds...), utan det har varit helt ok ända tills senaste förändringen, som gjorde att det känns mer som en reklamplats med ett forum som bihang, än ett forum där det finns reklam. 🙁

Problemet är när reklamen går ut över forumets design i övrigt och får svälla ut oproportionerligt mycket, som den har gjort vid förändringen som diskuteras nu.

Blir reklamen irriterande, så blir det inte lika roligt att komma till forumet, helt enkelt. Om det är för många som tycker att forumet blir trist att besöka så är risken att en del drar vidare - och att underlaget för annonsering (som förmodligen baseras på antal dagliga besökare), blir mindre.

Absolut. Men på en del inlägg verkar det som att de beter sig som att det är deras "hemsida". Kritik eller önskemål, vad man nu kan kalla det är helt klart befogad. Jag kanske missade hela problemet för i nuläge tycker jag absolut inte att det är för mycket reklam. Det verkar som att Olsberg och teamet har reducerat omfattningen en del?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om du har stelopererat hjärnan och inte kan inse att ord kan användas på olika sätt så är det hos dig problemet ligger.

Du snackar bara om dig själv. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du" vill kunna göra reklam för "din" skitdåliga musik på ett välkänt forum, men anser att det är "människofientligt" när forumägarna låter andra aktörer göra reklam på sidan...

Poängen i inlägget är vettig, men det här var väl ändå att ta i?

EDIT: Skrivslarv.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med reklam är ju inte att det är töntigt. Problemet är att det är människofientligt.

Jag vill nog ändå ställa frågan om det inte kan betraktas som reklam i någon mån att du med fet stil länkar till din egen musik. Om det inte är det, varför har du då länken där?

Jag skulle vilja dra paralleller till det du skrev om affischering osv. Det är självklart ingen affisch du smällt upp, men det är likväl så att du utformat layouten i din signatur så att informationen angående din musik framhävs och drar uppmärksamheten till sig.

En annan sak än vulgära banners - absolut! Att säga att det inte har något med reklam att göra - nja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid anmäla honom.

Du får gärna kontakta mig vi PM om det är något du tycker vi bör diskutera. Det där svaret var på dagisnivå redan första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog ändå ställa frågan om det inte kan betraktas som reklam i någon mån att du med fet stil länkar till din egen musik. Om det inte är det, varför har du då länken där?

Jag skulle vilja dra paralleller till det du skrev om affischering osv. Det är självklart ingen affisch du smällt upp, men det är likväl så att du utformat layouten i din signatur så att informationen angående din musik framhävs och drar uppmärksamheten till sig.

En annan sak än vulgära banners - absolut! Att säga att det inte har något med reklam att göra - nja.

Men skit i ordet. Kalla det något annat då. I min definition av vad jag anser vara människofientlig marknadsföring ingår inte länkar i signaturer! PUNKT. Jag valde att använda det etablerade ordet "reklam" i en snävare betydelse just för att syfta på det jag stör mig på, och i det här fallet utesluta signaturlänkar. Det får du bara köpa, eller tänka att det står "reklam utom länkar i signaturer och annat småtjafs" varje gång jag skriver "reklam". Min (och många andras) signatur har per definition ingenting med "reklam" (som jag definierar det för diskussionens skull) att göra i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min definition av vad jag anser vara människofientlig marknadsföring ingår inte länkar i signaturer! PUNKT.

Nä, det är ju klart. Man ser till att det egna syftet tillfredsställs, allt utöver är "fel" och "människofientligt".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...