Jump to content
Annons

Gjutna öronproppar


Reachground

Recommended Posts

I en annan tråd skrev jag om mina problem med öronen. Så jäkla klantig jag var som inte var försiktig med hörseln. Trodde verkligen jag var odödlig och inte kunde skadas. Nåväl, nu är jag här och ska ta hand om det på bästa vis.

Tänkte höra om någon gjort gjutna proppar i Stockholm. Fick tips om Hörbart på Söder av en kompis. Någon som har andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Rödeorm (oregistrerad)

Hej

Har inte provat de modellerna du refererar till. Tänkte du mixa med dem i eller ska du använda dem i andra sammanhang, typ rep och spelningar ute?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick du mig att fundera Rödeorm. Ärligt talat så hade jag tänkt fråga företaget jag kom till om olika alternativ men tar tacksamt emot tips om det.

Alltså, jag repar aldrig (med band) och spelar inte live. Producerar ljudeffekter och musik till spel, så det blir hemma i studion eller i hörlurar hos kund. Finns det skydd att ha som är snälla mot örat medan man producerar? Att bara sänka alla frekvenser är ju jättebra, men det skulle jag mest ha nytta av på konserter och andra ställen där det är högt.

Är helt ny på området och har aldrig funderat över det här tidigare så ni får ursäkta att det blir lite taffligt. Tänker att det antingen får bli något som är bra allround eller så blir det väl två par för olika ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp dessa. Det är väl Bellman de flesta använder, så även jag. Är väldigt nöjd än så länge, efter ett par års användande. De ska hålla i 10 år, men i min takt lär jag ha dem några år till över det.

http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175

Nu fick du mig att fundera Rödeorm. Ärligt talat så hade jag tänkt fråga företaget jag kom till om olika alternativ men tar tacksamt emot tips om det.

Alltså, jag repar aldrig (med band) och spelar inte live. Producerar ljudeffekter och musik till spel, så det blir hemma i studion eller i hörlurar hos kund. Finns det skydd att ha som är snälla mot örat medan man producerar? Att bara sänka alla frekvenser är ju jättebra, men det skulle jag mest ha nytta av på konserter och andra ställen där det är högt.

Är helt ny på området och har aldrig funderat över det här tidigare så ni får ursäkta att det blir lite taffligt. Tänker att det antingen får bli något som är bra allround eller så blir det väl två par för olika ändamål.

Jag tycker det låter som en lite dålig ide att använda skydden under lurar eller när man sitter framför monitorer, då det är oundvikligt att de försämrar ljudkvaliteten. Det låter inte lika bra genom dem helt enkelt, även om det är lååång långt mycket bättre än skumproppar. I de kontrollerade miljöerna du talar om kan du väl lika gärna sänka volymen bara, och på så sätt bibehålla skärpan i ljudet?

Jag använder mina Bellman med 15dB filter när jag sitter bakom trumsettet, eller när jag mixar live i miljöer med obehaglig akustik (alternativt obehaglig genre 😉).. eller helt enkelt när det är lite för högt för att stå framför i flera timmar. Har även använt dom på krogen vilket är helt underbart. Att plocka ur propparna på efterfesten, när alla andra är lomhörda så det står härliga till, och i samma veva som man plockar ur dom höra nytt, fräscht, odämpat ljud strömma in i de outtröttade öronen är som en skänk. De är även kanon när man jobbar med maskiner (som inte låter överdrivet mycket), bankar med hammare, you name it.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Hej

I sånt fall är mitt tips att helt enkelt att sänka den generella volymen när du mixar. Även bra hörselskydd ändrar frekvenser på ljudet så då är bättre om man har möjlighet som i ditt fall att sänka volymen på ljudkällan. Sedan är det bra om man lyssnar på sin mix på både låg volym och hög volym (På hög volym bara ett par sekunder) för att höra hur mixen låter på olika volym (Se fletcher munson kurvan på Wikipedia), men att du mixar merparten på en volym som motsvarar normal samtalston. Detta är givetvis ingen lag men många mixare mixar inte på en särskilt konstant hög volym då man fort blir trött i örat. Ta breaks från mixandet någon gång i timmen och låt örat vila. Tinnitus kan uppstå uppstå även genom utnötning.

Formgjutna öronskyd är ju rätt dyra så då kanske det är mer ekonomiskt att köpa "granar" på en musikaffär.

Lycka till och Dont burn your ears!

Link to comment
Dela på andra sajter

refererar till Reachground´s inlägg.

