Jump to content
Annons

Rå metal utan några effekter


Shimmen

Recommended Posts

Vad tror ni om ett dödsmetal album på professionell nivå som inte innehåller några effekter alls (även effekter såsom EQ och kompressor)? Med andra ord helt rå! Bara bara panorerat, och "volymbalanserat".

Det finns faktiskt redan! Har ni hört talas om bandet Despite? Deras senaste album är en helt rå mix.

Jag vill inte ge någon reklam här (som jag inser att jag redan har gjort 😕 ) utan vill bara visa för folk att det går utan effekter. Lite inspiration bara 🙂

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att micka upp på rätt sätt med rätt stärkare och mikrofoner är en typ Eq & Kompressor.

Har man tillgång till en arsenal av mickar , stärkare, rum , ekokammare osv så går det absolut att göra ett bra album.

Delay kan du få genom att upprepa , Reverb kan du få genom att micka längre ifrån osv

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

De gör dem! Jag känner sångaren/inspelaren/mixaren

Jag är fortfarande tveksam. Det är ju t.ex. reverb på pukorna, inte från rummet.

Kaggen låter inte naturlig i anslag eller ton. Kanske att något användes när det spelades in bara? men inte i mixen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

All musik som spelas in idag låter i stort sett likadant. Allt spelas in i Pro Tools, sen kör man beatdetective på skiten. Klipper upp trummorna i 16000 klipp och kvantiserar. På med soundreplacer och lägg på samplade ljud. Sen låter det tight och bra.

Ok låt gå för att det är tight, men det låter maskin om det. Inget sväng, ingen dynamik.

Samma sak med gitarrer, klipp, klistra, redigera... Sång och bas, likadant. Allt redigeras och kvantiseras. Allt liv, gung, och sväng försvinner. Det låter dator om det.

När det gäller ljudbilden så ska allt läggas precis på sin plats. Det vore fan om basen låg nere vid 50Hz, för där är bastrummans plats. Gitarrer får inte finnas kring 1000 Hz får då inkräktar de på sången.

När vi gick in i studion med DESPITE hade vi bestämt oss för att spela in en platta. Inte redigera och klippa in en platta som alla gör idag. Vi ville att instrumenten skulle få låta som de gör. Inga triggar på trummor, ingen re-amp av gitarrer, inga gitarrförtärkarsimulatorer. Det ska låter som våra förstärkare gör. Basen ska köras genom en gammal rörhäck på max volym. Det ska höras att förstärkaren får jobba skiten ur sig. Detta var vår vision.

Till skillnad från alla andra så genomförde vi det till punkt och pricka. Analog inspelning på prylar från 50-70 tal. Full volym på stärkarna. Inga triggar, bara riktiga trummor. Tillbaka till musiken igen. Det låter rock ´n roll. Man hör hur våra instrument låter. Här finns inte Dimmu Borgirs baskaggar, inte Dimebags gitarrljud. Här finns bara DESPITE, rått, enkelt och okonstlat. Vi tror på musikernas förmåga, inte datorernas prestanda!!!

/Alex Losbäck Holstad

Producent och sångare i DESPITE.

Jag vet inte vad jag ska svara på kommentarerna. Jag tror inte att han har fuskat iaf ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad jag ska svara på kommentarerna. Jag tror inte att han har fuskat iaf ☺️

Fast han säger inget om huruvida dom använt effekter, jag tolkar det som att dom spelat in en skiva med "råare" metoder. Finns flera band som gör det. Men nog är det effekter använda, kompressorer, EQ och Reverb, dist osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner honom och han har sagt till mig om att han inte har använt några effekter...

Det jag ville komma till med tråden var att det inte behövs massor effekter för att det ska låta som en modern metalplatta, och jag har väl till och med lyckats att få er tro att den är procceserad så.....

Jag vill inte argumentera om vad ni tror att han har använt för effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner honom och han har sagt till mig om att han inte har använt några effekter...

Det jag ville komma till med tråden var att det inte behövs massor effekter för att det ska låta som en modern metalplatta, och jag har väl till och med lyckats att få er tro att den är procceserad så.....

Jag vill inte argumentera om vad ni tror att han har använt för effekter.

Det är bara för att den är processad, din polare ljuger 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag ville komma till med tråden var att det inte behövs massor effekter för att det ska låta som en modern metalplatta, och jag har väl till och med lyckats att få er tro att den är procceserad så.....

Jag skulle inte vilja påstå att du lyckats få någon att tro något särskilt.

Du verkar snarare ha missuppfattat din kompis. I citatet står, som Freddy redan påpekat, inget om att de körde utan effekter. De verkar snarare har arbetat på det sätt som var etablerat innan triggarna och emulatorernas tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde mycket effekter i de där, det skulle en döv höna kunna göra.

Visst det går säkert att göra utan effekter, men fan vilken tid det hade tagit för att få det bra

Och tänk tex Def leppard utan effekter det hade låtit illa som trivs med brogrens . Även om nu det inte Death Metal men ändå.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej! Jag har kollat med honom nu! På sången använder han en mic som distar extremt mycket (den kallas för despitemicken på musikbörsen) och en preamp som distar mycket.

