Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

Naaa..., asså!

Dom använde den skarpa sidan på kniven vettu!!! Ha ha ha!

Det var segt som attans ja.

Men det skar väl av det!?

...vita, i nylon!

Minns inte vad det heter bara!?

/Mojje

Ännu svårare att skära av nylon - tom. om man använder den vassa delen av kniven (ha ha :-). Skämt och sido, jag förstår vad du är ute efter, typ en flänsmutter i nylon. Känner inte till något sådant i den dimension som du bör ha. Varför inte göra det ordentligt på en gång så har du det gjort? Tar ju i stor sett lika lång tid som att joxa med det där.. Bara en reflektion så här på kvällskvisten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Då ska vi se gott folk och ärade kunnigheter av luftvärmepumpar!

Fick fram lite info idag.

Inneraggregatet är av märke Fujitsu General Limited.

Modellen heter: ASYA14LGC

Cooling capacity: 4 kW (13600 BTU/h)

Heating capacity: 5 kW (17100 BTU/h)

Input power: 1.295 kW

Testkör i natt då bägge skeppen faktisk håller 15 grader ouppvärmt.

Märker inga tendenser till dåliga lukter eller liknande.

Nu ha det dessutom regnat kraftigt så jag har bevakat mängden vatten i avloppen för att se men ingen skillnad där heller.

Känns som att jag kommer kunna fördämma dessa utan att oroa mig nämnvärt.

Take care bangeeerz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar med att säga HELT UNDERBART att du har ännu ett bygge på gång. Ditt förra bygge va det som fick mej att våga bygga min studio, så hur ska det bli efter detta 😄! Börjar i fel ände genom att skriva detta först efter bara läst första inlägget på sida 1, men ska ska läsa igenom hela tråden och se om man kan bidra med nåt eller bara luta sig tillbaka och beskåda alla andras grymma kunskaper. Stort grattis till utökningen och till lokalen! Kommer bli grymt detta!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar med att säga HELT UNDERBART att du har ännu ett bygge på gång. Ditt förra bygge va det som fick mej att våga bygga min studio, så hur ska det bli efter detta 😄! Börjar i fel ände genom att skriva detta först efter bara läst första inlägget på sida 1, men ska ska läsa igenom hela tråden och se om man kan bidra med nåt eller bara luta sig tillbaka och beskåda alla andras grymma kunskaper. Stort grattis till utökningen och till lokalen! Kommer bli grymt detta!!

Tjenna!!!

Long time no seen!

Ja för fasen!

Nu åker vi igen!!! Ha ha ha!

Fast denna gången lär det ta längre tid.

Med tanke på ditt egna bygge så lär det definitivt finnas saker att bidraga med.

Väl mött igen Ponderosa!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se gott folk och ärade kunnigheter av luftvärmepumpar!

Fick fram lite info idag.

Inneraggregatet är av märke Fujitsu General Limited.

Modellen heter: ASYA14LGC

Cooling capacity: 4 kW (13600 BTU/h)

Heating capacity: 5 kW (17100 BTU/h)

Input power: 1.295 kW

Testkör i natt då bägge skeppen faktisk håller 15 grader ouppvärmt.

Märker inga tendenser till dåliga lukter eller liknande.

Nu ha det dessutom regnat kraftigt så jag har bevakat mängden vatten i avloppen för att se men ingen skillnad där heller.

Känns som att jag kommer kunna fördämma dessa utan att oroa mig nämnvärt.

Take care bangeeerz!

/Mojje

Tjena Mojje!

Vad bra att du passar på att kolla det här med dagvattenavledning och dränering. Jag påminde ju dig om detta men jag lever tydligen inte själv som jag lär. I mitt fall så består ju halva studion av en ny byggnad på 50 m2 och den andra halvan på 50 m2 är ett fd. garage som jag byggt om helt och hållet. I dag var det slagregn och i garagedelen finns en golvbrunn som jag inte hunnit gjuta igen. Gissa vad som hände... Dagvattenledningen var igensatt och klarade inte av att evakuera skyfallet så vattnet gick bakvägen - upp genom golvbrunnen... Som tur var höll jag på att bygga ljuddämparbafflar precis intill brunnen och såg vad som hände. Jag hann ut och leda av vattnet och rensa brunnen. Jag kommer nu att koppla bort golvbrunnen och gjuta igen den!