Om man sitter hemma och producerar/mixar/skapar...och så skaffar man öronskydd som sänker alla frekvenser...typ dämpar all slags volym.

Då kan man ju göra det billigare genom att sänka utvolymen från sina monitorer. Eller menar tråden att man spelar högt som fan och sedan dämpar det med proppar i öronen?

Verkar tämligen korkat.

Det är ju som att trimma sin bil från 130 hk till 250 för att sedan strypa motorn till 130 igen. Hilarious

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

refererar till Reachground´s inlägg.

Om man sitter hemma och producerar/mixar/skapar...och så skaffar man öronskydd som sänker alla frekvenser...typ dämpar all slags volym.

Då kan man ju göra det billigare genom att sänka utvolymen från sina monitorer. Eller menar tråden att man spelar högt som fan och sedan dämpar det med proppar i öronen?

Verkar tämligen korkat.

Det är ju som att trimma sin bil från 130 hk till 250 för att sedan strypa motorn till 130 igen. Hilarious

Är DU korkad? Självklart är det inte det jag menar. Varför svara drygt på en tråd där jag frågar om råd att rädda mina öron om du inte kan vara konstruktiv?

Kolla upp dessa. Det är väl Bellman de flesta använder, så även jag. Är väldigt nöjd än så länge, efter ett par års användande. De ska hålla i 10 år, men i min takt lär jag ha dem några år till över det.

http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175

Jag tycker det låter som en lite dålig ide att använda skydden under lurar eller när man sitter framför monitorer, då det är oundvikligt att de försämrar ljudkvaliteten. Det låter inte lika bra genom dem helt enkelt, även om det är lååång långt mycket bättre än skumproppar. I de kontrollerade miljöerna du talar om kan du väl lika gärna sänka volymen bara, och på så sätt bibehålla skärpan i ljudet?

Jag använder mina Bellman med 15dB filter när jag sitter bakom trumsettet, eller när jag mixar live i miljöer med obehaglig akustik (alternativt obehaglig genre 😉).. eller helt enkelt när det är lite för högt för att stå framför i flera timmar. Har även använt dom på krogen vilket är helt underbart. Att plocka ur propparna på efterfesten, när alla andra är lomhörda så det står härliga till, och i samma veva som man plockar ur dom höra nytt, fräscht, odämpat ljud strömma in i de outtröttade öronen är som en skänk. De är även kanon när man jobbar med maskiner (som inte låter överdrivet mycket), bankar med hammare, you name it.

Ahhh det måste vara skönt. Ser fram emot att få mina. Det jag ursprungligen ville ha var ju rekommendationer på ställen i Stockholm som gjuter proppar, har nu bokat tid hos Hörseltekniska 🙂

Vad jag undrade var om det fanns proppar som bara sänker de allra högsta och lägsta frekvenserna, vilket man skulle kunna använda under produktion. Inte för att jag vill eller för att det är optimalt men jag tippar att jag förutom tinnitus även drabbats av hyperakusi. Det hugger vid varje frekvens som inte är röst.

Hej

I sånt fall är mitt tips att helt enkelt att sänka den generella volymen när du mixar. Även bra hörselskydd ändrar frekvenser på ljudet så då är bättre om man har möjlighet som i ditt fall att sänka volymen på ljudkällan. Sedan är det bra om man lyssnar på sin mix på både låg volym och hög volym (På hög volym bara ett par sekunder) för att höra hur mixen låter på olika volym (Se fletcher munson kurvan på Wikipedia), men att du mixar merparten på en volym som motsvarar normal samtalston. Detta är givetvis ingen lag men många mixare mixar inte på en särskilt konstant hög volym då man fort blir trött i örat. Ta breaks från mixandet någon gång i timmen och låt örat vila. Tinnitus kan uppstå uppstå även genom utnötning.

Formgjutna öronskyd är ju rätt dyra så då kanske det är mer ekonomiskt att köpa "granar" på en musikaffär.

Lycka till och Dont burn your ears!

Fletcher Munson kurvan var ett bra tips. Den är sparad. Som du kanske läste ovan så har jag bokat tid. Ja det är sjukt dyrt men verkar vara värt det. Önskar bara jag hade gjort det tidigare, innan jag fick lära mig den hårda vägen att öronen inte kan ta hur mycket som helst.

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag menar de där gula billiga man köper i flerpack hos Järnia t.ex. De heter väl EAR.

