Jump to content
Annons

Hur mycket ramminne har ni?


staxxon

Recommended Posts

Annons

Hur menar du nu? Pratar vi samma språk här nu?

"Samplingsbiblioteken", så som jag menar det, är Superior, spectrasonics mm. Det laddar ju in i minnet. Medans alla audiospår streamas direkt från hårddisk.

Jag menar inte småsamplingar som trummor - utan stora prylar som EastWests orkesterbibliotek o dyl, som inte har en chans att köras utan att köra med streaming (om man inte har typ hur mycket RAM som helst och lite till... 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Win7 x64/OS X Lion, 12 gig. Cubase 5 x32, Ableton Live, Logic, Pro Tools

Varför 12gig? För ram är billigt. 6-8 gig räcker gott och väl till det mesta när det gäller musikproduktion egentligen. Om man nu inte gillar att köra annat vid sidan om hela tiden.

Redigerat av Krillee
Link to comment
Dela på andra sajter

Byter inom kort till W7 64-bit på en SSD - och har stoppat in 8GB RAM i burken eftersom det är max som går att peta in på mitt moderkort - men jag har klarat mig bra med 4GB och XP i många år, så det kommer säkert att vara helt ok. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

4 GB i min stationära dator, 3 GB i min laptop. Räcker alldeles utmärkt för Reason och Reaper.

(Lyckades skapa vacker musik även med 768 MB ram när jag använde XP på min förra dator, funkade bra så länge jag inte använde mer än en Thor i Reason.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att Windows 7 Home Premium har en gräns på 16 GB internminne.

Tack för tipset, men jag har Windows 7 Ultimate som väntar på min nya burk 🙂

För övrigt är det en lite udda begränsning, det är ju ändå premiumvarianten av hemmaversionen, det är väl inte troligt att den konkurrerar med proffsversionerna ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, men jag har Windows 7 Ultimate som väntar på min nya burk 🙂

För övrigt är det en lite udda begränsning, det är ju ändå premiumvarianten av hemmaversionen, det är väl inte troligt att den konkurrerar med proffsversionerna ändå?

Det är nog få hemanvändare som behöver så mycket RAM-minne, så om man behöver mer än 16 GB resonerar nog Microsoft att man troligtvis är en professionell användare, och då är det ju naturligt att man får betala lite mer för operativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

8 gig i en, 6 gig i en, 4 gig i tre och 2 gig i två burkar om jag inte minns fel. Blir det en ny Imac så blir det väl i alla fall 8 gig men blir det en ny ivy bridge PC istället så kanske det blir mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

ingen aning. hur vet man att man har för lite?

Om datorn börjar läsa mycket på hd:n när man byter program kan det hjälpa med mer ram. Den har då swappat ut program du inte använder till växlingsfilen och måste åter ladda in det i ram när du börjar använda programmet igen.

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...