Hur som helst så kommer din luftvärmepump att funka finfint. Toshibas pumpar har iof. tystare inomhusdel men det är ju bara att du stänger av den eller ljuddämpa den om den är störande. Även om du kommer att få ett väldigt bra k-värde (värmeisolering) i din konstruktion så är jag dock tveksam om den kommer räcka till båda skeppen.

Hejja / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mojje!

Vad bra att du passar på att kolla det här med dagvattenavledning och dränering. Jag påminde ju dig om detta men jag lever tydligen inte själv som jag lär. I mitt fall så består ju halva studion av en ny byggnad på 50 m2 och den andra halvan på 50 m2 är ett fd. garage som jag byggt om helt och hållet. I dag var det slagregn och i garagedelen finns en golvbrunn som jag inte hunnit gjuta igen. Gissa vad som hände... Dagvattenledningen var igensatt och klarade inte av att evakuera skyfallet så vattnet gick bakvägen - upp genom golvbrunnen... Som tur var höll jag på att bygga ljuddämparbafflar precis intill brunnen och såg vad som hände. Jag hann ut och leda av vattnet och rensa brunnen. Jag kommer nu att koppla bort golvbrunnen och gjuta igen den!

Hur som helst så kommer din luftvärmepump att funka finfint. Toshibas pumpar har iof. tystare inomhusdel men det är ju bara att du stänger av den eller ljuddämpa den om den är störande. Även om du kommer att få ett väldigt bra k-värde (värmeisolering) i din konstruktion så är jag dock tveksam om den kommer räcka till båda skeppen.

Hejja / Björn

Se där ja!

Jäkla tur att du var på plats då!

Vi har haft ett jäkla regnande här hemma det senaste och det lär ju inte bli mindre av det.

Gällande luftvärmepumpen så har jag testkört den nu för att se vad den klarar i alla fall.

Ställde maskinen på 22 grader och fick strax över 21 grader i kontrollrumsskeppet.

Jag vet att denna kördes för bägge skeppen men jag tror som du, att det inte kommer räcka till.

Kanske om man med hjälp av kanaler, leder in ventilation och värme på något sätt!?

Vidare så startade jag upp det gamla utsuget i dag!

Fantastiskt!!! Vilket ljud!! Vilket drag det var i spirorören!!!

Å ännu bättre..., vilken basåtergivning det är i skepp två!!! Uj uj uj!! När vibrationerna i taket började lägga sig så kunde resonansen höras i rummet.

Herrejäklar vad djupt det gick!

Nästan lite sugen på att mäta rummet som det är.

Detta är positivt begynnande då jag inte tänkt att göra så mycket annat än diffusering i skepp två.

Strax är vinteruppställning här och bil och husvagn ska in i skepp två.

Ska hinna flytta lite grejer dit från skepp ett och sedan ska hör och häpna, en produktion spelas in i den öppna ytan i skepp ett!

Guror, bas, sång och mix ska göras där inne i vinter!

Ser fram mot detta som fasen! Om än knepig lyssning.

Lite inne på att bygga tillfälliga gobos för första reflexen och sen köra på bara.

Kan bli kul det där!!!

Om du gjuter igen brunnar etc så är i alla fall jag tacksam för bilder om du har möjlighet.

Sånt är bara positivt!

Thanx!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mojje!

Nu har jag kollat upp ventilationsupplägget med en polare som är en duktig ventilations ingenjör. Han tycker upplägget är rätt tänkt och kommer att uppfylla två viktiga funktioner som vi är ute efter här; Ventilation av betongplattan samt grundvärme till rummen (det största rummet där inomhusdelen sitter kommer ju att bli helt uppvärmt).

Min tanke var att montera in ett stödelement i det mindre rummet (isoboxen), men min kollega kom med förslaget att montera inomhusdelen på motsatt sida i kontrollrummet (jmfr. bif. skiss) så att den blåser mot dörren till isoboxen. På så sätt kanske du klarar dig utan stödelement där, om du håller dörren öppen när rummet inte används.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-56287800-1314186307_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen va fräckt Björn!

Bra där med att behålla inomhusdelen på den höga väggen.

