Jump to content
Annons

Rå metal utan några effekter


Shimmen

Recommended Posts

Annons

Okej Alex,

Men början till denna tråd kom från detta utlägg:

Vad tror ni om ett dödsmetal album på professionell nivå som inte innehåller några effekter alls (även effekter såsom EQ och kompressor)? Med andra ord helt rå! Bara bara panorerat, och "volymbalanserat".

Vilket känns extremt missvisande, du har nu förklarat att det var långt från sanningen och att det ni använt är långt ifrån unikt, tråden lyftes fram och fångade mitt intresse får att det påstods att det var något "nytt" eller annorlunda i mixväg, men som sagt, det var det inte.

...Hur som helst, lycka till med bandet. Rocka på!

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag tycker att det lät skitbra förutom sången som var luddig och tråkig...., sången lät som nån av våra första plattor med vår gamla sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensspektrumanalysator: Smaken är som baken;) Vi ville göra på detta sätt. Tanken bakom det hela var att vi ville köra mer rock ´n roll liksom. Spela in plattan inte redigera och trigga ihop en platta. Dessutom har jag heller aldrig påstått att jag är något. Jag har spelat in en platta tillsammans med ett gäng medarbetare. Det är det enda.

😉 det där med att inte vara nåt var sarkasm riktad mot en tidigare post. jag tycker det är coolt det ni har gjort. men

med tanke på vilken utrustning ni har haft tillgång till så blir jag än mer förvånad över resultatet, som i mina öron

skär sig rejält. tidiga slayer och liknande har ju fortfarande fettet kvar, trots bristen på digital utrustning...

Link to comment
Dela på andra sajter

... med tanke på vilken utrustning ni har haft tillgång till så blir jag än mer förvånad över resultatet, som i mina öron

skär sig rejält. tidiga slayer och liknande har ju fortfarande fettet kvar, trots bristen på digital utrustning...

Motsägelsefullt.

Endera är det väl bra gjort med tanke på frånvaron av digital utrustning, eller så skär det sig rejält med tanke på vilken utrustning de haft tillgång till. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med ovan. Det lät verkligen dåligt (jaja alla har vi olika ideal:)) och ännu värre då man hör vilken utrustning ni har haft tillgång till :S

Jag kan förstå linjen med att hålla sig till hårdvara etc men då bör man åstadkomma bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger faktiskt på Joachime här...

Jag tycker inte att det låter dåligt.

Vi de fåtal träffar jag haft med Alex så har jag förstått att det han söker, är att våga göra annorlunda.

Våga dra i reglarna lite mer än vad man kanske normalt gör.

Ta ut svängarna och med detta, skapa påverkande hos lyssnaren.

Jag gillar när det är snyggt och rent men kan inte förkasta det faktum att jag är uppväxt med 24" baskagge och ett sjuhelvetes slamrigt trumljud!.

Jag tycker du har lyckats bra Alex!

Det låter inte mordernt, men man fattar att det inte är det du söker.

Det är väldigt tydligt!!

...en av dom där som vet skillnad på processorer och effekter.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med alla kommentarer.

För att detta inte ska gå helt överstyr så kommer här en länk:

Clenched på Spotify

Lägger upp denna för säkerhetsskull då det fel ljudfiler till våra låtar cirkulerats på nätet. Vi gjorde en lyssningskopia där vi skar bort i stort sett allt under 150 hz och dessa filer letade sig av någon konstig anledning ut på nätet. Men här är det riktiga resultatet i alla fall.

Frekvensspektrumanalysator: Det är helt upp till dig att tycka vad du vill. Men det faktum att vi säljer en bra bit över 10 000 ex av våra plattor talar för sig själv. Många uppskattar det många hatar det. Men majoriteten verka uppskatta vad vi gjort. Bevis på det??? Jo då, här följer några utdrag av recensioner:

"I’m glad that Despite took a risk in making an album that sonically isn’t pristine clean and Pro-Tooled to death. "Clenched" possesses elements of power groove intertwined with their primary thrash and death style - and yet doesn’t sound cliché or pandering to lowest common form of grab bag riff writing. I can see the underground earth mongers eating this one up and using it as their rallying cry when they desire something away from precise labelling."

"Aufnahmen für "Clenched" entschieden sich die Jungs ganz bewusst für ein "Back to the roots". Denn die Aufnahmen erfolgten mit Equipment der 60er und 70er Jahre, man verzichtete auf gesampelte Drums und Computer-Editing sowie glatten, überproduzierten Sound.

Und das hört man in erfreulicher Weise dem Album an. Es springt einem die pure Spielfreude der frühen METALLICA an. Gleich von Beginn an wird mit erhöhtem Tempo losgeschrotet"

Sist men inte minst, från Sweden Rock Magazine:

"Ingen sampling, inga triggade trummor och inte heller någon redigering utav låtarna. Det här är fan på riktigt.

 

Hela skivan öppnas med en explosion av helvetiska proportioner. Massivt grottmansbrölande och gitarrer så nedstämda att man vill gömma sig i ett hörn. I slutet på introduktionslåten kommer ett frenetiskt gitarrspel, följt av ett riff så thrashigt att självaste Slayer tynar bort. Majoriteten av skivan skriker ilska med all kraft, men för att inte fastna i träsket av ondska slänger de in ett två minuter långt pianostycke som vilostund.

