Jump to content
Annons

Vad är rimligt att pröjsa


Vallhagen

Recommended Posts

Hej. Jag har surfat och kollat runt, och jag tycker internetpriser (läs: Blocket) ligger alldeles för högt på begagnade datorer. Så att höra med er är ju inte fel.

Jag har fått ett halvt erbjudande att lägga ett bud på en dator och vet faktiskt inte vad som kan tänkas skäligt. Datorn är en stationär dedicerad musik-märkes-maskin inköpt hösten 2008, och sedan dess relativt sparsamt använd. Bra skick för sin ålder alltså. Nypris lär ha varit 10000 kr. Vad skulle ni ungefär kunna tänka er att pröjsa för en sådan idag? Vad är normal prisutveckling?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

min låg nypriset på 11000 kr. 2008..en ägare..

jag fick köpa den för 3000 kr...

(tänker att 2700 kr hade varit lagom)

50% nypris första år och 25 % år säger man ju allmänt..

hitade bara den här om laptop http://www.laptopfakta.se/begagnade-datorer/

nu men det är vad jag alltid hört och går efter

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att ge något bra förslag utan att veta datorns specifikationer. Men jag hade inte varit beredd att betala mer än runt 5000:- om änns det. Men allt hänger så klart på datorns innehåll. Priset på datorer (eller egentligen större delen av all elektronik) sjunker oerhört snabbt beroende på den snabba utveckligen. Jag minns att jag köpte en laptop för 11-tusen för några år sedan. Ett år senare var den nere på 7,5-tusen.

Men om du kan berätta specs:en på datorn så blir det lättare att ge dig ett mer precist svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

ett sätt att tänka är att kolla upp nypris på delarna som finns i datorn hos en butik så som komplett, inet, dustin eller prisjakt och sedan ta det totala priset och dela på MINST hälften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hej. Jag har surfat och kollat runt, och jag tycker internetpriser (läs: Blocket) ligger alldeles för högt på begagnade datorer.

Det menar du inte? :rolleyes: Det gäller nästan allt som ligger på blocket.

Datorn är en stationär dedicerad musik-märkes-maskin inköpt hösten 2008, och sedan dess relativt sparsamt använd.

Ja..a. Det säger ju nästan alla säljare om sina prylar. :rolleyes: Mycket trovärdigt. Pruta så mycket det bara går. Så fort man passerat utgången när man tjackat en ny dator så har värdet sjunkit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja..a. Det säger ju nästan alla säljare om sina prylar.

Tack för svar folks. Nu är det så att jag känner säljaren och datorn har stått i en studio som nyss har blivit Mac-baserad. Så jag har hygglig koll på "säljarens trovärdighet" (i brist på annat begrepp).

För att vara mer detaljerad då: Datorn är en Frost, dualcore 2.33, Towermodell. Den heter säkert "modellbeteckning-nånting", men det har jag inte koll på.

Någon sa "minska med hälften första året, sen hälften igen" vilket jag kan tycka är rimligt. 2.5 år gammal ger då kanske 15-20% av nypriset?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tack för svar folks. Nu är det så att jag känner säljaren och datorn har stått i en studio som nyss har blivit Mac-baserad. Så jag har hygglig koll på "säljarens trovärdighet" (i brist på annat begrepp).

Ok det var det en helt annan grej om du känner säljaren och har koll.

Någon sa "minska med hälften första året, sen hälften igen" vilket jag kan tycka är rimligt. 2.5 år gammal ger då kanske 15-20% av nypriset?

15-20% tycker jag låter lite väl mycket. Högst 60%. Men det är ju dina stålar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tipsa dig om att du kan tjäna otroligt många tusenlappar på att montera ihop datorn själv.

Det gjorde jag. Min dator har gått på mellan 4000 och 5000 kronor. Den tar alla nya spel på högsta grafik och den klarar förmodligen processor-tunga pluggar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mja en dator som är optimerad för spel är inte detsamma som en för musik. Vill man ha en musikmaskin så får man offra spelen. Åtminstone krävande spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

i min värld så är 15-20 rätt mycket mindre än 60. 😉 slant du på en nolla?

Nä jag menade att du skulle betala ca 60% av priset som han gav för allt. Så du menar att du skulle betala 15-20% pocent för allt? 🤪 Eller? Eller är jag trög idag och bör dra täcket över huvudet? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tipsa dig om att du kan tjäna otroligt många tusenlappar på att montera ihop datorn själv.

Det gjorde jag. Min dator har gått på mellan 4000 och 5000 kronor. Den tar alla nya spel på högsta grafik och den klarar förmodligen processor-tunga pluggar.

Tack för tanken. Hembygge är en god och ekonomisk grej. Min fråga gäller nog om ett begagnatköp oxå kan vara vettigt... Och i så fall hur lågt man bör bjuda.

Det är ju liksom dumt att betala samma pengar för bättre begagnat än för ännu bättre nytt.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Värdet i en musikoptimerad dator ligger väl först och främst i supporten till "optimeringen"!?

Om sådan finns kvar så bör ju detta beaktas vid köpet då det är värt mycket.

