Jump to content
Annons

Testsiten uppdaterad


Recommended Posts

Ny uppdatering av testsitens innehåll, med 10 modeller i batch 12 - så nu finns det totalt 127st olika modeller av mickar där...

De som har tillkommit nu, är:

Audio-Technica: AT2035, AT4033A och AT4080

Avantone: BV-1

Lauten Audio: Clarion, Horizon och Oceanus

Pearl: CB22, ELM-c och TLC90

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ny uppdatering av testsitens innehåll, med 10 modeller i batch 12 - så nu finns det totalt 127st olika modeller av mickar där...

Vore bra om du kunde uppdatera sångarna också. De låter ju rent ut sagt för taskigt och gör inte mikrofonerna rättvisa alls. Trodde faktiskt det var skämtinspelningar första gången jag hörde dom. Annars är detta ett bra initiativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker kanske inte att siten är till för att få höra skönsång, snarare att få en hint om hur de olika mickaran låter med samma slags inkommande ljud. Men det får stå för mig.

Claes...Hittade du bland de nya testade mickarna någon egen favorit? Hur var till exempel Pearl-mickarna?

(kan just nu inte lyssna själv, har typ öroninflammation och hör inte ett skit)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vad som pågår i de tusentals små hemmastudios och vad man spelar in, men det verkar du veta. Har du gjort en enkät eller har personligen befunnit dig i alla studios under inspelningsfasen?

Jag menar bara att du gör ett antagande utan grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore bra om du kunde uppdatera sångarna också. De låter ju rent ut sagt för taskigt och gör inte mikrofonerna rättvisa alls. Trodde faktiskt det var skämtinspelningar första gången jag hörde dom. Annars är detta ett bra initiativ.

Hmm, trist med tonen i din feedback till Claes förträffliga initiativ.

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men hur representabla är dessa sångare och den musik de framför sett till vad folk verkligen spelar in? Inte mycket.

tycker detta absolut är representabelt för att jämföra många olika mikrofoner och se skillnaden ur ett perspektiv. sen om det inte är "rätt" genre eller stil går ju aldrig att säga. finns alldeles för många genrer och stilar för att kunna göra alla nöjd. även om jag fram tills nu trodde att alla var nöjda ändå.. sen om ett köp är aktuellt så måste man ju prova mikrofonen först och när man väl har den i handen så har ju test-siten redan gjort sitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker kanske inte att siten är till för att få höra skönsång, snarare att få en hint om hur de olika mickaran låter med samma slags inkommande ljud. Men det får stå för mig.

Precis! Om man stör sig på valet av låt eller på rösterna, så kan man ju använda gitarrinspelningarna som referens istället.

Man tager vad man haver. Det är jag och min sambo som sjunger - och det blir smidigast att fortsätta göra så, eftersom vi ju alltid är tillgängliga. Under den korta tid som jag brukar låna mickarna, så är det illa nog att få ihop planeringen med Sven, som spelar gitarr - och hur skulle det då bli att få ihop planeringen med två till...?

Claes...Hittade du bland de nya testade mickarna någon egen favorit? Hur var till exempel Pearl-mickarna?

(kan just nu inte lyssna själv, har typ öroninflammation och hör inte ett skit)

Pearl-mickarna var riktigt trevliga. Nu gjorde jag bara vanliga inspelningar med ELM-C, men den är ju väldigt speciell, med betydligt smalare upptagning i höjdled än i sidled, tack vare det extra långa rektangulära membranet, så att man kan få hjälp av micken om man behöver avgränsa genom att använda den vertikalt eller horisontellt.

Även Audio-Technicas bandmick (AT4080) var en intressant överraskning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl-mickarna var riktigt trevliga. Nu gjorde jag bara vanliga inspelningar med ELM-C, men den är ju väldigt speciell, med betydligt smalare upptagning i höjdled än i sidled, tack vare det extra långa rektangulära membranet, så att man kan få hjälp av micken om man behöver avgränsa genom att använda den vertikalt eller horisontellt.

Även Audio-Technicas bandmick (AT4080) var en intressant överraskning.

Kul! Tycker att Audio-technica överlag imponerar. Priset för till exempel AT 3035 är ju riktigt bra om man tänker på vad man får för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Tycker att Audio-technica överlag imponerar. Priset för till exempel AT 3035 är ju riktigt bra om man tänker på vad man får för pengarna.