Får kortare slang till utomhusaggregatet då och jag antager att jag sparar en del värme på detta.

Jag är inte helt överens med dig om luftövergången mellan rummen.

Jag ser hellre att man går åvanför innertaket ner i ISO-rummet för att ytterligare minska läckage.

Jag vet ju som sagt inte om jag ska bryta upp innertaket ännu.

Det tillför en jäkla kostnad för mig i isolering av yttertaket som idag endast är plåt.

Jag får fundera lite till och tackar oerhört mycket för din kunskap i detta.

Det hjälper hjärnan att hitta nya sätt att tänka på.

Gott om tid finns det i alla fall.

Håller precis i skrivande stund på att iordningställa kontrollrumsdelen med provisoriska golv för att använda som kombinerad replokal samt arbetsrum åt mig.

Många timmar kvar i planeringen innan det ska byggas.

Hoppas du fått nåt kul uppdrag på nya jobbet!

Ser fram mot att höra vad du tar dig för där.

Piiiz och trevlig helg Björn!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mojje!

Dina och addrumdrums tankar med att undvika överluftsdon mellan rummen är ju absolut det mest korrekta och kör på det om du vill ha både hängslen och livrem. Det är ju bara att dra en separat kanal för tilluft och ljuddämpa den. Överluftsdon med fällor går dock att få näst intill lika bra om det görs noggrant och på rätt sätt. Uppsidan med den lösningen är att du sparar in på ett extra fläkt / kanalsystem.

Trevlig helg! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mojje!

Dina och addrumdrums tankar med att undvika överluftsdon mellan rummen är ju absolut det mest korrekta och kör på det om du vill ha både hängslen och livrem. Det är ju bara att dra en separat kanal för tilluft och ljuddämpa den. Överluftsdon med fällor går dock att få näst intill lika bra om det görs noggrant och på rätt sätt. Uppsidan med den lösningen är att du sparar in på ett extra fläkt / kanalsystem.

Trevlig helg! / Björn

Jepp!

Har byggt ett liknande system en gång i tiden där jag använde mig av luftspalten i mellanväggen för att sköta tillluft.

Vid närmare eftertanke så kunde jag lira trummor inne i det rummet utan att jag påverkades nämnvärt inne i kontrollrummet..... hmmm!

Detta tål att tänka vidare på!

Thanx Björn!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då var det lite uppdatering!

Ska ju köra lite prebygge ute i skeppet innan den riktiga snicken börjar.

Måste ju likförbenat få lite ordning på frekvenserna så man åtminståne hör nåt!

Långa reverbtider i detta stora rum vilket man märker vid enkel mätning med bara mobiltelefonen.

Sagt och gjort!

Bort med lite tidiga reflexer helt enkelt.

Är inte så bekymrad över stående vågor i detta rum.

Över nio meter djupt!

Knackade ihop lite ramar till bredbandsabsorbenter i natt.

Får nog upp dom på väggen i slutet av veckan.

Här kommer bilder från mobilen!!

311866_10150426590507501_788772500_10873053_1727079_n.jpg

301953_10150426564172501_788772500_10872831_5947819_n.jpg

295854_10150426694437501_788772500_10873627_1797909_n.jpg

307645_10150426756842501_788772500_10874219_8002225_n.jpg

314336_10150426768552501_788772500_10874375_4226552_n.jpg

Arton stycken totalt.

Tanken är att sätta ett par som moln oxå ungefär som jag gjorde i min gamla studio.

Gillade torrheten i närfältet där.

Väldigt spännande att få höra hur det låter om några veckor!

Piiiz bangeeerz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Filmen gott folk!

kort tanke: varför skiftar du inte skepp 1 o 2?

avlopp kan vara trevligt i anslutning till kontrollrum å entré medan port också finns i andra skeppet för ditt häpnadsväckande green room

takhöjningen går väl på bägge sidor?

så har du också kvar ventilation där den finns idag istället för att flytta den

som jag fattat så är skeppen ungefär lika stora?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då var det lite uppdatering!

Ska ju köra lite prebygge ute i skeppet innan den riktiga snicken börjar.

Måste ju likförbenat få lite ordning på frekvenserna så man åtminståne hör nåt!