 

Att någon i bandet ens varit involverad i något annat än thrash känns helt sinnesjukt, då de har snärjt genren med endast ett lillfinger. Despite vill inte leka, de vill döda. Om du ser dessa fem skäggiga män i garderoben, då bör du fly."

Och att säga att det finns fett i Slayers tidiga verk... Hmm dags att gå till audiologen kanske???

crillemannen: Som sagt... Se ovan. Vore kul om du kunde lägga upp lite av vad du gjort.

Cruncher: Hejsan. Kul att stöta på dig igen:) Jo vi har ju träffats lite litegrann och jobbat lite ihop. Jo jag gillar att ösa på, det ska fan dista överallt. Hoppas allt går bra för dig. Är otroligt nyfiken på vad du håller på med nu för tiden.

sadomachine: Jo du, men tänk på att jag ÄR en gammal sångare 😉 Men jag håller med dig till viss del där. Mitt problem är att jag inte kan stå och sjunga i en mick som är placerad på stativ. Jag måste ha den i handen. Då jag inte har någon större kraft i mitt bottenregister behövs en stormembransmick. En Sm7 låter bra, men funkar inte så bra i handen. Så jag testade den billiga JJLABS micken och fann det vara den bästa kompromissen. Sen ska det tilläggas att jag även hatar att stå med lurar på mig, jag står hellre inne i kontrollrummet med lyssningen på max och gapar. Även det sätter sina spår på slutresultatet.

Vad vi var ute efter på denna skivan var mer prestationerna än ljudet. Vi ville leverera som musiker och bortse från det perfekta ljudet. Det skulle höras att det är vi som spelar och inte att det är massa kvantiseringar och skit. Rock ´n roll liksom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det blir lite löjligt när man måste hävda sig och sin musik bara för att någon tycker det är skit, särskilt när man gör det med recensioner och grejer. Vem bryr sig? Recensionerna säger mig inte ett dugg heller för den delen. Jag kanske har fel, men jag tror inte ni blir bättre i mina öron bara för att någon som jag inte bryr mig ett skit om skrivit bra recensioner. Jag behöver inte andras åsikter för att tycka något om något.

Nu har jag inte lyssnat på er musik och har ingen direkt åsikt om den, men mitt råd är försöka ha en litet mer ödmjuk inställning om du vill bli tagen på allvar. Om någon tycker det låter skit, låt dom bara få tycka det. De har rätt att göra det. Att ge sig in i en debatt om andras tycke och smak är meningslöst. Visst kan man bli sårad, men sånt är livet. Lägger man ut sin musik så lämnar man ju ut sig själv på sätt och vis och då får man ta smällen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

crillemannen: Som sagt... Se ovan. Vore kul om du kunde lägga upp lite av vad du gjort.

Du behöver inte ta strid för ditt material. Ni hade tydligen en klar vision om hur ni vll låta 🙂

Ta det inte personligt, allt sådant här är ju subjektivt. Jag tycker bara inte om slutresultatet, och speciellt med tanke på att ni använt sådan bra utrustning så är det konstigt att ni inte fått det att låta bättre. Det finns ju många analoga inspelningar som låter guld. men men..

Du kan kolla mina mixar på www.studiohaga.net .

Kul att ni sålt så många plattor 🙂å Lycka till med musiken

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic:

Haha... Jo nog är jag van att bli missförstådd. Min ton må låta barsk, men jag menar inget illa. Helt klart att alla har rätt till sina åsikter. Och som jag sa, vissa gillar det, andra ogillar det. Sånt är livet. Jag är nöjd och det är huvudsaken.

Sårad, nej fan 😉 Jag har gjort 50-100 plattor i mina dagar och tagit emot både ris och ros. Så är verkligheten. Det är jag medveten om.

Meningen med en debatt är väl att vädra åsikter, vad jag ville visa med recensionerna är att en del gillar det. Jag kan även lägga upp recensioner där vi blivit totalt sågade pga just soundet.

crillemannen:

Att ta strid för sina verk gör nog de flesta. Kanske det framstår som att jag tar i lite väl mycket. Sorry för det, men min ton kanske låter uppretad och arg, men egentligen är jag en timid, men skäggig man.

Nog fan kunde vi polerat det hela och gjort det mycket snyggare, men det var vi inte intresserade av. Vi ville ha det stökigt och brötigt. Och med tanke på vår vision så har vi lyckats till 95%. Och det är jag nöjd över 🙂

Ska lyssna lite på dina grejer nu. Ska bli kul och intressant.

Och NEJ!! Jag är inte arg, sarkastisk, sårad eller galen. Jag låter så här och det är många som missförstår mig, det är jag medveten om.

MVH

Alex

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

😉 det där med att inte vara nåt var sarkasm riktad mot en tidigare post. jag tycker det är coolt det ni har gjort. men

med tanke på vilken utrustning ni har haft tillgång till så blir jag än mer förvånad över resultatet, som i mina öron

skär sig rejält. tidiga slayer och liknande har ju fortfarande fettet kvar, trots bristen på digital utrustning...

Den var riktad mot mig...jag lät väl en hel del negativ om denna insp. som sagt, det var väl inget wow, som jag skrev då...nu måste man u in på spotify för att lyssna och greja, orkar inte logga in.

Ska kika på detta senare....få se hur jag känner....ska det vara rått och ärligt ska det vara jävligt bra spelat, trummisen ska hålla Sigevall nivå eller aROCKER...annars får det vara, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...