Instämmer helt klart. Audio-Technica är en tillverkare som många nog glömmer bort i jakten på mickar, men de är riktigt bra och andas kvalitet fullt i klass med Shure och andra giganter - åtminstone de jag har testat nu. De har gjort mickar sedan 1985, så de har hunnit vara med ett bra tag...

Sedan ska man förstås inte glömma bort att vi faktiskt också har svensktillverkade kanonbra mickar, både från Milab, Pearl och Line Audio Design. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen är trist ibland.

Kan du då kanske fixa en "proffsig" testsite med sån sång som folk faktiskt spelar in (enligt dig) med inhyrda top-of-the-line sångare och sångerskor. Låna eller köp sedan hem 200 mickar och spela in.

Undrar vad den där musikstilen heter som "ALLA" spelar in utom Claes........

Eller så kanske du bara är en avundsjuk människa som inte kan uppskatta någon annans jobb?

Claes, din sida är guld och ett bra ställe att starta på i mikrofonträsket.

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen är trist ibland.

Kan du då kanske fixa en "proffsig" testsite med sån sång som folk faktiskt spelar in (enligt dig) med inhyrda top-of-the-line sångare och sångerskor. Låna eller köp sedan hem 200 mickar och spela in.

Undrar vad den där musikstilen heter som "ALLA" spelar in utom Claes........

Eller så kanske du bara är en avundsjuk människa som inte kan uppskatta någon annans jobb?

Claes, din sida är guld och ett bra ställe att starta på i mikrofonträsket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny uppdatering av testsitens innehåll, med 10 modeller i batch 12 - så nu finns det totalt 127st olika modeller av mickar där...

De som har tillkommit nu, är:

Audio-Technica: AT2035, AT4033A och AT4080

Avantone: BV-1

Lauten Audio: Clarion, Horizon och Oceanus

Pearl: CB22, ELM-c och TLC90

Mumma, mumma! Ska som vanligt bli kul att kolla in vad som finns i lådan den här gången.

Keep up the good spirit, Claes. Du är en ledstjärna för många.

Kan du då kanske fixa en "proffsig" testsite med sån sång som folk faktiskt spelar in (enligt dig) med inhyrda top-of-the-line sångare och sångerskor. Låna eller köp sedan hem 200 mickar och spela in.

Undrar vad den där musikstilen heter som "ALLA" spelar in utom Claes........

Eller så kanske du bara är en avundsjuk människa som inte kan uppskatta någon annans jobb?

Claes, din sida är guld och ett bra ställe att starta på i mikrofonträsket.

Bra talat. Kunde inte sagt det bättre själv.

Hoppas att öronen grejar sig snart.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore bra om du kunde uppdatera sångarna också. De låter ju rent ut sagt för taskigt och gör inte mikrofonerna rättvisa alls. Trodde faktiskt det var skämtinspelningar första gången jag hörde dom.

(...)

hur representabla är dessa sångare och den musik de framför sett till vad folk verkligen spelar in? Inte mycket.

(...)

Sanningen är trist ibland.

Då du verkar kunna dina saker har du säkert ingenting emot – såvida du inte lider av MBBAD – att tala om för oss allihop vad som är "renpresentabelt" respektive "vad folk verkligen spelar in". För där är jag jävligt nyfiken.

Jag hade nog inte brytt mig om du stannade vid din åsikt om att sångarna inte presterar enligt dina ställda mått på vad som är "bra sångare". Men när du dessutom menar att dina mått representerar "folket", däribland mig – och att dina mått dessutom är en "sanning" – så är det ju faktiskt inte mer än rätt att du utvecklar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad den där musikstilen heter som "ALLA" spelar in utom Claes........

Men snälla gosse, tror du själv att det material Claes testar med är representativt för någon mer än honom och ett fåtal andra? Lite mer modernt material skulle inte skada eller mer musikalitet heller för den delen, som sagt jag trodde det var skämtinspelningar när jag hörde dom och inspelningarna säger ju knappt något alls om mikrofonernas eventuella kvaliteter.

Initiativet är bra men men utförandet är under all kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla gosse, tror du själv att det material Claes testar med är representativt för någon mer än honom och ett fåtal andra? Lite mer modernt material skulle inte skada eller mer musikalitet heller för den delen, som sagt jag trodde det var skämtinspelningar när jag hörde dom och inspelningarna säger ju knappt något alls om mikrofonernas eventuella kvaliteter.