På vissa låtar hade han varit tvungen att skära bort någon mycket elak frekvens och sånna saker, men det finns en låt som inte har en enda effekt! Denna låten.

EDIT: Fel låt

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja påstå att du lyckats få någon att tro något särskilt.

Du verkar snarare ha missuppfattat din kompis. I citatet står, som Freddy redan påpekat, inget om att de körde utan effekter. De verkar snarare har arbetat på det sätt som var etablerat innan triggarna och emulatorernas tid.

Wow, vilket oväntat drag...ungefär som white stripes, Bigelf, Wolfmother...och cirka 2000 till!😲😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, vilket oväntat drag...ungefär som white stripes, Bigelf, Wolfmother...och cirka 2000 till!😲😆

Precis, verkligen unikt! 🙂 Inom genren så är det inte heller speciellt ovanligt, t.ex. The Haunted har spelat in sin senaste platta på detta sätt.

Denna tråd var nog bara ett försök till PR för bandet skulle jag tro, inget som lagts fram stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man göra en grej av att man inte har använt några effekter _alls_ ska man inte panorera heller, för i min värld är det också en form av effekt.

Sedan känns det ärligt talat ganska mainstream att göra skivor som är "råa, avskalade, oprocessade, back to the roots, opolerade" och allt vad det nu brukar heta. Själv tycker jag att det är mycket roligare att gå emot strömmen och använda alla effekter som jag har tillgängliga och göra låtar med massor av ljud som varken är råa eller oprocessade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Jag har kollat med honom nu! På sången använder han en mic som distar extremt mycket (den kallas för despitemicken på musikbörsen) och en preamp som distar mycket.

På vissa låtar hade han varit tvungen att skära bort någon mycket elak frekvens och sånna saker, men det finns en låt som inte har en enda effekt! Denna låten.

Jag säger inte emot dig, det låter rimligt att han färgat ljudet genom val av mick och preamp. Men det stannar inte där. Lyssnar man på låten Bruised Machines hörs ett tydligt reverb på virvel. Antagligen virvelns närmick tappat till en reverbeffekt/-plugg. Svårt att tro att det är rummets efterklang. Och om det var det, skulle man behöva en gate som triggas av virvelns närmick för att få till resultatet.

Sången är tydligt komprimerad. Det hörs tydligast i attacken på inledande konsonant. Men också på hur väl sången sitter i mix. Det går inte att nå det resultatet enbart genom att nivåbalansera.

Trummsetet är även det komprimerat. Plus att kicken är tydligt eq'ad.

Jag håller inte med spektrumanalysator om att ljudbilden är uppfuckad. Tvärtom gillar jag det råa soundet. Tycker det ger energi till musiken. Men det vore bra om vi slapp diskutera produktionen utifrån orimliga påståenden som att den "inte innehåller några effekter alls". Det vore kul om Alex Losbäck Holstad ville kliva in själv och berätta om produktionen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kommer disten/kompressionen ifrån på sången?

Vissa skriksångare gör dist med rösten, alltså jag snackar inte om sångeffekten distorsion utan att det låter som en disteffekt på, askul för det skär skit bra genom mixen. En sångare jag spelade in sjöng genom en neumann tlm103 genom en vintage design m87d till fireface400 och det blev ändå dist hur jag än vred upp och ner allting samt provade med en shure sm7b, först trodde jag det var nåt fel på nåt, men sen så tyckte jag bara att det lät coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat, men är det ingen distortion på gitarrerna? Räknas inte distortion som en effekt?

Förövrigt; vad vill man uppnå genom att inte använda effekter? Är det något slags statement?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Oj då.

Här var det mycket åsikter 🙂

Nåväl. Det är jag som producerat och spelat in plattan tillsammans med bl.a. Stina L. Holstad och Daniel Wölfing, och är dessutom sångare i bandet. Så nu kan jag klargöra det hela för er.

Först vill jag bara säga att det är inte, som det antyds i ett inlägg, ett PR knep från bandet. Vet inte ens vem det är som pratat med mig och fått massa saker bekräftade.

Så här är i alla fall inspelningen och mixen gjord:

Inga DIGITALA effekter har använts. De ni hör i effektväg är riktiga plåtreverb (EMT 120 och EMT 240), AKG BX 20 fjäderreverb, Master room Large Spring fjäderreverb samt Roland Specever bandeko.

Nu är det också viktigt att skilja på processorer och effekter. Dist, eq och compressor är processorer. Och detta har används flitigt.

Bordet vi spelade in på är ett NEVE 8048 från 1972. Till detta använde vi compressorer utav bara helvete. Vi hade bl.a. DBX 160 VU, Textronic LA2A, Urei 1176, Valley People Dynamite, mm. Påståendet om att EQ inte använts stämmer inte. Bastrumman skulle vara omöjlig att få till utan eq. OCh vem fan sitter vid ett Nevebord utan att använda dess eq???