ER-15 har jag också, med inbyggt filter. Om man dock är på en konsert och det är bastoner, så vibrerar det ordentligt och de skyddar inte lika många dB per frekvens. De har ju dock ett något bättre återgivningsresultat kanske, även om jag personligen tycker det är högst marginellt, men det beror ju på hur man själv hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

--- att du mixar merparten på en volym som motsvarar normal samtalston. Detta är givetvis ingen lag men många mixare mixar inte på en särskilt konstant hög volym då man fort blir trött i örat. Ta breaks från mixandet någon gång i timmen och låt örat vila. Tinnitus kan uppstå uppstå även genom utnötning.

Jag tror en stor minoritet mixar med ljudvolymen 60-65 dB.

Tyvärr.

Jag ska göra det framöver.

Har nog haft på 70-80 dB.

Man borde köpa en dB-mätare -

finns det några bra billigare tips på sådana?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Finns ju nån firma i staterna som gör riktigt bra. Men minns inte vad dom hette! Trummisen med September körde med sådana och vi diskuterade olika kvalitéer och dom här ska vara riktigt bra.

Och det goa är att det är bara gå in på en öronmottagning och gjuta av trumpeten. Sen skicka dom till firman i staterna. Inte så farligt dyra heller runt 7 papp.

Fanns i alla kulörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke Strang har ju en poäng i sitt lätt spydiga inägg. Om du jobbar ensam med ljuden hemma, då måste det bästa helt klart vara att du bara håller ner volymen lågt.

Om du inte behöver dämpa ljudet på konserter osv så borde du hellre köpa en decibellmätare och kolla hur mycket det verkligen låter, sen stenhårt hålla dig under tex 55 db. Då slipper du vara orolig att sabba öronen mer. Finns såna ganska billigt hos tex Thomnn tror jag...

Själv blev jag väldigt intresserad av Bellman proppar, såna utan ljudkälla. De kanske skulle göra replokalen med livetrummis mer uthärdlig, och jagskulle ändå höra både vad jag sjunger o spelar på gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Håller med. Om du sitter hmma och KAN kontrollera volymen gör det då å sänk ljudnivån. Skall du på t.ex konsert så föredrar jag själv ett par gula skummöronproppar framför de gjutna (jag har sådana från bellman) Bellman propparna är för övrigt grymma på t.ex bio etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Håller med. Om du sitter hmma och KAN kontrollera volymen gör det då å sänk ljudnivån. Skall du på t.ex konsert så föredrar jag själv ett par gula skummöronproppar framför de gjutna (jag har sådana från bellman) Bellman propparna är för övrigt grymma på t.ex bio etc.

Vad kostar Bellmanpropparna, med gjutning o allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar Bellmanpropparna, med gjutning o allt?

Fick mina gjorda i Uppsala. Hade först ett -15db filter, men det resulterade i att man hörde sig själv för lite, samt att man började höja rösten då man skulle snacka... Bör tilläggas att jag använder dom i oftast akustiska sammanhang. Med -9db filter blev det helt perfekt. Har fortfarande kvar känslan för volymen i det man lirar samt att det skär bort det skarpaste...

Fick mina via jobbet, men dom ligger på runt 2500 kr... Helt klart värt pengarna! Man brukar även få ha en period i början då man kostnadsfritt får testa filter med olika dämpning (iaf i uppsala)...

Mvh

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina gjorda i Uppsala. Hade först ett -15db filter, men det resulterade i att man hörde sig själv för lite, samt att man började höja rösten då man skulle snacka... Bör tilläggas att jag använder dom i oftast akustiska sammanhang. Med -9db filter blev det helt perfekt. Har fortfarande kvar känslan för volymen i det man lirar samt att det skär bort det skarpaste...

Fick mina via jobbet, men dom ligger på runt 2500 kr... Helt klart värt pengarna! Man brukar även få ha en period i början då man kostnadsfritt får testa filter med olika dämpning (iaf i uppsala)...

Mvh

Magnus

Hm... Måste man bestämma sig för en av tre dämpfilter? Jag skulle velat ha alla tre jag och möjligheten att byta, beroende på var jag vill använda dem. Men då kanske det blir lika dyrt som att köpa tre par proppar?

Men jag skulle bli förvånad om det går att gjuta i mina smala öron, jag får trycka på skapligt får att få in en topz där. Sargigt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Måste man bestämma sig för en av tre dämpfilter? Jag skulle velat ha alla tre jag och möjligheten att byta, beroende på var jag vill använda dem. Men då kanske det blir lika dyrt som att köpa tre par proppar?