Långa reverbtider i detta stora rum vilket man märker vid enkel mätning med bara mobiltelefonen.

Sagt och gjort!

Bort med lite tidiga reflexer helt enkelt.

Är inte så bekymrad över stående vågor i detta rum.

Över nio meter djupt!

Knackade ihop lite ramar till bredbandsabsorbenter i natt.

Får nog upp dom på väggen i slutet av veckan.

Här kommer bilder från mobilen!!

311866_10150426590507501_788772500_10873053_1727079_n.jpg

301953_10150426564172501_788772500_10872831_5947819_n.jpg

295854_10150426694437501_788772500_10873627_1797909_n.jpg

307645_10150426756842501_788772500_10874219_8002225_n.jpg

314336_10150426768552501_788772500_10874375_4226552_n.jpg

Arton stycken totalt.

Tanken är att sätta ett par som moln oxå ungefär som jag gjorde i min gamla studio.

Gillade torrheten i närfältet där.

Väldigt spännande att få höra hur det låter om några veckor!

Piiiz bangeeerz!

/Mojje

Häftigt!

Du kan ju starta en absorbentfabrik ju (ABsorbent). Ser att du han med att göra diffusorerna också. Dom passar i grönlasyr!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det är ju så jag skäms. Du slänger ihop 18 absorbenter på en kväll och jag jävlas med att bygga 6 stycken. Jaja... De 'e olike i olike kommuner som farfar brukar säga....

Vi är alla bra på olika saker!

Sen hade jag en bra byggsåg så då får man ju snabbt fram bitarna.

Bara mäta och kapa på löpande band.

Borra lite i ändarna och försänka, en sträng lim å sen ihop med skiten!

Fast det är ju lite kvar att göra Jimmy!

Väggdistanser och nåt trevligt tyg ska ju häftas.

Dock skippar jag smyglisterna på dessa.

Bara provisorisk lösning ju!

Piiz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

kort tanke: varför skiftar du inte skepp 1 o 2?

avlopp kan vara trevligt i anslutning till kontrollrum å entré medan port också finns i andra skeppet för ditt häpnadsväckande green room

takhöjningen går väl på bägge sidor?

så har du också kvar ventilation där den finns idag istället för att flytta den

som jag fattat så är skeppen ungefär lika stora?

Tjenna Demonen!

Två orsaker avgör detta egentligen.

1. Det vänstra skeppet, tänkt som liverum fyller flera funktioner fram till bygget.

Där ska huseras uppställning för husvagn och bil etc åt min far under ett par år.

2. Det är större! Större ljud, lägre frekvenser!

3. Rullporten, som jag avser att ha kvar, är bredare i detta skepp.

Förstår din point med avloppet dock.

Bra att sånna tankar kommer fram för även om man känner sig ubersmarty, så finns alltid ett annat, bättre tänk!

Thanx!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt!

Du kan ju starta en absorbentfabrik ju (ABsorbent). Ser att du han med att göra diffusorerna också. Dom passar i grönlasyr!

Ha ha ha!!

Jo du Björn!

Spika kan jag allt!

Var tvungen att få ner reverbtiden en aning i mellanregistret så dessa kommer bli bra som en provisorisk lösning.

Diffusorer har jag inte byggt några.

Om det är lastpallarna du avser så är detta de provisoriska golv varpå en OSB-skiva ska skruvas fast.

Behöver jag verkligen diffusera på nio meter till bakre vägg? Hmmmm!?

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver jag verkligen diffusera på nio meter till bakre vägg? Hmmmm!?

Klart du ska diffusera om du kan, har tid och råd Cruncharn!

En diffus ljudbild skall enligt de undersökningar jag läst göra det lättare att urskilja detaljer i direktljudet samt att många tycker det låter bättre helt enkelt.

Beranek (eller om det var Marshall Long) kom väl fram till detta när de undersökte skillnader i hur man upplevde eller uppfattade musik/ljud i stora konsertlokaler. Det var bättre diffusion i de lokaler som man tyckte lät bättre, tydligare från fler positioner.

Tyckte du inte dina polys gjorde nån skillnad i din förra studio?