Initiativet är bra men men utförandet är under all kritik.

Jag har lärt mig och bildat mig en uppfattning om olika mikrofoner tack vare den testsidan. Man hör ju ganska tydligt frekvens-karaktäristiken hos de olika mikrofonerna och det är det jag är ute efter att höra när jag letar mikrofon. Bra skit!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

inspelningarna säger ju knappt något alls om mikrofonernas eventuella kvaliteter.

det gör inget sånt test om du inte har orginalkällan att jämföra med

så din kritik är egentligen helt poänglös

hade man bara kunnat jämföra med orginalet kunde kenta stått å brölat

förvånande mycket rum däremot på nån av upptagningarna

Link to comment
Dela på andra sajter

...som sagt jag trodde det var skämtinspelningar när jag hörde dom och...

...jag är rätt säker på att du är ett skämt....var inte säker förut men nu är jag det

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du anser inte att man bör ha en så bra källa som möjligt när man testar mikrofoner?

vad ska du med den till om du inte kan stå bredvid å höra källan direkt?

det intressanta är hur micken (i detta fallet) förändrar ljudkällans orginalljud

men hur ska du ha glädje av pavarotti om du inte vet hur han egentligen låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag är rätt säker på att du är ett skämt....

Du har fel och menar du på allvar att du tycker att sånginspelningarna låter seriösa eller är speciellt användbara att jämföra med? Sånginsaterna varierar ju alldeles för mycket från inspelning till inspelning-

Link to comment
Dela på andra sajter

det intressanta är hur micken (i detta fallet) förändrar ljudkällans orginalljud

men hur ska du ha glädje av pavarotti om du inte vet hur han egentligen låter?

Nu tänker du väldigt konstigt vet du hur sångarna låter i original?

Förhoppningsvis bättre än detta test visar.

Ett mikrofontest ska ju visa upp mikrofonernas styrkor och svagheter och då krävs det bra inspelningar med en sångare eller sångerska som kan visa på just detta istället för på inspelningens svaghet.

Är förvånad över att inte fler reagerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror du själv att det material Claes testar med är representativt för någon mer än honom och ett fåtal andra?

Det är det nog inte många som gör. Men du glömmer att det var du som kom med extraordinära "sanningar".

Så igen, tala om vad som är "renpresentabelt" respektive "vad folk verkligen spelar in". För som sagt: Jag hade nog inte brytt mig om du stannade vid din åsikt om att (test)sångarna inte presterar enligt dina ställda mått på vad som är "bra sångare". Men när du dessutom menar att dina mått representerar "folket", däribland mig – och att dina mått dessutom är en "sanning" – så är det ju faktiskt rätt intressant om du utvecklar lite.

Eller så struntade du i mitt förra inlägg just för att understryka att du lider av MBBAD. I så fall förstår jag mer din situation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men hur representabla är dessa sångare och den musik de framför sett till vad folk verkligen spelar in? Inte mycket.

Du menar att claes har spelat in 127 olika mickmodeller helt förjäves?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker du väldigt konstigt vet du hur sångarna låter i original?

Förhoppningsvis bättre än detta test visar.

Ett mikrofontest ska ju visa upp mikrofonernas styrkor och svagheter och då krävs det bra inspelningar med en sångare eller sångerska som kan visa på just detta istället för på inspelningens svaghet.

Är förvånad över att inte fler reagerat.

Går bussarna som dom ska?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du menar att claes har spelat in 127 olika mickmodeller helt förjäves?

😆 Det hade förstås känts lite jobbigt - men eftersom jag har fått så många uppskattande ord både härifrån och i många andra forum, så har jag inte gett upp ännu, utan fortsätter med en dåres envishet... 😉

"Tjabbalabba" är den ende hittills som har klagat på det sätt som han gör, men faktum är ju att man t o m kan ha Håkan Helstöld att yla i diverse mickar, så kan man höra ungefär vilka skillnader det är mellan dem. I bästa fall har man någon av modellerna som finns på siten själv, så att man kan göra en någorlunda rimlig uppskattning av det hela. Att det sedan är skillnad på olika sånginsatser, är ofrånkomligt. Gitarren är lättare att få likadan - och sedan finns brusinspelningar från högtalare som ytterligare referens för att tillföra något som är lite mer "vetenskapligt".

Redigerat av Claes
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...