Men jag skulle bli förvånad om det går att gjuta i mina smala öron, jag får trycka på skapligt får att få in en topz där. Sargigt. 😠

Du kan få med hur många dämpningsfilter som helst, men dom kostar (lite orimligt mycket) runt 500 kr/par, om jag inte minns helt galet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej på er!

Skakar liv i tråden fem månader senare för en uppdatering.

Öronen gör fortfarande lika ont och piper ungefär som efter en konsert hela tiden. Nåväl, efter en kortare depression och frågan om vad jag skulle göra i framtiden valde jag ändå att fortsätta. Tyvärr inte så mycket med musik men med ljudeffekter. Försökte verkligen lyssna så lågt det bara gick tills jag var tvungen att höra detaljer, då höjde jag så lite som möjligt. Men det gjorde ont, och gör fortfarande.

Härom veckan testade jag något som enligt mickestrang var korkat. Jag hade så ont men hade en viktig deadline att hålla så jag körde på. Tänkte att jag provar väl med mina formgjutna hörselskydd med 15dB dämpning. Till min förvåning gick det otroligt bra. Jag trodde inte det var sant. Det verkar som om de sänker de rätta frekvenserna.

Ett par veckor senare och jag har fått tillbaka hoppet. Sänka volymen eller att köra med hörselskydd var absolut inte samma sak, åtminstone inte för mig.

Jag kör fortfarande så lågt det bara går. För högt och det gör ont, även med hörselskydd. Jag är även mycket noggrannare med pauser nu. Vilken skillnad det gör, även för kreativiteten. Rensa skallen lite mellan varven.

Nåväl, tänkte att jag skulle berätta, det kan vara värt för någon annan att veta som går med samma lidande. För mig gör det även att tinnitusen lättar. Det brukade låta som en visslepipsorkester när jag skulle lägga mig efter en dags arbete tidigare. Nu är det mycket snällare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan säga att mina kostade exakt 2975:- med -15dB filter och -25dB, fick mina den 25 januari. Och jag tycker de är helt fantastiska. Har kört dem intensivt i replokalen nu under en veckas tid och även live. Sitter som ett smäck i örat timmar igenom utan obehag.

Du beställer dem genom att printa ut en blankett från hemsidan kryssar i den efter eget tycke och smak. Sedan pallrar du dig iväg till närmsta hörselcentral eller avgjutare (se hemsidan) och tar dina avtryck. kostade 310:- i mitt fall. Du stoppar dem i en fin liten burk och beställningen i ett vadderat kuvert skickar in till bellman. Sedan sätter du dig och väntar på att de trillar ner en uthämtnings avi i brevlådan.

Tyckte det var oerhört simpelt och smidigt. Dessutom snabb leverans i mitt fall. ca 10 dagar efter inskickad beställning.

Vad kostar Bellmanpropparna, med gjutning o allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det att sjunga med propparna i? Jag köpte Jaysproppar som både sitter kvar bra, dämpar bra och låter väldigt bra, men att sjunga med dem funkar inte alls, då hör jag min egen röst inne i skallen på ett jobbigt konstigt sätt, det överröstar musiken... Kanske det beror på mina extremsmala hörselgångar, och att det skulle bli lika även med dyra gjutna proppar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Skakar liv i tråden fem månader senare för en uppdatering.

Öronen gör fortfarande lika ont och piper ungefär som efter en konsert hela tiden. Nåväl, efter en kortare depression och frågan om vad jag skulle göra i framtiden valde jag ändå att fortsätta. Tyvärr inte så mycket med musik men med ljudeffekter. Försökte verkligen lyssna så lågt det bara gick tills jag var tvungen att höra detaljer, då höjde jag så lite som möjligt. Men det gjorde ont, och gör fortfarande.

Härom veckan testade jag något som enligt mickestrang var korkat. Jag hade så ont men hade en viktig deadline att hålla så jag körde på. Tänkte att jag provar väl med mina formgjutna hörselskydd med 15dB dämpning. Till min förvåning gick det otroligt bra. Jag trodde inte det var sant. Det verkar som om de sänker de rätta frekvenserna.

Ett par veckor senare och jag har fått tillbaka hoppet. Sänka volymen eller att köra med hörselskydd var absolut inte samma sak, åtminstone inte för mig.

Jag kör fortfarande så lågt det bara går. För högt och det gör ont, även med hörselskydd. Jag är även mycket noggrannare med pauser nu. Vilken skillnad det gör, även för kreativiteten. Rensa skallen lite mellan varven.