Och även om du inte behöver köra något gigantprojekt som ex. Blackbird Studios så skulle jag nog ändå säga: diffusion ftw. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftpumps-proffs hittar du på: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0

...dom kan svara på allt du behöver veta.

Ska du lägga ner massa tid och pengar på att fixa ventilation och dessutom ha studion varm året runt så satsa på en effektiv pump som klarar kyla och inte kostar onödigt mycket att värma upp.

Den gamla pumpen kan du ha nytta av i mindre utrymmen.

Hänt en hel del med pumparna sista åren så misstänker att både märke och årsmodell kommer spara in en ny pump ganska kvickt.

Sjukt intressant tråd ....va inne å kikade på dina youtube-videor, underhållande och lärorikt för en newbie som mej 🙂

Redigerat av riffriff
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha! Helt klart sett tråden cborg!!

Galet vad många tankar det finns om dessa diffusorer!

Visst fasen tyckte jag att mina polysar gjorde nytta i min gamla studio, men här pratar vi om ytterligare sex meter för ljudet att färdas innan det reflekteras!

Tycker att det i sig borde ge tillräcklig diffusering!?

Ska fundera lite på detta.

Behöver lite fakta om HAAZ-zonen oxå känner jag!

Thanx för inputen cborg!!

Tjenna riffriff!

Tackar för länken.

Tror du inte mitt två år gamla aggregat kommer räcka till menar du?

Hade gärna sett ett tystare men så här är ju verkligheten.

Varje krona som måste spenderas på allt annat än virke och byggnation, minimerar ju möjligheterna!

Riktig ventilation måste ju byggas helt klart så jag får ta ett kik när det börjar bli dags!

Åter igen, stort tack för länken och kul att du gillade videosarna!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fasen tyckte jag att mina polysar gjorde nytta i min gamla studio, men här pratar vi om ytterligare sex meter för ljudet att färdas innan det reflekteras!

Tycker att det i sig borde ge tillräcklig diffusering!?

🙂

Ledsen, men det är inte själva avståndet som avgör. Det är hur ytan ser ut och på vilket sätt den reflekterar.

Kolla här till exempel:

Din stora volym gör bara att du kan utnyttja det hela bättre!

Ska fundera lite på detta.

Behöver lite fakta om HAAZ-zonen oxå känner jag!

Haas effekten och även Henry Precendence effekten som Haas är en del av kan du söka upp.

Undersökningarna (Haas/Henry Precedence) gjordes till stor del på tal och enskilda instrument. Därför finns det flera olika tolkningar av vad dessa undersökningar innebär för studiobyggen!

Det som vi oftast ser i diskussionerna här är nog en variant av LEDE-konceptet. Och även RFZ-konceptet.

Men en annan tolkning är till exempel Moulton.

Och ytterligare en tredje är t.ex. Non-Environment.

Men vi brukar som sagt här ofta diskutera någon variant av LEDE (dvs jobba bort tidiga reflektioner).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha! Helt klart sett tråden cborg!!

Galet vad många tankar det finns om dessa diffusorer!

Visst fasen tyckte jag att mina polysar gjorde nytta i min gamla studio, men här pratar vi om ytterligare sex meter för ljudet att färdas innan det reflekteras!

Tycker att det i sig borde ge tillräcklig diffusering!?

Ska fundera lite på detta.

Behöver lite fakta om HAAZ-zonen oxå känner jag!

Thanx för inputen cborg!!

Tjenna riffriff!

Tackar för länken.

Tror du inte mitt två år gamla aggregat kommer räcka till menar du?

Hade gärna sett ett tystare men så här är ju verkligheten.

Varje krona som måste spenderas på allt annat än virke och byggnation, minimerar ju möjligheterna!

Riktig ventilation måste ju byggas helt klart så jag får ta ett kik när det börjar bli dags!

Åter igen, stort tack för länken och kul att du gillade videosarna!

Piiiz!

/Mojje

Jo det är möjligt att den gör.

Hyrde en stuga fram till förra året och där satt en 5 år gammal fasadskakare med märket Panasonic ...min hyresvärd bytte ut denna till en tyst toshiba och satte fasadskakaren i sitt garage.

Toshiban gick 40% billigare (beräknat på 2 år) under värre väder-omständigheter.

Om det var märket, installationsfel eller driftfel kan jag inte svara på.