Inspelningen gjordes på en Studer A20 2" 24 ch. Även mixen lades på analog tape på en Telefunken M15.

Mickar vi använde var mestadels gamla grejer. Neumann (U67, M49, SM 69), Royer, Sennheiser (MD 421, MD 21), Schoeps, Electro Voice (RE20), AKG (C414, C12). Philips, Shure osv. Mestadels gamla goda klassiker förutom den berömda sångmicken då, haha. Det är en billig stormembrans dynamisk mick, en JJLABS BDM 950. Kostar 900 spänn och funkar bra som fan till min sång.

Den dist som hörs på sången är disten från den API mickförsärkare och DBX 160 VU compressor vi körde skiten ur när vi spelade in sången.

När det gäller trummorna så ligger det ett plåtreverb på virvel och pukor. Dock är väldigt mycket av rymden från rummet. Det är 10,5 meter i takhöjd i rummet vi spelade in trummorna i. Golvytan är ca 120 kvadrat. Det finns inga gatear på trummorna, inte vid inspelning och inte vid mix. Överhängen är distade i metalzone pedal. Inga triggar finns någonstans. Det är enbart vår trummis egna trummor som hörs.

Gitarrerna har vi kör huvudsakligen via en Krank topp med Krank´s egen låda (inte så retro där inte...) Men vi har även använt Fender Bassman 50 och Fender TwinVerb för gurorna. De pedaler vi använt oss av i vissa delar är enbart Fuzz, Wahwah och Tube Screamer.

Basen är en splittad signal där vi kör de låga frekvenserna rena och linade in i bordet. De högre frekvenserna körde vi genom en Fender Bassman 50 och MXR distpedal.

Vidare har vi använt Piano, Theremin, Cello och liknande. Dvs inte massa syntar och samplingar.

Mixen är gjord på ett SSL 4000 där SSL´s egna masterbuss compressor använts flitigt. Mixen är även 3 bandskomprimerad genom en TubeTech rörhäck. En Manley Massive Passive ligger även på slutmixen. Annat som använts vid mix är förutom de grejer som jag tidigare nämnt bl.a. Urei LA22, Pultec eqp1, Neve 2254/e, mm, mm.

Nu till lite mer specifika svar på frågor och påståenden:

Joachime: Rummet som öppnar på vervelslagen kommer sig av predelay till EMT 240 plåtreverbet. Finns ingen gate där.

Bastrumman är eq:ad och disten på sången är från micksteget och compressorn.

Frekvensspektrumanalysator: Smaken är som baken;) Vi ville göra på detta sätt. Tanken bakom det hela var att vi ville köra mer rock ´n roll liksom. Spela in plattan inte redigera och trigga ihop en platta. Dessutom har jag heller aldrig påstått att jag är något. Jag har spelat in en platta tillsammans med ett gäng medarbetare. Det är det enda.

Freddy: Som sagt inget PR knep. Såg först idag att denna tråd fanns. Valde därför att regga mig här för att klargöra hur det gått till.

D Vibe: Jo ett slags statement är det. Vi ville visa att man fortfarande kan spela in musik på det gamla goda sättet. Själv är jag lite trött på det nya editerade och snygga ljudet. Vi ville ha det svängigt och ha en rå ljubild med mycket stök i.

crillemannen:Som sagt, smaken är som baken. Kan inte själv påstå att jag är direkt överförtjust i vissa av dina produktioner. Men kör på som du gör, du har ju hittat ditt sound och vi vårat.

Där har ni sanningen bakom det hela. Inte så märkvärdigt. För 10-15 år sedan hade detta inte ens varit värt att ägna en tanke åt. Men nu verkar det vara som att massor av folk bryr sig och har åsikter, vilket är ganska så kul. Vi valde helt enkelt att avstå från "moderna" metoder för att vi ville vara mer rock ´n roll. Inte på något sätt originellt, många gör så än idag. Men kul var det i alla fall. Och jag känner mig mer hemma i den analoga miljön än i den digitala.

Är någon intresserad av vilken studio vi använt så kolla in denna länk:

http://www.svenskagrammofonstudion.com/studioa.html

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det också viktigt att skilja på processorer och effekter. Dist, eq och compressor är processorer. Och detta har används flitigt.

Kul att du tittade in och redde ut begreppen 🙂

Skulle nog faktiskt vilja påstå att åtminstone dist faktiskt är en effekt, men tycker inte att det är så noga. Det är inget fel i att använda effekter, det är ju slutresultatet som är det viktiga.

Du verkar vara en kunnig person, så jag hoppas att du har lust att fortsätta vara aktiv här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog faktiskt vilja påstå att åtminstone dist faktiskt är en effekt, men tycker inte att det är så noga.

Jag kan hålla med, men samtidigt så blandar man ju oftast inte signalen från en ”dist” med en oprocessad signal, men om man gör det så är det "korrekt" att kalla dist för effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...