Nåväl, tänkte att jag skulle berätta, det kan vara värt för någon annan att veta som går med samma lidande. För mig gör det även att tinnitusen lättar. Det brukade låta som en visslepipsorkester när jag skulle lägga mig efter en dags arbete tidigare. Nu är det mycket snällare 🙂

Gott att höra. Jag tillhör samma kategori som du i och med att jag...

...har ONT i öronen om jag når upp till en viss decibel. Sedan kan det sitta kvar en hel dag. Väldigt märkligt. Smärtan kan liknas vid nån slags öm punkt inne i örat där man träffats av en pennspets...eller nåt... Hur skulle du beskriva din smärta i öronen??

...jobbar med samma skydd som du framför datorn vid inspelning och mixning. Oftast bara i ett öra, men i och med att jag numera har liknande problem i båda öronen så kan det bli med två proppar. Kan tänka mig att det är pyskologiskt betingat, detta, men det funkar bra för mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Måste man bestämma sig för en av tre dämpfilter? Jag skulle velat ha alla tre jag och möjligheten att byta, beroende på var jag vill använda dem. Men då kanske det blir lika dyrt som att köpa tre par proppar?

Men jag skulle bli förvånad om det går att gjuta i mina smala öron, jag får trycka på skapligt får att få in en topz där. Sargigt. 😠

Sent svar till dig GitarrNilsson 🙂

Jag valde till slut att gå till Hörseltekniska Laboratoriet i Stockholm. Blev behandlad med oerhörd respekt för mina problem och fick massor av tips. Rekommenderas! Ligger inte långt ifrån Jam.

Jag betalade 2.300:- inkl. moms för mina (-250:- då Bellman & Symfon hade en kampanj i somras), då ingick ett par filter. Köpte till ett par extra för 700:- och valde -25dB samt -15dB. Hörseltekniska har även ett par egna filter som är helt täckta med plast. De har inga specifikationer för hur dessa filtreras men de tippade -45dB och mer i basen och diskanten. Som sagt, väldigt höftat. För de betalade jag 100:-.

Ungefär så här har jag använt de nu:

  • -25dB på klubb eller konsert.
  • -15dB när jag jobbar.
  • -45 dB på flyg eller andra tillfällen när det är väldigt högt.

Allt som allt gick det på 2.845:- inkl. moms. För mig var det ovärderligt. Jag mailade först och fick svaret att rådgivning är gratis 🙂

Gott att höra. Jag tillhör samma kategori som du i och med att jag...

...har ONT i öronen om jag når upp till en viss decibel. Sedan kan det sitta kvar en hel dag. Väldigt märkligt. Smärtan kan liknas vid nån slags öm punkt inne i örat där man träffats av en pennspets...eller nåt... Hur skulle du beskriva din smärta i öronen??

...jobbar med samma skydd som du framför datorn vid inspelning och mixning. Oftast bara i ett öra, men i och med att jag numera har liknande problem i båda öronen så kan det bli med två proppar. Kan tänka mig att det är pyskologiskt betingat, detta, men det funkar bra för mig.

Den största anledningen till att jag väntade med att svara är för att jag ville fundera lite på hur det känns för mig. Klirrande porslin hugger i öronen kan man säga. Ibland gör det ont även fast det inte är något ljud och då kan det vara som en tryckande huvudvärk fast fokuserat på ett område längre in i örat under kortare perioder (10 sekunder - 1 minut). Värken förändras också. Till en början var det värst i vänster men för tillfället är höger värre. Det verkar flyttas fram och tillbaka.

Intressant att du skriver psykologiskt betingat. För mig är det nog inte så. Jag förväntade mig faktiskt inte mycket förändring. När jag efter första passet tog ut propparna tänkte jag, "det kan inte vara sant" och funderade över om det kunde vara temporärt. Nu har det som sagt gått ett tag och jag tyckte det var dags att dela med mig här. Både till de som inte har tinnitus (sänk volymen för fasen 🙂 ) och till de som har (kanske kan funka för er med).

Om du testar med två, hör gärna av dig och berätta hur det gick. Mycket nyfiken på hur det fungerar för andra.

Redigerat av Reachground
Link to comment
Dela på andra sajter

Trädpropparna på apoteket, (det gröna hjärtat apoteket iaf) Är riktigt bra. Har testat flera olika, tex er20- 200 spänn, dem här på apoteket känns luftiga i soundet och det känns inte vakum i öronen lika mycket som alla andra jag har testat. De kostar 30 spänn och dem låter riktigt riktigt bra.

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...