Köpt en stuga nu och valet med toshiba var självklart för mej.

Men jag förstår ditt resonemang och en pump går ju byta vid senare tillfälle med !

edit: fan ...jag har visst blivit en luftvärmepumps-nörd ...önskar jag hade något att tillföra i den faktiska studion istället. *Suck* 😉

Redigerat av riffriff
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Ledsen, men det är inte själva avståndet som avgör. Det är hur ytan ser ut och på vilket sätt den reflekterar.

Kolla här till exempel:

Din stora volym gör bara att du kan utnyttja det hela bättre!

Haas effekten och även Henry Precendence effekten som Haas är en del av kan du söka upp.

Undersökningarna (Haas/Henry Precedence) gjordes till stor del på tal och enskilda instrument. Därför finns det flera olika tolkningar av vad dessa undersökningar innebär för studiobyggen!

Det som vi oftast ser i diskussionerna här är nog en variant av LEDE-konceptet. Och även RFZ-konceptet.

Men en annan tolkning är till exempel Moulton.

Och ytterligare en tredje är t.ex. Non-Environment.

Men vi brukar som sagt här ofta diskutera någon variant av LEDE (dvs jobba bort tidiga reflektioner).

Hmmmm...

Men maskerar inte örat bort frekvenserna efter en viss tid mellan direk/reflexljud?

Nu är det ett tag sedan jag hade allt samlat i skallen så jag erkänner, jag behöver uppdateras ordentligt.

Det är inget besvärligt att "kröka"väggens yta för att enkelt diffusera. Det kan jag göra med flyttbara gobos.

Någon exaktare diffusering än så är inte att bemöda sig med i detta provisoriska bygge.

När vi ska bygga riktigt sen! Då avser jag att bygga korrekt.

Men du tycker att jag ska kröka väggarna i bakkant på detta LEDE-rum cborg!?

Just give me a go!

Piiiz och tack för att du tar dig tid med mina galenskaper igen.

Förjäkla trevligt!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är möjligt att den gör.

Hyrde en stuga fram till förra året och där satt en 5 år gammal fasadskakare med märket Panasonic ...min hyresvärd bytte ut denna till en tyst toshiba och satte fasadskakaren i sitt garage.

Toshiban gick 40% billigare (beräknat på 2 år) under värre väder-omständigheter.

Om det var märket, installationsfel eller driftfel kan jag inte svara på.

Köpt en stuga nu och valet med toshiba var självklart för mej.

Men jag förstår ditt resonemang och en pump går ju byta vid senare tillfälle med !

edit: fan ...jag har visst blivit en luftvärmepumps-nörd ...önskar jag hade något att tillföra i den faktiska studion istället. *Suck* 😉

Jag skulle vilja säga att det tillför massor.

Luftvärmepumpsnörd eller inte.

Det ger mig info som är viktig.

Har hört mycket gott om Toshiba på fler än detta område!

Snabb fråga.

Är det enbart inomhusaggregatet som är avgörande för effektiviteten eller är det det som sitter ute? Eller är det kombinationen!?

Jag skulle gärna få lite info om "svagaste" länken när det kommer till luftvärmepumpar.

Thanx riffriff!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...

Men maskerar inte örat bort frekvenserna efter en viss tid mellan direk/reflexljud?

Det gör ju inte det tyvärr, i alla fall inte om vi talar diffusion här. Det är därför du kan få ett sånt tydligt eko tillbaka i vissa berg t.ex. trots avståndet.

Det blir förstås annat i en liten studio eftersom reflektionerna ofta splittras upp av eventuell utrustning som står i vägen eller mot sidorna.

Men det är alltså beroende på hur ytan ser ut och inte förfluten tid. Ljudet förlorar energi på vägen och blir (troligtvis) svagare när det reflekteras tillbaka men det diffuseras inte i någon större utsträckning på en plan yta.

Det är inget besvärligt att "kröka"väggens yta för att enkelt diffusera. Det kan jag göra med flyttbara gobos.

Någon exaktare diffusering än så är inte att bemöda sig med i detta provisoriska bygge.

När vi ska bygga riktigt sen! Då avser jag att bygga korrekt.

Men du tycker att jag ska kröka väggarna i bakkant på detta LEDE-rum cborg!?