De fysiska delarna är ju inte så mycket att hänga i granen ens vid nyköp av en musikdator.

Betala för supporten om det finns, inte delarna!!

Piiiz!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm det där med priser är ju flukturerande...

Ett bra pris är väl om både köpare och säljare är nöjda med affären och det ända värde som faktiskt finns är inget annat än skrotvärdet.... e ju som cruncher säjer.

Det är ju bara säja ett pris som du är villig att betala, svårare än så är det nog inte... och se vad ni kommer fram till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Cruncher & co. Två år gammal dator = på gränsen till att köpa en yxa med stenhuvud.

Eller inte. Jag kör på en Mac Pro från 2008 i studion. Track count på upp mot 100. Pluggar en masse. Ännu har jag inte kört resurserna i botten.

Utöver eventuell support tycker jag att man betalar för bygg-/ och komponentkvalitet, stabilitet och prestanda även på beggade datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller inte. Jag kör på en Mac Pro från 2008 i studion. Track count på upp mot 100. Pluggar en masse. Ännu har jag inte kört resurserna i botten.

Utöver eventuell support tycker jag att man betalar för bygg-/ och komponentkvalitet, stabilitet och prestanda även på beggade datorer.

Mumble, mumble. Jag tror iofs att Mac är lite annorlunda eftersom de är dyrare från början. Jag säger inget mer om det för det skall ju inte bli en så'n där debatt omkring detta. Rent generellt, vidhåller jag, att folk vill ha ut för mycket för sina begagnade prylar. Detta även för Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt, vidhåller jag, att folk vill ha ut för mycket för sina begagnade prylar. Detta även för Mac.

När det gäller Mac går en gräns vid tre år. Längre gäller inte Apple Care (garanti- och supportavtal). Därefter får man betala hela notan själv vid ev reparation.

Sedan finns det ju snåljåpar (som jag) som låter bli att teckna apple care. Än så länge har jag klarat mig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja en dator som är optimerad för spel är inte detsamma som en för musik. Vill man ha en musikmaskin så får man offra spelen. Åtminstone krävande spel.

Varför ska man behöva offra spelen? De senaste spelen kräver extremt mycket av datorn. Så inte är det några klena datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Varför ska man behöva offra spelen? De senaste spelen kräver extremt mycket av datorn. Så inte är det några klena datorer.

Ja de kräver extremt mycket grafik. Ju mer lull lull desto mer cpu går det åt när man ska dra upp alla pluggar som gör att datorn hostar väldigt snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC skulle jag aldrig ge mer än 25% av nypriset om den är 2-3 år gammal. Skulle faktiskt inte ens överväga att köpa den.

I ditt fall skulle jag vilja vända på det. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att spendera på en dator?!

Link to comment
Dela på andra sajter

PC skulle jag aldrig ge mer än 25% av nypriset om den är 2-3 år gammal. Skulle faktiskt inte ens överväga att köpa den.

I ditt fall skulle jag vilja vända på det. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att spendera på en dator?!

Jag vet faktiskt inte. Sist jag köpte burk, den jag sitter med nu, som gjort ett bra jobb sedan hösten 07, så kostade den 10000. Grejen är att den börjar bete sig lite obehagligt; onödigt varm, jag blåste rent den med ny HDD nyligen men den beter sig ändå skumt, osv. Jag tror att den ganska snart har gjort sitt. Burken jag talar om här i tråden sprang jag på lite av en tillfällighet. Jag tror att jag kan slå till på den om jag får den (riktigt) billigt, frågan är bara hur billigt "riktigt billigt" är. Jag tänker lite att en 2-3 år gammal dator har ett visst (kan föralldel vara högt) bruksvärde, men ett lågt försäljningsvärde.

Annars avvaktar jag nog en stund, och köper nytt igen.

Tack för svar, Polder och ni andra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag vet faktiskt inte. Sist jag köpte burk, den jag sitter med nu, som gjort ett bra jobb sedan hösten 07, så kostade den 10000. Grejen är att den börjar bete sig lite obehagligt; onödigt varm, jag blåste rent den med ny HDD nyligen men den beter sig ändå skumt, osv. Jag tror att den ganska snart har gjort sitt.

Ja för fan skaffa ny innan den lägger av. Min är ett år äldre än din och den fick sitt tuppjuck trots att jag höll den i ordning så blev den sämre och trögare. Fick till slut blåskärm flera gånger i veckan och till slut lade den av och vill inte starta upp från blåskärmen. Var bara ominstallera skiten och blev med all musik och för att inte tala om bilder man aldrig får tillbaka. Jag kände mig helt nollställd. Gick bara någon vecka och fick ominstallera igen. 😠 Nu har den hållit sig några månader men när jag startar upp den så låter den konstigt vissa gånger, som en symaskin på speed, tills den är uppstartad. Jag litar inte på den för fem öre. Den kan säkert lägga av när som helst igen. 🙁 Se till att inte du hamnar på samma nivå som mig innan du har en ny. En dator ska hålla i trettio år? Jo tjena att de gör. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...