Ja är det bara provisoriskt behöver det ju inte vara nån prioritet på det. Men en kurvad yta är i detta fallet bättre än en plan tycker jag.

Är de flyttbara så kan du ha dem till annat sen, toppen!

Just give me a go!

Go! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att det tillför massor.

Luftvärmepumpsnörd eller inte.

Det ger mig info som är viktig.

Har hört mycket gott om Toshiba på fler än detta område!

Snabb fråga.

Är det enbart inomhusaggregatet som är avgörande för effektiviteten eller är det det som sitter ute? Eller är det kombinationen!?

Jag skulle gärna få lite info om "svagaste" länken när det kommer till luftvärmepumpar.

Thanx riffriff!!

/Mojje

Dom hör ihop så det är kombinationen. Du kan kolla upp och jämföra cop-värde här: (energimyndighetens tester)

http://www.energiekonomerna.se/sites/energiekonomerna.se/files/Energimyndigheten%20luftluft.pdf

Vet inte vad märket var på din men du kan säkert googla cop-värdet och sedan räkna ut hur mycket du kan spara.

http://www.polarpumpen.se har du riktigt bra priser med montering ...dom säljer många märken och är duktiga så förklara hur lokalen ser ut och var du bor så ger dom dej ett bra förslag ...där kan du köpa med montering med. Fast pris på 2.8k inkl rot-avdrag.

När jag handlade så hade dom överlägset bäst service och pris !

Val av pump är en djungel ...bosch, IVT, cootech och Elektrolux är samma maskiner men det kan skilja 100% på priset så det är nyttigt med lite efterforskning.

jaja ...kolla vad du har och vad du kan spara i energi och ljud så är det ju smidigt att ta ett beslut sen.

Edit: Ser att det är rätt gammla siffror.

Hursomhaver så har vi samma klimat typ ...jag i Mullsjö och du falköping (eller?). Jag ville ha något som har bäst cop-värde mellan 5-10 grader Men som klarar värma när det är kallare än -15 grader.

Klimatet just här med höst och vår så blir det viktigast att se vilka temperaturer det oftast är. Tror min ger över 5 X effekt på 7 grader ...på vissa ligger det på 2.

Altså stor skillnad på elräkningen.

Redigerat av riffriff
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du behöver oroa dig för värmepumpen. Är den två år gammal som du säger så är det inga problem vad det gäller verkningsgraden. Vad som däremot spelar roll är om pumpen är köpt av auktoriserad ÅF här i Sverige eller om den är importerad från sydligare breddgrader, för då är det skillnad. Nordenanpassade pumpar är intrimmade för vårt klimat och har tex förvärmning på kompressorn osv. Den europeisika testnormen vid + 7 grader är faktiskt rätt ointressant för oss här i Sverige. Vad som är intressant är hur pumpen jobbar när kompressorn kickar igång vid minusgrader. Är pumpen "Nordenanpassad" kan du vara lugn.

Oavsett om pumpen har rotations eller slagkompressor så jobbar dagens kompressorer (läs din) tämligen vibrationsfritt. Vad du dock bör göra är att montera kompressorn på ett markstativ som finns färdiga att köpa. Enklast gör du en bädd av singel och lägger på några trädgårdsplattor. Overkillvarianten är att gjuta en liten platta.

Vad som jag tycker är mest intressant är hur mycket inomhusdelen låter. Det jag har kommit fram till är att detta måste man nästan lyssna sig fram till då levrerantörernas mätvärden knappast är riktigt avvägda. Mitchubishis och Toshibas inomhusdelar tycker jag är otroligt tysta.

Hejja! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg av både riffriff och Björn här!

Jag vet att förra ägaren var en snubbe som betalade till sig perfektion.

Gobben fick målerifirman att måla om kåken två ggr bara för att det kom för mycket alger efter ett år.

Han gav sig aldrig vilket i fackmäns ögon kallas för sur gobbajävel! Ha ha ha!

Han satte in värmepumpen för att klara vårat klimat så jag tror den är intrimmad ordentligt.

Vet att tekniker varit och justerat den vid flera tillfällen pga den surige gobbajävel.

cop-värdet!?

Kan jag läsa mig till detta?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...